Gjest allium Skrevet 5. april 2006 #161 Skrevet 5. april 2006 Uansett spiller det ingen rolle her hvordan flertallet er. Trådstarter virker som en engasjert far, som tar sin del av ansvaret for barnet, og er opptatt av barnets beste. Han skal da ikke straffes for det andre menn eventuelt gjør eller ikke gjør?
Lemming Skrevet 5. april 2006 #162 Skrevet 5. april 2006 Uansett spiller det ingen rolle her hvordan flertallet er. Trådstarter virker som en engasjert far, som tar sin del av ansvaret for barnet, og er opptatt av barnets beste. Han skal da ikke straffes for det andre menn eventuelt gjør eller ikke gjør? ← Signerer.
Far til 2 Skrevet 5. april 2006 #163 Skrevet 5. april 2006 (endret) Den dagen mannfolk innehar ca 50 % av alle sykepleier/hjelpepleierstillinger, tar vare på sine gamle foreldre og svigerforeldre er nok den dagen da barnefordelingssakene også blir rettferdige. Kan det være noe med at vi damer har et omsorgsgen som menn ikke har? Kanskje på tide å innse at det er forskjell på oss? Men det er klart, ingen regel uten unntak! ← Nå blander du kortene ganske kraftig synes jeg. Omsorg og empati for barn har ingen tilknytning til likestilling og likeverd mellom foreldrene slik du antyder. Men det er i det minste godt at du ser at barnefordelingen ikke er rettferdig ovenfor de barn som opplever samlivsbrudd mellom foreldrene. Det betyr at hvis vi fokuserer på barnet ved samlivsbrudd bør vi også bli flinkere til å ivareta barnets behov, uavhengig av bostedsløsning. Nå gjenstår det bare å leve opp til det. Din kunnskap om gener vil jeg ikke ta for gitt før jeg har snakket med en eller flere personer med kompetanse på området. Det KAN hende du tar feil . Endret 5. april 2006 av Far til 2
Alenepappa. Skrevet 5. april 2006 #164 Skrevet 5. april 2006 omsorgsgen? nå har jeg hørt det òg... Jeg tror at de aller fleste fedre er akkurat like glade i barna sine som mødre er, og er akkurat like skikket til å ta vare på barna - men man hører ikke så mye om solskinnshistoriene. Det finnes ikke innlegg i diskusjonsforumer som tar opp lykkelige familier eller fedre som bare er såå flinke til å stelle Nadja 5mnd.. Avisen skriver ikke om fedre som uten å nykke betalte farsbidrag da eks'en fødte en baby, eller om en far som la om hele livet sitt for å kunne være en betydelig del av sønnens eller datterens liv. Man hører kun om fåtallet som stikker av, ikke gidder, ikke bryr seg - osv. Derfor får man et feilaktig inntrykk av at "alle" menn er sånn... ← Dette erjeg enig i,takk skal du ha,jeg synes det er veldig dumt at vi fedre blir sett på sånn. Kanskje det er litt "dame" inni meg,for her i huset er det jeg som gjør mesteparten av rengjøring osv.Jeg er 100% for likestilling. Det som slår meg litt med denne diskusjonen,det er det at de jenten/damene som synes jeg er egoistisk og burde bare gi sønnen min til x-en alene,er de som er av den egoistiske typen og ikke vil gi far muligheten av og vise at han virkelig er ei "dame" på innsiden. Når det er sagt,bare omskolèr meg og sett meg på et gamlehjem så kan jeg gi jobben min som bussjåfør til ei av dere damene her som synes omsorgsgènet vårt er for dårlig. Nei tenk for et dårlig eksempel og si at vi mannfolk ikke har omsorgsgèn....(sitatet kom fra en gjest's inlegg.)
