Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vendetta skrev (1 minutt siden):

Enig. Min gjetning er kokain avsvidd hjerne og "jeg gir faen i alt" holdning. Men vi vet jo at han har psykiske diagnoser. 

Han har jo forklart litt av atferden med diagnoser, sånn har ihvertfall jeg oppfattet det. Lurer på om hans psykiske helse blir et tema i rettssaken? (ikke for at han ikke er strafferettslig tilregnelig, altså)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vendetta skrev (19 minutter siden):

Står på VG at Marius benekter alle fysiske angrep mot Haukland. Det må jo være rimelig spesielt å forsvare han og hans løgner, når man har vitner som har sett hva han har gjort! Bildet av han som tegnes i rettssaken er ille. Han har store personlige problemer. Det er på en måte trist å se det og. 

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/

Mulig lurt å roe litt ned nå. For all deø jeg tror på nora og det hun fortalte i dag. 

Det finnes en podcast som jeg ikke vil dele før det har vært i retten. Den sier mer om hennes del av sakene her. I tilegg har hun også ytret seg i egen podcast om det samme. Den delen kom ikke frem i dag. Det kommer evnt til uken. 

Men sånn alt i alt, så tenker jeg hun forklarte seg bra  i dag, opp mot det som også kan komme neste uke. 

• Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Er dette nok til forvaring? 🤞

Nei, det har aldri vært snakk om forvaring her.

Brynjar Melling forklarte dette godt i en av NRKs podkaster, husker ikke hvilken episode.

Forvaring brukes som regel hvis en person har blitt dømt for noe, så sluppet ut og ikke viser noe bedring ved at vedkommende begår de samme, alvorlige lovbruddene på nytt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Man bør vel være sjeleglad på ofrenes  vegne at han ikke er et medlem av kongefamilien, tviler sterkt på at handlingene hans ville fått noe konsekvenser hvis det var tilfelle. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Man bør vel være sjeleglad på ofrenes hans vegne at han ikke er et medlem av kongefamilien, tviler sterkt på at handlingene hans ville fått noe konsekvenser hvis det var tilfelle. 

hva bygger du den antagelsen på?

• Liker 4
Skrevet

Jeg får litt «Sleeping with the enemy»- vibes av dette her, for dere som har sett filmen med Julia Roberts. https://www.imdb.com/title/tt0102945/
Ikke en veldig hyggelig, avbalansert mann hun er gift med.

Jeg er rystet etter Haukland sitt vitnemål i dag- og det kommer mer. Det er ufattelig at hun har klart å leve sammen med en slik person. Det som ryster meg mer er at vitner til dette ikke har meldt ifra til politiet. De må jo ha skjønt hva som foregikk. Er det det faktum at han er kronprinsessens sønn som har gjort at de ikke har grepet inn og meldt ifra? Dette er så grovt og tragisk, jeg sender alle lykkeønskninger til Haukland og hun kan være stolt av det hun nå tør å stå fram med. Et forbilde for alle som blir utsatt for psykisk og fysisk vold i et forhold. Årets kvinne 💯🌟

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet

Vi må ikke glemme at MBH har noen alvorlige diagnoser. Blander du dette med rusmisbruk, kokain spesielt, blir det en farlig cocktail. Jeg håper de har et godt program for han i fengselet. For han er i realiteten narkoman. Og han må gjennom omfattende psykiatrisk behandling.
Derfor ville det være litt bortkastet om de ikke gir han en forvaringsdom. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Vendetta skrev (27 minutter siden):

Står på VG at Marius benekter alle fysiske angrep mot Haukland. Det må jo være rimelig spesielt å forsvare han og hans løgner, når man har vitner som har sett hva han har gjort! Bildet av han som tegnes i rettssaken er ille. Han har store personlige problemer. Det er på en måte trist å se det og. 

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/

Bra det, for det styrker ikke akkurat troverdigheten hans i sovevoldtektsakene heller. 

Jeg tror på hvert eneste ett av ofrene. Ingen av de voldtatte kvinnene oppsøker denne type oppmerksomhet for "moro skyld" eller for "kjendisstatus". Voldsoffererstatning/erstatning fra gjerningsmann er heller ikke i en skala som gjør det verdt det å gå i gjennom slike saker av økonomiske hensyn. Det er absolutt ingen fordeler for dem å stille opp i retten, annet enn å håpe på at denne voldsutøveren får den straffen han fortjener. 

Jeg håper de føler en styrke i hverandre, og at de er stolte over å stå opp for seg selv, selv om mange har meninger om motiv/adferd/troverdighet. Vi er mange som støtter dere!!! 

• Liker 30
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
Slottsknekten skrev (5 minutter siden):

Vi må ikke glemme at MBH har noen alvorlige diagnoser. 

Vi vet vel ikke hvilke diagnoser han har og hvor alvorlig det er? Gjør vi?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Iia skrev (3 minutter siden):

Vi vet vel ikke hvilke diagnoser han har og hvor alvorlig det er? Gjør vi?

