Gå til innhold

Dere med ME/MS og lignende.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det er mye som skurrer med ME, og mener det er mange som har fått denne diagnosen "kastet" etter seg. Noen er kanskje reelt syke (enten psykisk eller fysisk), og har nok også fått helt feil diagnose. 

Dersom ME er en reell sykdom hvor man faktisk kan påvise sykdommen med håndfaste bevis, sort på hvitt, så har myndighetene i såfall en gigantisk ryddejobb foran seg? Da må jo alle som har fått denne diagnosen satt på bakgrunn av et spørmålsskjema hvor pasienten bare kan lyve og svare ja/nei, bli grundig utredet på nytt. Basert på ny forskning.

Hele greia fremstår bare useriøst, spør du meg.

Anonymkode: 55018...fbe

Man krysser ikke ut et spørreskjema, man er til utredning hos flere leger. Jeg var også på et 6-ukers tverrfaglig døgnopphold som sendte en rapport til  NAV. Man får ikke diagnosen om det er sannsynlig at symptomene er pga depresjon, feks. Men man kan jo selvsagt ha både ME og depresjon eller andre sykdommer, men da vil man ikke bli bedre av å ikke lenger være deprimert. 

Anonymkode: 941ab...6a8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nevroplastisk 

Anonymkode: f90d0...69f

Da må du skrive det, særlig når du svarer på kommentarer om LP-kurs. 

AnonymBruker
Skrevet

Men klarer jo ikke late som det på en måte når man er så syk

men hvorfor må de late som/si de er friske? Jeg skjønner ikke hva du mener med det? Det er jo ikke vanlig å si man er frisk hvis man ikke er det

Jeg vet ikke, men er nok en teori om at man ikke blir frisk fordi man ikke tror man er det da. Men sånn fungerer det jo ikke. Har man kraftig hodepine har man jo hodepinen helt til den gir seg. Den blir ikke borte selvom man sier den er borte. Så det er en helt sinnsyk tankegang av de bak lp-kurset. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men klarer jo ikke late som det på en måte når man er så syk

men hvorfor må de late som/si de er friske? Jeg skjønner ikke hva du mener med det? Det er jo ikke vanlig å si man er frisk hvis man ikke er det

Det er en del av kurset, at man skal begynne å anse seg som frisk og oppføre seg som om man er frisk. Slik skal man bli frisk. Hvis man anser seg som frisk så må man også si at man er frisk, hvis ikke gjør man jo feil med tanke på det man har lært i kurset.

Anonymkode: 89654...46f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg vet ikke, men er nok en teori om at man ikke blir frisk fordi man ikke tror man er det da. Men sånn fungerer det jo ikke. Har man kraftig hodepine har man jo hodepinen helt til den gir seg. Den blir ikke borte selvom man sier den er borte. Så det er en helt sinnsyk tankegang av de bak lp-kurset. 

Akkurat når det gjelder psyken og smerte så er det sterke sammenhenger. Hvis man for eksempel har vondt et sted og sitter helt inaktiv og bare kjenner på smerten så vil den oppleves mye verre. Holder man på med noe gøy eller engasjerende, et eksempel er pasienter på sykehus som får på seg VR briller, så vil man nesten ikke merke at man har vondt. Det vil kunne fungere, men ikke akkurat for ME.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat når det gjelder psyken og smerte så er det sterke sammenhenger. Hvis man for eksempel har vondt et sted og sitter helt inaktiv og bare kjenner på smerten så vil den oppleves mye verre. Holder man på med noe gøy eller engasjerende, et eksempel er pasienter på sykehus som får på seg VR briller, så vil man nesten ikke merke at man har vondt. Det vil kunne fungere, men ikke akkurat for ME.

Hadde vært gull om det gjaldt ME. Jeg har ofte blitt enda sykere av ting jeg elsker, mulig pga jeg engasjerer meg (?). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man krysser ikke ut et spørreskjema, man er til utredning hos flere leger. Jeg var også på et 6-ukers tverrfaglig døgnopphold som sendte en rapport til  NAV. Man får ikke diagnosen om det er sannsynlig at symptomene er pga depresjon, feks. Men man kan jo selvsagt ha både ME og depresjon eller andre sykdommer, men da vil man ikke bli bedre av å ikke lenger være deprimert. 

Legen spør, pasienten svarer (og kan si hva som helst og smøre tykt på), og legen krysser av i et skjema. Ergo, hvem som helst kan få diagnosen ME. I motsetning til andre sykdommer som faktisk kan påvises på andre måter.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legen spør, pasienten svarer (og kan si hva som helst og smøre tykt på), og legen krysser av i et skjema. Ergo, hvem som helst kan få diagnosen ME. I motsetning til andre sykdommer som faktisk kan påvises på andre måter.

Nei? Man skal utredes og da sendes man til forskjellige spesialister i spesialisthelsetjenestene for å undersøke om det kan være noe annet enn ME. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (3 timer siden):

Nei? Man skal utredes og da sendes man til forskjellige spesialister i spesialisthelsetjenestene for å undersøke om det kan være noe annet enn ME. 

Ja, nettopp. Og ingen finner noe. Det er ingen ting som er synlig eller kan påvises. Derfor får de denne diagnosen istedenfor. Du skjønner hvordan det ser ut for omverdenen. Det ser jo ikke akkurat bra ut. Og når vi til og med leser om leger som havner i trøbbel fordi de har slengt ut denne diagnosen i hytt og gevær, så sier det seg vel selv at folk blir skeptiske.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 23.40):

Og ellers går alt bra med deg? Ingen grunn til å bli nedlatende. Du har jo skrevet innlegg der du ignorerer forskningen som viser at ME er biologisk sykdom og antyder at det handler om tro og dette er noe folk innbiller seg. Da må du tåle at du får svar på dette og at folk vil tolke det som om du mener ME er psykosomatisk. Eller nevroplastisk som i ME-sammenheng bare er en fancy måte å si at ME er psykosomatisk.