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #165 Skrevet 6. april 2006 Jeg er gjesten med genet. Er det slik at når det gjelder barn så kan fedre være like gode omsorgspersoner, så kan de vel også ta på seg andre omsorgsoppgaver. Hvorfor er det da slik at de ikke gjør det? Gammel tradisjon elller er det noe som ligger innebygd i oss? Hvorfor gråter jeg når jeg ser sultne barn på TV mens nesten ingen menn gjør det? Hvorfor er det slik at vi sender våre eldre på institusjon fordi kvinnene i hjemmet er gått ut i fobb, og får vi barn er fedre klar til å være hjemme med barna, men å ta seg av sine gamle foreldre er helt uaktuellt.
MAcy Skrevet 6. april 2006 #166 Skrevet 6. april 2006 Jeg er gjesten med genet. Er det slik at når det gjelder barn så kan fedre være like gode omsorgspersoner, så kan de vel også ta på seg andre omsorgsoppgaver. Hvorfor er det da slik at de ikke gjør det? Gammel tradisjon elller er det noe som ligger innebygd i oss? Hvorfor gråter jeg når jeg ser sultne barn på TV mens nesten ingen menn gjør det? Hvorfor er det slik at vi sender våre eldre på institusjon fordi kvinnene i hjemmet er gått ut i fobb, og får vi barn er fedre klar til å være hjemme med barna, men å ta seg av sine gamle foreldre er helt uaktuellt. ← Sterkt uenig med deg her!!! Min samboer er en flott syr og vi feller begge noen tårer under _tore på sporet_ når det kommer noe trist eller lykkelig trist. Det finnes faktisk flere menn som er flinke med barna. Faren min er også en flott mann som tar seg av forelsrene og besteforeldrene sine i den tiden de levde så er sterkt uenig med deg i at menn ikke kan være omsorgspersonenr. Finnes en rekke menn i tradisjonelle kvinne yrker og kvinner i trad menns yrker. men det hele er vel inne i en endring... Det hele er vel på grunn av at det tradisjonelt har vært vanlig yrker... men hele samfunnet er i endring så dette vil nok endre seg iløpet av noen år....
Alenepappa. Skrevet 6. april 2006 #167 Skrevet 6. april 2006 Jeg er gjesten med genet. Er det slik at når det gjelder barn så kan fedre være like gode omsorgspersoner, så kan de vel også ta på seg andre omsorgsoppgaver. Hvorfor er det da slik at de ikke gjør det? Gammel tradisjon elller er det noe som ligger innebygd i oss? Hvorfor gråter jeg når jeg ser sultne barn på TV mens nesten ingen menn gjør det? Hvorfor er det slik at vi sender våre eldre på institusjon fordi kvinnene i hjemmet er gått ut i fobb, og får vi barn er fedre klar til å være hjemme med barna, men å ta seg av sine gamle foreldre er helt uaktuellt. ← Tenk om mannen din leste dette,hva ville han sagt om du synes dette om han... Og foresten,vi menn griner på en annen måte enn dere jenter gjør,uansett har det ingenting med omsorgsgènet og gjøre.... Men det var ikke dette denne diskusjonen handlet om.
Far til 2 Skrevet 6. april 2006 #168 Skrevet 6. april 2006 Jeg er gjesten med genet. Er det slik at når det gjelder barn så kan fedre være like gode omsorgspersoner, så kan de vel også ta på seg andre omsorgsoppgaver. Hvorfor er det da slik at de ikke gjør det? Gammel tradisjon elller er det noe som ligger innebygd i oss? Hvorfor gråter jeg når jeg ser sultne barn på TV mens nesten ingen menn gjør det? Hvorfor er det slik at vi sender våre eldre på institusjon fordi kvinnene i hjemmet er gått ut i fobb, og får vi barn er fedre klar til å være hjemme med barna, men å ta seg av sine gamle foreldre er helt uaktuellt. ← Jeg håper deres barn er jente/jenter. For med din holdning ber du om at du ikke skal få treffe dine barnabarn (om du har en eller flere sønner). Du ber også om at mor skal ta hele ansvaret for barnebarnet alene, uansett hvor slitsomt det er. Du ber om at din datter skal få begrenset fritid og begrensede karrieremuligheter. Tiden vil vise om du får alt dette som du ber om.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #169 Skrevet 6. april 2006 Jeg håper deres barn er jente/jenter. For med din holdning ber du om at du ikke skal få treffe dine barnabarn (om du har en eller flere sønner). Du ber også om at mor skal ta hele ansvaret for barnebarnet alene, uansett hvor slitsomt det er. Du ber om at din datter skal få begrenset fritid og begrensede karrieremuligheter. Tiden vil vise om du får alt dette som du ber om. ← Jeg ber ikke om en eneste ting. Men jeg oppdrar min sønn til å bli like empatisk som min datter. Det er ingen selvfølge at det er hun som skal hjelpe bestemor osv. Jeg mener ikke at det er bare vi damer som kan ta omsorg for våre barn, jeg stiller bare spørsmålstegn ved at menn ikke er like ivrig når det gjelder andre omsorgsoppgaver. Først da kan dere kreve full likestilling når det gjelder omsorg for barna også. Point taken?
