Gå til innhold

Mammaen vil flytte.

Fremhevede innlegg

Gjest allium
Skrevet
Hei i gjen alle sammen!

Nå er det lenge siden,for dere som husker vi diskuterte dette innlegget her.

Vil bare si at mor til barnet har flytta,og pendlingen har kommet i gang for fullt,møtes på halvegen 1-2 ganger i uka.

Så skjedde det noe ufattelig som ALLE her inne med delt foreldrerett bør passe på.

Vi har delt foreldrerett og barnet har bostedsadresse hos far,så har mor klart og likevel endre adressen hans til sin komune uten at jeg en gang hadde fått brev om det(jeg skulle jo skrevet under). Ringte straks til hennes folkeregister og de sjekket det opp,de hadde gjort en feil fikk jeg beskjed om.

Javel tenkte jeg,en feil,flytte sønnen min til en annen komune ved en feil...

Hva synes dere om dette?

Bostedsadressen har jo alt og si ved skolestart?

Dessverre ikke noe enestående tilfelle.

Håper de har rettet feilen igjen. Jeg kjenner en som opplevde det samme, han forlangte også (og fikk) en skriftlig beklagelse fra folkeregisteret; det kan være greit å ha som dokumentasjon hvis det skulle bli mer problemer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Gamle gode 10na_*
Skrevet
Min mening er nok at barn og fedre ikke blir tatt hensyn til i samme grad som mødre.

For min del så skulle jeg ønske at så var tilfelle, at noen tok hensyn til meg som mor.

Jeg har kjempet i 5 år mot faren til mine barn, og det har nå resultert i at han, hans nye og mine to barn har flyttet 100 mil unna meg.

Så, min konklusjon er at myndigheter, lover og regler er like brutale og grusomme mot en mor, så lenge motparten tar skitne triks i bruk, og ingen andre enn moren ser dette.

Skrevet (endret)
For min del så skulle jeg ønske at så var tilfelle, at noen tok hensyn til meg som mor.

Jeg har kjempet i 5 år mot faren til mine barn, og det har nå resultert i at han, hans nye og mine to barn har flyttet 100 mil unna meg.

Så, min konklusjon er at myndigheter, lover og regler er like brutale og grusomme mot en mor, så lenge motparten tar skitne triks i bruk, og ingen andre enn moren ser dette.

Jeg er 100% enig med deg.

Overgrep mot barn og samværsforeldre gjelder begge veier, og er like tragisk for de som blir utsatt for det uansett hvem det er.

Det vi imidlertid har sett er at det er gruppen som oftest trekker fordeler av en løsning som er mot å endre det slik at denne fordelen ikke lenger er tilstede. I saken til trådstarter er det mor, som uten godkjennelse, velger å flytte barnets adresse over til seg, sansynligvis fordi hun kjenner til at dette er en stor fordel for henne senere. Og vi hører hvordan myndighetene i flere saker aksepterer at mor tar seg til rette.

I andre tilfeller er det fedre som på eget iniativ velger å flytte bort fra barnet for å pleie sitt eget ego. Den siste gruppen synes også å være mot en regelendring som ivaretar barnet på en bedre måte.

Dagens lovverk klarer med andre ord ikke ivareta barnet på en god måte ettersom nærmere 50% berøres av dette ihht på St.meld. 29 fra Barne og Familiedepartementet i 2002. Den ene av foreldrene blir imidlertid ivaretatt på en god måte.

For at vi skal komme frem til en løsning hvor barnets behov for kontakt med begge foreldrene skal bli ivaretatt må vi få et utgangspunkt hvor likeverd er sentralt. Å praktisere dagens løsning med 1 "vinner" og 2-3-4-5-... tapere blir helt uakseptabelt. Jeg forstår rett og slett ikke at myndighetene fortsatt lar det passere. Men politikere har tradisjonelt sett vært mest kjent for å lukke øynene og prate med store bokstaver for å oppnå makt. At de ikke benytter denne makten de har til noe fornuftig er bare tragisk. I dag er det ca 20.000 barn som ikke har kontakt med samværsforeldere pga av samværstrenering av den typen som Gjest_Gamle gode 10na_* beskriver.

Heldigvis er det også bostedsforeldre (i hovedsak mødre) som reagerer på dette. Og vi vet at kvinner er på vei til å bli den største maktfaktoren i Norge. La oss håpe at de benytter muligheten til å bedre situsjonen for de titusner av barn som blir berørt av dagens praksis, samtidig som de bedre situasjonen for seg selv.

Endret av Far til 2
Gjest gjest1
Skrevet

hei gode gamle 10na, kan du sende meg en pm?

