Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Rotemor skrev (16 minutter siden):

MBH kommer, etter all sannsynlighet, for å bli dømt for færre ting enn han faktisk har begått. Justismord er en helt absurd idé her.

Enig. Jeg tror det er større sjanse for at Marius blir benådet i statsråd enn at han blir utsatt for justismord. Benåedet av "helsemessige årsaker" har vært brukt før for å benåde venner. 

Endret av SVK
  • Liker 19
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SVK skrev (5 minutter siden):

Enig. Jeg tror det er større sjanse for at Marius blir benådet i statsråd enn at han blir utsatt for justismord. Benåedet av "helsemessige årsaker" har vært brukt før for å benåde venner. 

Tror ikke monarkiet kan overleve det. Hvis de vil at monarkiet skal vedvare, så er det nødt å være klokere enn som så.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (På 7.3.2026 den 11.14):

Den tiltalte i en straffesak kan ikke straffes for å lyve, så risikoen for at han tilpasser sin forklaring er ikke en problemstilling. Det har han lov å gjøre.

Det er annerledes med vitner som ikke er tiltalt. I en rettssak er det slik at vitner ikke får følge saken før de selv har vitnet. Det er for at de ikke skal kunne tilpasse forklaringen sin.

Men den tiltalte har selvsagt lov å være tilstede hele tiden, og høre alt, med dertilhørende mulighet for å tilpasse sin forklaring. Det er fordi menneskerettighetene setter opp strenge krav rundt en straffesak, begrunnet i at vi (ja, vi, alle borgere) skal ha mulighet til å forsvare oss mot det som blir ført som bevis mot oss i en straffesak.

Det er dommerens jobb å vurdere troverdigheten hans. 

Ikke noe av dette var ny info for meg eller strider mot det jeg sa så jeg forstår ikke hvorfor du siterer meg . Jeg har aldri hevda at han kan siktes for å lyve i en sak der han er tiltalt. Hvor har jeg hevdet at Marius ikke er borger eller ikke har krav på å forsvare seg? Jeg forstår ikke hvor du vil?

Endret av FruR
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (15 minutter siden):

Det siste: Egentlig ikke, jeg vil heller si det blir misvisende å fremheve fordi vold og annen kriminalitet kan ha svært mange andre årsaksforklaringer enn dyssosial personlighetsforstyrrelse. Fravær av f.eks empati, skyldfølelse og respekt for autoriteter og loven i handlinger trenger ikke bety at man har redusert evne til empati osv. 

fravær av empati og skyldfølelse trenger ikke bety at man har redusert evne til empati? Kan du forklare den litt nærmere? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest Ninaen
Skrevet
FruR skrev (3 minutter siden):

fravær av empati og skyldfølelse trenger ikke bety at man har redusert evne til empati? Kan du forklare den litt nærmere? 

Jeg forsøker meg: det er forskjell på å evne og å ville. Man kan ha evnen til empati, men ikke unne en person empati eller medfølelse. Litt sånn ekstremt overforenklet. Å ha Evne til empati i kombo med visse personlighetstrekk kan gjøre at det framstår som man ikke har evnen til empati likevel. 

Skrevet
jordeple skrev (4 timer siden):

MBH har ikke et ukjent barn. Han fant på dette i fylla for å få sympati.

Vet du hva.

Så ond og kynisk og manipulativ kan jeg ikke tenke meg engang at han er.

Han må isåfal være en type lystløgner som nyter å manipulere.

https://wasitme.blog/2019/04/11/the-narcissist-smirk/

• Liker 1
Skrevet
FruR skrev (17 minutter siden):

Ikke noe av dette var ny info for meg eller strider mot det jeg sa så jeg forstår ikke hvorfor du siterer meg . Jeg har aldri havda at han kan siktes for å lyve i en sak der han er tiltalt. Hvolr har jeg havded at Marius ikke er borger eller ikke har krav på å forsvare seg? Jeg forstår ikke hvor du vil?

ok.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

SVK skrev (1 time siden):

Jeg frykter ikke kun for vitnepåvirkning.  Jeg frykter for livet og helsen til Frogner-kvinnen. Jeg ønsker ikke å vente til etter hun er drept eller etter det har vært et drapsforsøk på henne før man stopper Marius. 

