Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MadamPomFrit skrev (3 minutter siden):

Dersom MBH blir frikjent for punktene som skal opp i ankesaken så har han snart "sonet" ferdig. Hvis politiet velger å forlenge MBH sitt Skaugum-opphold igjen og igjen, så vil de kunne risikere erstatningskrav for oversoning.

Kjekt å få straffen unnagjort hjemme hos mamma og stepappa på kongelig eiendom da. Blitt så bronsebrun og fin atte 😎

Kan bruke før og etter bilder av Marius på kampanjer mot narkotika fremover. Se hva som skjer om du kommer deg ut fra nach og setter deg i solveggen ute i naturen og tar vitaminene dine. 

jeg kan egentlig ikke skjønne at han blir frifunnet for de voldtektene, selvom alt kan skje. Litt nysgjerrig på dette vitnet i forhold til Nora. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hekken skrev (3 timer siden):

Mine tanker , også , men jeg ønsker ikke at det skal være noen jenter involvert.

Fengselsstraff får han uansett , men ikke på langt nær så mye som en som ikke er sønn av Mette ( klarer ikke å ha ordet dronning og Mette Marit i samme setning ; det skurrer nå så innmari….

Jeg antar du kan underbygge den uthevede påstanden?

Du sitter kanskje på innside informasjon? Noe merkelig da denne saken, som kjent, ikke er behandlet i rettssystemet enda. Det "skurrer nå så innmari" .....     i mine ører.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Kvittre skrev (57 minutter siden):

Hvorfor håper du han sklir på hue inn i et narkorede?  Jeg synes det er så pussig å ikke håpe at han er på vei til å bli rehabilitert av hensyn til hans selv, familien hans, kvinner han skal møte på sin vei og samfunnet .  Hadde det ikke vært flott om Marius forble rusfri og slutter å banke og voldta kvinner, og etterhvert ble en støtte for samfunnet og familien ? 

jeg håper også at han ikke får forelengelse . Det er ikke i håp om at han skal drite seg ut, jeg tror og håper at han blir dømt og må sone og vil at han skal sone og gjøre opp for det han har gjort. Jeg håper på ingen måte at jeg han skal gjøre flere straffbare ting, det gagner jo ingen. 

Jeg håper selvfølgelig ikke at han begår nye voldshandlinger eller utsetter flere kvinner for noe. Det er ikke poenget mitt.

Jeg har bare svært liten tro på at fotlenke og et svært skjermet og luksuriøst liv på Skaugum i seg selv gjør ham rehabilitert. Rehabilitering handler om å ta ansvar, få behandling og faktisk endre atferd over tid.

Og uten at jeg vet hva som skjer privat, har jeg også inntrykk av at Mette-Marit og co i svært stor grad har skjermet ham fra konsekvensene av egne handlinger. For meg kan det ligne mer på enabling enn ansvarliggjøring.

Så nei, jeg håper ikke han «driter seg ut». Men dersom han bryter vilkår på en måte som først og fremst rammer ham selv, og resultatet blir strengere rammer og en reell sjanse til behandling, så klarer jeg ikke å se det som det verste som kunne skjedd ham.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Nadine skrev (2 minutter siden):

Jeg håper selvfølgelig ikke at han begår nye voldshandlinger eller utsetter flere kvinner for noe. Det er ikke poenget mitt.

Jeg har bare svært liten tro på at fotlenke og et svært skjermet og luksuriøst liv på Skaugum i seg selv gjør ham rehabilitert. Rehabilitering handler om å ta ansvar, få behandling og faktisk endre atferd over tid.

Varetektsfengslingen handler ikke om Borg Høibys rehabilitering. Den handler om gjentakelsesfare, dvs å hindre at han begår nye brudd på besøksforbudet mot Frognerkvinnen. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Nadine skrev (4 minutter siden):

Og uten at jeg vet hva som skjer privat, har jeg også inntrykk av at Mette-Marit og co i svært stor grad har skjermet ham fra konsekvensene av egne handlinger. For meg kan det ligne mer på enabling enn ansvarliggjøring.

