Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 timer siden):

Nå er vel strengt tatt ikke MBH en «spare»?Han bare oppfører seg som en. Forventer at andre skal oppføre seg fordi han er en del av kongehuset (fint å få det bekreftet, da det har vært mye semantikk på kvinneguiden om at han ikke er det), mens han selv kan filme kvinner mens han utfører seksuelle handlinger, utøve vold og ruse seg på skattebetalernes regning uten konsekvenser før nå. Hva har han å være bitter på? 

Du har rett i at han er ikke en gang en spare, men fullstendig overflødig og bare en byrde. Og det har tydeligvis ført til stor bitterhet. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (5 minutter siden):

Man kan godt mene at det skulle vært mer kliniske beskrivelser, men å sitte i den rettssalen og snakke om dette slik Nora gjør tror jeg er helt umulig å forstå hvordan oppleves hvis en ikke har gjort det selv. Det er en enorm påkjenning der du rett og slett mister litt kontakt med virkeligheten/deg selv. I tillegg til andre som har opplevd det har hun denne enorme medieinteressen og at det er kronprinsessens sønn. Jeg tenker hun beskriver det mer enn godt nok og er enormt tøff! 

keops skrev (4 minutter siden):

"Svart i blikket" er et godt innarbeidet uttrykk i det norske språket.

Nå er dette fra et vitnemål gitt av en åpenbart traumatisert kvinne. Hun er verken jurist eller på andre måter forventet å opptre på noen annen måte enn å utvise alminnelig folkeskikk. Noe jeg synes hun mestrer.

Ja, jeg er helt enig med dere begge. Hun klarte å formidle hvordan det var, og fremstår som helt troverdig. Og som jeg sa, så forstår jeg jo hva hun mener med "svart i blikket". Jeg mente ikke å kritisere at hun brukte det uttrykket, men trakk det frem for  å illustrere at vi skal være litt forsiktige med tolkningen når det blir brukt malende uttrykk og tolkninger av andres indre liv, som er det jeg oppfatter skjer med beskrivelsen av svigermors blikk. Men jeg har mer tro på at "det svarte blikket" er riktig tolket, enn at svigermorblikket er det, og det er jo fordi det er masse kontekst rundt det første og ingen rundt det andre.

Hvorfor skulle MM sende henne et stygt blikk? Det gir ingen mening uten mer informasjon.

Derfor sier jeg at jeg ikke er enig i at det alene sier "alt". Jeg mener det sier svært lite. Nå har jeg lest to alternative forslag til forklaring, der den ene var at MBH har løyet om døra, og den andre var "look what you made him do", og begge fremstår som akkurat like plausible. Et tredje alternativ er at blikket ikke var stygt, men at det bare ble misforstått. Det skjer og, så totalt sett konkluderer jeg med at dette sier ingenting isolert sett.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det hun beskriver er jo en klassisk psykopat. Gud bedre så redd hun må ha vært når han ble forbanna. Får oppriktig vondt i meg.

• Liker 34
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Lest igjennom rapportene fra retten i dag hos Aftenposten, og mishandlingen av Nora var mye verre enn jeg trodde. 

Med så mange kvelertak er det flaks hun er i live og ikke har fått varige hjerneskader. 

Marius virker totalt ute av kontroll og som en stor fare for de som er nær han. 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Lest igjennom rapportene fra retten i dag hos Aftenposten, og mishandlingen av Nora var mye verre enn jeg trodde. 

Med så mange kvelertak er det flaks hun er i live og ikke har fått varige hjerneskader. 

Er dette nok til forvaring? 🤞

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er helt enig med dere begge. Hun klarte å formidle hvordan det var, og fremstår som helt troverdig. Og som jeg sa, så forstår jeg jo hva hun mener med "svart i blikket". Jeg mente ikke å kritisere at hun brukte det uttrykket, men trakk det frem for  å illustrere at vi skal være litt forsiktige med tolkningen når det blir brukt malende uttrykk og tolkninger av andres indre liv, som er det jeg oppfatter skjer med beskrivelsen av svigermors blikk. Men jeg har mer tro på at "det svarte blikket" er riktig tolket, enn at svigermorblikket er det, og det er jo fordi det er masse kontekst rundt det første og ingen rundt det andre.

Hvorfor skulle MM sende henne et stygt blikk? Det gir ingen mening uten mer informasjon.

Derfor sier jeg at jeg ikke er enig i at det alene sier "alt". Jeg mener det sier svært lite. Nå har jeg lest to alternative forslag til forklaring, der den ene var at MBH har løyet om døra, og den andre var "look what you made him do", og begge fremstår som akkurat like plausible. Et tredje alternativ er at blikket ikke var stygt, men at det bare ble misforstått. Det skjer og, så totalt sett konkluderer jeg med at dette sier ingenting isolert sett.

Ett fjerde alternativ er at MM, som vi har hørt har et kraftig temperament, ikke liker NH og derfor har lav terskel for å plante et ubehagelig blikk mot henne .

Alt i alt så fremstår NH både sympatisk og troverdig så jeg tar hennes ord for at hun fikk et stygt blikk for god fisk.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)

marius filmer skrytebok av alle "fittene" han har pult. jeg hadde engang en eks som tok bilde av alle han pulte. men han var lur nok til å kun ta bilde av de våkne og kun ansikt.

Endret av Ænema
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Ja, dette kunne gjort han til drapsmann. Disse kvelertakene uten kunnskap (som ingenting tyder på at han har) er jo livsfarlige! Han er helt ute av kontroll! 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
-Pusheen- skrev (29 minutter siden):

Jeg tror også intensjonen var å hjelpe. Men så ute av kontroll som han er, så har det tydeligvis spilt liten rolle hvor han har bodd. Vi vil aldri få svar på det, og det gjør ikke saken bedre sånn som det er nå, men det kan hende han hadde vært enda mer rabiat om han ikke bodde på Skaugum... Men som sagt, det får vi jo ikke vite. 