Skrevet

hei

jeg vil bare si lykke til videre, far til to og andre har allerede sagt det jeg ville si så jeg har ikke så mye mer og tilføye :)

hilsen

Skrevet
Jeg håper du har denne tilbakemelding fra folkeregisteret skriftlig, og at de nå har tilbakeført barnets bostedsadresse.

Problemet du viser til er er skoleeksempel på hvordan fedre og barns forhold til fedre blir oversett i en mengde kommunale/statlige etater. Når mor melder flytting er alt greit. Om far gjør det samme blir det automatisk full stopp.

Hvordan gikk det mht tilbakeføringen av addressen ?

Hei,og takk for sist;)

Adressen er blitt annulert fra hennes folkeregister. Jeg snakka med en dame der og hun beklaget det hele og sa det var en GLIPP.......

Men synes nå selv det var en ganske så stor glipp da,adressen ble endret fra 1 juni,over to mnd siden,hva om jeg ikke fant ut av det før om et halvt år..

Var en tilfeldighet at jeg opdaget det,forde jeg skal overta barnetrygda og ba derfor mor sende det over til meg,men så sa ho at hun bare kunne lage fast trekk.

Så tenkte jeg,la meg ordne det selv,og gikk til trygdekontoret og la fram saken og sa at barnet bor hos meg(har bostedsadresse) og jeg skal ha barnetrygda på min konto,men så ble jeg møtt med at "desverre,du har ingen barn boende hos deg"

Følte meg helt nummen og umyndig gjort som ikke hadde kontroll over mitt eget barn,og i det minste ikke fikk beskjed eller brev om at det var endret,til tross for at vi har delt foreldrerett. Dette ligger inne på alle instanser at begge må skrive under.

Da jeg ringte mora og spurte fikk jeg til svar at,"jeg skulle bare se om det gikk an og endre adressen"

Så pass på alle sammen,det umulige kan skje. :overrasket:

Skrevet

Hei Alenepappa.

Samboers X klarte også å forandre barnas adresse uten at far visste noenting før det ramla ett sinnabrev fra trygdeetaten om manglende innbetaling om bidrag :overrasket: Han og barnas mor hadde 50/ 50 omsorg og tjente nogenlunde likt, delte på utgifter for barna og var enig i at ingen av de skulle betale bidrag.

En ting jeg lurer på er, skal barnet fortsatt stå folkeregistrert hos deg de årene hans mor får skatteklasse 2, eller må dere forandre på guttens adresse hvert år?

Skrevet
Hei Alenepappa.

Samboers X klarte også å forandre barnas adresse uten at far visste noenting før det ramla ett sinnabrev fra trygdeetaten om manglende innbetaling om bidrag :overrasket:  Han og barnas mor hadde 50/ 50 omsorg og tjente nogenlunde likt, delte på utgifter for barna og var enig i at ingen av de skulle betale bidrag.

En ting jeg lurer på er, skal barnet fortsatt stå folkeregistrert hos deg de årene hans mor får skatteklasse 2, eller må dere forandre på guttens adresse hvert år?

Vi har en avtale om at vi skal ha skattefordelen annanhvert år,men det hadde ingenting med hvor barnet bor.

Skrevet

Har lest igjennom tråden og ville bare si at med en eks som hele tiden kommer med nye triks, ville jeg hatt veldig vanskelig for å ha et godt samarbeid med han/henne. Det er jo ikke til barnets beste om en av foreldrene hele tiden finner på nye triks og provoserer den andre. og i dette tilfellet som denne tråden vil jeg si du er god som i det hele tatt klarer å samarbeide med en eks som hele tiden kommer med noe nytt, du kan jo omtrent sitte på vent hele tiden.!!!!! Og sjalu ekser er det verste og tror i ditt tilfelle (om det ikke har skjedd noen endringer?) at det er vanskelig for eksen at du har finnet deg en ny partner. Ville nok vært mer samarbeidsvillig om eksen også hadde funnet seg en ny partner da ville eksen hatt andre ting å tenke på!!!

Skrevet
hei

jeg vil bare si lykke til videre, far til to og andre har allerede sagt det jeg ville si så jeg har ikke så mye mer og tilføye  :)

hilsen

Også du som er like glad i å¨prate som det jeg er :ler:

Skrevet (endret)
Følte meg helt nummen og umyndig gjort som ikke hadde kontroll over mitt eget barn,og i det minste ikke fikk beskjed eller brev om at det var endret,til tross for at vi har delt foreldrerett. Dette ligger inne på alle instanser at begge må skrive under.

