AnonymBruker Skrevet 14. februar #161 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja det er nok en del sånn. Men isåfall er det jo noe feil med diagnosekriteriene? Hvordan kan feks autisme og cptsd forveksles med ME, når ME er mye mer en utmattelse og burn out? Kan du si noe om det? og autisme får man jo ikke plutselig som 40 åring liksom? Anonymkode: f90d0...69f Det er jo ikke snakk om å forveksle egentlig. Det er snakk om å diagnostisere symptomer på konsekvensene av å gå med uoppdagede tilstander. Det er jo åpenbart i dag at mange, særlig jenter, med adhd og autisme ikke er blitt oppdaget før i godt voksen alder. Problemet med ME og diagnosekriteriene er både at en god del fikk diagnosen før de nye kriteriene, da det var mye videre, og at fastlege kan sette diagnosen, som dermed ofte ikke har forutsetninger for å se alternativene. Virker som mange tror at «diagnosekriterier må jo være oppfylt, så da er det fasit». Det er mennesker som setter diagnosene, og på alt som ikke har prøver eller bilder eller tilsvarende tester som «bevis» vil det alltid være et element av øyet som ser (og overser). Tolkning. Blindsoner. For ME er det altså «som ikke bedre forklares av andre årsaker/tilstander», hvis den som utreder ikke har kunnskap, tid eller vett til å forstå at det kan være andre tilstander/årsaker som forklarer, og dermed ikke sjekker det ut, ja da blir jo ME stående som forklaring. Det virker som om mange ikke er klar over at diagnosekriteriene for ME også ble strammet inn, men man gikk jo da ikke gjennom alle som hadde fått diagnosen tidligere på nytt. Og kunnskapen om adhd og autisme hos særlig jenter har jo hatt en enorm utvikling de siste 10-15 årene. Det samme gjelder cptsd. Husk også at diagnosekriterier vurderes opp mot det vi forteller, vår opplevelse, forståelse, oppfatning, og legens mottak og tolkning av det. Ting er ikke så svart-hvitt kategorisk som mange vil tro, det betyr ikke at ikke folks symptomer og utfordringer ikke er ekte eller «bare psykisk». Nervesystemet vårt er komplekst. Sånne mekanismer gjelder jo for andre diagnoser også. Anonymkode: 7e687...976 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #162 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er jo ikke snakk om å forveksle egentlig. Det er snakk om å diagnostisere symptomer på konsekvensene av å gå med uoppdagede tilstander. Det er jo åpenbart i dag at mange, særlig jenter, med adhd og autisme ikke er blitt oppdaget før i godt voksen alder. Problemet med ME og diagnosekriteriene er både at en god del fikk diagnosen før de nye kriteriene, da det var mye videre, og at fastlege kan sette diagnosen, som dermed ofte ikke har forutsetninger for å se alternativene. Virker som mange tror at «diagnosekriterier må jo være oppfylt, så da er det fasit». Det er mennesker som setter diagnosene, og på alt som ikke har prøver eller bilder eller tilsvarende tester som «bevis» vil det alltid være et element av øyet som ser (og overser). Tolkning. Blindsoner. For ME er det altså «som ikke bedre forklares av andre årsaker/tilstander», hvis den som utreder ikke har kunnskap, tid eller vett til å forstå at det kan være andre tilstander/årsaker som forklarer, og dermed ikke sjekker det ut, ja da blir jo ME stående som forklaring. Det virker som om mange ikke er klar over at diagnosekriteriene for ME også ble strammet inn, men man gikk jo da ikke gjennom alle som hadde fått diagnosen tidligere på nytt. Og kunnskapen om adhd og autisme hos særlig jenter har jo hatt en enorm utvikling de siste 10-15 årene. Det samme gjelder cptsd. Husk også at diagnosekriterier vurderes opp mot det vi forteller, vår opplevelse, forståelse, oppfatning, og legens mottak og tolkning av det. Ting er ikke så svart-hvitt kategorisk som mange vil tro, det betyr ikke at ikke folks symptomer og utfordringer ikke er ekte eller «bare psykisk». Nervesystemet vårt er komplekst. Sånne mekanismer gjelder jo for andre diagnoser også. Anonymkode: 7e687...976 Ja absolutt. Men hvis man etter infeksjon eller annet plutselig blir veldig veldig syk i voksen alder hva er sjansen for at det bare er en uoppdaget adhd eller autisme som for symptomenes? selvsagt kan det