Gå til innhold

Legge ut våres ukemenyer-tråden


*Heidi*

Anbefalte innlegg

Er det ingen her som spiser "normal" mat? Bare sånne svære prosjekter som tar evigheter jo..Eller skryter dere litt?

Hva synes du er "normal" mat, da?

Har inntrykk av at mange av oss som skriver fast i denne tråden er over gjennomsnittet opptatt av mat. Det kan nok tildels bety at vi også bruker mer tid på matlaging, men like gjerne at vi bruker mer tid på å skrive om maten vi lager, dvs at vi er nøye med å få med alle detaljer etc. Sånn blir det jo automatisk når man har en særinteresse. Antakelig også en "yrkesskade" forårsaket av for mye oppskriftslesing. :ler:

Ellers kan jeg jo bare snakke for meg selv, og middagene mine er ihvertfall sjelden svære prosjekter som tar evigheter. I går tok søndagsmiddagen en drøy time å lage, i dag blir det fullkornspasta med reker, chili og hvitløk, og det tar maks 15-20 min fra start til slutt, dvs den tiden det tar å koke pasta. I morgen blir det blomkålsuppe med bacon og parmesan, også maks 20 min tilberedningstid.

Så jeg tror kanskje menyene her høres mer kompliserte ut enn de faktisk er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt fersk i dette ukesmeny-livet, men jeg håper det vil gjøre godt for både helsa og lommeboken. ;) Her kommer det til å gå fra tirsdag til søndag, da jeg jobber fast på kvelden på mandagene, og da får mannen finne på noe selv.

Tirsdag: Vårruller og stekt ris. Vafler eller noe annet godt til kaffen, stefaren min kommer.

Onsdag: Ovnsbakt laks med kokte poteter, saus og stekte grønnsaker (squash, paprika, fennikel, gulrøtter)

Torsdag: Pastagrateng

Fredag: Fiskekaker med salat, ovnsbakte potetbåter og aioli

Lørdag: Irie jobber kveld (strengt tatt ikke en middag :ler: men siden jeg ikke skal spise, så gidder jeg ikke planlegge heller )

Søndag: Gode pølser og potetmos, erter.

Endret av Irie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her som spiser "normal" mat? Bare sånne svære prosjekter som tar evigheter jo..Eller skryter dere litt?

Jeg tror jeg bare henviser til Piafs innlegg. Noen av oss er vel bare over gjennomsnittet interessert i mat. Og jeg har ikke inntrykk av at jeg bruker særlig mer tid på matlaging (kanskje bortsett fra i helgene) enn de jeg kjenner som spiser mye halv-/helfabrikata. Hovedpoenget er vel at jeg liker å lage mat og koser meg på kjøkkenet, og også synes at det smaker så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her som spiser "normal" mat?

*rekker opp hånda*

Jeg er jo den her med de kjedeligste ukesmenyene sånn sett, men jeg prøver å henge med her for å bli flinkere til å planlegge- for min egen del. Og ja, det blir endel halvfabrikata innimellom, men jeg gidder ikke å skamme meg over det. Jeg er liksom ikke typen til å stå å lage tomatsuppe fra scratch når jeg kommer hjem fra jobb, sliten og sulten, og dessuten synes jeg "oppspritet" posesuppe ofte er vel så godt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lager jeg ikke ukemenyer, men jeg liker godt å lese denne tråden, så jeg svarer allikevel.

Er det ingen her som spiser "normal" mat? Bare sånne svære prosjekter som tar evigheter jo.. Eller skryter dere litt?

Jeg spør som piaf: Hva er "normal" mat for deg? Hva som er normal mat kommer jo an på hva man er vokst opp med, og hva man liker å spise. For meg er for eksempel følgende ting ikke "normal" mat eller "normale" ingredienser, da det er ting jeg (nesten) aldri har spist og som jeg aldri noensinne kommer til å lage eller kjøpe:

- Ferdig frosset lasagne

- Ferdiglagede kjøttkaker eller pølser fra Gilde

- Frossen fiskegrateng

- Grandiosa

- Fiskepinner

- Sånne vegetariske kjøttsubstituttprodukter

- Kjøtt eller fisk som er marinert i butikken

- Tacokrydder/tacomix (eller hva det heter)

- Diverse halvfabrikata for sauser og gryter

- Halvfabrikata for potetstappe

- Kjøttdeig

- Diverse "lettprodukter"

Så hva som er normal mat kommer på hva man er vant med. Jeg kjøper for øvrig aldri kylling fra Prior eller svinekjøtt fra Gilde heller, så det er heller ikke "normal" mat for meg. Men det er mulig jeg er litt sær da... Og hvorvidt folk skryter eller ikke: I mine øyne ville det vært en temmelig uvanlig hobby å skulle finne på gode matretter for bare å skrive om dem på internett, så det kan jeg ikke tenke meg at folk gjør. :) Det er vel heller som piaf og Arkana sier, at folk har ulik instilling og ulike interesser når det gjelder matlaging samt hva man putter i kroppen sin.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg tror kanskje menyene her høres mer kompliserte ut enn de faktisk er?

