Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kålrota skrev (1 time siden):

Jeg ble nesten litt rørt av at Haakon gikk med Fredrik og Carl Gustav ved siden av seg. Fin gest. 

Carl Gustav begynner også å komme oppi årene. Etter Frederik ble konge og helt til Carl Gustav dør er første gangen på lenge og også siste gangen på lenge vi har 3 konger i Skandinavia

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FCC skrev (13 minutter siden):

De fem tros- og livssynsrepresentantene som tenner lys under gravferdsgudstjenesten til kong Harald i Oslo domkirke, er:

* Nancy Herz, humanist, og seniorrådgiver i Human-Etisk Forbund. Tidligere statssekretær for Arbeiderpartiet.

* Ani Chökyi, buddhistisk nonne i tibetansk tradisjon, tilknyttet Karma Tashi Ling buddhistsamfunn.

* Rachel Mizrachi, jødisk, formidler og forsker. Hennes far ble sent til Auschwitz som 15-åring. Han overlevde, men mistet 60 slektninger og kom alene til Norge som flyktning etter krigen.

* Bushra Ishaq, muslim, lege og samfunnsdebattan. Ble tildelt Fritt Ords pris i 2010 for sitt brobyggende arbeid, som den yngste noensinne og som den første muslimske kvinnen.

* Else-Britt Nilsen (1946-), katolsk nonne i Dominikaner-ordenen, og priorinne på Sta. Katharinahjemmet i Oslo. Ble i 2011 valgt til leder for Norges Kristne Råd, som første katolikk og første kvinne. Doktorgrad i teologi.

Kilde: https://www.vl.no/notice/10521984

Åja, tusen takl for opplysningen. Det var veldig fint å forene også disse i sermonien. La oss tenne lys , og finne sammen ❤️

• Liker 5
Skrevet (endret)
LisbethBerg skrev (18 minutter siden):

Jeg synes Jørgen Hattemaker var det nydeligste med hele gravferden. Tårene rant her. Helt i kong Haralds ånd❤️

Å graset er grønt for ælle 🥰

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Skrevet

Dronning Sonja bærer mange perlesmykker i dag. De kongelige bruker jo perler i begravelser og i sorg som symboliserer tårer ❤️

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

For en verdig begravelse i kong Haralds ånd. Det var godt å se at Støre berømmer Sonja for hennes bidrag i alle de årene de har vært kongepar, det har vært en fin duo og genuint engasjert i landet vårt og deres innbyggere. For noen flotte ambassadører. 

• Liker 13
  • Hjerte 9
Skrevet
Krokenguri skrev (17 minutter siden):

Nei, knut anders sørum. Han tolker prøysen låter på en veldig god måte.

Nå tenker jeg at de to som var valgt, er også valgt av en grunn

Jeg forbinder sangen med Maj Britt Andersen, men Knut Anders Sørum hadde også sunget den bra. For en innfødt så blir en trønder litt feil mht. til uttalen, men sikkert en grunn til at de valgte han.

• Liker 2
Skrevet
Istapp skrev (2 timer siden):

Den som sipper mest er DV, han er og blir oppmerksomhetssøkende. Se til dronning Sonja DV, se hvor verdig og flott hun sitter, den dama finnes det få av.

Her er jeg uenig. Det er lov å hulke og gråte i en begravelse. Vi vet ikke hva slags forhold de to hadde til hverandre. Sonja er er flott om hu hadde grått også. Hilsen en som hulket og gråt i en begravelse til en i sin egen familie. Og syns det er helt greit å vise masse følelser om man er trist og lei seg. 

• Liker 12
Skrevet

Det var en vakker seremoni. Likte spesielt godt at Prøysen var valgt. God variasjon i musikken. Støre holdt en fin tale. 
Det vakreste øyeblikket var da Dronning Sonja la en rød rose på Kong Harald sin kiste. 

Heldige med været var de også. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Leonaen skrev (1 minutt siden):

Her er jeg uenig. Det er lov å hulke og gråte i en begravelse. Vi vet ikke hva slags forhold de to hadde til hverandre. Sonja er er flott om hu hadde grått også. Hilsen en som hulket og gråt i en begravelse til en i sin egen familie. Og syns det er helt greit å vise masse følelser om man er trist og lei seg. 

Enig. Det er mye jeg kan kritisere Durek for men ikke å felle tårer i sin svigerfars begravelse. 

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet
CeXNS skrev (Akkurat nå):

Det var en vakker seremoni. Likte spesielt godt at Prøysen var valgt. God variasjon i musikken. Støre holdt en fin tale. 
Det vakreste øyeblikket var da Dronning Sonja la en rød rose på Kong Harald sin kiste. 

Heldige med været var de også. 

💯 enig! Jeg likte også presten sin tale, den var ærlig og fremsto med dybde. Han snakket ikke bare om kjærlighet og tilgivelse, men om vold, og løgn, og at noen gang er det faktisk ikke så enkelt å tilgi eller kjenne på kjærlighet. Var mange lag i den talen. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
lin skrev (24 minutter siden):

Og prins William gikk vel ikke i uniform fordi han ikke er regent? Ser det ble skrevet at dressen overrasket 

Det var vel bare media som lurte på hvordan de kunne få klemt inn "overrasket" i overskiftene til den kongelige gravferden og dette var det de klarte å hoste opp. 

Endret av parmanoia
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Hanne67 skrev (2 minutter siden):

Jeg forbinder sangen med Maj Britt Andersen, men Knut Anders Sørum hadde også sunget den bra. For en innfødt så blir en trønder litt feil mht. til uttalen, men sikkert en grunn til at de valgte han.

På trøndersk er den litt feil. Enig i det. Men nå tror jeg bpde sang og sangere er valgt av andre grunner enn å være riktig. 

Nå kan jeg ikke huske may britt andersen sin versjon. Men liker inderligheten knut anders sørum tilfører alf prøysen sine låter. Skaff meg en synder å tilgi,  sunget av han får hårene til å stå rett opp. (Usikker på tittelnavn) men anbefales. 

Uansett jeg syntes låtvalget var veldig symbolsk bra. Og sier så mye om kong Harald

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde de militæret skulle gi en siste  honør hilsen når båren passerte soldatene. Men de gjør ikkr sånt kanskje?

Har foresten stor sympati for at de må stå så lenge. Håper de får kake i kveld

• Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (1 time siden):

Talen til Støre var for øvrig veldig god og rørende. Måten han snudde seg mot Dronning Sonja når han snakket varmt om hun var veldig fint å se. Selv han klarte ikke å holde seg da. 

Takk! Og enig. Han får så mye kritikk, men denne talen fortjener han virkelig ros for, varm og ærlig og han virket selv veldig rørt i dag🙏

Synes det var en verdig og varm begravelse og seremoni🙏

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (3 minutter siden):

Takk! Og enig. Han får så mye kritikk, men denne talen fortjener han virkelig ros for, varm og ærlig og han virket selv veldig rørt i dag🙏

Synes det var en verdig og varm begravelse og seremoni🙏

Jeg syns Støre har opptrådd fint og verdig helt siden Kongens død for snart to uker siden.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Tough cookie skrev (41 minutter siden):

Jeg syntes at Åge Aleksandersen sang som en hes kråke og stemmen til Tuva var heller ikke noe særlig, så skjønner ikke hvorfor de valgte de to til å synge "Jørgen Hattemaker", men ellers så var det en flott og verdig begravelse.

Det var hoffet som hadde valgt sangen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Takk. Virker som man gir terningskast her. Uverdig.

Ja, unødvendig.

Men altså, jeg likte jo veldig korinnslaget for all del.

Og så at Åge/Tuva slet litt med å holde gråten helt borte - det preger jo stemmen endel. Men er det en plass det er helt OK så er det i begravelse. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Tough cookie skrev (53 minutter siden):

Jeg syntes at Åge Aleksandersen sang som en hes kråke og stemmen til Tuva var heller ikke noe særlig, så skjønner ikke hvorfor de valgte de to til å synge "Jørgen Hattemaker", men ellers så var det en flott og verdig begravelse.

Jeg så at de var emosjonelt preget - det påvirker stemmen MYE. Blir ekstra vanskelig å synge rent, og spesielt få god klang på øvre register.

Det er helt innafor å begravelse. 

I Aris begravelse knakk jo stemmen til broren totalt, det kalles overveldelse.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Thildamor skrev (10 minutter siden):

Det var hoffet som hadde valgt sangen. 

Jeg liker Åge Aleksandersen og jeg liker Jørgen Hattemaker, så jeg vet ikke helt hva som gikk galt. Hadde det vært én sur sang så hadde det gått an å tenke at det var nerver og heve seg over det, men absolutt alt klang falskt av musikk der inne. Jørgen Hattemaker var ingenting mot Abide with Me eller den skjærende falske versjonen av Deilig er Jorden.

Endret av Huldra27
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Hanne67 skrev (33 minutter siden):

Jeg skjønner at du tenker det hvis du er innfødt. Men for noen år siden ble det utgitt en hyllest-CD med diverse artister som sang Prøysen på diverse dialekter, og der er det utrolige mange flotte tolkninger, som beviser at Prøysen funker på alle dialekter. På den CD'en er det Bjørn Eidsvåg som synger Jørgen Hattemaker på sin dialekt, og det er en nydelig versjon.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...