Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Takk, jeg er glad vi er flere.

Først lurte jeg på om ML rett og slett var opptatt med noen som ville kondolere og ikke fikk med seg at 17-åringen ble stående med den ekle mannen.

Men nå har jeg sett et bilde (på en annen plattform, jeg tror ikke jeg kan poste det her) hvor det vises at ML, Durek, døtrene etter alder og MBH sitter på raden bak Dronning Sonja, HM og hans familie. Så det var tydeligvis et slags system i det. Men jeg tror uansett jeg hadde gitt blaffen i akkurat det og bedt mannen min sette seg sammen med MBH. Og det hadde mannen min gjort uten å blunke.

Det ligger også en video ute der DV ankommer kirken sammen med ML sine 3 døtre+MBH. De hilser på preses og biskop. Så går DV først inn, deretter Lea og Maud ved siden av hverandre. Til slutt går Emma og Marius opp trappen side om side, og før de går inn tar Emma tak i armen hans og holder ham i armen videre. Dette er ikke et forsvar av MBH fra min side, men siden dere mener Emma skulle vært beskytta mot MBH og ML skulle tatt det ansvaret, og at stakkars Emma må ha opplevd det ubehagelig, så er dette relevant å bringe til torgs. Hun valgte selv å gå arm-i-arm med ham inn i domkirken.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
velociraptor skrev (10 minutter siden):

Og? hvordan var det et svar på om problemene Haakon har på grunn av sin kone skyldes sykdommen hennes eller andre faktorer ved henne?

Så vidt jeg har fått med meg fremsto Märtha som er normalt og anstendig menneske, som så ble syk og døde. Hva i all verden ved det er sammenlignbart med skandale-MM?

Kong Olav var kronprins da Märtha døde. Kong Haakon VIII er konge den dagen MM går bort. Det er poenget mitt. Ikke at Märtha var varm og god, og at MM er håpløs.

Skrevet
Gulline skrev (8 timer siden):

Nå får jeg sikkert mye kjeft her. Men jeg våger allikevel.

Innser at vi kommer til å ha kongehuset noen år til fremover. Og det er litt vanskelig å si for meg som ønsker republikk for Norge. Så på edsavleggelsen og på følget fra slottet til domkirken. Det som slår meg er at Ingrid Alexandra ser mer ut som en dronning enn MM. Når hun spaserte bak kisten så hun langt mer seriøs ut enn tanten som gikk ved siden av henne og halveis smilte og i kirken sitter hun rakrygget og fast i blikket mens MM sitter og vaier med hodet, blar i programmet og flakker med blikket. Det er noe høytidelig over Ingrid Alexandra, hun minner om en vakker dronning fra middelalderen. 

Så er jeg enig i at siste del av talen til Støre var fin. Så at Sonja var rørt. 

Martha ser nå helt knust ut spør du meg. 

ingrid er opplært til det her, det er derfor hun er proff. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (24 minutter siden):

Det er bare tull. Noen som overtolker at Sonja henvendte seg til biskopen som sto rett ved siden av henne utenfor kirken, slik man gjør når man kommer ut av en begravelse. Litt senere ser man MBH komme inn i bildet og hilse på den andre biskopen.

Har lest mye sprøyt i denne tråden, men akkurat dette tar kaka. 

Enig i dette.

Det jeg la merke til i denne situasjonen var at Sonja kom ut fra kirken og var på vei til å håndhilse på biskopene som sto klare og ventet for å kondolere henne, og så ble hun avbrutt i dette av Maud Angelica som kom bort og klemte henne i stedet. Det kunne hun jo ikke si nei til, så Sonja klemte tilbake (og deretter muligens også Leah?) før hun fortsatte den avbrutte håndhilsingen på de to forrettende biskopene.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Millimani skrev (12 minutter siden):

Kong Olav var kronprins da Märtha døde. Kong Haakon VIII er konge den dagen MM går bort. Det er poenget mitt. Ikke at Märtha var varm og god, og at MM er håpløs.

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Mener du å si at det verre å miste kona si når man er konge enn når man er kronprins? Kan du prøve å forklare? Og MM er ikke død, og det ser da virkelig ikke ut som hun skal dø med det første. Hun har fått nye lunger og hun har tilgang på den aller beste medisinske hjelp noen i Norge kan få. 

Jeg aner ikke om Märtha var varm og god, men det er godt mulig. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
Aricia skrev (7 minutter siden):

Enig i dette.

Det jeg la merke til i denne situasjonen var at Sonja kom ut fra kirken og var på vei til å håndhilse på biskopene som sto klare og ventet for å kondolere henne, og så ble hun avbrutt i dette av Maud Angelica som kom bort og klemte henne i stedet. Det kunne hun jo ikke si nei til, så Sonja klemte tilbake (og deretter muligens også Leah?) før hun fortsatte den avbrutte håndhilsingen på de to forrettende biskopene.

Da bør du se hele klippet. Helt tydelig at hun avbryter, og vender ryggen til, mbh. Etter først å ha klemt Leah, Maud og Emma som kom på rekke sammen med MBH. Han var bakerst. 

https://www.instagram.com/reel/DdETE9WRRo6/?stkn=MXh1MTF3YmFjdzBtcg==

Endret av Stargaze
  • Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Enig i dette.