:Nikke: Det tror jeg er et godt poeng. Og når jeg har laget ukemeny kan jeg nøye meg med og handle et par ganger i uka, slik at jeg har alt jeg trenger klart når jeg kommer hjem fra jobb - det sparer mye tid og gjør det mye lettere å lage "ordentlig" mat. Dessuten forbereder jeg gjerne en del ting dagen i forveien (evt. i helgene) om det er mulig, f.eks. tok jeg kraft opp fra fryseren i går og lagde suppe til i dag som det bare var å varme opp.

Hovedpoenget er vel at jeg liker å lage mat og koser meg på kjøkkenet, og også synes at det smaker så mye bedre.

Nettopp! Det er rett og slett morsomt å lage mat, jeg ser det overhodet ikke som noen tung plikt, og ikke minst: God smak er det aller viktigste når jeg lager mat, så litt tid synes jeg det er verdt å bruke på kjøkkenet. I tillegg kommer det å vite hva man putter i seg som en fin bonus. :)

Og hvorvidt folk skryter eller ikke: I mine øyne ville det vært en temmelig uvanlig hobby å skulle finne på gode matretter for bare å skrive om dem på internett, så det kan jeg ikke tenke meg at folk gjør.

:ler: Veldig godt poeng!

Er det ingen her som spiser "normal" mat? Bare sånne svære prosjekter som tar evigheter jo..Eller skryter dere litt?

Jeg lurer forøvrig også på hva "normal" mat er. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jo den her med de kjedeligste ukesmenyene sånn sett, men jeg prøver å henge med her for å bli flinkere til å planlegge- for min egen del. Og ja, det blir endel halvfabrikata innimellom, men jeg gidder ikke å skamme meg over det. Jeg er liksom ikke typen til å stå å lage tomatsuppe fra scratch når jeg kommer hjem fra jobb, sliten og sulten, og dessuten synes jeg "oppspritet" posesuppe ofte er vel så godt :sjenert:

Og jeg synes ikke at halvfabrikata er noe å skamme seg over overhodet! Matlaging dreier seg om hva man selv trives med og liker å spise - det bør slett ikke være en konkurranse om hvem som lager den mest spennende eller interessante maten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her som spiser "normal" mat? Bare sånne svære prosjekter som tar evigheter jo..Eller skryter dere litt?

Jeg vet heller ikke helt hva "normal" mat. For meg som vegetarianer er der helt sikkert noe annet enn det er for deg. De fleste tingene jeg lager, tar ikke så lang tid. Noen ganger går det veldig kjapt (pastaretter, f.eks), andre ganger tar det litt mer tid, men kan lages på forhånd og varmes opp når vi må spise på forskjellig tidspunkt eller når det må gå veldig kjapt (denne ukas supper, f.eks). Slik kan jeg også planlegge å ha middagsrester, slik at lunsjen blir litt bedre de dagene jeg jobber lenge.

Jeg er ganske ny på ukemenyfronten, men jeg merker at når jeg først har fått planlagt ei uke skikkelig, så går det kjappere på hverdagene. Jeg kaster ikke bort så mye tid på å vri hodet for å finne ut hva jeg skal lage hver dag. Jeg liker å prøve ut nye oppskrifter, så for meg er det også en mulighet til å planlegge å gjøre dette litt oftere. Det er lettere å gjøre det på en vanlig onsdag når man har bestemt seg for det på forhånd og handlet inn i tide.

Men jeg må innrømme at jeg ikke er så rutinert på dette med ukemenyer ennå, så det går litt treigt å skrive dem. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å planlegge ukesmenyer, syns det funker veldig bra. Da kan vi handle en eller to dager hver uke, så har vi alt vi trenger, og slipper å handle hver dag og ende opp med usunne ferdigretter.

Denne uken:

Mandag: Kalkunbiff

Tirsdag: Mais og paprikapannekaker

Onsdag: Svinekjøtt med fennikel

Torsdag: Kylling med safranmos

Fredag: Provencalsk torsk

Lørdag: Grøt og restaurant (jeg har bursdag)

Søndag: Knallsterk kylling

Alle rettene vi lager er som regel enkle og tar rundt 30 minutter. Av og til lager vi gourmet-middager, men det er mest i helgene. Liker å lage mat, og vi har nettopp kjøpt og satt opp nytt kjøkken, så da er det ekstra stas å oppholde oss der :)

Slenger inn neste ukes meny og. (Hadde litt god tid en dag, så satte opp meny for neste måned..hehe..)

