Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet
lillemeg90 skrev (18 minutter siden):

Velkommen @sisini! ❤️ Når har du foreløpig termin?  Høres deilig ut med lite symptomer. Jeg er som @blåtimenplaget av kvalme og det har ikke sluppet enda. 15 uker på torsdag. Men slik var det med de to andre barna mine også så jeg visste hva jeg gikk til 🙈🤰🏻 hvor gammel er det andre barnet ditt? 

6. august! Første barn ble født i juli 2024, så blir 2 års aldersforskjell 😊

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjekt med flere nye som blir med!

Kondolerer så mye til Parv, veldig trist å høre ❤️

Jeg er nå 14+5, og fortsatt fryktelig kvalm. Tok en tur til legen i dag for blodprøve ++, og fikk resept på kvalmestillende. Både Xonvea og Postafen. Noen som har prøvd begge deler og vil dele erfaringer? Tenkte prøve Xonvea først da den gir mindre bivirkninger slik jeg leser det

Skrevet
alli634 skrev (6 minutter siden):

Kjekt med flere nye som blir med!

Kondolerer så mye til Parv, veldig trist å høre ❤️

Jeg er nå 14+5, og fortsatt fryktelig kvalm. Tok en tur til legen i dag for blodprøve ++, og fikk resept på kvalmestillende. Både Xonvea og Postafen. Noen som har prøvd begge deler og vil dele erfaringer? Tenkte prøve Xonvea først da den gir mindre bivirkninger slik jeg leser det

Jeg har brukt begge deler, min erfaring er at det varierer fra graviditet til graviditet hva som virker best. 

Nr1: ingen effekt av postafen. God effekt av afipran og zofran. 

Nr 2: ingen effekt at afipran, god effekt av postafen og zofran.

Nr 3: denne gangen begynte jeg på postafen selv før jeg fikk time hos legen. Det virket ok, men hadde mye bedre effekt av xonvea. Var ganske utslått de første dagene, det avtok etterhvert. Men tror nok at en del av utmattelsen jeg kjenner er pga xonvea, ble lite utslått av postafen. Så tror det er hipp som happ. Men altså jeg velger uansett utmattelse over kvalme any day.

• Nyttig 1
Skrevet
sisini skrev (20 minutter siden):

6. august! Første barn ble født i juli 2024, så blir 2 års aldersforskjell 😊

Velkommen hit! 🤗 Jeg fikk 3. august som termin på privat ultralyd i uke 7 og skal på tidlig ultralyd denne uka. Er så spent!

Jeg har ikke vært gravid før, men merker virkelig at buksene er strammere... Passerte mest sannsynlig nettopp 12 uker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er overraska over hvor fremtredende magen min allerede er mtp at jeg er førstegangs. Var på spa i går og da følte jeg at det var innlysende at jeg har gravidmage i badetøy 🙈 Er i uke 15 og har gått opp rundt 3kg som tydeligvis har lagt seg utelukkende på mage og pupper 😅

Skrevet
lillemeg90 skrev (6 timer siden):

Jeg har brukt begge deler, min erfaring er at det varierer fra graviditet til graviditet hva som virker best. 

Nr1: ingen effekt av postafen. God effekt av afipran og zofran. 

Nr 2: ingen effekt at afipran, god effekt av postafen og zofran.

Nr 3: denne gangen begynte jeg på postafen selv før jeg fikk time hos legen. Det virket ok, men hadde mye bedre effekt av xonvea. Var ganske utslått de første dagene, det avtok etterhvert. Men tror nok at en del av utmattelsen jeg kjenner er pga xonvea, ble lite utslått av postafen. Så tror det er hipp som happ. Men altså jeg velger uansett utmattelse over kvalme any day.

Takk for svar! Tenker også at trøtthet er mye bedre enn kvalme - så tester medisiner. Hentet ut en pakke Xonvea, så prøver den først 😊

Skrevet
alli634 skrev (1 time siden):

Takk for svar! Tenker også at trøtthet er mye bedre enn kvalme - så tester medisiner. Hentet ut en pakke Xonvea, så prøver den først 😊

Håper det hjelper deg! ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Ååå tiden mot neste ultralyd går så uendelig sakte! 13 dager igjen nå. Jeg er så bekymret for at noe skal være galt, spesielt nå som vi har fortalt det til alle. Jeg har foranliggende morkake, da tar det vanligvis lenger tid før man kjenner bevegelser. Jeg tror jeg har kjent noe når jeg har hånden på magen, men kan ikke kjenne noe uten det. 

Har svangerskapskontroll hos jordmor neste uke. Når begynner de å lytte etter hjertelyd? Er det mulig at de gjør det allerede neste uke? Jeg er 17+1 i dag, så vil være 17+6 når jeg skal til henne. Har veldig lyst til å bekrefte liv der inne!

Skrevet
Overthinking skrev (19 minutter siden):

Ååå tiden mot neste ultralyd går så uendelig sakte! 13 dager igjen nå. Jeg er så bekymret for at noe skal være galt, spesielt nå som vi har fortalt det til alle. Jeg har foranliggende morkake, da tar det vanligvis lenger tid før man kjenner bevegelser. Jeg tror jeg har kjent noe når jeg har hånden på magen, men kan ikke kjenne noe uten det. 

Har svangerskapskontroll hos jordmor neste uke. Når begynner de å lytte etter hjertelyd? Er det mulig at de gjør det allerede neste uke? Jeg er 17+1 i dag, så vil være 17+6 når jeg skal til henne. Har veldig lyst til å bekrefte liv der inne!

Da jeg var hos jordmor tror jeg hun sa at vi kunne lytte etter hjertelyd neste gang, og da er jeg bare i uke 15! Så jeg tror de kan gjøre det med deg :)

• Hjerte 1
Skrevet

@Overthinking kjenner meg igjen i følelsene. Her er det 4 uker til, 19+0. Føles som en evighet 😂 skal til jordmor i morgen og håper på at hu lytter.  I forrige svangerskap fant de hjertelyd i uke 13, så vil tro de lytter hos deg i uke 17 ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
sinusen skrev (24 minutter siden):

Da jeg var hos jordmor tror jeg hun sa at vi kunne lytte etter hjertelyd neste gang, og da er jeg bare i uke 15! Så jeg tror de kan gjøre det med deg :)

lillemeg90 skrev (1 minutt siden):

@Overthinking kjenner meg igjen i følelsene. Her er det 4 uker til, 19+0. Føles som en evighet 😂 skal til jordmor i morgen og håper på at hu lytter.  I forrige svangerskap fant de hjertelyd i uke 13, så vil tro de lytter hos deg i uke 17 ❤️

Så godt å høre! 😊 Da satser jeg på å få høre noe neste uke. 

Skrevet

Første time hos jordmor i dag. Hun lyttet dessverre ikke. Hun sa hun ventet til etter OUL. Kjenner jeg ble litt skuffet av det, ellers virket hun jordnær og veldig grei. Jeg er overvektig og har hatt store problemer med å gå ned i vekt så var spent på hva hun sa om det. Men hun var så fin på det. Har hørt andre bli veldig negativt møtt hos jordmor med overvekt dessverre. Med de andre gikk jeg ned 10-15 kg i starten av svangerskapene så det var aldri et problem.  Nå har jeg gått opp 1 kg, så kan jo egentlig ikke klage. Men jeg vet jo likevel at vekten øker risikoen for flere ting i svangerskapet. Så får bare spise så bra som jeg klarer og satse på å gå opp så lite som mulig. 

Tenker litt ekstra på deg @Parv, håper ting har gått greit og at du har god støtte ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for omtanke og gode ord, @lillemeg90 ❤️‍🩹 

Det har vært lange dager i et slags vakuum. Prossessen ble litt komplisert og tok lang tid, så det ble en overnatting på sykehuset. Underveis har jeg egentlig ikke greid å ta innover meg så mye, men reaksjonen kom nok tildels først i dag.. 

Kroppen kjennes veldig tom og hjertet  kjennes som et stort åpent sår akkurat nå. Men jeg prøver å se fremover. 

Fint å titte innom her og se at det går bra med dere andre ❤️  

• Hjerte 1
Skrevet
Parv skrev (10 minutter siden):

Det har vært lange dager i et slags vakuum. Prossessen ble litt komplisert og tok lang tid, så det ble en overnatting på sykehuset. Underveis har jeg egentlig ikke greid å ta innover meg så mye, men reaksjonen kom nok tildels først i dag.. 

Kroppen kjennes veldig tom og hjertet  kjennes som et stort åpent sår akkurat nå. Men jeg prøver å se fremover. 

❤️ Sender deg styrke. Det er jammen meg ikke alltid rettferdig her i livet. 

Skrevet

Litt skuffende for deg at de ikke prøvde å høre hjertelyd, @lillemeg90! Men det er vel det, "prøve", som nok gjør at de lar være hos helsestasjonen. 

@ParvSender stor klem! ❤️ 

Selv har jeg vært på tidlig ultralyd i dag og det var veldig fint. Alt så fint ut, og det er imponerende hvor mye de får sjekket. Jordmoren mente til og med det var ganske åpenbart gutt (og det så forsåvidt vi også)! 

• Hjerte 2
Skrevet
Parv skrev (1 time siden):

Stor, varm klem ❤️❤️❤️ Ta godt vare på deg selv i tiden fremover og bruk de rundt deg for alt de er verdt - husk at folk veldig gjerne ønsker å få støtte deg. 

Skrevet

Så fint at du hadde en god opplevelse hos jordmor, med unntak av at hun ikke ville lytte etter hjertelyd. Dette med vekt syns jeg er litt ubehagelig i møte med helsevesenet også, har historikk med spiseforstyrrelse og elendig forhold til kroppen min. De siste årene har jeg klart å gå fra og ligge i kronisk kaloriunderskudd til å bli opptatt av hva kroppen min trenger av næring for å ha det bra - og som en konsekvens gått opp 15 kg og plassert meg i overvekt i følge BMI. Syns det var litt ekkelt at jordmor tvang meg til å gå på vekten hos henne, hun ville ikke høre noe om at jeg veide meg hjemme på morgenen. Så vekten hun registrerte når jeg var der i uke 6-7 var jo den samme som jeg veide forrige uke - altså ganske unøyaktig. Men prøver å tenke at det er bagateller og ikke verdt å henge seg opp i, bare merker at det raskt trigger litt gamle mønstre å måtte veie meg på den måten.

Sååå fint å høre at alt så bra ut på ultralyd i dag, kjære @sinusen! Håper det virket beroligende på deg ❤️ Jeg syns også det var helt fascinerende hvor mye de får målt og sjekket så tidlig. Helt utrolig at vi har teknologien til det! Gøy med enda en gutt i termingjengen! Hva føler du selv om det? 🥰

Skrevet

@blåtimen jeg forstår hva du mener. Akkurat vekt er sårt for mange, uansett hvor på skalaen man ligger. Kjipt at jordmor tvang deg på vekten. Her spurte hun ikke en gang. Hu sa vi trengte ikke føre det opp hver gang i starten, at det ble mer viktig mot slutten og at det handlet mest om ødemer da. Ikke min vekt. Jeg jobber jo selv i helsevesenet, og der jeg jobber bruker vi vekten for å dosere medisiner riktig. Merker veldig tydelig at det er vanskelig for flere. Spør på en så hverdagslig måte som jeg kan og sier at det eneste jeg trenger er et tall å gi maskinene slik at pasienten får riktig mengde medisiner. 

@sinusenså fint! Verdens beste følelse ❤️ du hadde en følelse på at det var gutt også du? Eller tar jeg feil?

Skrevet

@lillemeg90@blåtimen Kjempefint! 🥰 Det med kjønn er virkelig ikke så farlig, og jeg tror kanskje vi vil holde det litt hemmelig. Hadde litt på følelsen av at det skulle bli gutt, ja. Mest fordi det er så mange jenter i familien, hihi. 

Det med vekt er selvsagt vanskelig! Hos jordmor ble jeg spurt på lik måte som jeg ble spurt om høyden min, føler jeg, så det var jo veldig greit. Da spurte hun om "startvekt", tror jeg. 

Skrevet
lillemeg90 skrev (15 minutter siden):

@blåtimen jeg forstår hva du mener. Akkurat vekt er sårt for mange, uansett hvor på skalaen man ligger. Kjipt at jordmor tvang deg på vekten. Her spurte hun ikke en gang. Hu sa vi trengte ikke føre det opp hver gang i starten, at det ble mer viktig mot slutten og at det handlet mest om ødemer da. Ikke min vekt. Jeg jobber jo selv i helsevesenet, og der jeg jobber bruker vi vekten for å dosere medisiner riktig. Merker veldig tydelig at det er vanskelig for flere. Spør på en så hverdagslig måte som jeg kan og sier at det eneste jeg trenger er et tall å gi maskinene slik at pasienten får riktig mengde medisiner

Så fint at jordmoren din var mindre opptatt av veiingen! Jeg skjønner så klart at det er jobben deres å følge med på vekten og at det er relevant for hvordan svangerskapet utarter seg, men syns hun burde ha nøyd seg med vekten jeg sa selv, spesielt når jeg tidligere i samtalen hadde fortalt om dette trøblete forholdet til mat og vekt. 

Apropos vekt så syns jeg den har hoppet i været i rasende fart i ukene etter jul. Ca en kilo i uka. Håper det roer seg litt snart, skal det fortsette sånn så blir totalen veldig stor til slutt 😅 Er vel vanlig at det går litt i rykk og napp, håper jeg? La jo egentlig ingenting på meg de første 11-12 ukene.

Jeg skal gifte meg i mai. Mildt sagt spent på hva jeg klarer å oppdrive av kjole som passer meg i syvende måned 🤭

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...