Far til 2 Skrevet 6. april 2006 #170 Skrevet 6. april 2006 Jeg ber ikke om en eneste ting. Men jeg oppdrar min sønn til å bli like empatisk som min datter. Det er ingen selvfølge at det er hun som skal hjelpe bestemor osv. Jeg mener ikke at det er bare vi damer som kan ta omsorg for våre barn, jeg stiller bare spørsmålstegn ved at menn ikke er like ivrig når det gjelder andre omsorgsoppgaver. Først da kan dere kreve full likestilling når det gjelder omsorg for barna også. Point taken? ← Problemet er at du mener sønnen din ikke kan få en oppdargelse som viser empati og omsorg for barn ettersom dette er nedfelt i genene (iflg deg). Jeg, Alenefar, og tusenvis av andre mødre og fedre, mener imidlertid at menn kan gi like god omsorg, støtte og vise empati som hvilken som helst kvinne. Hvis du har rett i din antagelse at menn ikke egner seg til omsorg slik kvinner gjør vil det medføre at du sansynligvis vil se svært lite til dine barnebarn når den tid kommer. Isteden vil du bli sittende alene på et pleiehjem fordi din sønn ikke har tid som følge av hans kamp for å gi barn mulighet til samvær med seg selv, deg og andre kjente personer. Og hvis du har en datter vil du kunne oppleve en dame som er utslitt av alt ansvaret, tjener dårlig pga manglende tid til karriere, aldri personlig fritid, etc, etc. Jeg håper, også for din del, at du tar feil mht "gene-teorien" din.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #171 Skrevet 6. april 2006 Problemet er at du mener sønnen din ikke kan få en oppdargelse som viser empati og omsorg for barn ettersom dette er nedfelt i genene (iflg deg). Jeg, Alenefar, og tusenvis av andre mødre og fedre, mener imidlertid at menn kan gi like god omsorg, støtte og vise empati som hvilken som helst kvinne. Hvis du har rett i din antagelse at menn ikke egner seg til omsorg slik kvinner gjør vil det medføre at du sansynligvis vil se svært lite til dine barnebarn når den tid kommer. Isteden vil du bli sittende alene på et pleiehjem fordi din sønn ikke har tid som følge av hans kamp for å gi barn mulighet til samvær med seg selv, deg og andre kjente personer. Og hvis du har en datter vil du kunne oppleve en dame som er utslitt av alt ansvaret, tjener dårlig pga manglende tid til karriere, aldri personlig fritid, etc, etc. Jeg håper, også for din del, at du tar feil mht "gene-teorien" din. ← Jeg tror ikke det finnes et slikt gen, og det var heller ikke poenget mitt. Poenget er hvor er alle mennene i omsorgsyrkene? Barnehager, pleiehjem, sykehus osv. Dessuten oppdrar jeg min sønn til å vise omsorg. Min far er omsorgsfull og min mann er omsorgsfull. Jeg beundrer alle menn i min omgangskrets. Du er ogsç helt sikkert slik, men kan du ikke v[re enig i at det er flere kvinner som er slik.
