Gå til innhold

Legge ut våres ukemenyer-tråden


*Heidi*

Anbefalte innlegg

Ny uke. :)

I dag: Moussaka med lammekjøttdeig og grillede aubergineskiver. Gresk salat, brød og portugisisk rødvin (Flor de Crasto - anbefales!)

Søndag: Ovnsstekte kyllinglår marinert i sitron og hvitløk, puré av poteter og sellerirot, aspargesbønner med ramsløk og ovnstørkede tomater med oregano.

Mandag: Fullkornsspaghetti med brokkoli, middelhavsansjos, pinjekjerner og parmesan.

Tirsdag: Blandet grønn salat med bacon, avocado, cherrytomater, rødløk, feta og valnøtter. Brød.

Onsdag: Lettsaltet torsk, kokte poteter og kålrabistappe.

Torsdag: Foliebakt hvit fisk (uer? hyse?) med kikerter og spinat.

Fredag: Jambalaya med brun basmatiris, kylling, bacon og reker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går: Fiskegrateng (utsatt fra torsdag)

I dag: Vegetarlasagne og grønn salat

Søndag: Lammekoteletter med hvitløkspotetmos, stekt sopp, grillede tomater og rødvinssky.

Mandag: Middag i kantina på universitetet før foredrag.

Tirsdag: Lamb, coconut & mango pilau (rest fra fryseren)

Onsdag: Tomatsuppe med kikerter

Torsdag: ikke sikker, tror det blir risotto av noe slag

Fredag: Ut med jentene fra den gamle jobben. Kanskje tapas?

Lørdag: To bursdager, så det blir vel bare kaker...

Søndag: Vegetarlapskaus med utvidet storfamilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag: lasagnerester til lunsj, foliestekte rødbeter med grønn salat, valnøtter og valgfritt parmesan/chevre til kvelds.

Søndag: Peanøttkaker med en rikholdig salat til.

Mandag: Curry med blomkål, poteter og linser.

Tirsdag: Chili med paprika i tre farger, mais, hvite bønner og røde bønner.

Onsdag: Spiser ute

Torsdag: Wokede grønnsaker med røkt tofu og nudler

Fredag: Gresskarsuppe med ris, gresskarkjernefrø og gresskarkjerneolje til middag. Foliestekte grønnsaker med litt fetaost som kveldskos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke. :)

I dag: Moussaka med lammekjøttdeig og grillede aubergineskiver. Gresk salat, brød og portugisisk rødvin (Flor de Crasto - anbefales!)

Søndag: Ovnsstekte kyllinglår marinert i sitron og hvitløk, puré av poteter og sellerirot, aspargesbønner med ramsløk og ovnstørkede tomater med oregano.

Mandag: Fullkornsspaghetti med brokkoli, middelhavsansjos, pinjekjerner og parmesan.

Tirsdag: Blandet grønn salat med bacon, avocado, cherrytomater, rødløk, feta og valnøtter. Brød.

Onsdag: Lettsaltet torsk, kokte poteter og kålrabistappe.

Torsdag: Foliebakt hvit fisk (uer? hyse?) med kikerter og spinat.

Fredag: Jambalaya med brun basmatiris, kylling, bacon og reker.

Jeg blir helt imponert :overrasket:

Legger også min lit til sunn mat - og kjøper veldig sjeldent halvfabrikat. Men enkelte dager i uken så blir det enkel og kjapp mat, f.eks. ostesmørbrød, rester fra dagen før, osv ...

Hva slags jobb har dere som lager så flott og forskjellig mat hver dag? Og ikke minst - når er dere hjemme på ettermiddagen?

Har ofte planer om å lage langpanneretter på søndagen, fryse ned, så jeg har sunn og kjapp mat hele uken ... Men det blir som regel med tankene :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb har dere som lager så flott og forskjellig mat hver dag? Og ikke minst - når er dere hjemme på ettermiddagen?