Det var min tolkning og. Det er jo det som er naturlig i den situasjonen - dvs at enken (og familien) hilser på de forrettende prestene  - ikke at man prioriterer klemming av de aller nærmeste slektningene som man har sittet rett ved siden av gjennom hele seremonien.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

En nydelig og verdig gravferd ble det, synes jeg.

Ja, Åge A synger som ei hes kråke, men jeg synes han er en unik kunstner med fantastisk formidlingsevne 😀

Sterkt å se Ukrainas leder gå med gravfølget, tydeligvis har sikkerheten vært helt topp.

Og dronning Sonja, for ei dame♥️

• Liker 11
Skrevet
Thildamor skrev (6 timer siden):

Det var hoffet som hadde valgt sangen. 

Ikke noe feil med sangen, men med sangerne.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Håper no at  Kongefamilien kan få arbeidsro fremover, og alt det negative fokuset så har vert på kongefamililen m.a. i forbindelse med Høyby saken,  og J.F saken m.a  kan vera avsluttet.   Synes vi har ein fin kongefamilie, og får bare håpe at Mette  Marit   kan kome seg til hektene så hun får støtte sin ektefelle.  

Sonja er forlengst blitt så gammel at hun bør få avlastning , og bearbeide sorgen over sin ektemann sålenge hun føler behov for 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
keops skrev (2 minutter siden):

Ja, dette var meget tydelig, vi må jo få lov å tro våre egne øyne.

Alltid vært en smart dame, Sonja.

Kan ikke klandre henne, de har ikke gjort det lett for henne. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, dette var meget tydelig, vi må jo få lov å tro våre egne øyne.

Alltid vært en smart dame, Sonja.

Samme her, jeg forbeholder meg også den retten. :) 

Dessuten har jeg vært blant de nærmeste pårørende i en begravelse og to etter hvert, så det er ikke noe problem å lese den situasjonen.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En nydelig og verdig gravferd ble det, synes jeg.

Ja, Åge A synger som ei hes kråke, men jeg synes han er en unik kunstner med fantastisk formidlingsevne 😀

Sterkt å se Ukrainas leder gå med gravfølget, tydeligvis har sikkerheten vært helt topp.

Og dronning Sonja, for ei dame♥️

Jeg så ikke begravelsen men har kikket på masse bilder derfra i dag. Zelensky i gravfølget var noe som traff meg mest, dette er bildet på samhold i en skremmende verden.

Han la ut flere bilder fra begravelsen på sosiale medier og skrev at han satte pris på Norges hjelp og vennskap.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Zenhouse skrev (På 7.9.2026 den 14.05):

Det er legitimt å kritisere Mette-Marit for dømmekraften hennes og for at hun ikke undersøkte Epstein grundigere, særlig siden hun kjente til dommen hans. Men det er noe helt annet enn å hevde at hun på det tidspunktet burde ha forstått det fulle omfanget av det vi i dag vet om Epstein. Det siste er å vurdere fortiden med fasiten i hånden. Jeg er så lei av den evige rund-dansen rundt akkurat det.

A + B + C + D =  Selvfølgelig skjønte de hva som foregikk. 
Men de som var der i 2008, el 2011, el når det måtte være, hadde ikke nødvendigvis tilgang til A, B, C og D samtidig.

Dette kalles gjerne hindsight bias – etterpåklokskapens skjevhet. Når utfallet er kjent, fremstår det som mer forutsigbart og åpenbart enn det faktisk var på forhånd. 

Men INGEN har noen sinne påstått at dronningen den gang da skulle ha visst «det fulle omfanget» av det vi vet i dag. 
Det har aldri blitt etterlyst, og DEN runddansen må snart ta slutt. 

Det som HAR blitt påpekt er at dronningen visste at han hadde en dom. DER skulle hun ha hatt vett nok til å ha trukket seg vekk. Det gjorde hun ikke. 

• Liker 10
  • Nyttig 9
Skrevet
Nymerïa skrev (3 timer siden):

Jf bildet øverst i annonsen. Dette hadde ikke vært i nærheten av greit hvis Emma hadde vært min datter. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/storavis-smeller-til-mot-marius/s/80-95-63926

Jeg tror ikke en gang hun er 18 enda. Det hadde ikke vært greit hvis hun hadde vært større heller, men da hadde jeg ikke tenkt like mye at hun var mitt ansvar.

Mulig at jeg så feil, men det så da virkelig ut som om MBH tok hånden hennes når de var på vei inn i kirken?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Samme her, jeg forbeholder meg også den retten. :) 

Dessuten har jeg vært blant de nærmeste pårørende i en begravelse og to etter hvert, så det er ikke noe problem å lese den situasjonen.

Ok, jeg har jo selv vært nær pårørende i mange begravelser gjennom et nokså langt liv.

Men føler ikke derfor at jeg har spesiell kompetanse på å lese situasjonen som oppstår mellom ste-bestemor og overgriper i en meget offentlig familie. Det sier seg vel egentlig selv.

Men akkurat dette, at Sonja helt tydelig snudde seg vekk og søkte å unngå kontakt med MBH, det var lett å se.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...