Han er vel høyrisiko for henne. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Tror ikke monarkiet kan overleve det. Hvis de vil at monarkiet skal vedvare, så er det nødt å være klokere enn som så.

Jeg heller tror ikke at Marius blir benådet. Men med alt som har skjedd rundt Epstein og Marius så tør ikke jeg å satse på dømmekraften til hverken kongefamilien eller staten. 

Endret av SVK
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (55 minutter siden):

Han er vel høyrisiko for henne. 

Utrolig trist å være vitne til at det kan virke som Frogner kvinnen slett ikke er ferdig med MBH enda, vil sikkert ta tid, det er vanlig, i så måte hadde det nok vært best om MBH fikk noen år i fengsel så hun kunne fått dette på avstand ( forhåpentligvis) 

Klarer ikke se for meg at hun vil få en god fremtid med MBH, kanskje få barn med han etc. Rart hun ikke ser det selv, men vet jo av egen erfaring hvilke mekanismer dette er. Hadde MBH vært i starten av 20 årene hadde det muligens vært håp om forandring, men han nærmer seg 30 år, har ikke jobb, store rusprobler etc.

Så lurer litt på hvordan hun tenker seg fremtiden med han, ikke at det ikke kan være mulig å ta tak i rusproblemene sine, men han har så mye mer i bagasjen. Bare en slik ting at han ikke har vært i jobb på mange år, tenker hun at hun skal forsørge han, eller at kronprinsparet vil fortsette å finansiere livet hans? 

Så kaster hun vekk årene hun skulle brukt på å finne den rette på denne drittsekken, jeg har som sagt vært i en lignende relasjon og jeg forstår på en måte, samtidig er denne relasjonen det jeg virkelig skammer meg mest over i ettertid og det føles helt sykt å tenke tilbake på. Heldigvis fikk vi aldri barn sammen, er vel eneste lyspunkt i denne storyen.

Jeg kan nesten garantere at det vil ende tragisk, men forhåpentligvis ikke med at han tar livet av henne.

Dette med at han ikke hadde noen andre enn henne bør man ta med en klype salt, man blir rett og slett flink til å finne unnskyldninger for fortsette med sitt dårlige valg.

Godt mulig MBH har sagt dette såklart for å holde på henne, men tror nok hun innerst inne må ha skjønt at dette ikke var hennes ansvar.

Endret av timbar
  • Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Skrevet
timbar skrev (19 minutter siden):

Utrolig trist å være vitne til at det kan virke som Frogner kvinnen slett ikke er ferdig med MBH enda, vil sikkert ta tid, det er vanlig, i så måte hadde det nok vært best om MBH fikk noen år i fengsel så hun kunne fått dette på avstand ( forhåpentligvis) 

Klarer ikke se for meg at hun vil få en god fremtid med MBH, kanskje få barn med han etc. Rart hun ikke ser det selv, men vet jo av egen erfaring hvilke mekanismer dette er. Hadde MBH vært i starten av 20 årene hadde det muligens vært håp om forandring, men han nærmer seg 30 år, har ikke jobb, store rusprobler etc.

Så lurer litt på hvordan hun tenker seg fremtiden med han, ikke at det ikke kan være mulig å ta tak i rusproblemene sine, men han har så mye mer i bagasjen. Bare en slik ting at han ikke har vært i jobb på mange år, tenker hun at hun skal forsørge han, eller at kronprinsparet vil fortsette å finansiere livet hans? 

Så kaster hun vekk årene hun skulle brukt på å finne den rette på denne drittsekken, jeg har som sagt vært i en lignende relasjon og jeg forstår på en måte, samtidig er denne relasjonen det jeg virkelig skammer meg mest over i ettertid og det føles helt sykt å tenke tilbake på. Heldigvis fikk vi aldri barn sammen, er vel eneste lyspunkt i denne storyen.