Det er akkurat det. At uansett hvor han bor og er, går det over stokk og stein. Ref venner på snike tur i kjelleren, så var han veldig optatt av å ikke vekke noen i øvre etasjer, og optatt av at de skulle dra før familien våknet. Det tyder på at han har bittelitt respekt for dem, og de da bittelitt kontroll. 

Hadde han vaset inn og gitt f... da hadde han ikke hatt denne respekten, og da burde de ha gjort andre  tiltak. De nevnte det vel i året med kongefamilien at også de som familie har fått god hjelp. 

Men det er ikke slik at god hjelp fikser rus og personlighets problemer. Normalen der er vel kanskje skjeripings i perioder og mer berg og dalbane. 

Usikker om jeg oppfattet rett, men mener nora nevnte mer u-oppførsel før og etter bosted på skugum iht vold etc. Det må jeg evnt sjekke over. Så er ikke påståelig på min observasjon. 

• Liker 2
Skrevet
Kollontaj skrev (14 minutter siden):

Veldig sterkt det hun forteller. Hun fremstår særdeles troverdig. Voldssakene tror jeg han blir dømt for. 

Ja, men var det ikke Hauklands sak som i den opprinnelige tiltalen ikke var klassifisert som vold i nære relasjoner, men "bare" enkeltstående voldsepisoder? Eller husker jeg feil?

Virker jo veldig rart at påtalemyndigheten ikke ville kjøre denne saken, samtidig som de kjører de sovevoldtektene (som jeg tror de taper). Jeg blander kanskje med en av de andre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Ninaen
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ja, men var det ikke Hauklands sak som i den opprinnelige tiltalen ikke var klassifisert som vold i nære relasjoner, men "bare" enkeltstående voldsepisoder? Eller husker jeg feil?

Virker jo veldig rart at påtalemyndigheten ikke ville kjøre denne saken, samtidig som de kjører de sovevoldtektene (som jeg tror de taper). Jeg blander kanskje med en av de andre.

Du har rett. Haukeland var først «bare» enkeltstående vold/kroppskrenkelse, ble endret til vold i nære relasjoner. Med Frogner-kvinnen var det motsatt. 

Skrevet

Kan ikke videre diskusjon om Mette Marits motiver tas i tråden om Kongehuset? 
Nora sa hva hun oppfattet det som- kan det ikke stoppe der? Hvertfall i denne tråden. 

Fra Tv2.no i dag : «Hvis han blir sur nok, så skrur han av telefonen, og så går han og har sex med noen andre, sier Haukland.»

«Han trenger grunnlag for det. Så hvis du har gjort noe galt, så rettferdiggjør det hans handlinger i hans hode.»

https://www.tv2.no/nyheter/nora-haukland-i-retten-husker-enda-hvor-fort-jeg-ble-forelsket-i-han/18587807/

Interresant at det samsvarer med det han gjør da han var sammen med Frogner-kvinnen. Da de kranglet/han var sjalu, så ligger han med andre. Når han åpenbart er opprørt og sint.  Det var jo det aktor ville trekke en sammenheng med , at sinnsstemningen hans i forkant av de møtene med hvertfall 3 av kvinnene som han er siktet for overgrep mot, var preget av krangling og mistro mot kjæresten i forkant. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
JustAsking skrev (21 minutter siden):

Nå er det vel mennesker vi har med å gjøre. Hun fremstår velartikulert og beskriver godt hvordan det oppleves fra offerets side å bli utsatt for MBH’s atferd. Hvis ikke ofre skal kunne beskrive sin subjektive opplevelse, kunne vi overlatt rettssaker til advokater og paragraf-dueller.
Systemet er til for mennesker, ikke motsatt. 

Takk 👏

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet

Er rystet over omfanget av mishandlingen av Nora Haukland. Fy fader for en jævlig fyr!! Han trenger seriøst hjelp! Han trenger jo verge fyren, han er en fare for seg selv og andre. Aldri i livet om han kommer til å bli dømt til forvaring. Men jeg håper virkelig han får en skikkelig straff for alt det jævlige han har gjort! Og som noen andre over her skrev så bra, HM & MM kunne håndtert dette så mye bedre utad, når man ser til hvordan Charles i Storbritannia har uttalt seg offentlig nå om prins Andrews arrestasjon. 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
MissLucy skrev (13 minutter siden):

Det er ikke en malende beskrivelse, den er rent faktuell. Når man blir sint og man fylles opp av adrenalin vil rent fysisk pupillene utvide seg. Pupillene er som kjent svarte og du blir da svart i blikket. Det er veldig konkret. 

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Ninaen skrev (8 minutter siden):

Du har rett. Haukeland var først «bare» enkeltstående vold/kroppskrenkelse, ble endret til vold i nære relasjoner. Med Frogner-kvinnen var det motsatt. 

takk!

Skrevet

Har lest gjennom innleggene fra retten i dag og hun fremstår svært troverdig. Heldigvis finnes det vitner til flere episoder, blant annet halsgrep. For et grusomt forhold det må ha vært. Han må jo ha store personlige problemer. 

• Liker 28
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (5 minutter siden):

Det er ikke en malende beskrivelse, den er rent faktuell. Når man blir sint og man fylles opp av adrenalin vil rent fysisk pupillene utvide seg. Pupillene er som kjent svarte og du blir da svart i blikket. Det er veldig konkret. 

Det visste jeg ikke. Interessant. 

• Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (21 minutter siden):

Er dette nok til forvaring? 🤞

Det er jeg usikker på , men med alle ofrene så burde det være nok 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...