Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Momma skrev (6 minutter siden):

Så du tror ikke kritikken, som for eksempel i denne tråden, kommer til å stilne etter hvert? Jeg snakker ikke om å la være å tenke sitt og ha sin mening om den nye dronningen, men om den høylytte kritikken. Jeg kommer aldri til å ha respekt for henne som dronning, men jeg kjenner jeg er nokså lei av å debattere noe man uansett ikke kan påvirke. 

Det kommer opp ved første anledning resten av livet, jeg tenker jo ennå tilbake på hvordan hun oppførte seg før hun kom inn på slottet og den unnskyldningen hun kom med da, men likevel durer på videre.. hun blir ikke tilgitt en gang til!  

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (32 minutter siden):

Jf bildet øverst i annonsen. Dette hadde ikke vært i nærheten av greit hvis Emma hadde vært min datter. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/storavis-smeller-til-mot-marius/s/80-95-63926

Jeg tror ikke en gang hun er 18 enda. Det hadde ikke vært greit hvis hun hadde vært større heller, men da hadde jeg ikke tenkt like mye at hun var mitt ansvar.

Herlighet, det er kusina.. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er helt utkjørt av dagen idag, jeg så bare det på tv, men jeg har grått så mye. Sonja er min dronning! Hun er så flott. Jeg kommer til å savne Harald, det gjør så vondt at han er borte. Dette var en flott avskjed!

Når det er sagt, MM vil aldri bli godtatt av meg. Hun er #ikkemindronning. Hun og drittungen er en skam for kongehuset. Jeg ble uvel av å se han der, fy faen. Nå er kongehuset ødelagt

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 22
Skrevet
Bel_La skrev (2 timer siden):

Typisk media å vri det til at det var MM og HK som ble møtt med vill jubel, når volumet steg betraktelig da Sonja viste seg. Men det unnlater de å nevne. 🙄

De ble jo det. Sonja fikk mer

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Hvis ikke han har skam og vett på å abdisere frivillig burde vi tatt en folkeavstemning om en 5 års tid på om folket ønsker IA eller Haakon og MM på tronen. 

Ingen grunm til å abdisere når de har tradisjons tro , støtte i ober 2/3 av folket

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Lillesol70 skrev (1 time siden):

Synes Dronning Mette-Marit høres veldig feil ut. Jeg kan ikke godta henne som min dronning, aldri. 

Ikke jeg heller. Sonja er min dronning så lenge hun lever og når hun går bort finnes det ingen dronning lenger. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner. 

Skrevet

Til dere som reagerer på Åge Aleksandersen: han er valgt av en grunn, og han slet med å kontrollere stemmen av en grunn. Han var også med i dette quiz-laget, og hadde et noe nærere forhold til kong Harald enn «artist som har opptrådd for de kongelige et par ganger». 
En begravelse er jo heller ikke en konsert eller forestilling per se, som skal «bestå testen». 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

Hvor kommenterte de det ? På NRK ? 

Du leste innlegget feil :)

Noen av kommentarene her inne.

• Liker 2
Skrevet
MalloryK skrev (15 minutter siden):

Jeg er helt utkjørt av dagen idag, jeg så bare det på tv, men jeg har grått så mye. Sonja er min dronning! Hun er så flott. Jeg kommer til å savne Harald, det gjør så vondt at han er borte. Dette var en flott avskjed!

Når det er sagt, MM vil aldri bli godtatt av meg. Hun er #ikkemindronning. Hun og drittungen er en skam for kongehuset. Jeg ble uvel av å se han der, fy faen. Nå er kongehuset ødelagt

Nei.

Men nå kan hun kanskje få litt grace - hun har jo ikke forventet lang levetid som lungetransplantert.

Den mediane levetiden etter kirurgi er 10,1 år - og halvparten lever etter 10 år.

Hun klarer neppe stå i halv tjeneste engang - så her blir nok kongehuset vårt stort sett representert av Haakon og ungene. 

