Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
lurker skrev (2 timer siden):

Men er det noen her som mener at han tilgis? Det har vel mer vært snakk om at det er rom for tilgivelse og forsoning.

Vi må ikke glemme hva tilgivelse er heller. Det er ikke å godta det som er gjort eller å si at det var greit. 

Fra SNL:

"Definisjon

Tilgivelse omfatter to primære prosesser, reduksjon av negative tanker, følelser og adferd, og en styrkning av positive tanker, følelser og adferd. Det er bred enighet blant forskere at tilgivelse er en kompleks emosjonell og kognitiv prosess. Tilgivelse er også et resultat av et frivillig valg.

Selv om en klar definisjon er vanskelig å formulere, er det bred enighet om hva tilgivelse ikke er. Begreper som unnskyldning, toleranse, rettferdiggjøring, benådning, glemming og gjenforening er eksempler på forhold som forveksles med tilgivelse, men som ikke er det. Definisjonene varierer også mellom hvorvidt tilgivelse er individuell (intrapersonal) eller mellommenneskelig (interpersonal). Et spørsmål i sistnevnte er om tilgivelsen gagner den som tilgir eller den som blir tilgitt."

https://snl.no/tilgivelse

Hvis man tilgir noen som gang på gang gjør det samme, og ikke uttrykker anger, eller uttrykker anger, men ikke endrer adferd, koker det ned til aksept.

Å tilgi noen bare én gang kan dessuten ha fatale konsekvenser. 

• Liker 4
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MikkelStrev skrev (24 minutter siden):

Mettes bror Espen Høiby var også på plass i begravelsen. Dømt for å ha slått og sparket sin ekskone i hodet gjentatte ganger. I denne familien tilgis visst alt. 

Politet har opprettet en straffesak i forbindelse med Pilotskolen han er eier, så det kan potensielt bli en rettssak med nok en Høiby involvert. 

• Liker 9
  • Nyttig 12
Skrevet
Paprika91 skrev (56 minutter siden):

Irriterte meg at Støre nevnte i talen sin at det nye kongeparet har støtte i regjeringen og sikret gjennom Grunnloven.

Når har folket fått fått stemme over om de støtter monarkiet? Det er over 115 år siden folk vil stemme. I en helt annen tid. 

Hvorfor tar vi det som en selvfølge at det er normalt at noen mennesker skal være over Grunnloven?

Irriterte meg at Støre holdt en tale i det hele tatt. Kan ikke fordra den mannen. Han dukker bare opp når det er PR å få. Ellers er han fraværende.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (15 timer siden):

Takk, jeg er glad vi er flere.

Først lurte jeg på om ML rett og slett var opptatt med noen som ville kondolere og ikke fikk med seg at 17-åringen ble stående med den ekle mannen.

Men nå har jeg sett et bilde (på en annen plattform, jeg tror ikke jeg kan poste det her) hvor det vises at ML, Durek, døtrene etter alder og MBH sitter på raden bak Dronning Sonja, HM og hans familie. Så det var tydeligvis et slags system i det. Men jeg tror uansett jeg hadde gitt blaffen i akkurat det og bedt mannen min sette seg sammen med MBH. Og det hadde mannen min gjort uten å blunke.

Hva tror du skulle skjedd henne?! De har vokst opp som fetter og kusine, og det er ingenting som tyder på at han noen gang har gjort henne noe!

En person som er ruset, er ikke den samme som når han/hun er rusfri. Ja, vedkommende skal stå til ansvar for det han/hun gjør under påvirkning og under abstinenser, men når de er ute av den psykotiske tilstanden rus og abstinenser gir, er de et annet menneske.

Dere som kritiserer kongefamilien, og mener Marius burde stenges ute i kulden, jeg ønsker dere fikk oppleve rus og den personlighetsendringen og ødeleggelsen det medfører, hos noen dere elsker. Marius er ung, og har mulighet til å komme på rett spor, men da er det rettsystemet som må straffe, ikke forståsegpåere rundt omkring. Og når han har sonet, må han få mulighet til å gå videre.

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Gardkjærringa skrev (5 minutter siden):

Dere som kritiserer kongefamilien, og mener Marius burde stenges ute i kulden, jeg ønsker dere fikk oppleve rus og den personlighetsendringen og ødeleggelsen det medfører, hos noen dere elsker.

Det er mange rusmisbrukere som aldri har voldtatt eller utført så aggressiv vold som i verste fall kunne kostet folk livet. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Det er mange rusmisbrukere som aldri har voldtatt eller utført så aggressiv vold som i verste fall kunne kostet folk livet. 

Og? Hva svarer du på her?

• Liker 2
Skrevet
Huldra27 skrev (16 minutter siden):

Irriterte meg at Støre holdt en tale i det hele tatt. Kan ikke fordra den mannen. Han dukker bare opp når det er PR å få. Ellers er han fraværende.

Skulle tatt seg ut om ikke statsministeren holdt tale i kongens begravelse. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Det er å bemerke at de kongelige fra Storbritannia gjorde oppmøtet så kort som mulig - de kom på morgenen og dro så fort det lot seg gjøre. 

Prinsesse Anne hadde visst veldig travelt program i dag leste jeg et sted...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Huldra27 skrev (34 minutter siden):

Er du tullerusk? Han er statsminister. Du kan like han eller ikke. At en statsminister holder tale i kongens gravferd er ikke det minste rart. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (40 minutter siden):

Politet har opprettet en straffesak i forbindelse med Pilotskolen han er eier, så det kan potensielt bli en rettssak med nok en Høiby involvert. 

