Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flott og verdig begravelse ❤️ inkluderende innslag, storslått musikk med den jordnære Jørgen Hattemaker som viser så mye av Haralds tankegang, og mye mektige inntrykk. Og alle de flinke, ferske soldatene som fikk en stor rolle etter kort tid. Meget sterk tale av Støre, med et nydelig fokus på Sonja ❤️

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Andrea59 skrev (1 minutt siden):

De svenske kongelige gikk vel rett bak de norske i den første. De danske mye lenger bak, det syntes jeg var pussig.

Jeg så ‘de unge’, men ikke selve kongeparet.

Jeg reagerte også på at prins William gikk så langt bak, men det var nok en plan med det. 

Skrevet
Andrea59 skrev (2 minutter siden):

De svenske kongelige gikk vel rett bak de norske i den første. De danske mye lenger bak, det syntes jeg var pussig.

Det er fordi rekkefølgen bestemmes av hvor lenge de har regjert.

• Liker 23
  • Nyttig 6
Skrevet
Andrea59 skrev (3 minutter siden):

Det går etter monarkens ansiennitet. Carl G har regjert 50+ år, Fredrik bare to

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Diskulis skrev (2 minutter siden):

Flott og verdig begravelse ❤️ inkluderende innslag, storslått musikk med den jordnære Jørgen Hattemaker som viser så mye av Haralds tankegang, og mye mektige inntrykk. Og alle de flinke, ferske soldatene som fikk en stor rolle etter kort tid. Meget sterk tale av Støre, med et nydelig fokus på Sonja ❤️

Jeg syntes at Åge Aleksandersen sang som en hes kråke og stemmen til Tuva var heller ikke noe særlig, så skjønner ikke hvorfor de valgte de to til å synge "Jørgen Hattemaker", men ellers så var det en flott og verdig begravelse.

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kålrota skrev (2 timer siden):

Heh?

MiniMjau skrev (2 timer siden):

Kunne ikke Frida Ånnevik eller noen med litt dialekt 

Istapp skrev (2 timer siden):

Den som sipper mest er DV, han er og blir oppmerksomhetssøkende. Se til dronning Sonja DV, se hvor verdig og flott hun sitter, den dama finnes det få av.

Istapp skrev (2 timer siden):

Den som sipper mest er DV, han er og blir oppmerksomhetssøkende. Se til dronning Sonja DV, se hvor verdig og flott hun sitter, den dama finnes det få 

Antakelig ikke noe problem for han å skru på tårene ; han lever jo av å folk …

• Liker 4
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 time siden):

Jeg synes sangvalget er spesielt, Jørgen Hattemaker? Er det en sang Kong Harald har gode minner til, eller skal det liksom spille på at det ikke er forskjell på Kong Salomon (kongefamilien) og Jørgen Hattemaker (oss andre)? 

Hvorfor ikke velge artister som passer til sangen og toneleiet? Ingebjørg Bratland feks? 

Artistene er sikkert valgt ut av Kong Harald selv, og betyr noe for ham. Det skjønner jeg selvfølgelig, men det er ikke alle sanger, artister, duettpartnere og toneleier som passer godt sammen. 

Jeg synes Jørgen Hattemaker var det nydeligste med hele gravferden. Tårene rant her. Helt i kong Haralds ånd❤️

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (23 minutter siden):

For en nydelig og sterk begravelse. Så fint de innlemmet flere religioner og tros samfunn. Usikker på hvem de symboliserte  to av dem. De andre to var humanetisk og budist.

De fem tros- og livssynsrepresentantene som tenner lys under gravferdsgudstjenesten til kong Harald i Oslo domkirke, er:

* Nancy Herz, humanist, og seniorrådgiver i Human-Etisk Forbund. Tidligere statssekretær for Arbeiderpartiet.

* Ani Chökyi, buddhistisk nonne i tibetansk tradisjon, tilknyttet Karma Tashi Ling buddhistsamfunn.

* Rachel Mizrachi, jødisk, formidler og forsker. Hennes far ble sent til Auschwitz som 15-åring. Han overlevde, men mistet 60 slektninger og kom alene til Norge som flyktning etter krigen.

* Bushra Ishaq, muslim, lege og samfunnsdebattan. Ble tildelt Fritt Ords pris i 2010 for sitt brobyggende arbeid, som den yngste noensinne og som den første muslimske kvinnen.

* Else-Britt Nilsen (1946-), katolsk nonne i Dominikaner-ordenen, og priorinne på Sta. Katharinahjemmet i Oslo. Ble i 2011 valgt til leder for Norges Kristne Råd, som første katolikk og første kvinne. Doktorgrad i teologi.