Vennen hans snakker i denne podcasten om at Marius har en kraftig form for ADHD i alle fall.   Lytt til denne podkasten på Podme: www.podme.com/no/podkast/ 

Endret av Miss Anthropy
Skrevet

Miss Anthropy skrev (Akkurat nå):

Vennen hans snakker i denne podcasten om at Marius har en kraftig form for ADHD i alle fall. www.podme.com/no/podkast/  

Ok. Det kan hende. Han skylder på diagnoser, men mange med kraftig ADHD lever helt lovlydig. Det anses ikke som en alvorlig diagnose. Han kan jo ha noe mer eller noe annet for hva jeg vet. 

• Liker 22
  • Nyttig 9
Skrevet
Liljerød skrev (3 timer siden):

Uttalelsen ble sagt mens forsvarerne var på vei inn i retten, den dagen de visse at Nora skulle vitne i saken. Et vitnemål hun har sagt at hun gruer seg til. Uttalelsen bidrar ikke til et respektfullt miljø i retten, uansett om den er sagt på vei inn, på vei ut eller i retten. 

Den uttalelsen sier mer om forsvarerne enn om Nora.

Til Nora hvis du leser her: vi er mange som tror på deg og heier på deg, og ønsker deg det beste. Vi ser tvers gjennom både forsvarerne og MBH. 

En helt hårreisende tonedøv, respektløs og uproff uttalelse. Jeg gremmes. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har tenkt litt på påstandene rundt sovevoldtektene. Forsvarerne ser ut til å bygge sitt forsvar på at politiet har lagt ord i munnen på de fornærmede. Personlig synes jeg det er en merkelig strategi; det er jo nettopp fordi de jo ikke har visst hva han har gjort at de før innkallelsen har snakket om dette som «grei nok» seksuell erfaring. Bortsett fra Skaugum-kvinnen da; som ikke visste noe før hun fikk sett bildene. 

Jeg synes nettopp det at 4 ulike kvinner forteller om likelydende erfaringer styrker sakene deres. Han er full og ruset og gunner på, blir aldri ferdig og sliter dem ut. Til slutt sovner de av utmattelse og da tar han seg til rette mens han filmer. Særlig de filmene det han også filmer sovende ansikt er avslørende. 

Hvordan han kan tro at han skal finnes troverdig når han ikke husker så mye, det lurer jeg på. 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Iia skrev (Akkurat nå):

Ok. Det kan hende. Han skylder på diagnoser, men mange med kraftig ADHD lever helt lovlydig. Det anses ikke som en alvorlig diagnose. Han kan jo ha noe mer eller noe annet for hva jeg vet. 

Han skrev jo selv i uttalelsen at han hadde flere psykiske lidelser. Han har i alle fall kokainavhengighet der han bruker opp mot 2 gram om dagen. Det er ganske ekstremt! 😳

• Liker 6
Skrevet
Korpsnerden skrev (10 minutter siden):

Jeg tror på hvert eneste ett av ofrene.

Jeg også. Man anklager ikke kronprinsessens sønn uten god grunn.

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Har lest vitnemålet til NH på vg. Han er jo livsfarlig når han er sint. (Samme inntrykk som etter 1600 samtalen.) Godt forklart det med to ansikter. 

• Liker 25
  • Hjerte 4
Skrevet

Leste at MM hadde sett stygt på Nora etter at døren ble ødelagt? Akkurat som om det var hennes feil..  hjelpes., 

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Miss Anthropy skrev (4 minutter siden):

Vennen hans snakker i denne podcasten om at Marius har en kraftig form for ADHD i alle fall. www.podme.com/no/podkast/  

Vel, det blir rart å skulle bruke vennene hans som kompetanse og pålitelig kilde til eventuelle medisinske tilstander. Med mindre eventuelle diagnoser blir relevant i saken og bekreftet av fagfolk, så er det ikke tilstrekkelig til å ta med i betraktningen. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (6 timer siden):

Fra Nora Hauklands vitneforklaring i dag, om det at MBH bor i det huset på Skaugum som mange i tråden har vært kritiske til:

"Høiby var til å begynne med ikke veldig interessert i å flytte til Skaugum, forteller Haukland. Men etter å ha snakket med kronprinsparet under en reise til Portugal, ble Høiby overtalt. 

– Det ville være bra for å ikke fokusere på det mørke, uroen og alle de fristelsene som var med å bo i byen hvor det var veldig lett å dra ut og feste."

Lenke: https://www.aftenposten.no/norge/i/8pQyAr/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119159

Har hele tiden ment at jeg har lest den forklaringen tidligere et sted, men uten å huske hvor, eller ta meg bryet med å lete etter det. Altså dette med at han flyttet til Skaugum for å komme i litt bedre omgivelser. Tror ikke det er fra Haukland jeg har lest det tidligere, men nå nevner altså hun det samme.

• Liker 6
Skrevet
Sh999 skrev (6 minutter siden):

Leste at MM hadde sett stygt på Nora etter at døren ble ødelagt? Akkurat som om det var hennes feil..  hjelpes., 

Til og med på tysk nettsted. "Gehässiger Blick". 

https://www.bild.de/unterhaltung/royals-adel/marius-borg-hiby-vor-gericht-live-ticker-nun-packt-ex-nora-haukland-aus-699787f6f9269d94305a52b8?source=puerto-reco-2_bild-V24.3.E_ACBlock

• Liker 9
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...