Jeg kan nesten garantere at det vil ende tragisk, men forhåpentligvis ikke med at han tar livet av henne.

Dette med at han ikke hadde noen andre enn henne bør man ta med en klype salt, man blir rett og slett flink til å finne unnskyldninger for fortsette med sitt dårlige valg.

Godt mulig MBH har sagt dette såklart for å holde på henne, men tror nok hun innerst inne må ha skjønt at dette ikke var hennes ansvar.

Det er veldig trist. De har nok mest sannsynlig et sterkt traumebånd og er i en hekt. Det i seg selv er noe de fleste kan oppleve i sitt liv, men det er volden og den farlige grensen mellom liv og død som er farlig her. Kvelning og uvettig bruk av kniv i et sinneanfall kan bli fatalt på sikt. Hun trenger profesjonell hjelp til å komme seg vekk fra fyren. 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Det er veldig trist. De har nok mest sannsynlig et sterkt traumebånd og er i en hekt. Det i seg selv er noe de fleste kan oppleve i sitt liv, men det er volden og den farlige grensen mellom liv og død som er farlig her. Kvelning og uvettig bruk av kniv i et sinneanfall kan bli fatalt på sikt. Hun trenger profesjonell hjelp til å komme seg vekk fra fyren. 

Det er jeg helt enig i faktisk, men det innebærer at hun er villig til det selv. Jeg tenker det beste som kan skje er at MBH får noen år bak murene, også for sin egen del faktisk.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
FruR skrev (På 7.3.2026 den 13.08):

Det er som @Ninaensvarte.

Det er forskjell på en grunnleggende svekket evne og det å ha en evnen, men av ulike årsaker ikke vise/praktisere den. Det er lettest illustrert med noen (forenklede) eksempler:

1. X kommer til Norge fra en patriarkalsk kultur der kvinner er underdanig mannen og der det er legitimt å tukte sin kone. X fortsetter på samme vis i Norge. X får hjelp med opplysning og bevisstgjøring og endrer sitt kvinnesyn. Volden opphører.

2. Y har selv vokst opp med mye vold og misbruk. I stedet for å ta avstand til det som voksen (som mange gjør), adopterer Y samme atferd i møte med partnere (og evt.barn). Y får hjelp med å håndtere sine oppveksterfaringer og med sin forståelse av seg selv og andre. Volden opphører.

3. Z. vokser opp i en ressurssterk familie og får alt av materielle goder, men lite praktisk og emosjonell oppfølging fordi mor og far er mye fraværende på jobb. Z er ofte overlatt til seg selv, føler seg rotløs og fremmedgjort uten klar identitet, som ender i risikofylt livsstil. Z søker oppmerksomhet fra risikomiljøer med mye festing, dop, grenseoverskridende seksuelle holdninger, negativt kvinnesyn og kriminalitet. En miks av dårlig psykisk helse og påvirkning fra negative miljøer fører Z ut i (blant annet) voldelige forhold. Med riktig hjelp, endres holdningene og den psykiske helsen, og volden opphører. 

4. Æ. er utsatt for alvorlig omsorgssvikt og flytter mellom ulike fosterhjem og barnevernsinstitusjoner i oppveksten. Æ blir diagnostisert med reaktiv tilknytningsforstyrrelse og CPTSD, og har i tillegg ADHD. Æ unndrar seg omsorg og hjelp, blir stadig mer utagerende og havner ut i alvorlig rus og kriminalitet, inkl.vold. Æ tar til slutt imot hjelp, f.eks fra kriminalomsorgen og spesialisthelsetjenesten, og endrer kurs. Volden opphører.

I disse eksemplene er det rom for endring fordi vedkommende har en iboende evne til empati og å innrette seg bare vedkommende får riktig hjelp (og ønsker den).