Jeg ser også at du velger å ignorere det forskningen tydelig sier. Du kommenter ikke med et ord noe av forskningen på ME og viser at du ikke er interessert i å lære, men står på hardnakket på ditt om at dette er psykosomatisk/nevroplastisk ser jeg i et annet innlegg.

Du tenker kanskje det samme om de med MS, kreft og hjerneslag? At de må tenke positivt, og at de ikke skal tro på all den anerkjente forskingen som de hører om...? 

Hva er ellers grunnen til at du sier ME ikke er nevrologisk,  når forskningen og de internasjonale helseorganisasjonene er tydelig om at ME er en nevrologisk sykdom?

Du vet at slik feilinfo kan gjøre at folk ikke oppsøker riktig hjelp,  og blir sykere? Hvilken glede har du egentlig av det? Har noen med ME vært slemme mot deg? Er du sjalu på noen med ME? Eller tjener du penger på å gi psykosomatisk behandling?

Jeg skjønner ikke hvorfor noen skal ha et så stort behov for å bagatellisere en så alvorlig sykdom.

Anonymkode: 6390b...376

Et tips er å lese AB koder før du går til angrep på folk! 

Anonymkode: b0218...170

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo mye av grunnen til at mange med ME er imot det kurset. Det er jo farlig for en ME-syk å leve som frisk person, hvis man ikke er det. Da blir man i verste fall pleietrengende og/eller kollapser og dør. 

Dette må du komme med solide kilder på

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, nettopp. Og ingen finner noe. Det er ingen ting som er synlig eller kan påvises. Derfor får de denne diagnosen istedenfor. Du skjønner hvordan det ser ut for omverdenen. Det ser jo ikke akkurat bra ut. Og når vi til og med leser om leger som havner i trøbbel fordi de har slengt ut denne diagnosen i hytt og gevær, så sier det seg vel selv at folk blir skeptiske.

Man gjør jo ofte biologiske funn, selvom det ikke er en biomarkør. En frisk person kan ikke få en ME-diagnose, men noen med en annen sykdom kan jo bli feildiagnostisert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Haha funker ikke sånn verken med ME eller migrene feks

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og det er jo nettopp dette som er en så feil oppfatning. ME krever mange diagnose kriterier. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er dette som er så synd. Og nettopp det som er problemet meg at man da ender ppp med polarisert syn på Me, og blir satt feilaktig i psykisk båsen. For det er sinnsyke reelle sykdommer og fysiske ting folk sliter med og det MÅ forskes for å finne ut nøyaktig vca som er galt så folk kan få ordentlig hjelp 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg syns det er mye som skurrer med ME, og mener det er mange som har fått denne diagnosen "kastet" etter seg. Noen er kanskje reelt syke (enten psykisk eller fysisk), og har nok også fått helt feil diagnose. 

Dersom ME er en reell sykdom hvor man faktisk kan påvise sykdommen med håndfaste bevis, sort på hvitt, så har myndighetene i såfall en gigantisk ryddejobb foran seg? Da må jo alle som har fått denne diagnosen satt på bakgrunn av et spørmålsskjema hvor pasienten bare kan lyve og svare ja/nei, bli grundig utredet på nytt. Basert på ny forskning.

Hele greia fremstår bare useriøst, spør du meg.

Problemet er at me antagelig har ulike undergrupper og ulike typer mekanismer og feil. Så forskning har ikke kommet langt nok i å differensiere alle. Så foreløpig har man denne felles diagnosen ME for alt som ikke passer inn i noe andreoppdaga sykdommer

men der betyr ikke at man bør holde på som i dag med enten «ME eller så er der psykisk/sliten». Me er noe eget og annet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om de ikke finner noe, så er ikke personen syk? 

Ved ME finner man ganske mange forskjellige symptomer som er målbare, du kan sjekke ut diagnosekriteriene her: https://www.me-foreningen.no/wp-content/uploads/2016/10/Canada-kriteriene.pdf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette må du komme med solide kilder på

Her er et registret tilfelle, men det er mange «mørketall» siden mange dødsfall ved ME registreres som hjerteinfarkt, organsvikt osv. Men det er jo energisvikten som fører til hjerteinfarkt osv. 

IMG_8655.thumb.png.3641267ee9d20a09a737199d48c134a7.png

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (4 timer siden):

Om de ikke finner noe, så er ikke personen syk? 

Ved ME finner man ganske mange forskjellige symptomer som er målbare, du kan sjekke ut diagnosekriteriene her: https://www.me-foreningen.no/wp-content/uploads/2016/10/Canada-kriteriene.pdf

Ja, og alt dette går det an å lyve/skuespille seg frem til. Lese seg opp på. Gjør ikke store greiene for troverdigheten til sykdommen, sånn i forhold til resten av befolkningen som ser den eksplosjonen som har vært av ME-syke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, og alt dette går det an å lyve/skuespille seg frem til. Lese seg opp på. Gjør ikke store greiene for troverdigheten til sykdommen, sånn i forhold til resten av befolkningen som ser den eksplosjonen som har vært av ME-syke.

Hvorfor skulle man lyve på seg alvorlig sykdom?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...