sikkert være risikofaktorer for å få ME, men det er jo ikke helt det samme da? Anonymkode: f90d0...69f 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #163 Skrevet 14. februar Hva med Forkjølelse/kreft og lignende? Anonymkode: b52ef...a58 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar #164 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja det er nok en del sånn. Men isåfall er det jo noe feil med diagnosekriteriene? Hvordan kan feks autisme og cptsd forveksles med ME, når ME er mye mer en utmattelse og burn out? Kan du si noe om det? og autisme får man jo ikke plutselig som 40 åring liksom? Anonymkode: f90d0...69f Så du mener at autisme og CPTSD handler om utmattelse og burnout? Og spørsmålet er vel heller hvordan CPTSD kan forveksles med ME da man for å i det hele tatt få diagnosen CPTSD må oppfylle kriteriene for PTSD og flashbacks, mareritt , unngåelse av steder/situasjoner som minner om traumer for å nevne noe er ikkesymptomer ME. Anonymkode: b0218...170 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #165 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så du mener at autisme og CPTSD handler om utmattelse og burnout? Og spørsmålet er vel heller hvordan CPTSD kan forveksles med ME da man for å i det hele tatt få diagnosen CPTSD må oppfylle kriteriene for PTSD og flashbacks, mareritt , unngåelse av steder/situasjoner som minner om traumer for å nevne noe er ikkesymptomer ME. Anonymkode: b0218...170 Utmattelse og kompensasjonsburnout er en del av/følger av autisme og cptsd hos mange, spesielt når man er gått udiagnostisert langt inn i voksen alder. Og hvis du faktisk leser hva jeg skriver: det er snakk om ar cptsd da blir diagnostisert etter ME, er du klar over hvor mange som faktisk ikke får cptsd-diagnosen før de er godt voksne? Og at de klassiske PTSD-symptomene kan framstå ganske annerledes enn du tror ved cptsd, og ikke bli fanget opp. Det er jo også noe med problemet at fastlegene kan sette ME-diagnosen, mange av dem har ikke nok kunnskap til å fange opp symptomer på f.eks cptsd. Og hos maner blir ikke symptomene synlige for omverdenen før det blir for stor belastning i hverdagen og det bikker over, utmattelsen kan imidlertid komme lengre før det. Tror folk at leger er gud og orakler eller? Og at det å sette diagnoser er 1+1=2 og 2 solide streker under svaret, ferdig? Anonymkode: 7e687...976
AnonymBruker Skrevet 14. februar #166 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja absolutt. Men hvis man etter infeksjon eller annet plutselig blir veldig veldig syk i voksen alder hva er sjansen for at det bare er en uoppdaget adhd eller autisme som for symptomenes? selvsagt kan det sikkert være risikofaktorer for å få ME, men det er jo ikke helt det samme da? Anonymkode: f90d0...69f Nå er det jo ikke sånn at alle har infeksjon før man får symptomer som kan tilsvare ME, og får en ME-diagnose. Anonymkode: 7e687...976
AnonymBruker Skrevet 14. februar #167 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja absolutt. Men hvis man etter infeksjon eller annet plutselig blir veldig veldig syk i voksen alder hva er sjansen for at det bare er en uoppdaget adhd eller autisme som for symptomenes? selvsagt kan det sikkert være risikofaktorer for å få ME, men det er jo ikke helt det samme da? Anonymkode: f90d0...69f Adhd, autisme og cptsd er ikke risikofaktorer for å få ME forresten, poenget er jo at man feiltolker det som er kompensasjons-burnout/fatigue som ME. Og spesielt der diagnosene ikke er stilt enda. Og dette er jo også problemet for dem som har ME, dvs den undergruppen som har en lidelse man fortsatt ikke helt har greid å «definere», er jo at det puttes så mange andre oppi den sekken. Kanskje burde ikke fastlegene ha lov å stille en sånn diagnose. Anonymkode: 7e687...976 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar #168 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 1.34): Det er flere diagnoser hvor man kan ha PEM, men dessverre så er det veldig mange med ME som nekter akseptere at det finnes andre tilstander/lidelser som også kan ha dette symptomet. Hvorfor de er så opptatt av å ha en eneråde på dette er en stor gåte. men et rask Google søk