Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stilfullt. Hjertevarmt. Verdig. Og Prøysen! ❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Huldra27 skrev (4 minutter siden):

Jeg liker Åge Aleksandersen og jeg liker Jørgen Hattemaker, så jeg vet ikke helt hva som gikk galt. Hadde det vært én sur sang så hadde det gått an å tenke at det var nerver og heve seg over det, men absolutt alt klang falskt av musikk der inne. Jørgen Hattemaker var ingenting mot Abide with Me eller den skjærende falske versjonen av Deilig er Jorden.

Deilig er jorden - ble det et annet arrangement fra andre vers? Og at det falske kom av at alle de «vanlige» sang den vanlige versjonen, mens forsangerne/koret sang en alternativ versjon?

• Liker 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

For noen år siden ble det utgitt en hyllest-CD med diverse artister som sang Prøysen på diverse dialekter, og der er det utrolige mange flotte tolkninger, som beviser at Prøysen funker på alle dialekter. På den CD'en er det Bjørn Eidsvåg som synger Jørgen Hattemaker på sin dialekt, og det er en nydelig versjon.

Men for folk i prøysen land, så høres ikke prøysen helt riktig ut på feil dialekt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (2 timer siden):

Nå får jeg sikkert mye kjeft her. Men jeg våger allikevel.

Innser at vi kommer til å ha kongehuset noen år til fremover. Og det er litt vanskelig å si for meg som ønsker republikk for Norge. Så på edsavleggelsen og på følget fra slottet til domkirken. Det som slår meg er at Ingrid Alexandra ser mer ut som en dronning enn MM. Når hun spaserte bak kisten så hun langt mer seriøs ut enn tanten som gikk ved siden av henne og halveis smilte og i kirken sitter hun rakrygget og fast i blikket mens MM sitter og vaier med hodet, blar i programmet og flakker med blikket. Det er noe høytidelig over Ingrid Alexandra, hun minner om en vakker dronning fra middelalderen. 

Så er jeg enig i at siste del av talen til Støre var fin. Så at Sonja var rørt. 

Skal skjønnhet avgjøre hvem som er verdig en dronningtittel? Jeg heier ikke på Mette, men hun er ikke frisk.. 

Endret av Irja
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Andrea59 skrev (1 minutt siden):

Deilig er jorden - ble det et annet arrangement fra andre vers? Og at det falske kom av at alle de «vanlige» sang den vanlige versjonen, mens forsangerne/koret sang en alternativ versjon?

Ja! Her tror jeg du er inne på noe! For begynnelsen av Deilig av Jorden var nydelig. Hele kroppen min (og de stakkars øregangene mine) slappet ordentlig av, jeg lente meg bokstavelig og billedlig tilbake, og så kom det noe skjærende falske greier.

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Men for folk i prøysen land, så høres ikke prøysen helt riktig ut på feil dialekt. 

Det forstår jeg, men får jo flere gode kulturopplevelser hvis man velger å være åpen for at det ikke finnes en fasit. 

• Liker 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Det forstår jeg, men får jo flere gode kulturopplevelser hvis man velger å være åpen for at det ikke finnes en fasit. 

Absolutt

• Liker 1
Skrevet
Huldra27 skrev (16 minutter siden):

Jeg liker Åge Aleksandersen og jeg liker Jørgen Hattemaker, så jeg vet ikke helt hva som gikk galt. Hadde det vært én sur sang så hadde det gått an å tenke at det var nerver og heve seg over det, men absolutt alt klang falskt av musikk der inne. Jørgen Hattemaker var ingenting mot Abide with Me eller den skjærende falske versjonen av Deilig er Jorden.

Enig i at sangvalget (Jørgen Hattemaker) var fint, og sikkert i Haralds ånd. Men fremføringen var skrekkelig. Rett og slett katzenjammer. At Åges stemme er blitt redusert med alderen er ikke så rart. Mye mer uventet var det at den normalt så suverene Tuva, kollapset på den måten. Toneleiet var nok feil for hennes stemme, og så kom det en god dose nervøsitet i tillegg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

SOM jeg brast i gråt når Sonja kom ut på balkongen!😭

• Liker 4
  • Hjerte 9
Skrevet

Mange synger "Ja, vi elsker!"

• Liker 2
Skrevet (endret)
Caniggia skrev (3 minutter siden):

Enig i at sangvalget (Jørgen Hattemaker) var fint, og sikkert i Haralds ånd. Men fremføringen var skrekkelig. Rett og slett katzenjammer. At Åges stemme er blitt redusert med alderen er ikke så rart. Mye mer uventet var det at den normalt så suverene Tuva, kollapset på den måten. Toneleiet var nok feil for hennes stemme, og så kom det en god dose nervøsitet i tillegg.

Jeg gjenkjente ikke sangen først og måtte faktisk lese på skjermen hva som sto. 

En sang jeg har hørt utallige ganger og selv plukket ut til å bli sunget i en begravelse.

Endret av Huldra27
  • Liker 1
Skrevet
Ylvid skrev (1 minutt siden):

SOM jeg brast i gråt når Sonja kom ut på balkongen!😭

Det gjorde jeg også ❤️ For en dronning.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Huldra27 skrev (1 minutt siden):

Jeg gjenkjente ikke sangen først og måtte faktisk lese på skjermen hva som sto. 

En sang jeg har hørt utallige ganger og selv plukket ut til å bli sunget i en begravelse.

Jeg kjente den igjen med en gang, synes den ble fremført helt fint også. 

• Liker 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner at du tenker det hvis du er innfødt. Men for noen år siden ble det utgitt en hyllest-CD med diverse artister som sang Prøysen på diverse dialekter, og der er det utrolige mange flotte tolkninger, som beviser at Prøysen funker på alle dialekter. På den CD'en er det Bjørn Eidsvåg som synger Jørgen Hattemaker på sin dialekt, og det er en nydelig versjon.

Prøysen på spansk er også fint. Første spor er Jørgen Hattemaker. 

Navegas por las costas

• Liker 1
Skrevet
Huldra27 skrev (16 minutter siden):

Ja! Her tror jeg du er inne på noe! For begynnelsen av Deilig av Jorden var nydelig. Hele kroppen min (og de stakkars øregangene mine) slappet ordentlig av, jeg lente meg bokstavelig og billedlig tilbake, og så kom det noe skjærende falske greier.

Enig, første verset var veldig fint. Skjønner ikke hvorfor de skulle kjøre en alternativ variant på resten. Det låt grusomt og «menigheten» hang overhodet ikke med. Synd, for det var en verdig avslutning helt til vers 2.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporinger, kommentar til moderering og svar til dette. Pga lav aktivitet tilbakeføres det nå til normal moderering. 

• Liker 1
Skrevet

Er det bare meg som ikke synes Jørgen Hattemaker var det beste? Jeg likte best det mer storslåtte. Fint med blanding, men det er tross alt en kongelig gravferd. 

• Liker 3
Skrevet

Sååå rørenfe å se sonja på balkongen

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Irja skrev (9 minutter siden):

Skal skjønnhet avgjøre hvem som er verdig en dronningtittel? Jeg heier ikke på Mette, men hun er ikke frisk.. 

Hennes utseende var sagt i en bisetning - jeg snakker om verdighet og oppførsel - måten man ter seg på. Jeg antar at hun har gått i lære hos Sonja for ser mye av den samme verdigheten hos dem begge. 
Noen har det i seg og andre ikke. Kan også nevne kronprinsesse Victoria. Hun er ikke bare vakker, hun er fantastisk å tale i forsamlinger og hun har en naturlighet, verdighet og eleganse over seg. Jeg tror det har med utdannelse og lærdom å gjøre. De er født inn i rollen sin og har antagelig startet tidlig med å lære. Men så har vi dronning Mary og dronning Sonja som ikke er født inn i rollene - men tydelig har tatt til seg lærdom om hva man faktisk gifter seg inn i. Så det å være født inn kongefamilien trenger absolutt ikke være avgjørende. 

Så nei, skjønnhet er selvsagt ikke avgjørende. Men når man først har et kongehus så er det en fordel at man kan føle en viss stolthet ved deres tilstedeværelse og oppførsel.

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...