Hos en person med dyssosial personlighetsforstyrrelse er redusert empati i større grad iboende strukturer som er vanskeligere å endre, selv med profesjonell hjelp. En slik person kan riktignok lære seg god oppførsel, men da handler det oftere om lært tilpasning for å fungere i et samfunn, ikke om empati og forståelse. De har dog ikke så gode behandlingsprognoser. 

Legger til: Årsaksforklaringene kan selvfølgelig være mindre dramatiske enn i eksemplene over. De var kun for å belyse spørsmålet rundt evne.

Endret av ~ Ada ~
La til siste avsnitt
  • Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
SVK skrev (3 timer siden):

Jeg frykter ikke kun for vitnepåvirkning.  Jeg frykter for livet og helsen til Frogner-kvinnen. Jeg ønsker ikke å vente til etter hun er drept eller etter det har vært et drapsforsøk på henne før man stopper Marius. 

Ja kokain brukt ukritisk er et skummelt rusmiddel for når man har gått våken over flere døgn grunnet rusing på dette rusmiddel føres ofte til et slags sammenbrudd, noe som kan utløse ja som vi har hørt vold og sammenbrudd og faktisk enda verre ting.

Det overrasker meg at Frognerkvinnen sier hun aldri har vært redd, enten lyver hun eller så er hun skadet fra tidligere/ oppvekst. Ingen skal fortelle meg at man ikke er redd når man dras etter håret gjennom stue eller hvor det er, og hvis partner kyler en kniv i veggen. Mest sannsynlig lyver hun for å hjelpe han og jeg håper virkelig dommerne gjennomskuer dette. 

• Liker 27
Skrevet
Rastebenk skrev (På 2.3.2026 den 15.41):

Hvor kan jeg finne info omkring dette? 

Syns det høres så rart ut om faren til Marius var direkte vitne til hendelsen når det skjedde midt på natten hjemme hos Marius?

Men mulig mer info er kommet om dette pr nå på sidene fremover, eg henger litt bak i saken og leser meg igjennom her, men ville benytte muligheten til å sitere når det var åpent selv om eg henger litt bak. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

https://radio-beta.nrk.no/podkast/krimrommet
Episode 14 ca 20 min inn i programmet har Brynjar Meling en fin kommentar til sosial makt og årsaken til at dette kunne pågått så lenge. Tidlig i denne tråden hadde vi lange diskusjoner der noen mente at Kongehuset var uten makt og at MBH heller ikke var endel av Kongehuset. Virker som det er vanskelig å innrømme de sosialeforskjellene vi har i samfunnet. De er der enten man vil eller ikke. En uting med menneskeheten, men vi kan jo ikke late som det ikke finnes. 

Brynjar kommer også med spekulasjon angående hvorfor MBH knuser telefonene sine. Så Brynjar kan sitte på landsdekkene radio å spekulere mens her på et anonymtforum kan man ikke tenke høyt selv om man sier at det er spekulasjon. Det har irritert meg endel for å si det mildt.

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
VibeckeST skrev (På 7.3.2026 den 15.40):

Syns det høres så rart ut om faren til Marius var direkte vitne til hendelsen når det skjedde midt på natten hjemme hos Marius?

Men mulig mer info er kommet om dette pr nå på sidene fremover, eg henger litt bak i saken og leser meg igjennom her, men ville benytte muligheten til å sitere når det var åpent selv om eg henger litt bak. 

Kanskje de festet sammen? 🙈

Jeg har ikke helt fått med meg hvorfor jeg heller...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er det rettsfri dag i dag eller måtte de også bruke denne mandagen for å ikke sprenge tidsskjema? 

Endret av FruR
Skrevet (endret)
Eyr skrev (46 minutter siden):

Brynjar kommer også med spekulasjon angående hvorfor MBH knuser telefonene sine. Så Brynjar kan sitte på landsdekkene radio å spekulere mens her på et anonymtforum kan man ikke tenke høyt selv om man sier at det er spekulasjon. Det har irritert meg endel for å si det mildt.

Enig!

Endret av SVK
  • Liker 10
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...