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Dronning Sonja er hèlt vidunderlig nydelig 🥹 ❤️❤️❤️

Mette Marit kommer jeg til å bruke lang, lang tid på å titulere som dronning.

Hun har så uendelig mye å svare for. Tanken på å lene seg inn mot en slik personlighet, tenker jeg på som usannsynlig. Hvem vet når de neste rundene kommer med filer og avsløringer.

For Sonja sin del, håper jeg det drøyer 🤞 Enn så lenge er det èn dronning for meg 🥹❤️ 

Endret av Tradegy
  • Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Eyr skrev (1 time siden):

Samholdet vi har akkurat nå er unikt? For noe svada. Var mer samhold under fotball VM enn det vi ser nå. Fin tilstelning for eliten dog👌🏼

Eliten? Var det eliten som sto langs Karl Johan fra kl 7 i dag tidlig? Var det eliten som strømmet til Slottsplassen, klappet og sang Ja, vi elsker? Var det eliten som sto i kantiner, på fabrikkgulv, på flyplasser og i kjøpesenter og hadde ett minutts stillhet? 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Lykkeliten* skrev (2 minutter siden):

Eliten? Var det eliten som sto langs Karl Johan fra kl 7 i dag tidlig? Var det eliten som strømmet til Slottsplassen, klappet og sang Ja, vi elsker? Var det eliten som sto i kantiner, på fabrikkgulv, på flyplasser og i kjøpesenter og hadde ett minutts stillhet? 

Det var virkelig et tverrsnitt av folket. å hevde at dette er noe bare eliten heier på, er fullstendig skivebom. Evt ønsketenkning. 

… og applausen var varm for alle - men tok seg opp da Sonja kom. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hanne67 skrev (5 timer siden):

Veldig fint å se. Eneste jeg reagerte på er at Kong Frederik ikke bærer storkorsbåndet, slik kong Haakon og kong Carl Gustaf gjør.

Han mottok St. Olavs orden med storkors av kong Olav i 1990. 

Nå har jeg funnet en forklaring. Kong Frederik hadde på seg en marineuniform, og der skal man ikke bruke ordensbånd iflg. reglene i Danmark. 

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet
AprilLudgate skrev (25 minutter siden):

Du leste innlegget feil :)

Noen av kommentarene her inne.

Innlegget ditt om hvordan folk agerer er direkte feil. Dette var den offentlige begravelsen som har en rekke protokoller som må følges  og føringer som ikke kong Harald eller familien kunne detaljstyre. Hoffet har også vært involvert i planlegging og utførelsen. Det var viktig at begravelsen fremsto som profesjonell og helt i tråd med norsk kultur og verdier. Jeg vil ikke kalle det at det skal være «underholdende» men definitivt innfri noen forventninger. I tillegg vet man at innholdet vil diskuteres , og granskes av de fleste med tilgang til nett eller TV. For å ikke glemme de flere hundre journalistene som dekket begivenheten. At folk på Kvinneguiden også mener noe er ikke noe unikum for å si det pent. 

https://www.tv2.no/nyheter/norge-sorger-dette-skriver-utenlandske-medier/19208977/

«Dermed ble bildene fra Oslo ikke bare fortellingen om kongelige i sort og en høytidelig prosesjon, men også et møtepunkt for europeisk diplomati i en tid preget av krig og sikkerhetspolitisk uro.

For et internasjonalt publikum gir dette arrangementet en aktualitet, som strekker seg langt utover selve seremonien.»

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (7 timer siden):

Nå får jeg sikkert mye kjeft her. Men jeg våger allikevel.