Så nei, jeg håper ikke han «driter seg ut». Men dersom han bryter vilkår på en måte som først og fremst rammer ham selv, og resultatet blir strengere rammer og en reell sjanse til behandling, så klarer jeg ikke å se det som det verste som kunne skjedd ham.

Han får jo behandling ?  Ja, rehabilitering handler og om å ta ansvar og det gjør man jo ikke når man er buret inne. Første skritt var jo å ikke finne på noe kødd med fotlenke, det har han klart. Så blir det neste å ikke finne på noe kødd uten fotlenke , det håper jeg han klarer. Videre så kommer jo prøvelsene , eller ansvaret du må ta hver eneste dag.  Når man sitter i fengsel er det vanskelig å vise ansvar ved å ikke ramle inn i et narkoreir som du håper han gjør , det er jo som fri han kan ta det ansvaret å ikke ruse seg. Eller gjøre annen dritt. 

tvunget til behandling er bra , og det har han vært lenge . Mange kommenterer utseende hans på en negativ måte, men det er faktisk synlig at han har vært på en slags rehab og ikke hatt masse fester og poolparties på Skaugum. 

• Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (11 minutter siden):

Han får jo behandling ?  Ja, rehabilitering handler og om å ta ansvar og det gjør man jo ikke når man er buret inne. Første skritt var jo å ikke finne på noe kødd med fotlenke, det har han klart. Så blir det neste å ikke finne på noe kødd uten fotlenke , det håper jeg han klarer. Videre så kommer jo prøvelsene , eller ansvaret du må ta hver eneste dag.  Når man sitter i fengsel er det vanskelig å vise ansvar ved å ikke ramle inn i et narkoreir som du håper han gjør , det er jo som fri han kan ta det ansvaret å ikke ruse seg. Eller gjøre annen dritt. 

tvunget til behandling er bra , og det har han vært lenge . Mange kommenterer utseende hans på en negativ måte, men det er faktisk synlig at han har vært på en slags rehab og ikke hatt masse fester og poolparties på Skaugum. 

Det er selvfølgelig positivt at han er rusfri og får behandling. Men jeg synes man skal være forsiktig med å forklare vold og seksuelle overgrep med rus. Rus kan senke terskler, svekke dømmekraft og gjøre problematiske mønstre mer synlige, men det betyr ikke at rusen i seg selv skaper dem.

Å slutte å ruse seg er én del av rehabiliteringen. Det er ikke det samme som å ha rehabilitert et mønster av vold og alvorlige grenseoverskridelser. Det handler også om holdninger, grenser, ansvarlighet og hvordan man behandler andre mennesker. Den typen endring tror jeg må vises over tid før man kan si at noen er rehabilitert.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Han har nok kommet til samme konklusjon som oss. Bedre å gjøre unna fengselsstraffa i de fine omgivelsene på Skaugum. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (27 minutter siden):

Undrer meg over hva som er urimelige vilkår? Og har han fortsatt tilgang til hovedhuset for å foreta sykebesøk? 

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-samtykker-til-varetekt-peker-pa-urimelige-vilkar/19280051/

«Dermed samtykker Høiby til å sitte ytterligere fire uker i varetekt med fotlenke på Skaugum, slik han har gjort siden 14. juli.» 

Er det et problem for deg med tre timers tilgang til hovedhuset hver dag? Tenker du det har noen praktisk betydning for varetekten med dette vinduet hvor han kan forlate hus og platting?

Det er nærliggende å tro at det han ser på som urimelige vilkår er det samme som han reagerte på ved forrige forlengelse av varetekten. 

«I forbindelse med at løslatelse av Høiby har vært oppe tidligere, er det at kjent at oppholdsforbud i hele eller deler av Oslo også har vært et tema. – Vi vil ikke kommentere de konkrete vilkårene på nåværende tidspunkt, sier Greaker.»

Det kan jo tyde på at det kommer noe positivt ut av fotlenke varetekt på Skaugum, behandling for sine problemer og jevnlig kontakt med familien.

«– Han er motivert for å komme i gang med arbeid og vil bruke denne perioden til å få på plass et konkret jobbtilbud, sier Greaker.»