bekrefter at de ikke er de. eneste? Anonymkode: b0218...170 AnonymBruker skrev (På 13.2.2026 den 6.00): Det er ikke folk som er ppptatt av det, det står jo i diagnose kriteriene (Canada kriterier) for ME og er det symtlomet de bruker for å skille ME fra andre diagnoser Anonymkode: f90d0...69f AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det står jo som du siterer «Post-exertional malaise (PEM) is the cardinal feature that separates ME from other causes of fatigue» Altså det symmtomer som Skiller ME fra andre typer fatigue… Anonymkode: f90d0...69f Du hevdet at det sto i Canada kriteriene at PEM var det som skilte ME fra andre diagnoser når jeg skrev at det ikke kun var ved ME man kunne ha symptomer PEM noe som da betyr at du mente at kun var ved ME man kan ha dette symptomet noe som er helt feil. Og den linken jeg så la ut bekrefter ikke din påstand. Den bekrefter min og flere andre sin uttalelse om at det ikke bare er ved ME man kan oppleve PEM. Det den setningen betyr er om man f.eks oppsøker en fastlege og har uttalt fatique uten at man har en annen kjent sykdom og ikke opplever PEM vil en lege da eventuelt kunne utelukke ME og eksempel se mer i retningen av utbrenthet som også er preget av mye utmattelse/fatique. Anonymkode: b0218...170 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #169 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det står jo som du siterer «Post-exertional malaise (PEM) is the cardinal feature that separates ME from other causes of fatigue» Altså det symmtomer som Skiller ME fra andre typer fatigue… Anonymkode: f90d0...69f Hvordan måles PEM under utredningen? Er det egne tester eller er det bare pasientens subjektive opplevelser av PEM? Anonymkode: 4b89c...a37
AnonymBruker Skrevet 14. februar #170 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det står jo som du siterer «Post-exertional malaise (PEM) is the cardinal feature that separates ME from other causes of fatigue» Altså det symmtomer som Skiller ME fra andre typer fatigue… Anonymkode: f90d0...69f Jeg kjenner jo folk som etter kreftbehandling har fått veldig mye fatigue. Jeg vil absolutt si at deres plager også kvalifiserer til PEM. Hvordan kan du si at dette ikke skiller seg fra ME? Eller kan de få ME etter endt kreftbehandling? Er det da forklaringsmodellen? Anonymkode: 4b89c...a37 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #171 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner jo folk som etter kreftbehandling har fått veldig mye fatigue. Jeg vil absolutt si at deres plager også kvalifiserer til PEM. Hvordan kan du si at dette ikke skiller seg fra ME? Eller kan de få ME etter endt kreftbehandling? Er det da forklaringsmodellen? Anonymkode: 4b89c...a37 Det som er viktig å forstå om PEM er at det er en forsinket reaksjon. Kjenner du at du blir sliten og får økte symptomer under aktivitet, rett etter, eller i de første timene etter en aktivitet er det ikke PEM. PEM er en forsinket reaksjon som typisk kommer 12–48 timer etter aktiviteten. Anonymkode: 911cc...887 2
Toast Skrevet 14. februar #172 Skrevet 14. februar MS er en nevrologisk sykdom. Nøyaktig hva som forårsaker ME er det fortsatt usikkerhet og debatt rundt, men det er mye som tyder på at det har en psykosomatisk komponent. For eksempel har forskning vist at ME-syke scorer høyere på nevrotisisme enn vanlig. Man vet hjernen og kropp henger sammen. En person som stadig opplever emosjonell ustabilitet, bekymrer seg mye, og ser på seg selv som veldig syk, vil ofte ende opp med å bli fysisk syk også (nocebo-effekten). Om man legger dette til grunn, så er det heller ikke så rart at de som er ME-syke ofte oppleves som militante, bastante og overbevist om at de har en fysiologisk sykdom som ikke er helbredelig. Det er jo nettopp fordi de som heller tenker at det finnes en utvei og at de kan helbredes, ender opp med å bli bra rent fysisk også. Kroppen følger hjernen. Så det er en slags suvivorship-bias hvor de som ser på seg selv som sykest er de som fortsetter å være syke. Det er nok derfor det også er et så hardt debattklima rundt temaet. 