Kilde: https://www.vl.no/notice/10521984

Endret av FCC
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Diskulis skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg tenkte det samme ang sangvalget. Kongen gjorde ikke forskjell på folk og det tror jeg nok at sangen symboliserte.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Andrea59 skrev (5 minutter siden):

De gikk i rekkefølge etter hvor lenge de har vært regenter. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (15 minutter siden):

Han tok rollen sin på største alvor i dag❤️

Det har han gjort fra første sekund etter at kong Harald døde, men jeg ser at det har vært mye for han de siste 10 dagene.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (2 minutter siden):

De gikk i rekkefølge etter hvor lenge de har vært regenter. 

Ah! Takk - da ga det mening! Ser det var flere som svarte meg, jeg så bare den nederste først. Takk til alle. Hater å ikke skjønne ting 😅

Endret av Andrea59
Tillegg
  • Liker 5
Skrevet
Tough cookie skrev (4 minutter siden):

Jeg syntes at Åge Aleksandersen sang som en hes kråke og stemmen til Tuva var heller ikke noe særlig, så skjønner ikke hvorfor de valgte de to til å synge "Jørgen Hattemaker", men ellers så var det en flott og verdig begravelse.

Kong harald, likte vel de to..så det syntes jeg var fint

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Andrea59 skrev (22 minutter siden):

Første verset til Åge Alexandersen var jeg ikke i stand til å gjenkjenne, faktisk…(altså teksten så jeg jo, men melodien, evt arrangementet)

I og med at det var ei Prøysenvise, så synes jeg det hadde vært fint med Maj-Britt Andersen til å synge. Hun har dialekta inne, og har sunget mye Prøysen og også gitt ut denne. 

Endret av Hanne67
  • Liker 12
Skrevet
Tough cookie skrev (3 minutter siden):

Det har han gjort fra første sekund etter at kong Harald døde, men jeg ser at det har vært mye for han de siste 10 dagene.

Ja enig i det. Men i dag ekstra tydelig. Han viser at han er hel ved og står støtt

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Tough cookie skrev (6 minutter siden):

Hm, syntes hun hadde en ok stemme. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Hanne67 skrev (2 minutter siden):

I og med at det var ei Prøysenvise, så synes jeg det hadde vært fint med Maj-Britt Andersen til å synge. Hun har dialekta inne, og har sunget mye Prøysen. 

Nei, knut anders sørum. Han tolker prøysen låter på en veldig god måte.

Nå tenker jeg at de to som var valgt, er også valgt av en grunn

Endret av Krokenguri
  • Hjerte 2
Skrevet
FCC skrev (5 minutter siden):

De fem tros- og livssynsrepresentantene som tenner lys under gravferdsgudstjenesten til kong Harald i Oslo domkirke, er:

* Nancy Herz, humanist, og seniorrådgiver i Human-Etisk Forbund. Tidligere statssekretær for Arbeiderpartiet.

* Ani Chökyi, buddhistisk nonne i tibetansk tradisjon, tilknyttet Karma Tashi Ling buddhistsamfunn.

* Rachel Mizrachi, jødisk, formidler og forsker. Hennes far ble sent til Auschwitz som 15-åring. Han overlevde, men mistet 60 slektninger og kom alene til Norge som flyktning etter krigen.

* Bushra Ishaq, muslim, lege og samfunnsdebattan. Ble tildelt Fritt Ords pris i 2010 for sitt brobyggende arbeid, som den yngste noensinne og som den første muslimske kvinnen.

* Else-Britt Nilsen (1946-), katolsk nonne i Dominikaner-ordenen, og priorinne på Sta. Katharinahjemmet i Oslo. Ble i 2011 valgt til leder for Norges Kristne Råd, som første katolikk og første kvinne. Doktorgrad i teologi.

Kilde: https://www.vl.no/notice/10521984

Kult å velge en kvinnelig representant for muslimene!

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Og prins William gikk vel ikke i uniform fordi han ikke er regent? Ser det ble skrevet at dressen overrasket 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Enig - må innrømme at jeg var ikke forberedt på akkurat det. Kan virke som om hun har vært i opplæring hos Sonja. Og det skal vi i såfall være glad for. 

Det tror jeg nok. Har lagt merke til at de har hatt et spesielt bånd og at Sonja har tatt henne med på ting. Ikke minst i forbindelse med skulpturparken. Så hvis det er håp i hengende snøre, må det være der (min mening).

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...