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-samtykker-til-varetekt-peker-pa-urimelige-vilkar/19280051/

• Liker 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Undrer meg over hva som er urimelige vilkår? Og har han fortsatt tilgang til hovedhuset for å foreta sykebesøk? 

«Dermed samtykker Høiby til å sitte ytterligere fire uker i varetekt med fotlenke på Skaugum, slik han har gjort siden 14. juli.» 

Det er ikke vilkårene for varetekt som omtales som urimelige. Det er vilkårene politiet satt for løslatelse som omtales som urimelige. Derfor valgte han fortsatt varetekt. Står det i artikkelen du lenket til.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Miominoen skrev (11 minutter siden):

Er det et problem for deg med tre timers tilgang til hovedhuset hver dag? Tenker du det har noen praktisk betydning for varetekten med dette vinduet hvor han kan forlate hus og platting?

Det er nærliggende å tro at det han ser på som urimelige vilkår er det samme som han reagerte på ved forrige forlengelse av varetekten. 

«I forbindelse med at løslatelse av Høiby har vært oppe tidligere, er det at kjent at oppholdsforbud i hele eller deler av Oslo også har vært et tema. – Vi vil ikke kommentere de konkrete vilkårene på nåværende tidspunkt, sier Greaker.»

Det kan jo tyde på at det kommer noe positivt ut av fotlenke varetekt på Skaugum, behandling for sine problemer og jevnlig kontakt med familien.

«– Han er motivert for å komme i gang med arbeid og vil bruke denne perioden til å få på plass et konkret jobbtilbud, sier Greaker.»

Bare lurer på hvorfor saken er berammet med 4 uker. Skjønner at det ny rett og at alt må opp på nytt. Men nå er det ikke alle sakene, kun noen få iht de som han har anket. 

Sist gikk det vel kun et par dager med meldinger mellom han og nora.,mulig de går litt mer inn i dette materialet nå.

Det er vel dommen mot henne som har trekt opp varigheten mest. Så antar de vil prøve å vinne den saken mest.  Var vel ca 800 meldinger som ble lest opp i februar

Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vilkårene for varetekt som omtales som urimelige. Det er vilkårene politiet satt for løslatelse som omtales som urimelige. Derfor valgte han fortsatt varetekt. Står det i artikkelen du lenket til.

Da lurer jeg på hvilke vilkår det er, hvis de er så dårlige

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Da lurer jeg på hvilke vilkår det er, hvis de er så dårlige

Det vet jeg ikke, men lenger oppe var det noen som snakket om besøksforbud i hele Oslo.

Hvis det stemmer, så skjønner jeg jo at det er mer fordelaktig å fortsette soning med forlenke.

• Liker 1
Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

Varetektsfengslingen handler ikke om Borg Høibys rehabilitering. Den handler om gjentakelsesfare, dvs å hindre at han begår nye brudd på besøksforbudet mot Frognerkvinnen. 

Tja, det kan så være, men denne luksusvaretektsfenglingen kommer til slutt som fratrekk på en dom. Hvor likebehandlet blir dette egentlig, og benyttes nå luksusvaretekten på Oslo kretsfengsel avd. Skaugum som et skalkeskjul for å slippe reell fengselstraff når den tid kommer? For han er allerede dømt for flere punkter som ikke skal behandles i ankesaken.https://www.vg.no/nyheter/i/KrBlwG/marius-borg-hoeiby-varetektsfengsles-i-fire-nye-uker-soner-med-fotlenke

HM har gitt uttrykk for at MBH skal ha lik behandling i domssystemet som alle andre. Dette blir jo en vits egentlig når MBH har det som plommen i egget og langt bedre tilværelse enn "den vanlige mannen i gata" og det når han er i varetekt. Selv ikke nå får galskapen MBH har gjort konsekvenser for han annet enn begrensning i bevegelsesfrihet, les festlivet på byen og luksusturer han tidligere har kunnet gjennomføre.

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Det vet jeg ikke, men lenger oppe var det noen som snakket om besøksforbud i hele Oslo.

Hvis det stemmer, så skjønner jeg jo at det er mer fordelaktig å fortsette soning med forlenke.