Jeg laget ikke annerledes mat den tiden jeg jobbet og var hjemme alt fra 15.30 til 17 og når jeg er student og har god tid. Når man har dårlig tid må man planlegge litt mer, men man kan fint lage hjemmelaget mat på en halvtime. På hverdagene bruker jeg 20-60 minutter (men er det ovnsretter o.l. er jeg jo fri til å gjøre andre ting i mellomtiden, så jeg pleier ikke stå på kjøkkenet fullt så lenge), mens det i helgene kan bli en del lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan lage sunn mat på en halvtime .. Jeg gjør det flere ganger i uken .. bruker mye wok og grønnsaker.

Blir bare litt imponert når jeg leste piaf sin uke-liste:

Lørdag: Moussaka med lammekjøttdeig og grillede aubergineskiver. Gresk salat, brød og portugisisk rødvin (Flor de Crasto - anbefales!)

Søndag: Ovnsstekte kyllinglår marinert i sitron og hvitløk, puré av poteter og sellerirot, aspargesbønner med ramsløk og ovnstørkede tomater med oregano.

Mandag: Fullkornsspaghetti med brokkoli, middelhavsansjos, pinjekjerner og parmesan.

Tirsdag: Blandet grønn salat med bacon, avocado, cherrytomater, rødløk, feta og valnøtter. Brød.

Onsdag: Lettsaltet torsk, kokte poteter og kålrabistappe.

Torsdag: Foliebakt hvit fisk (uer? hyse?) med kikerter og spinat.

Fredag: Jambalaya med brun basmatiris, kylling, bacon og reker.

Dette er ikke mat som lages på en halvtime. Og jeg var bare litt nysgjerrig på hvordan dere levde i dagliglivet ... jobb, barn, hus, osv .. :) Og på om dere virkelig aldri tyr til brødskiver til "middag" noen ganger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lyst til å fortelle detaljer om hverdagen min her. Kan likevel si såpass at jeg har en krevende jobb som jeg er "gift" med, men som har rom for fleksibilitet og selvstendighet mht arbeidstid etc. Vanligvis er jeg imidlertid hjemme rundt 17. Ofte spiser vi ikke før ca. 19.30-20.00 om kvelden. Men matlaging og måltider er på en måte fristedene mine i hverdagen.

Vi er to som alltid lager mat sammen (nesten uten unntak), og etterhvert er vi blitt nesten like matinteresserte. Det har mye å si. Men jeg har ansvaret for idéer og planlegging, noe jeg neppe hadde orket dersom jeg ikke hygget meg med det. God planlegging sparer mye tid og krefter, både i butikken og når man kommer sliten hjem fra jobb.

Forøvrig abonnerer vi på økologiske grønnsaker, og det er til stor inspirasjon mht å planlegge middager. Når man har fått en stor kasse rare grønnsaker i hus, må de brukes opp i en viss rekkefølge, de minst holdbare først etc, og da settes fantasien i sving.

Kjekt at du ble imponert av menyen min, :) men ingen grunn til å bli skremt heller - rettene på feks mandag (pasta med brokkoli), tirsdag (salat med avokado, bacon etc) og torsdag (fisk med kikerter og spinat) er alle raske 20-minuttersvarianter. Og ingenting av det vi lager er spesielt komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig abonnerer vi på økologiske grønnsaker

Det kunne jeg også tenke meg å gjøre! Jeg har søkt litt rundt på nettet, men finner ingen som leverer her hvor jeg bor. Har du tips til nettsider hvor jeg muligens kan finne litt informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod nesten av mat må være en lidenskap for deg  :)  Kanskje det å spise litt senere er løsningen?

Jeg er nok ekstra opptatt av mat, ja, :sjenert: som mange i denne tråden. :)

Det går greit å spise litt sent, synes jeg, så lenge alle i husstanden er enige innstilte på det. Også smart å spise en frukt, knekkebrød etc før man går fra jobb eller mens man lager mat, så man ikke blir så skrekkelig sulten før maten blir klar.

Og så er planlegging alfa og omega - de dagene man jeg vet blir ekstra travle, planlegger jeg rask og enkel middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg også tenke meg å gjøre! Jeg har søkt litt rundt på nettet, men finner ingen som leverer her hvor jeg bor. Har du tips til nettsider hvor jeg muligens kan finne litt informasjon?