Mandag: Laks med gresskarfrø

Tirsdag: Lapskaus

Onsdag: Rørestekte reker

Torsdag: pasta med røkelaks

Fredag: Kokoskylling

Lørdag: Grøt og hjemmelaga pizza på kvelden

Søndag: Kylling cordon bleu

Nam nam..begynner å bli sulten.. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her som spiser "normal" mat? Bare sånne svære prosjekter som tar evigheter jo..Eller skryter dere litt?

Ingen av middagene jeg lager på hverdager tar særlig lang tid. Kikertburgerene jeg laget i går tok meg ca 30 min, torsken i dag tar så lang tid potetene trenger, bulgursalaten i morgen tar 20 min og pastaen på torsdag max 20 min.

Men så er det helg og da er det litt ekstra.

Dette er normal mat for meg. Og jeg storkoser meg med å både lage den og spise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsesse på erten, hvordan lager du kikertburgere? Blir det det omtrent det samme som falafel?

Ja, det blir en form for falafel. Moser 2 bokser kikerter med to egg og en ss mel. Blander inn hvitløk, litt chilli, fersk koriander og salt/pepper. Steker små burgere i panna.

Første gang jeg laget det i går, og det ble veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir en form for falafel. Moser 2 bokser kikerter med to egg og en ss mel. Blander inn hvitløk, litt chilli, fersk koriander og salt/pepper. Steker små burgere i panna.

Første gang jeg laget det i går, og det ble veldig godt!

Takk for tipset! Jeg har fremdeles ikke food processor, så dette hørtes interessant ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan lager man falafel da? Kjøpte noen på helsekosten, men de var ikke gode.. De var så "bløte" inni..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Jeg har fremdeles ikke food processor, så dette hørtes interessant ut. :)

Trenger ikke foodprocessor til dette. Det går superkjapt med en sånn man moser poteter med. Det blir dessuten lettere å mose kikertene når man tilsetter eggene. Og så er det bare godt med litt chunky burgere, så man trenger ikke mose de veldig godt. Et lite tips: vær litt raus med saltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager man falafel da? Kjøpte noen på helsekosten, men de var ikke gode.. De var så "bløte" inni..

Oppskriften over er jo en form for falafel. Så du kan jo prøve de. Veldig lettvinte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

LEYA, Her er vår uke.....:

Mandag: Kokt torsk, kokt potet, flatbrød med smør

Tirsdag: Omelett med brød og stekte pølser

Onsdag: Ungene spiste pølserester, mor spiste salatrester

Torsdag: blomkålssuppe til to, italiensk gryte til tre

Fredag: hjemmelaget pizza (min søster kommer)

Lørdag: Mor skal på fest, tipper de andre drar på McDonalds

Søndag: Nok en kjedelig søndagsmiddag med bare mor og barn (-som det egentlig er hele uka for tida :forvirret: ) så da tenker jeg vi.......... eh....... jeg aner ikke. Bryr meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag: Krydrete stekte kyllingvinger, ovnsbakte potetbåter, ristet hvitløksdip, salat og maiskolber.

Lørdag: Calzone (fylt med bl.a. spekeskinke og mozzarella), salat og dressing til.

Søndag: Hjemmelagede hamburgere med salat og pommes frites. En eller annen dessert som jeg ikke har bestemt enda (men jeg tror det blir nybakt eplepai med vaniljeiskrem :sikle:).

Mandag: Foliebakt torskefilet, poteter, grønnsaker og aïoli.

Tirsdag: Hjemmelaget spinatsuppe med eggebåter i. Brød og smør til.

Onsdag: Kylling Kiev, hjemmelaget potetmos og ovnsbakte grønnsaker

Torsdag: Vårruller, ris, wokede grønnsaker og søt chilisaus.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Er det ingen her som spiser "normal" mat? Bare sånne svære prosjekter som tar evigheter jo..Eller skryter dere litt?

Tror kanskje de fleste har pekt på det, men for min del så er jeg veldig opptatt av mat og liker å lage mat fra grunnen av, heldigvis så er kjæresten min likedan så vi bytter på å lage mat. I tillegg så høres nok endel av rettene som folk lager mer kompliserte ut enn de er :)

Meny for denne uka:

mandag: fiskekaker servert med pitabrød, ruccola,rødløk, tomat og agurk, rømmedressing med hakket persille.

tirsdag: Ovnsbakte pølser med ost og sennep på potetmoseng med løk og tomat.

onsdag: Pasta og tomatsaus med karbonadedeig, pepperoni, chili og diverse grønnsaker

torsdag: wok med kylling, servert med ris

fredag: pizza med Viestadbunn, seranoskinke, pesto og ruccola :sikle:

lørdag: biffstrimler i pesto med båndspagetti.

søndag: salat med bla. skinke, mozzarella og oliven, yoghurtdressing.

mandag: linsesuppe.

Endret av -eline-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager man falafel da? Kjøpte noen på helsekosten, men de var ikke gode.. De var så "bløte" inni..

Her finner du en oppskrift. Ellers får du kjøpt falafelmiks på innvandrerbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...