Da jeg ringte mora og spurte fikk jeg til svar at,"jeg skulle bare se om det gikk an og endre adressen"

Dette gjør meg helt kvalm, eksen din virker ikke helt lur, utrolig teit "grunn" hun gav deg for å endre adressen til barnet. Var nok skjulte motiver som om at det kanskje gikk lang tid før du fant ut av det slik at ho muligens fikk barnet inn på skole i hennes region...

Og at det i det hele tatt er mulig for mor å gå å endre adressen viser jo bare at det er ikke blir gjort nøye nok arbeid påv offentlige kontorer. dersom mor kommer inn og skriver flytting for barnet er det å ta gfor gitt at dersom det ikke står noe om far har han ikke betydning... Er det disse singnalenen offentligheten vil gi?????

Endret av MAcy
Skrevet

En i min familie gikk gjennom noe det samme som deg. Ekteskapsbrudd, mor ville ut og flyttet, de hadde 2 barn på 11 og 14. Mor kjørte hardt på, og sa at hun ville ha omsorgen alene, og så skulle hun flytte til en annen kant av landet. Veldig stygg skilsmisse hvor mor gang på gang fant på fantetriks, bl.a. anmeldte mannen for vold, leverte endring av barnas etternavn, var så vanskelig hun bare klarte med samvær og samarbeid.

Far var veldig bestemt på at han ikke ville gi opp ungene sine. Det ble en lang prosess og flere runder i rettsalen, og betydelige advokat-utgifter (tror far brukte over 100 000 på advokat). Idag har de delt omsorg for barna (økonomisk ansvar for 1 hver, barna bor annenhver uke hos hver), men far ville fått omsorgen alene av retten om han hadde løpt linen ut. Han valgte å inngå en avtale så den yngste ungen skulle slippe å møte i retten og fortelle hvor hun ville bo (mor ble dritforbanna på ungen da eldste barnet gjorde det).

Din unge er for liten til å møte i retten, det er bra. Jeg vil nesten anbefale deg å kontakte advokat for å vurdere om du skal ta neste steg, ettersom mor er så full av fanteri. Hun klarte nesten å lure deg med flyttingen! Spør advokaten om det ikke er lurere å kjøre på nå, når ungen har etablert miljø. Jeg vil tro du står sterkere nå enn om 3 år fordi ungen kun har 1 tilhørighet nå. Om du virkelig vil sikre deg barnet for fremtiden, må du ikke forspille muligheter.

PS: Far har det meget bra idag, han beholdt huset, ungene, og har ny samboer :)

Mor savner sikkert sin familie, men hun er voksen. Hun har bedre forutsetninger for å takle det savnet enn ungen har, som vil bli resultatet om hun drar med seg ungen og flytter. Hun må ta den følelsesmessige belastningen for ungen, og hun må rett og slett velge om hun vil bo nær sin familie eller sitt barn.

Skrevet
En i min familie gikk gjennom noe det samme som deg. Ekteskapsbrudd, mor ville ut og flyttet, de hadde 2 barn på 11 og 14. Mor kjørte hardt på, og sa at hun ville ha omsorgen alene, og så skulle hun flytte til en annen kant av landet. Veldig stygg skilsmisse hvor mor gang på gang fant på fantetriks, bl.a. anmeldte mannen for vold, leverte endring av barnas etternavn, var så vanskelig hun bare klarte med samvær og samarbeid.

Far var veldig bestemt på at han ikke ville gi opp ungene sine. Det ble en lang prosess og flere runder i rettsalen, og betydelige advokat-utgifter (tror far brukte over 100 000 på advokat). Idag har de delt omsorg for barna (økonomisk ansvar for 1 hver, barna bor annenhver uke hos hver), men far ville fått omsorgen alene av retten om han hadde løpt linen ut. Han valgte å inngå en avtale så den yngste ungen skulle slippe å møte i retten og fortelle hvor hun ville bo (mor ble  dritforbanna på ungen da eldste barnet gjorde det).

Høres helt vilt ut at en av foreldrene kan være så slemme mot barna sine. Det er klart at en som foreldre blir lei seg og såret når barnet velger å bo hos den andre parten men man må da klare å leve med det når man setter sine barn i en slik posisjon at de må velge!!!!

Skrevet
Høres helt vilt ut at en av foreldrene kan være så slemme mot barna sine. Det er klart at  en som foreldre blir lei seg og såret når barnet velger å bo hos den andre parten men man må da klare å leve med det når man setter sine barn i en slik posisjon at de må velge!!!!

Det er vel ikke problemstilling som at barnet skal velge den ene fremfor den andre som er problemstillingen i innlegget ovenfor, men trusselen om at mor ønsker å frata barnet en oppegående far samtidig som hun kommer med falske anklager for å trumfe gjennom sin straff.