Vet ikke helt, men her er ihvertfall en samleside med mange lenker som angår økologi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: Omelett med potet, squash, purre pg pepperoni. Dryss av parmesan.

Tirsdag: Søtpotetsuppe med gressløk- og mascarponekrem.

Onsdag: Spiser hos foreldrene mine.

Torsdag: Pannestekt laks med lun bønnesalat og chevrékrem.

Fredag: Kalvefilét med ovnstekt aubergine, løk, squash og tomat samt grillede paprika. Ristede pinjekjerner og balsamicosjy.

Lørdag: Jentemiddag hos meg. Serverer forskjellige salater og pai: Spinat og røkelakspai, bulgursalat med sopp, pistasjenøtter, chevré og granateple, gresk salat og en kyllingsalat med bacon, ris og avocado. Fruktsalat til dessert. Og kanskje jeg baker en ostekake.

Søndag: Regner med at det blir igjen noen rester fra lørdagen. Hvis ikke blir det sushi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Forøvrig abonnerer vi på økologiske grønnsaker

Åh! Det har jeg og lyst til, men har ikke funnet noen som tilbyr en slik ordning på Romerike, noen som vet om det finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -eline-

Denne uka:

tirsdag: wok m/svinekjøtt & ris

onsdag:foliestekt laks m/purre&sukkererter, servert med potet & lettrømme

torsdag:tomatsuppe med rotgrønnsaker

fredag: ut og spise

lørdag:moussaka, gresk salat og tzatsiki (og rødvin :sjarmor: )

søndag: fyllingfilet m/eple, bacon og ris

mandag: pasta m/kjøttsaus

Gleder meg så utrolig masse til å ha et skikkelig kjøkken på plass slik at man kan lage litt mat som krever litt mer utstyr enn en hybelkomfyr og 50 cm "benkeplass" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, nye planer ;)

Tirsdag: Squash-ravioli og panert rødspette

Onsdag: Stekt kjøttpølse med potet-jordskokk-hvitløksmos, salat.

Torsdag: Ertesuppe med bacon, og godt brød

Fredag: Stekt fisk, lun kikertsalat, ovnsbakte potetbåter, saus. Vafler og is.

Lørdag: Grøt til "sen lunch"og bokhvetepannekaker til sen middag.

Søndag: Nakkekoteletter med stekte aspargesbønner, fløtegratinerte poteter og saus

Planer går ikke alltid som planlagt. Mye endringer denne uken, fredag ble noe helt annet enn planlagt da A plutselig skulle jobbe kveld (da kunne jeg jo ha kokt fisk :)). Søndag er vi invitert vekk, men tar søndagsmiddagen på lørdag, og grøt før vi drar i besøk på søndag. Uansett så synes jeg det er veldig behagelig å ha planlagt for uken, det tar så mye mindre tid hver dag, samt at handligen går raskere.

Endret av Irie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 5

Mandag: Kylling med sweet&sour og fullkornsris

Tirsdag: Koteletter stekt i ovn med sjalottløk, potet, gulerot og brokkoli, og kremet soppsaus.

Onsdag: Sodd og flatbrød

Torsdag: Pølsegrateng med hjemmelaget tomatsaus og makaroni

Fredag: Brødskiver med karbonader til kveldsmat.

Lørdag: Hjemmelaget pizza

Søndag: Kalkun med poteter, fløtesaus, rosenkål, gulerøtter.

Uke 6

Mandag: Fransk fiskegrateng, råkostsalat, kokte poteter, sitronbåter og rømme

Tirsdag: Omelett med skinke, purre, tomat og brokkoli, brød til

Onsdag: Bali kyllinggryte og basmatiris

Torsdag: Hjemmelaget pizza (fra fryseren)

Fredag: Torsk bakt i form med gulerot,purre,persille,fløte,tomater, hvitløk, pilaffris til

Lørdag: Peppes :)