Var ikke klar over at de har opprettet straffesak på pilotskole-svindelen.

Supert, da får vi håpe det kommer en straffereaksjon , nok en gang, på denne mannen.

Endret av keops
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Gardkjærringa skrev (38 minutter siden):

Hva tror du skulle skjedd henne?! De har vokst opp som fetter og kusine, og det er ingenting som tyder på at han noen gang har gjort henne noe!

En person som er ruset, er ikke den samme som når han/hun er rusfri. Ja, vedkommende skal stå til ansvar for det han/hun gjør under påvirkning og under abstinenser, men når de er ute av den psykotiske tilstanden rus og abstinenser gir, er de et annet menneske.

Dere som kritiserer kongefamilien, og mener Marius burde stenges ute i kulden, jeg ønsker dere fikk oppleve rus og den personlighetsendringen og ødeleggelsen det medfører, hos noen dere elsker. Marius er ung, og har mulighet til å komme på rett spor, men da er det rettsystemet som må straffe, ikke forståsegpåere rundt omkring. Og når han har sonet, må han få mulighet til å gå videre.

Rus kan være medvirkende årsak til mye rart og fælt folk gjør. Men så er det jo ikke sikkert at alt skyldes rus.

Overgrep og vold utføres daglig av både avholdsfolk og rusmisbrukere. Likedan så har du høytfungerende rusavhengige som ikke utfører noen av de forbrytelsene som vi har fått vite at MBH gjør.

Jeg tror også det er mulig for en person på MBH sin alder å legge om kursen. Men ikke så lenge han skal oppholde seg i det samme miljøet som han har vært vant til. 

• Liker 9
Skrevet
Huldra27 skrev (1 time siden):

Du tuller nå? Selvsagt måtte han holde tale, noe annet ville vært totalt uakseptabelt 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Huldra27 skrev (1 time siden):

Da har du liten forståelse for hvordan samfunnet fungerer. Selvsagt skal statsministeren holde tale i kongens begravelse. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Da har du liten forståelse for hvordan samfunnet fungerer. Selvsagt skal statsministeren holde tale i kongens begravelse. 

Enig. Og selvsagt "dukker han ikke bare opp når det er PR å få" - han er på jobb hver dag 😄 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gardkjærringa skrev (59 minutter siden):

Det er akkurat det jeg har opplevd - fra en av mine aller nærmeste i mange mange år. Vedkommende mishandlet oss andre i ruset tilstand, og nektet for alt. Flere ble medavhengige og altoppslukende opptatt av at vedkommende skulle få hjelp i helsevesenet (hvor de ikke behandlet voldelige rusmisbrukere som nektet for alt - så det var jo 20 år bortkastet tid)  - heller enn å anmelde så hen MÅTTE. Volden ble for noen"vanlig" faktisk, den ble `godtatt` - man syns bare synd på hen. De som forble i dette fikk ødelagt livene sine fullstendig og på helt jævlige måter. 

Jeg kuttet all kontakt  - etter råd fra politi og psykiatritjeneste som jobbet med hen, og jeg anmeldte. Har aldri angret en dag på det. 

Det hjelper virkelig ikke å dulle og lulle med en overgriper som ikke skjønner noe som helst av hva hen gjør. Det hjelper ikke å legge dem inn, det hjelper ikke å gi dem penger, tak over hodet, støtte, forståelse, kjærlighet eller noe som helst - før de vil og innser. 

Jeg kan desverre mye om disse mekanismene, og jeg oppfatter det som om de forsøker å "brannslukke" hele MBH-saken(e) - og jeg tror det er noe medavhengighet med i bildet her. 

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Lykkeliten* skrev (6 timer siden):

Selvsagt betaler staten Norge begravelsen for sin konge. Hvordan er det i det hele tatt mulig å stille spørsmål ved det.

Og det er greit at de er bemidlet, men å legge ut for sikkerhet, innkvartering, transport osv hadde nok blitt problematisk selv for dem. 

Folk går ikke sultne pga kongefamilien, staten har penger nok, det er fordelingen og altså politikerne som har ansvar for det. 

Selvsagt har Staten penger nok, men er det ikke merkelig hvordan pengene sitter enormt løst til en begravelse, mens flere mennesker sliter med å brødfø familien sin? Det er nettopp denne fordelingen mange reagerer på. 

Endret av iliah
  • Liker 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Hva er grunnlaget ditt for å anta noe som helst om storhertugparets indre liv? For å projisere din egen personlighet over på dem?

Har blitt en stor uvane på siden her , å låne andres påståtte indre liv for å styrke og validiere egne meninger. Er ikke a egne meninger på gyngende grunn, når man må låne andres validitet iht å påstå hva de syntes og mener . Det er jo litt rart

• Liker 2
Skrevet
parmanoia skrev (40 minutter siden):

Er du tullerusk? Han er statsminister. Du kan like han eller ikke. At en statsminister holder tale i kongens gravferd er ikke det minste rart. 

Kålrota skrev (11 minutter siden):

lurker skrev (9 minutter siden):

Enig. Og selvsagt "dukker han ikke bare opp når det er PR å få" - han er på jobb hver dag 😄 

Sikkert derfor alt er som det er.

Hvorfor det? Jeg hadde ihvertfall intet behov for å se ham.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...