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar #173 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Utmattelse og kompensasjonsburnout er en del av/følger av autisme og cptsd hos mange, spesielt når man er gått udiagnostisert langt inn i voksen alder. Og hvis du faktisk leser hva jeg skriver: det er snakk om ar cptsd da blir diagnostisert etter ME, er du klar over hvor mange som faktisk ikke får cptsd-diagnosen før de er godt voksne? Og at de klassiske PTSD-symptomene kan framstå ganske annerledes enn du tror ved cptsd, og ikke bli fanget opp. Det er jo også noe med problemet at fastlegene kan sette ME-diagnosen, mange av dem har ikke nok kunnskap til å fange opp symptomer på f.eks cptsd. Og hos maner blir ikke symptomene synlige for omverdenen før det blir for stor belastning i hverdagen og det bikker over, utmattelsen kan imidlertid komme lengre før det. Tror folk at leger er gud og orakler eller? Og at det å sette diagnoser er 1+1=2 og 2 solide streker under svaret, ferdig? Anonymkode: 7e687...976 Takk du trenger ikke å gi meg opplæring i diagnosen min. Og jo man må ha de klassiske symptomene for PSTD for å kunne oppfylle kriteriene for CPTSD. Og grunnen til at mange ikke får CPTSD før de er voksne er fordi den diagnosen først er godkjent som en offisiell diagnose i ICD 11 og det er først de siste årene at behandlere har blitt oppmerksom på denne diagnosen. Og CPTSD det er så mye mer enn utmattelse,men jeg ser gjerne alle de kildene dine som bekrefter at som bekrefter at mange med CPTSD blir feil diagnostisert med ME. Anonymkode: b0218...170
AnonymBruker Skrevet 14. februar #174 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det som er viktig å forstå om PEM er at det er en forsinket reaksjon. Kjenner du at du blir sliten og får økte symptomer under aktivitet, rett etter, eller i de første timene etter en aktivitet er det ikke PEM. PEM er en forsinket reaksjon som typisk kommer 12–48 timer etter aktiviteten. Anonymkode: 911cc...887 Men er den eksklusiv for ME? Min mann har en annen diagnose og har måttet kutte ut trening helt, fordi han blir så dårlig dagen etter. Han kan "stå i det" om det så er det er trening, dugnad eller 17. mai med barna, akkurat som adrenalinet kan holde ham oppe når det skjer, men det følges alltid av en voldsom nedtur mot neste dag. Av og til to. Jeg trodde ikke man kunne få diagnosen ME hvis man hadde en annen årsaksforklaring i bunnen, men møtte tilfeldig en lege som jobber med dette på Oslo universitetssykehus og hun var overrasket over at han ikke var utredet for det. Anonymkode: e685f...829 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #175 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk du trenger ikke å gi meg opplæring i diagnosen min. Og jo man må ha de klassiske symptomene for PSTD for å kunne oppfylle kriteriene for CPTSD. Og grunnen til at mange ikke får CPTSD før de er voksne er fordi den diagnosen først er godkjent som en offisiell diagnose i ICD 11 og det er først de siste årene at behandlere har blitt oppmerksom på denne diagnosen. Og CPTSD det er så mye mer enn utmattelse,men jeg ser gjerne alle de kildene dine som bekrefter at som bekrefter at mange med CPTSD blir feil diagnostisert med ME. Anonymkode: b0218...170 Takk du, jeg har diagnosen selv, og har fagkompetanse på området, og du forstår jo åpenbart ikke det jeg skriver. Jeg har aldri sagt at man ikke må ha kjernesymptomene for å få diagnosen. 😂 Det er jo snakk om hva helsepersonell greier å skjønne og oppdage av symptomer. Jeg hadde alle kjernesymptomene jeg fra jeg kom inn i psykiatrien som ganske ung voksen, likevel tok det 15 år i diverse behandling før noen greide å skjønne at det var traumer og cptsd. Les kommentarene mine på nytt, så kanskje du faktisk skjønner hva jeg mener. Og ja, cptsd blir først formelt egen diagnosekode i ICD-11, men tilstanden og diagnosen vært anerkjent i mange år, selv om klassifiseringssystemet henger etter. Du får sette deg inn i hva ICD er. Det er nettopp bare et teoretisk, menneskeskapt klassifiseringssystem. ADHD er f.eks ikke blitt sett på som en atferdsforstyrrelse i seriøse fagmiljøer på mange år, men det er fortsatt klassifisert som det i ICD-10. vet du hvorfor? Fordi ICD-10 er fra 1993. Og Norge har brukt altfor mange år