Besøksforbud i hele oslo, er vel ikke en løslatelse forsåvidt.

Skrevet
Istapp skrev (1 minutt siden):

Tja, det kan så være, men denne luksusvaretektsfenglingen kommer til slutt som fratrekk på en dom. Hvor likebehandlet blir dette egentlig, og benyttes nå luksusvaretekten på Oslo kretsfengsel avd. Skaugum som et skalkeskjul for å slippe reell fengselstraff når den tid kommer? For han er allerede dømt for flere punkter som ikke skal behandles i ankesaken.https://www.vg.no/nyheter/i/KrBlwG/marius-borg-hoeiby-varetektsfengsles-i-fire-nye-uker-soner-med-fotlenke

HM har gitt uttrykk for at MBH skal ha lik behandling i domssystemet som alle andre. Dette blir jo en vits egentlig når MBH har det som plommen i egget og langt bedre tilværelse enn "den vanlige mannen i gata" og det når han er i varetekt. Selv ikke nå får galskapen MBH har gjort konsekvenser for han annet enn begrensning i bevegelsesfrihet, les festlivet på byen og luksusturer han tidligere har kunnet gjennomføre.

Andre som sitter i varetekt , får fratrekk i dom de også..nå er ikke ordningen om varetekt hjemme så gammel. Og husker jeg ikke feil var det vel 12 stk før marius som har gjort det. Dvs de også har fått fratrekk for å sitte hjemme. Noen soninger er også hjemme

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Dette fikk ikke advokaten til å formulere noe særlig. Det ville være vilkår ifbm løslatelsen som er værre enn innskrenket frihet med fotlenke? Fortsatt varetekt er bedre enn løslatelse med vilkår? 

Men, bra han blir med på en forlengelse tenker jeg, vil tro det hjelper han til å klare å holde seg rusfri. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Eyr skrev (32 minutter siden):

Han har nok kommet til samme konklusjon som oss. Bedre å gjøre unna fengselsstraffa i de fine omgivelsene på Skaugum. 

Det tenker jeg også. Advokaten høres bare litt dum ut når han snakker om at vilkårene for løslatelse ikke passet... varektekt var bedre. 

Hver dag i varetekt hjemme er en dag mindre å sone i fengsel.. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette er så urettferdig som det går an å få det. Forskjellsbehandlig til lillegutten til mamma. :kjefte: Han kjeder seg! 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Nadine skrev (2 timer siden):

Det er selvfølgelig positivt at han er rusfri og får behandling. Men jeg synes man skal være forsiktig med å forklare vold og seksuelle overgrep med rus. Rus kan senke terskler, svekke dømmekraft og gjøre problematiske mønstre mer synlige, men det betyr ikke at rusen i seg selv skaper dem.

Å slutte å ruse seg er én del av rehabiliteringen. Det er ikke det samme som å ha rehabilitert et mønster av vold og alvorlige grenseoverskridelser. Det handler også om holdninger, grenser, ansvarlighet og hvordan man behandler andre mennesker. Den typen endring tror jeg må vises over tid før man kan si at noen er rehabilitert.

Forklarte jeg vold og seksuelle overgrep med rus? Generelt er det jo sånn at terskelen synker med rus som du skriver , men overgrep og vold skjer stadig av rusfrie og. 
når det gjelder Marius er mitt inntrykk at overgrep skjer i rus, men har han ikke vært voldelig nykter og?  Og bli rusfri er jo det første , men han må jo også få mer terapi. Vi vet at han er medisinert og går i behandling. Jeg antar at det handler om mer en bare rus. Jeg tror på ingen måte at han er ferdig rehabilitert, litt mer av hvordan han oppfører seg når han er fri vil man jo se når han er fri, men ferdig rehabilitert vil det jo mulig ta hele livet å bli.  Det er den biten med holdninger , grenser og ansvarlighet jeg mener han man ikke får vist fullt ut i fengsel, eller med fotlenke. Det virker i hvertfall som han er mer i vater nå enn han var i vinter. Nå blir det 4 nye uker med fotlenke, og hverken å rase inn i et narkoreir eller å vise at han takler å ha frie tøyler uten å drite seg ut. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...