Trådstarter har også en situasjon hvor mor ønsker å frata barnet den ene forelderen ved å ta barnet med seg å flytte. Dette er straffemetoder som burde vært forbudt ovenfor barn.

Skrevet
Det er vel ikke problemstilling som at barnet skal velge den ene fremfor den andre som er problemstillingen i innlegget ovenfor, men trusselen om at mor ønsker å frata barnet en oppegående far samtidig som hun kommer med falske anklager for å trumfe gjennom sin straff.

Trådstarter har også en situasjon hvor mor ønsker å frata barnet den ene forelderen ved å ta barnet med seg å flytte. Dette er straffemetoder som burde vært forbudt ovenfor barn.

Fikk med meg trådsårters innhold, min menig er det at når foreldre ikke klarer og ordne opp sammen og må gå rettensvei for å finne ut av samværet til barna, da synes jeg det blir helt feil at de ikke klarer å respektere barnas avgjørelser når det er de selv som setter dem i posisjoene at de må velge å stå fram å di hvem de helst vil bo hos!!!!!!

Skrevet
Høres helt vilt ut at en av foreldrene kan være så slemme mot barna sine. Det er klart at  en som foreldre blir lei seg og såret når barnet velger å bo hos den andre parten men man må da klare å leve med det når man setter sine barn i en slik posisjon at de må velge!!!!

Jeg vet, jeg er helt himmelfallen etter å ha sett "hennes andre side". Det virker som at hun ikke ser at det er barna hun sårer mest, ikke faren. Ungene hadde bodd i huset siden de var små, de hadde vennene i nabohusene osv. I tillegg var de nok sinte på mor som plutselig en dag forlot dem, brøt opp familien. Ungene var så store at de skulle bli hørt i barnefordelingen, og eldstemann sa at h*n hadde lyst til å bo på hos pappa, i familiehjemmet, omringet av venner og skole osv. H*n ville beholde sitt eksisterende liv og stabiliteten. Moren konfronterte barnet etterpå og kjørte hardt på hvorfor h*n hadde sagt det h*n hadde sagt. Jeg tror hun faktisk hadde en plan om å få begge ungene og huset, og far skulle betale bidrag og koste hele festen hvor hun slapp å jobbe, mens han levde et usselt liv. Jeg tror også at det ikke gikk fordi hun gapte over for stort. Det finnes slike damer, ikke mange, men de finnes. Og min erfaring er at man vet pokker ikke hvem som har slikt iboende før den broen skal krysses!

Skrevet

Problemet er ikke at barnet skal bli hørt og respektert. Problemet er at mor ikke aksepterte en slik objektiv prosess. Hun kunne nok tenkt seg å bestemt for alle 4 uten at noen av dem ble hørt.

Rettssaker kan være vanskelige for fedre pga sedvanen med at mor skal ha omsorg. Denne faren forberedte seg godt, dokumenterte at han hadde deltatt i barnas faktiske daglige omsorg i hele deres liv. Og viktigst, han var villig til å kjempe for sine barn. Moren hadde anledning til å trenere så mye hun orket da hennes advokatutgifter ble dekket av det offentlige, mens han ikke fikk støtte til advokat. Mange fedre vil nok se at å kjempe for barna sine er en kostbar affære de ikke får noe igjen for, og gir opp. Noen andre i familien prøvde å snakke ham til rette, få ham til å innse at det var bortkastede store pengesummer å gå til sak for å få omsorg for barna... Synd at systemet er slik.

Totalt sett så synes jeg foreldrene bør bære byrdene ved samlivsbrudd og gjøre det så enkelt og positivt for barna som mulig. Det kan bety at den ene forelderen bor på et sted de kanskje ikke ellers ville valgt for barnets skyld i noen år. Kanskje 5 år til barnet blir stort nok til å reise.

(Samtidig mener jeg at barna skal settes først ang omsorg hvis den ene eller begge forelderen ikke evner å gi god omsorg, og da skjerme barna fra dem.. men det er en annen diskusjon)

Skrevet

Kjære trådsarter!

Har du djekket om mor har endret adressen hans andre steder som posten? Hjelp til flere steder hun kan ha endret adressen folk!!! Og rent renerelt er det bare så enkelt som å fylle ut et skjema nede på postkontoret også er andrssen endret??? Dette kan jo i så tilfelle misbrukes sterkt i forhold med deltforeldrerett og omsrog der det ikke er god tone mellom foreldrene!!

Så alene-pappa du bør nok sette deg ned å finne ut om hun har endret adressen andre steder enn folkeregisteret er ikke alt som inhenter adressen derfra, posten er et eksempel på dette, og bankene er et eksempel på de folkeregister adressen gjelder. Kom bare til å tenke på dette så vær OBS!!! Lykke til videre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...