Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (39 minutter siden):

Dette med at man etter å ha fullført soning (noe Marius for øvrig ikke har gjort) skal tilbakeføres til samfunnet, det betyr jo ikke at alle rundt har en forpliktelse til å late som det ikke har skjedd.

Forbrytelser  får konsekvenser, og nei, det er ikke bare rettssystemet som gir konsekvenser. En som har begått overgrep mot barn har ikke krav på å få jobbe i barnehage. En underslagsdømt har ikke krav på å få jobbe som økonomisjef.  En som har mishandlet barna sine bør ikke få omsorgen for dem. Man trenger ikke engang å ha gjort noe ulovlig for å måtte leve med begrensinger.
Børge Brende er ikke mistenkt for noe kriminelt, men måtte likevel gå av. En med store alkoholproblemer vil ikke få en rekke jobber.

På samme måte mener jeg at en som har dratt kongefamilien så til de grader ned i søla,  fint bør kunne leve med konsekvensene av det, som for eksempel at de ikke viser seg offentlig med ham. Dette av respekt for alle ofre for vold og overgrep - og for den alminnelige rettsfølelsen. 

Jeg synes mange er ubegripelig velvillig innstilt. «Se, så brun og flott han er, så veltrent og rusfri   -  og som han elsker kongen, og så glad han er i familien sin».  Akkurat som han har vært en litt rampete skolegutt som nå har tatt seg selv i nakken.

Dette gjelder tross alt en av landets verste serieovergripere. Det er  sjelden vi har overgrepstiltaler med et tosifret antall fornærmede her i landet. Og flott at (eller rettere sagt hvis) han er rusfri, men tilbakefallsprosenten er skyhøy, så det hadde kanskje gått an å avvente  litt før man jubler.

For all del så håper jeg at han blir både rusfri og «kurert» for kvinnemishandlingen sin, men begge deler er vanskelig. Det er ikke bare å bli med i et program så er alt løst. 

Dette!!!!

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
CeXNS skrev (42 minutter siden):

Jeg fulgte prosesjon og begravelse i går, og kjente på hvor ødelagt det hele er. Det kunne vært en dag hvor man kjente på det storslåtte og høytidelige. Men hver gang MM og MBH dukket opp i bildet så var det umulig å ikke huske på hva de har gjort. 

MM må gjerne presentere seg som lettrørt og beveget, men det fremstår som en j fasade. Overhode ikke genuint. Hun var den eneste som ikke beholdt roen. Fomlet og satt urolig. Og hvorfor skulle hun snakke til dronning Sonja før rosepåleggingen?  Og snakke med HM utenfor kirken? Alle virket som de hadde ro og visste hva de skulle gjøre, men ikke MM. 

I motsetning til andre synes jeg heller ikke hånd i hånd seansen på båre-seremonien var OK. Det så mer ut som hun leide Sonja som et barn. 

🎯 Enig!!

Og når det gjelder «hånd i hånd»; dronning Sonja er en sterk og selvstendig kvinne. Hun og kong Harald synes å ha hatt en oppriktig og gjensidig kjærlighet til hverandre gjennom 58 år - uten å måtte bevise det for hele verden ved å gå hånd i hånd i tide og utide.

Det nye kongeparet har enormt store sko å fylle.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Kikket på bildet fra Domkirken øverst i denne saken: https://www.tv2.no/nyheter/la-merke-til-dette-det-er-litt-utidig/19212541/, og det som slår meg mht plassering er at de høye er plassert bak de høye, og de lave bak de lave, i hvert fall til en hvis grad.

Dvs Märtha Louise bak Sonja, Durek bak Kong Haakon, og Marius Bort Høiby bak Sverre Magnus. Så kanskje for at alle skal få best mulig utsyn?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/i/m0x2eL/dukket-opp-i-kong-haralds-gravferd-har-faatt-flere-til-aa-reagere

Interessant artikkel om hvordan noen kan bruke begravelsen for å få legitimitet. UD valgte å invitere på dette nivået (president) så Kongehuset er ikke skyldige her. Men legitimitet er nå engang legitimitet, og det var jo andre som Kongehuset selv valgte å legitimere. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
CeXNS skrev (11 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/m0x2eL/dukket-opp-i-kong-haralds-gravferd-har-faatt-flere-til-aa-reagere

Interessant artikkel om hvordan noen kan bruke begravelsen for å få legitimitet. UD valgte å invitere på dette nivået (president) så Kongehuset er ikke skyldige her. Men legitimitet er nå engang legitimitet, og det var jo andre som Kongehuset selv valgte å legitimere. 

Her synes jeg du blander epler og pærer.
Å sammenligne en presidents deltagelse på vegne av sin nasjon i en begravelse hvor han presenterer landet sitt med et kriminelt familiemedlem og barnebarn av kongen når det kommer til legitimering. 

• Liker 4
Skrevet
enkefru skrev (1 minutt siden):

Her synes jeg du blander epler og pærer.
Å sammenligne en presidents deltagelse på vegne av sin nasjon i en begravelse hvor han presenterer landet sitt med et kriminelt familiemedlem og barnebarn av kongen når det kommer til legitimering. 

Hvorfor?

Begge deler handler om noen som bruker gravferden til å legitimere seg selv. Det er jo 101 for Kongehuset at de kan brukes på denne måten. Noe burde de jo ha lært av Epstein saken.

MBH blir konge-vasket etter alle kunstens regler. Den eneste som stod i mot var dronning Sonja.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
iliah skrev (10 timer siden):

Ble utgiftene til begravelsen dekket av private midler, eller er det slik at det er folket som har betalt over 100 millioner for begravelsen? Det gir en liten bismak at skattepengene går til dette når familien er så bemidlet, og det sitter gamle mennesker som ikke har råd til å betale strømregningen, og tusenvis av barnefamilier som går sultne. 

Kong Harald er statsbegravet. Dvs at staten betaler. Det er en håndfull mennesker i Norge som statsbegraves

• Liker 4
Skrevet

Som jeg har nevnt tidligere var ikke begravelsen til Kong Harald etter hverken Harald eller familiens ønske, det var en offentlig begravelse med protokoller som skal følges og UD som hadde regien på deler av begravelsen. Igjen så ser man hvordan kongehuset legitimerer personer og regimer som ikke bør få denne legitimiteten. Her var det UD som fulgte protokollen, men kongeparet og deres arvinger til tronen må fremover gjøre helt andre vurderinger når det gjelder å legitimere enkelte medlemmer i familien , som både direkte og indirekte har skadet kongehuset og institusjonen sitt omdømme. Av respekt for avdøde Kong Harald som helt på slutten ga alt, for å opprettholde det gode omdømme Sonja og han hadde bygget opp sammen over 35 år. Selv om de det gjelder er familie, må det kunne være mulig å skille mellom plikter og privat.

«Jeg forstår at protokollen krevde at Georgia ble invitert, men jeg forstår også veldig godt kritikken mot det. Det er selvfølgelig veldig beklagelig at dette blir eller kan bli misbrukt som en støtte til Georgia og et regime. Det er det ikke, sier hun

Deltakelsen i kong Haralds gravferd har gitt Kavelasjvili bred omtale i georgiske medier. Gelashvili mener at Kavelasjvili, ved å velge å delta i Oslo, håper på sårt tiltrengt legitimitet som leder av Georgia.«

• Liker 4
Skrevet
Chlypa skrev (12 minutter siden):

Kong Harald er statsbegravet. Dvs at staten betaler. Det er en håndfull mennesker i Norge som statsbegraves

Men de fleste statsbegraves ikke som om Norge er verdens navle.

• Liker 5
Skrevet

Denne tråden må jeg ut av. Men vil bare først si.. at jeg husker det var mye snakk om at Kong Harald aldri ville klare å fylle skoene etter Kong Olav. Og mange var også skeptiske til Dronning Sonja. Vi vet jo nå hvordan det gikk 😉❤️ 

Når det er sagt, så støtter jeg det nye kongeparet også. Har tro på at Kong Haakon vil gjøre en god jobb. Og kjærligheten mellom det nye kongeparet opplever jeg også som ekte og sterkt. Mye kan sies om MM, men jeg synes hun har vokst med rollen og tatt mange steg de siste årene. 

• Liker 7
  • Hjerte 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner, avsporinger og svar til dette.

Tråden blir stengt i kort tid for å unngå sitering av innlegg som er fjernet. 

• Liker 1
Skrevet
Bel_La skrev (7 minutter siden):

Men de fleste statsbegraves ikke som om Norge er verdens navle.

Norge er ett av verdens beste land, så jeg vil si at vi ligger i verdens navlering

• Liker 4
Skrevet
Chlypa skrev (2 minutter siden):

Norge er ett av verdens beste land, så jeg vil si at vi ligger i verdens navlering

Det sier nok innbyggerne i andre nasjoner om sitt eget land også :blunker:

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Bel_La skrev (1 minutt siden):

Det sier nok innbyggerne i andre nasjoner om sitt eget land også :blunker:

Vi har dokumentasjon på det. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
lin skrev (34 minutter siden):

Denne tråden må jeg ut av. Men vil bare først si.. at jeg husker det var mye snakk om at Kong Harald aldri ville klare å fylle skoene etter Kong Olav. Og mange var også skeptiske til Dronning Sonja. Vi vet jo nå hvordan det gikk 😉❤️ 

Når det er sagt, så støtter jeg det nye kongeparet også. Har tro på at Kong Haakon vil gjøre en god jobb. Og kjærligheten mellom det nye kongeparet opplever jeg også som ekte og sterkt. Mye kan sies om MM, men jeg synes hun har vokst med rollen og tatt mange steg de siste årene. 

Kan du si noe konkret om hvilke steg hun har tatt de siste årene? 

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Om så Trump gir beskjed om å destruere alle Epstein filene kommer ikke saken til å forsvinne. 

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2026/09/10/france-s-epstein-probe-identifies-potential-recruiters_6757387_4.html

Sitat

"For us, the Epstein network is a labyrinthine network. To get out of it, it's not just a single Ariadne's thread you have to pull on, it's dozens and dozens of threads,"

Nettverk er selve nøkkelen her, og saken i seg selv gjør at Epstein kommer ikke til å bli glemt i Norge heller. MM vil alltid forbindes med dette.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
lin skrev (48 minutter siden):

Kan du nevne noen av disse stegene?

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
lin skrev (50 minutter siden):

Ja vi vet jo absolutt nå hvordan det gikk. Bare se på barna og hvem de har valgt

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Tilbudstøs skrev (6 timer siden):

Dypt uenig. Hun er kongens kone, neste tronarving sin mor og en kvinne av folket. De aller fleste har da også gjort verre ting enn hun noensinne har gjort. Tenker heller folk skal tenke over hvorfor man dømmer mennesker for ingenting, bare fordi de er politiker, kongelig eller influenser for den del. Det sier vel aller mest om hvem man selv er og ikke de man utsetter for hat og sjikane🙂

Mette Marit er ikke min dronning, og jeg mener at hun ikke er verdig den tittelen. Jeg dømmer mennesker ut fra det som de har gjort, og de aller fleste har ikke sendt e-poster til JE. Den saken og saken med sønnen hennes kommer jeg aldri til å glemme.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...