Søndag: Moussaka

Uke 7

Mandag: Spagetti bolognese

Tirsdag: Grillet kylling og loff

Onsdag: Ikke middag, deler en dr.Oetkerpizza til kveldsmat

Torsdag: Ut og spise, usikkert hva

Fredag: Ut og spise, denne gangen pizza

Lørdag: Risengrynsgrøt, skal bort på kvelden

Søndag: Ble Mc'Donalds

Uke 8

Mandag: Medisterkaker, poteter, surkål og brun saus

Tirsdag: Kyllingwok med nudler

Onsdag: Ikke middag

Torsdag: Fjordland Røkt svinekam med rødvinssaus og fløtepoteter

Fredag: Fjordland kokt laks med poteter og urtesaus

Lørdag: Hjemmelaget pizza

Søndag: Laks bakt i folie med diverse grønnsaker, med poteter, rømme, sitron

Uke 9

Mandag:Ostesteaklets, fullkornsris, salat, og en saus.

Tirsdag: Fjordland kokt torsk med purreløksaus, poteter og gulerøtter

Onsdag: Kylling med basmatiris og sweet&sour

Torsdag: Seibiff med løk, poteter, råkostsalat, stekesjy

Fredag: Rester hjemmelaget pizza

Lørdag: Grillet kylling med loff

Søndag: Fjordland røkt svinekam

Uke 10

Mandag: Krydret svinefilét på salat av ruccola, cherrytomater og sukkererter, med godt brød til

Tirsdag: Sei Cordon Bleu med kokte poteter, salat, rømme, sitron.

Onsdag: Bali kyllinggryte med basmatiris

Torsdag: Omelett med røkt kjøttpølse, purre, tomat og ostedryss, salat og brød

Fredag: Pasta carbonara

Lørdag: Grillet kylling med loff

Søndag: Ut og spise kinamat

Uke 11

Mandag: Fransk fiskegrateng med poteter, salat, rømme, sitron.

Tirsdag: Risengrynsgrøt

Onsdag: Sodd og flatbrød

Torsdag: Fjordland kokt laks med poteter og urtesaus

Fredag: Båndspagetti med kylling og kremet urtesaus, brød til

Lørdag: Hjemmelaget pizza

Søndag: Laks bakt i folie med diverse grønnsaker, med nypoteter, rømme, sitron

Endret av Drua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke helt, men her er ihvertfall en samleside med mange lenker som angår økologi. :)

Tusen takk! :) Da fant jeg faktisk noen som leverer i vårt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag: Indisk kylling i karri med pilaffris, naanbrød, raita og poppadoms.

Lørdag: Nachos

Søndag: Lammetagine med couscous og marokkansk brød. Vaniljeiskrem med varm sjokoladesaus til dessert.

Mandag: Italiensk byggrynssuppe

Tirsdag: Stekt kyllingfilet med rødbetepletter og råstekte grønnsaker, og en eller annen saus jeg ikke har bestemt enda.

Onsdag: Hjemmelaget fiskegrateng

Torsdag: Pasta carbonara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travel uke - og tomt for grønnsaker i påvente av ny levering. Men her er planene så langt.

I dag: Tagliatelle med røkelaks, asparges, bladpersille og sitron/fløtesaus.

Søndag: Lammecurry med tomater, kokosmelk, cashewnøtter, peanøtter og frisk koriander. Basmatiris, raïta og kanskje hjemmebakte naanbrød.

Mandag: Fullkornsspaghetti puttanesca.

Tirsdag: Lammepølser og Puy-linser i rødvinssky, med hakket bladpersille.

Onsdag: Spise ute.

Torsdag: Ovnsbakt ørretfilet (?), grønn grønnsak og potet/selleripuré med soltørkede tomater og kapers.

Fredag: Wok med biff eller kyllingfilet, friske grønnsaker og eggenudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag lørdag: Speltpasta med brokkoli- og pinjekjernepesto med et dryss parmesan.

Søndag: Hjemmelagde gnocchi med salvie og grillet aubergine og squash.

Mandag: Chili med paprika i tre farger, mais, hvite bønner og røde bønner. (Skulle hatt det sist uke, men måtte forandre planene)

Tirsdag: Fyldig rotsuppe med estragonolje.

Onsdag: Badas curry med rødbeter.

Torsdag: Tofukaker med rotmos til.

Fredag: Rødvinrisotto med cocktailtomater og soltørkede tomater.

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...