på å implementere ICD-11. cptsd er like fullt anerkjent av fagmiljøene som egen tilstand, og grunnen til at det tar mange år før mange får riktig diagnose har vært mangel på kunnskap og at det har vært lettere å sette symptomdiagnoser som depresjon og angst, eller bare la en spiseforstyrrelse være det i stedet for å interessere seg for årsaken. Anonymkode: 7e687...976 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #176 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er den eksklusiv for ME? Min mann har en annen diagnose og har måttet kutte ut trening helt, fordi han blir så dårlig dagen etter. Han kan "stå i det" om det så er det er trening, dugnad eller 17. mai med barna, akkurat som adrenalinet kan holde ham oppe når det skjer, men det følges alltid av en voldsom nedtur mot neste dag. Av og til to. Jeg trodde ikke man kunne få diagnosen ME hvis man hadde en annen årsaksforklaring i bunnen, men møtte tilfeldig en lege som jobber med dette på Oslo universitetssykehus og hun var overrasket over at han ikke var utredet for det. Anonymkode: e685f...829 Nei, man kan ikke få ME-diagnosen om det er en annen sykdom/tilstand som forklarer det, men det virker det som at det er mange leger som har glemt. «som ikke bedre forklares av andre årsaker» Anonymkode: 7e687...976 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #177 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, man kan ikke få ME-diagnosen om det er en annen sykdom/tilstand som forklarer det, men det virker det som at det er mange leger som har glemt. «som ikke bedre forklares av andre årsaker» Anonymkode: 7e687...976 De vet strengt tatt ikke om det er en annen diagnose som forklarer det, det er bare en ikke usannsynlig årsakssammenheng. Så da er det det som står i papirene. Skulle kanskje ha presisert at det ikke dreide seg om noen klar og tydelig fasitdiagnose, og ikke annet for å få legen til i virke mindre glemsk Men det får være nok digresjon fra min side. Anonymkode: e685f...829
AnonymBruker Skrevet 15. februar #178 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå er det jo ikke sånn at alle har infeksjon før man får symptomer som kan tilsvare ME, og får en ME-diagnose. Anonymkode: 7e687...976 Nei absolutt ikke. Men tenkte hvis man har det slik. At man «plutselig» blir helt annerledes og dårlig, så er vel sannsynlighet for at det er pga autisme mindre? Anonymkode: f90d0...69f
AnonymBruker Skrevet 15. februar #179 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det som er viktig å forstå om PEM er at det er en forsinket reaksjon. Kjenner du at du blir sliten og får økte symptomer under aktivitet, rett etter, eller i de første timene etter en aktivitet er det ikke PEM. PEM er en forsinket reaksjon som typisk kommer 12–48 timer etter aktiviteten. Anonymkode: 911cc...887 Utrolig vanskelig å skille ut pem når man er på veldig alvorlig grad synes jeg Anonymkode: f90d0...69f
AnonymBruker Skrevet 15. februar #180 Skrevet 15. februar Toast skrev (8 timer siden): MS er en nevrologisk sykdom. Nøyaktig hva som forårsaker ME er det fortsatt usikkerhet og debatt rundt, men det er mye som tyder på at det har en psykosomatisk komponent. For eksempel har forskning vist at ME-syke scorer høyere på nevrotisisme enn vanlig. Man vet hjernen og kropp henger sammen. En person som stadig opplever emosjonell ustabilitet, bekymrer seg mye, og ser på seg selv som veldig syk, vil ofte ende opp med å bli fysisk syk også (nocebo-effekten). Om man legger dette til grunn, så er det heller ikke så rart at de som er ME-syke ofte oppleves som militante, bastante og overbevist om at de har en fysiologisk sykdom som ikke er helbredelig. Det er jo nettopp fordi de som heller tenker at det finnes en utvei og at de kan helbredes, ender opp med å bli bra rent fysisk også. Kroppen følger hjernen. Så det er en slags suvivorship-bias hvor de som ser på seg selv som sykest er de som fortsetter å være syke. Det er nok derfor det også er et så hardt debattklima rundt temaet. Men du sier jo selv det er nevrologisk sykdom? Da kan det jo ikke bedres av «psykiske» teknikker? Hva mente du? Anonymkode: f90d0...69f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå