Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Hvis ikke han har skam og vett på å abdisere frivillig burde vi tatt en folkeavstemning om en 5 års tid på om folket ønsker IA eller Haakon og MM på tronen. 

Det hadde vært fint men kommer aldri til å skje. Det norske folk er så naive og tilgivende at om noen år er MM en populær dronning og alt er glemt. Det er tragisk. 

• Liker 15
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
velociraptor skrev (4 minutter siden):

Hvis ikke han har skam og vett på å abdisere frivillig burde vi tatt en folkeavstemning om en 5 års tid på om folket ønsker IA eller Haakon og MM på tronen. 

Det er klart han ikke abdiserer, han har jo helt klart flertallet av folket med seg. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Lillesol70 skrev (2 minutter siden):

Det hadde vært fint men kommer aldri til å skje. Det norske folk er så naive og tilgivende at om noen år er MM en populær dronning og alt er glemt. Det er tragisk. 

Jeg tror de fleste stilltiende vil finne seg i Mette som dronning etter hvert, men hun kommer alltid til å forbindes med Epstein både her til lands og ikke minst utenlands 

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet

Flott å være til stede på Karl Johan i dag - en opplevelse for livet dette. Veldig hyggelige unge damer som også dukket opp og snakket litt. Måtte også hjelpe dem til å forklare litt hvordan man kom seg over veien, noe poliitidama ikke helt forstod heller... 

... fikk ikke med meg hele seremonien i kirken, men skal se etterpå - synes noen av musikkarrangementene var litt spesielle - men tydeligvis et gjennomtenkt valg. 

Ekstra hyggelig å se at det etter en lang dag dukket opp så mange på Slottsplassen for å hilse til vår nye Konge og Dronning. De vokser nok i rollen etter hvert. 

Kanskje noe av det viktigste for oss som har besøkt litt og kjenner til alle land: Samholder vi har akkurat nå er unikt.

PS - til tross for alle som sitter her og får ut sin frustrasjon ved å mislike både det ene og den andre. Dere får bare holde på. 

• Liker 6
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Momma skrev (3 minutter siden):

Jeg tror de fleste stilltiende vil finne seg i Mette som dronning etter hvert, men hun kommer alltid til å forbindes med Epstein både her til lands og ikke minst utenlands 

Og kanskje kvinnen med en grenseløs sønn som voldtar og mishandler kvinner, og forventer særbehandling fordi han er "kongelig"? 

• Liker 11
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Jeg synes at dersom man skulle ha "Jørgen Hattemaker" i begravelsen finnes det ganske mange som kunne gjort det bedre enn det som skjedde i dag. Åge Aleksandersen traff kanskje en og annen tone. Teksten ble formidlet utydelig. Tuva som sang hadde veldig forstyrrende grimaser under syngingen. Sammen var de heller ikke en god match. Ikke en innertier, nei. Litt synd, siden det er en fin sang, med et salmepreg. Jeg kunne ønsket meg flere salmer.

Og vår nye kronprinsesse; har hun vokst 10 cm de siste ukene?  Så flott hun er, ser målbevisst ut, bærer dagen gjennom med verdighet. Får håpe at hun får beholde sin farmor som veileder i noen år til. 

Endret av Olsen
skrivefeil
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (6 minutter siden):

De politikerne som presset Edward VIII til å abdisere ba om en bedre konge, ikke en republikk. Det var mer tak i dem enn i alle nåværende norske politikere til sammen.

Jeg skjønner hva du mener med en slik folkeavstemming, men jeg tror det blir urimelig ovenfor IA at hun skal stå på en stemmeseddel mot sin far. Da hadde det vært bedre om noen kunne ha tatt en prat på kammerset med HM neste gang det kommer noe dritt. For det er jo ikke sikkert at det vi har fått servert til nå, er enden på visa.

• Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet
Andrea59 skrev (3 timer siden):

De svenske kongelige gikk vel rett bak de norske i den første. De danske mye lenger bak, det syntes jeg var pussig.

De går etter rang, dvs hvor lenge de har sittet på tronen. Danskekongen har jo ikke mange år på baken, derfor langt bak. 

• Liker 5
Skrevet
Johan uten land skrev (5 minutter siden):

Flott å være til stede på Karl Johan i dag - en opplevelse for livet dette. Veldig hyggelige unge damer som også dukket opp og snakket litt. Måtte også hjelpe dem til å forklare litt hvordan man kom seg over veien, noe poliitidama ikke helt forstod heller... 

... fikk ikke med meg hele seremonien i kirken, men skal se etterpå - synes noen av musikkarrangementene var litt spesielle - men tydeligvis et gjennomtenkt valg. 

Ekstra hyggelig å se at det etter en lang dag dukket opp så mange på Slottsplassen for å hilse til vår nye Konge og Dronning. De vokser nok i rollen etter hvert. 

Kanskje noe av det viktigste for oss som har besøkt litt og kjenner til alle land: Samholder vi har akkurat nå er unikt.

PS - til tross for alle som sitter her og får ut sin frustrasjon ved å mislike både det ene og den andre. Dere får bare holde på. 

Samholdet vi har akkurat nå er unikt? For noe svada. Var mer samhold under fotball VM enn det vi ser nå. Fin tilstelning for eliten dog👌🏼

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Ser noen kommenterer flere steder på nett at Sonja ser ut til å unngå å hilse/klemme på Marius etter begravelsen. Hun snur seg bort etter å ha klemt på barnebarnene sine, for å snakke med biskopen, og blir stående med ryggen til Marius når han går forbi. Tilfeldig eller vel gjennomtenkt? Tøft av henne om det var med vilje.

https://www.aftenposten.no/stories/140763?utm_source=share&playlistId=adezy4HqwyNRvcu4hl7gO7Fl

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Jf bildet øverst i annonsen. Dette hadde ikke vært i nærheten av greit hvis Emma hadde vært min datter. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/storavis-smeller-til-mot-marius/s/80-95-63926

Jeg tror ikke en gang hun er 18 enda. Det hadde ikke vært greit hvis hun hadde vært større heller, men da hadde jeg ikke tenkt like mye at hun var mitt ansvar.

Neppe særlig hyggelig for Emma, men i ei kirke full av både folk og politi ble hun ikke akkurat utsatt for noen risiko.

• Liker 7
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Jeg synes den var veldig passende. Norge er ett land med svært flat styringsstruktur og uten tvil så er det forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker men sangen minner vel oss på at det er menneskelige, jordlige positive goder tilgjengelig for oss alle (om vi ser dem) og «at the end of the day» så har også Kong Salomo sine ting.
I ett land som Norge er sangen passende fordi den er i tråd med våre sosialdemokratiske verdier. 

For meg er også sangen en påminnelse om at ikke alt som glitrer er gull og vi har også ett egenansvar for å skape vår egen lykke. Rikdom kan være så mangt. 

Jeg synes Åge gjorde god figur og likte duetten deres, den var rå og ekte, upolert. Og jeg er virkelig ikke noe Åge fan, men her synes jeg han traff blink. 

Sangen handler jo også om at i døden er vi like. Så absolutt passende.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Ardwinna skrev (1 minutt siden):

Neppe særlig hyggelig for Emma, men i ei kirke full av både folk og politi ble hun ikke akkurat utsatt for noen risiko.

Jeg skjønner jo at hun ikke blir utsatt for risiko. Men som mor passer jeg på at barna mine ikke snakker med overgripere, selv om det ikke er noen risiko.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Momma skrev (26 minutter siden):

Man har jo ikke akkurat mye valg? Dronning ble hun uansett. For min del er hun ikke en dronning og vil aldri være heller.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Momma skrev (31 minutter siden):

Njet 

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
Bel_La skrev (2 timer siden):

Typisk media å vri det til at det var MM og HK som ble møtt med vill jubel, når volumet steg betraktelig da Sonja viste seg. Men det unnlater de å nevne. 🙄

Hvor da? Har såvidt rukket å se litt på NRK i kveld og der ble det flere ganger kommentert.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...