Alenepappa. Skrevet 6. april 2006 #172 Skrevet 6. april 2006 Jeg tror ikke det finnes et slikt gen, og det var heller ikke poenget mitt. Poenget er hvor er alle mennene i omsorgsyrkene? Barnehager, pleiehjem, sykehus osv. Dessuten oppdrar jeg min sønn til å vise omsorg. Min far er omsorgsfull og min mann er omsorgsfull. Jeg beundrer alle menn i min omgangskrets. Du er ogsç helt sikkert slik, men kan du ikke v[re enig i at det er flere kvinner som er slik. ← Er til dels enig ja for det er et kvinnerelatert yrke du snakker om.. Men det går ikke an og si at mødre er best skikket til og opdra barna for der er jeg uenig...det bør ikke være automatikk i at mødre får omsorgen..
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #173 Skrevet 6. april 2006 Er til dels enig ja for det er et kvinnerelatert yrke du snakker om.. Men det går ikke an og si at mødre er best skikket til og opdra barna for der er jeg uenig...det bør ikke være automatikk i at mødre får omsorgen.. ← My point exactly. Dere menn må ut på banen når det gjelder andre omsorgssituasjoner også, først da tror jeg vi kan få likestilling i barnefordelingssaker.
Bauche Skrevet 7. april 2006 #174 Skrevet 7. april 2006 (endret) Jeg fortår godt frustrasjonen din. Likevel håper jeg du tar en prat med mamma'n, så hun kan høre hvordan du tenker. Hvordan har hun tenkt å gjøre det når ungen skal begynne på skole? Hvordan skal hun gjøre det i forhold til barnehage/barnepass i og med at han er hos deg halve tiden også?(De fleste barnehager ser mørkt på å gi 50% barnehageplass basert på annenhver uke, for da er det vanskelig å fylle opp den resterende 50%'en...) Hvem skal dekke reiseutgifter? I og med at dere har delt omsorg, er det jo ikke "opplest og vedtatt" at hun skal ta med seg gutten og at det skal være hans "hovedhjem" - Det er jo ingenting som sier at han ikke skal bo hos deg, er det vel? Barn fortjener å få like mye tid med far som med mor, og jeg håper det ordner seg for dere...Likevel: Det er nok hos barnemoren du finner svarene og løsningene, ikke her..... Endret 7. april 2006 av Bauche
Gjest Piper Skrevet 7. april 2006 #175 Skrevet 7. april 2006 Den dagen mannfolk innehar ca 50 % av alle sykepleier/hjelpepleierstillinger, tar vare på sine gamle foreldre og svigerforeldre er nok den dagen da barnefordelingssakene også blir rettferdige. Kan det være noe med at vi damer har et omsorgsgen som menn ikke har? Kanskje på tide å innse at det er forskjell på oss? Men det er klart, ingen regel uten unntak! ← Nå bare måtte jeg le, for dette er noe av det dummeste noen har klart å lire av seg. De mennene som har slike yrker, bør de komme fremst i køen?
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #176 Skrevet 7. april 2006 Nå bare måtte jeg le, for dette er noe av det dummeste noen har klart å lire av seg. De mennene som har slike yrker, bør de komme fremst i køen? ← Jeg synes ikke det var dumt i det hele tatt. Det er faktisk et tankekors det der.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #177 Skrevet 7. april 2006 Nå bare måtte jeg le, for dette er noe av det dummeste noen har klart å lire av seg. De mennene som har slike yrker, bør de komme fremst i køen? ← Jeg skrev det innlegget, og jeg mener fortsatt at hvis menn vil ha likestilling i barnefordelingssaker må de komme seg på banen i andre omsorgssituasjoner også. Jeg sier IKKE at menn er mindre egnet til å ta seg av barn. Har dessuten lest en del av dine innlegg, så..... det dummeste. OK! PS Jeg jobber med slike saker og har en stilling som påvirker utfallet i slike saker. Det som ofte er utslagsgivende hvordan foreldrene samarbeider. Den som setter seg imot samarbeid er den som har mest å tape, I tillegg blir det lagt stor vekt på hva barna sier hvis de er gamle nok til å uttale seg.