Innser at vi kommer til å ha kongehuset noen år til fremover. Og det er litt vanskelig å si for meg som ønsker republikk for Norge. Så på edsavleggelsen og på følget fra slottet til domkirken. Det som slår meg er at Ingrid Alexandra ser mer ut som en dronning enn MM. Når hun spaserte bak kisten så hun langt mer seriøs ut enn tanten som gikk ved siden av henne og halveis smilte og i kirken sitter hun rakrygget og fast i blikket mens MM sitter og vaier med hodet, blar i programmet og flakker med blikket. Det er noe høytidelig over Ingrid Alexandra, hun minner om en vakker dronning fra middelalderen. 

Så er jeg enig i at siste del av talen til Støre var fin. Så at Sonja var rørt. 

Alle har sine måter å reagere på i begravelser. Man kan reagere ulikt fra gang til gang, og fra person til person. Noen sitter fullstendig konsentrert om det som skjer foran dem. Andre klarer ikke se kista, og ser dermed ned i fanget/programmet helt til utgangs-prosesjonen kommer.  

Huldra27 skrev (6 timer siden):

Abide with Me er helt grusom å høre på i denne versjonen.

Jeg syntes de sang fint, men de kunne godt sunget på norsk. 

MarianneE skrev (6 timer siden):

Dette er seriøst: I begravelse inviterer man til samvær etterpå. Gjør man det ved en kongelig begravelse tro?

Husker jeg riktig var de samlet 320 personer etterpå. Selvfølgelig har de minnesamvær.

Endret av Millimani
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AprilLudgate skrev (28 minutter siden):

Nei.

Men nå kan hun kanskje få litt grace - hun har jo ikke forventet lang levetid som lungetransplantert.

Den mediane levetiden etter kirurgi er 10,1 år - og halvparten lever etter 10 år.

Hun klarer neppe stå i halv tjeneste engang - så her blir nok kongehuset vårt stort sett representert av Haakon og ungene. 

Enig. 

Jeg lurer på hva det blir til med studiene til IA nå som hun har blitt kronprinsesse og har fått en mer fremtredende rolle. Det blir kanskje vanskelig å reise tilbake til Sydney neste semester, så kanskje hun søker om å flyttes til et universitet i Europa? Eller velger å fortsette ved UiO om hun trives der? Å være så anonym som HM fikk være gjennom tre år på Berkeley kan jo IA glemme i dagens medieverden uansett hvor hun studerer.

Selv om trenden i europeiske kongehus i nyere tid er å slanke dem og gi færre personer utover i arverekka titler vil jeg kanskje tro de velger å gi SM en mer definert rolle som prins og representant for kongehuset fremover? De vil jo uten tvil ha behov for all arbeidskraften de kan få fremover.

Sonja vil nok stille opp som "dronningvikar" så lenge hun makter. I første omgang blir det kanskje henne og HM vi ser mest til, så IA og SM rom til å fullføre studiene sine?

MM vil fortsatt ha redusert arbeidskapasitet (hvor redusert vil vel avhenge av hvilke ettervirkninger/tilleggstilstander hun får av operasjonen, bivirkninger av medisiner osv.), så henne vil vi nok ikke se så mye til.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Irja skrev (4 timer siden):

Skal skjønnhet avgjøre hvem som er verdig en dronningtittel? Jeg heier ikke på Mette, men hun er ikke frisk.. 

Enig. Jeg er ikke fan av MM, men hun fikk transplantert nye lunger for få måneder siden. La du merke til hvor raskt hun pustet mens hun satt stille i kirka? Det gjorde jeg. Antagelig krevde det veldig mye av henne å delta i dag. 

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Amarillo skrev (4 timer siden):

Hvorfor synger de ikke kongesangen? 

Det lurte jeg på også. Hadde heller forventet den enn nasjonalsangen. 

velociraptor skrev (3 timer siden):

Jeg synes IA virker som å ha vokst med rollen og er positivt overrasket over henne. Hvis vi absolutt må fortsette å ha et monarki håper jeg Haakon trer tilbake så snart IA er ferdig å studere, så kan vi heller få henne som monark.

Jeg er for monarki. Ingrid har vokst i rollen, og er den fødte dronning. Jeg vil imidlertid også si at jeg tror at Haakon kan bli en god konge. Han står riktignok i en vanskelig rolle når det kommer til MM, men det gjorde også Kong Olav med sin kjære Märtha mens hun var syk. Forskjellen er at det skjedde mens Olav enda var kronprins. MM er litt "verre" for meg. Jeg har aldri klart å omtale henne med tittelen kronprinsesse, men må vel prøve å lære meg å kalle henne dronning. 

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (2 timer siden):

Jf bildet øverst i annonsen. Dette hadde ikke vært i nærheten av greit hvis Emma hadde vært min datter. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/storavis-smeller-til-mot-marius/s/80-95-63926

Jeg tror ikke en gang hun er 18 enda. Det hadde ikke vært greit hvis hun hadde vært større heller, men da hadde jeg ikke tenkt like mye at hun var mitt ansvar.

Helt enig, blir helt uvel av tanken på at min mindreårige datter skulle tvinges til å omgås sin overgrepsdømte stefetter med kamera overalt. Hun kan jo ikke akkurat lage en scene ved å trekke seg unna eller nekte heller. Skal tro om Märtha har godkjent dette, eller om det er Mette og Haakon som overkjørter alle i desperasjonen etter å vaske bort MBH sine synder?

Ardwinna skrev (2 timer siden):

Neppe særlig hyggelig for Emma, men i ei kirke full av både folk og politi ble hun ikke akkurat utsatt for noen risiko.

Jeg tror ikke noen mente at han ville kaste seg frådende over henne og skrike hore midt under begravelsen nei. Det kan vel like fullt være ubehagelig å omgås en voldelig seksualovergriper?

kikio skrev (1 time siden):

Herlighet, det er kusina.. 

Stekusina. Men jeg er usikker på om du mente at det gjorde saken verre eller bedre? De fleste av oss ønsker ikke å ha voksne overgrepsdømte menn rundt mindreårige jenter, eller unge jenter rett iover myndighetsalder for den saks skyld - heller ikke familiemedlemmer. Det er mer normalt å ta avstand fra sleazy onkel Ludvik som er dømt for overgrep enn å tvinge tenåringsjenter i familien til å smile og sitte i bil med ham og bære bestefars kiste sammen med ham. Ja bortsett fra her på KG da, her skal alle uetiske handlinger tilgis i kong Haralds rause ånd, og hvis pedofilidømte grandonkel Svein har lyst å være barnevakt til lille Marit må han selvsagt få lov til det, det må jo gå an å tilgi!

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Nei.

Tull, over 60 % lever fortsatt etter 10 år, og Mette får selvgt mye bedre og tettere oppfølging enn den gjennomsnittlige transplantasjonspasient. "Jobben" hennes er heller ikke spesielt krevende, bortsett fra for folk som synes brylluper er veldig veldig kjedelige.

Millimani skrev (16 minutter siden):

Det lurte jeg på også. Hadde heller forventet den enn nasjonalsangen. 

Jeg er for monarki. Ingrid har vokst i rollen, og er den fødte dronning. Jeg vil imidlertid også si at jeg tror at Haakon kan bli en god konge. Han står riktignok i en vanskelig rolle når det kommer til MM, men det gjorde også Kong Olav med sin kjære Märtha mens hun var syk. Forskjellen er at det skjedde mens Olav enda var kronprins. MM er litt "verre" for meg. Jeg har aldri klart å omtale henne med tittelen kronprinsesse, men må vel prøve å lære meg å kalle henne dronning. 

Oj, hadde Kong Olav sin Märtha oppdratt og forsvart og dekket over for en sønn som ruste seg, slo kvinner og var serie-overgriper? Og drev hun og flørtet med pedofile milliardærer og tullet om utroskap i Paris med andre menn? Det var jeg ikke klar over.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...