Far til 2 Skrevet 7. april 2006 #178 Skrevet 7. april 2006 Jeg er gjesten med genet. Er det slik at når det gjelder barn så kan fedre være like gode omsorgspersoner, så kan de vel også ta på seg andre omsorgsoppgaver. Hvorfor er det da slik at de ikke gjør det? Gammel tradisjon elller er det noe som ligger innebygd i oss? Hvorfor gråter jeg når jeg ser sultne barn på TV mens nesten ingen menn gjør det? Hvorfor er det slik at vi sender våre eldre på institusjon fordi kvinnene i hjemmet er gått ut i fobb, og får vi barn er fedre klar til å være hjemme med barna, men å ta seg av sine gamle foreldre er helt uaktuellt. ← Så hvis jeg gråter om jeg ser sultne barn på TV så er jeg bedre egnet til omsorg ??? Jeg kan dessuten ikke se at menn ikke skal ta del i omsorgsarbeidet for barn fordi kvinnene har gått ut i arbeidslivet og ikke lenger kan ta vare på de eldre. Jeg sysnes faktisk ingen av argumentene dine holder vann for hvorfor fedre ikke skal ta omsorg for barna. Jeg skrev det innlegget, og jeg mener fortsatt at hvis menn vil ha likestilling i barnefordelingssaker må de komme seg på banen i andre omsorgssituasjoner også. Jeg sier IKKE at menn er mindre egnet til å ta seg av barn. Har dessuten lest en del av dine innlegg, så..... det dummeste. OK! PS Jeg jobber med slike saker og har en stilling som påvirker utfallet i slike saker. Det som ofte er utslagsgivende hvordan foreldrene samarbeider. Den som setter seg imot samarbeid er den som har mest å tape, I tillegg blir det lagt stor vekt på hva barna sier hvis de er gamle nok til å uttale seg. ← At du "jobber med slike saker og har en stilling som påvirker utfallet i slike saker" er for meg mer skremmende enn noe annet jeg har lest på lenge. Det viser at det ikke er en objektiv vurdering av barnets beste, men basert på foreldrenes kjønn. - Ikke overaskende, men bekrefter min teori om hva som ligger til grunn. Jeg håper virkelig for barnas skyld, at du ser deres behov for en oppegående far i fremtiden, og ikke fratar dem en viktig person under oppveksten slik vi vanligvis gjør i dag. Det er nettopp dette som er noe av det mest skremmende med dagens praksis.
Lemming Skrevet 7. april 2006 #179 Skrevet 7. april 2006 Jeg ber ikke om en eneste ting. Men jeg oppdrar min sønn til å bli like empatisk som min datter. Det er ingen selvfølge at det er hun som skal hjelpe bestemor osv. Jeg mener ikke at det er bare vi damer som kan ta omsorg for våre barn, jeg stiller bare spørsmålstegn ved at menn ikke er like ivrig når det gjelder andre omsorgsoppgaver. Først da kan dere kreve full likestilling når det gjelder omsorg for barna også. Point taken? ← Men hvordan vet du hvilke menn som er like omsorgsfulle og empatisk som kvinner og hvem som ikke er det? De mennene som faktisk er like skikket til å ta seg av barna sine burde jo ha rett på full likestilling, men etter hva jeg forstår av innlegget ditt så har de ikke rett på det i det hele tatt, fordi de andre ikke er like flinke..? Er ikke dette litt bakvendt??
Gjest Sexy Sadie Skrevet 8. april 2006 #180 Skrevet 8. april 2006 Altså: Den her alenepappa har daglig omsorg på papiret, men likevel så er gutten like mye hos mor.... Det er snedig hvordan kvinnene følger opp sine barn mer enn hva menn gjør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå