Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Iia skrev (56 minutter siden):

Vanlig oppførsel i retten er det ikke. Op spørsmålet: 

På hvilken måte kjente dere til influencermiljøet og Nora Haukland før dere fikk oppdraget som Høibys forsvarere?

ville jeg forventet: "Jeg kjente ikke til henne fra tidligere". 

Svaret de to forsvarerne til Marius ga, opplever jeg som arrogant, hånlig og nedlatende. Det er totalt unødvendig og ikke i tråd med forventet takt og tone. I retten er man forvente å omtale hverandre med respekt. 

Jeg tror ikke de sa dette i retten. Tror det var i et intervju.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gulline skrev (14 minutter siden):

Jeg snakker om egne erfaringer og har selv sett en kvinne slite lenge etterpå når det kommer til det å stole på en mann igjen. Psykisk og fysisk mishandling setter dypere spor enn man skulle tro. 

Enn hvem skulle tro? Det er veldig individuelt og kan vanskelig generaliseres. Bør man ikke også være åpen for at noen faktisk klarer seg helt fint og ikke pådytte de en offerrolle i en slags blind empati.

Endret av slarvearve
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Alle "vanlige" hadde vel fått inndratt førerretten sin etter hva som fremkommer om hans "beherskelseskunst". Rart. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Fra Nora Hauklands vitneforklaring i dag, om det at MBH bor i det huset på Skaugum som mange i tråden har vært kritiske til:

"Høiby var til å begynne med ikke veldig interessert i å flytte til Skaugum, forteller Haukland. Men etter å ha snakket med kronprinsparet under en reise til Portugal, ble Høiby overtalt. 

– Det ville være bra for å ikke fokusere på det mørke, uroen og alle de fristelsene som var med å bo i byen hvor det var veldig lett å dra ut og feste."

Lenke: https://www.aftenposten.no/norge/i/8pQyAr/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119159

Omtrent akkurat det endel her allerede har antatt. At det å bo der har holdt han mer unna dårlig miljø, og litt mer kontroll på han

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
slarvearve skrev (10 minutter siden):

Enn hvem skulle tro? Det er veldig individuelt og kan vanskelig generaliseres. Bør man ikke også være åpen for at noen faktisk klarer seg helt fint og ikke pådytte de en offerrolle i en slags blind empati.

Å jada - det går an å klare seg fint - utad - de innvendige sårene er det verre med. 

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
slarvearve skrev (15 minutter siden):

Joda. Men nå er det Nora Haukland det ble skrevet om her og hun har jo selv snakket om mye angst og skam etter bruddet, mistet litt av sin identitet, måttet lære seg å kjenne igjen seg selv m.m Så ser ikke helt hva @Gulline skrev som var feil her? Hun skriver jo også bare hva hun tror- ikke at hun har fasiten. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (58 minutter siden):

Det slår meg at MBH, Andrew, Harry og for så vidt Märtha virkelig bekrefter hvor skadelig monarki er. «The spare», og den enorme bitterheten det fører til hos mange.

Nå er vel strengt tatt ikke MBH en «spare»?Han bare oppfører seg som en. Forventer at andre skal oppføre seg fordi han er en del av kongehuset (fint å få det bekreftet, da det har vært mye semantikk på kvinneguiden om at han ikke er det), mens han selv kan filme kvinner mens han utfører seksuelle handlinger, utøve vold og ruse seg på skattebetalernes regning uten konsekvenser før nå. Hva har han å være bitter på? 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
JustAsking skrev (1 time siden):

Ja, men er ikke det to sider av samme sak? Når pårørende vil hjelpe, så er det med å roe ned, hjelpe, støtte, ikke konfrontere. Noe som gjør vedkommende i stand til å opprettholde destruktiv atferd, fremfor å måtte ta ansvar for egne handlinger. 
Gode intensjoner, men feil resultat. 

Nei. Jeg prøvde å dele litt informasjon om det å kunne hjelpe uten at man er medavhengig. Det var det liten interesse for å lese noe om.

Å unngå medavhengighet er ikke mulig å oppnå 100%. Men det er ikke der hovedproblemet ligger om man bommer litt.

Prinspippene rundt dette deles feil opp i diskusjonen her. At det handler om enabling eller rennestein. Og det er ikke riktig. 

Jeg har påpekt flere ting som viser at kronprinsparet ikke er medavhengig. 

Oftest er det ikke til å unngå. Men gjeld er noe som er vanlig rusmisbrukere pådrar seg. Og desverre også en stor faktor som gjør at de sprekker igjen. 

Så der det er mulig, iht en periode ha hjelp med økonomisk styring er beste hjelpen de kan få, dersom de er på vei inn i rusbehandling. 

At de styrer økonomien, har han under oversikt fungerer bra, dersom han har en viss form for respekt. Eks når gjestene i kjelleren sier han var stressa på at de måtte være stille, da har de den respekten. Selv om han fortsatt gjør dumme ting. 

Å ta han med på reiser etc, kan man selvsagt kalle enabling, ikke noe alle har råd til sånn. Men det er ikke en skadelig enqbling. Heller motsatt. Det får han vekk fra miljøer han ikke bør være i både iht rus og psyke. 

Dette er det forsket på, og det er skrevet ned. Og det er masse informasjon om dette som er delt. Men det passer nok ikke helt inn i ideen om at et madrass kjøp sammen, er netopp et grep iht å ikke være medavhengig. Og at enabling iht det, er et lite relevant tema iht god hjelp eller ikke. Men der er det mange som ser og skjønner det. Men krever vel direkte erfaring for å forstå det , ser det ut til. 

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner. 

Skrevet
Sunbrain skrev (39 minutter siden):

Alle "vanlige" hadde vel fått inndratt førerretten sin etter hva som fremkommer om hans "beherskelseskunst". Rart. 

Vanlige som driver sånn får dessverre veldig ofte en anmeldelse henlagt. Hvis de i det hele tatt blir anmeldt.

dette er et stort samfunnsproblem

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (15 minutter siden):

Nei. Jeg prøvde å dele litt informasjon om det å kunne hjelpe uten at man er medavhengig. Det var det liten interesse for å lese noe om.

Å unngå medavhengighet er ikke mulig å oppnå 100%. Men det er ikke der hovedproblemet ligger om man bommer litt.

Prinspippene rundt dette deles feil opp i diskusjonen her. At det handler om enabling eller rennestein. Og det er ikke riktig. 

Jeg har påpekt flere ting som viser at kronprinsparet ikke er medavhengig. 

Oftest er det ikke til å unngå. Men gjeld er noe som er vanlig rusmisbrukere pådrar seg. Og desverre også en stor faktor som gjør at de sprekker igjen. 

Så der det er mulig, iht en periode ha hjelp med økonomisk styring er beste hjelpen de kan få, dersom de er på vei inn i rusbehandling. 

At de styrer økonomien, har han under oversikt fungerer bra, dersom han har en viss form for respekt. Eks når gjestene i kjelleren sier han var stressa på at de måtte være stille, da har de den respekten. Selv om han fortsatt gjør dumme ting. 

Å ta han med på reiser etc, kan man selvsagt kalle enabling, ikke noe alle har råd til sånn. Men det er ikke en skadelig enqbling. Heller motsatt. Det får han vekk fra miljøer han ikke bør være i både iht rus og psyke. 

Dette er det forsket på, og det er skrevet ned. Og det er masse informasjon om dette som er delt. Men det passer nok ikke helt inn i ideen om at et madrass kjøp sammen, er netopp et grep iht å ikke være medavhengig. Og at enabling iht det, er et lite relevant tema iht god hjelp eller ikke. Men der er det mange som ser og skjønner det. Men krever vel direkte erfaring for å forstå det , ser det ut til. 

Jeg har gåtti flere møter med Al-anon , som pårørende til en rusavhengig. Deriblant var det mange fortvilte foreldre. For å hjelpe en rusavhengig kreves det tough love. Det betyr å være tydelig på grenser og ikke hjelpe dem med penger osv, selv om det er noe mange ville gjort fordi man synes synd i dem , og vil hjelpe. Men det er ikke måten å hjelpe de på. En rusavhengig vil bare fortsette kjøret om det ikke blir stilt noe krav som kan åpne øynene deres. De fleste må helt i kjelleren før de «våkner» og vil oppsøke hjelp selv. Først når de ønsker det selv , er det håp om å klare å bli rusfri. En forelder fikk råd om å rett og slett stenge døren for sin narkomane datter , og si at «vi er her den dagen du ønsker å bli rusfri, men før den tid kan vi ikke hjelpe deg mer « Det fikk en konsekvens, det gikk 3 måneder uten at de hadde noe kontakt med henne, men så ringte hun fra rus akutten en dag og sa at nå var bunnen nådd. De stilte selvfølgelig på dagen . Jeg ser absolutt en medavhengighet ift kronprinsparet i denne saken her. Og jeg skjønner det, for det å måtte være så tøff for å hjelpe barnet sitt , er noe av det verste en forelder må gjøre. 

• Liker 17
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (55 minutter siden):

Jeg tror ikke de sa dette i retten. Tror det var i et intervju.

Uttalelsen ble sagt mens forsvarerne var på vei inn i retten, den dagen de visse at Nora skulle vitne i saken. Et vitnemål hun har sagt at hun gruer seg til. Uttalelsen bidrar ikke til et respektfullt miljø i retten, uansett om den er sagt på vei inn, på vei ut eller i retten. 

Den uttalelsen sier mer om forsvarerne enn om Nora.

Til Nora hvis du leser her: vi er mange som tror på deg og heier på deg, og ønsker deg det beste. Vi ser tvers gjennom både forsvarerne og MBH. 

• Liker 29
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Liljerød skrev (3 minutter siden):

Uttalelsen ble sagt mens forsvarerne var på vei inn i retten, den dagen de visse at Nora skulle vitne i saken. Et vitnemål hun har sagt at hun gruer seg til. Uttalelsen bidrar ikke til et respektfullt miljø i retten, uansett om den er sagt på vei inn, på vei ut eller i retten. 

Den uttalelsen sier mer om forsvarerne enn om Nora.

Til Nora hvis du leser her: vi er mange som tror på deg og heier på deg, og ønsker deg det beste. Vi ser tvers gjennom både forsvarerne og MBH. 

Nettopp. De sa det ikke i retten.

• Liker 3
Skrevet
Hirondelle skrev (2 minutter siden):

Noras uttalelse i retten i dag om at moren til Marius så stygt på HENNE pga skaden på døren i leiligheten deres sier 

ALT. 

Lenke?

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Sh999 skrev (22 minutter siden):

Jeg har gåtti flere møter med Al-anon , som pårørende til en rusavhengig. Deriblant var det mange fortvilte foreldre. For å hjelpe en rusavhengig kreves det tough love. Det betyr å være tydelig på grenser og ikke hjelpe dem med penger osv, selv om det er noe mange ville gjort fordi man synes synd i dem , og vil hjelpe. Men det er ikke måten å hjelpe de på. En rusavhengig vil bare fortsette kjøret om det ikke blir stilt noe krav som kan åpne øynene deres. De fleste må helt i kjelleren før de «våkner» og vil oppsøke hjelp selv. Først når de ønsker det selv , er det håp om å klare å bli rusfri. En forelder fikk råd om å rett og slett stenge døren for sin narkomane datter , og si at «vi er her den dagen du ønsker å bli rusfri, men før den tid kan vi ikke hjelpe deg mer « Det fikk en konsekvens, det gikk 3 måneder uten at de hadde noe kontakt med henne, men så ringte hun fra rus akutten en dag og sa at nå var bunnen nådd. De stilte selvfølgelig på dagen . Jeg ser absolutt en medavhengighet ift kronprinsparet i denne saken her. Og jeg skjønner det, for det å måtte være så tøff for å hjelpe barnet sitt , er noe av det verste en forelder må gjøre. 

Jeg tror ingen er uenige i dette, eller mangler empati med dem som familie. Derimot tror jeg mange er utrolig skuffet over mangel på vilje til å være tydelige (jf prins Charles’ nylige uttalelse) og ikke minst overrasket over at de tilsynelatende ikke har tilgang på bedre rådgivere og ressurser. De har hatt ALLE muligheter til den hjelp som kreves, alle forutsetninger vanlige borgere ikke har, som skulle tilsi at det var mulig å hanke inn dette før dette togkræsjet.

Det er nemlig én ting å ville hjelpe sitt eget barn. Det kan forstås. Det det ikke er noen unnskyldning for, er å la dette fortsette å gå utover andre mennesker. Nora Haukland og alle de andre ofrene er også noens barn, vel? Jeg synes det er vanskelig å forstå at dette liksom ikke skulle vært mulig å håndtere på bedre vis, fra folk på den absolutte toppen av næringskjeden. Det vitner om mer enn litt «dårlig dømmekraft», som er siste skrik i ansvarsfraskrivelse i disse dager fra både kongelige og embedsfolk.

Endret av JustAsking
Typo
  • Liker 8
  • Nyttig 11
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

De fleste vet vel veldig godt at slik setter dype spor. Heldigvis er de fleste  mennesker i stand til å leve livene sine videre etter slik. Litt mer tynnhudet, ofte adskillig klokere og mer på vakt, og med dyrekjøpte erfaringer. 
Noras vitnemål bekrefter og krysser av dynamikken i voldelige forhold på alle punkter. Jeg opplever henne som ytterst troverdig og håper han blir dømt for dette. 

Må bare si meg helt enig her. Nora oppfattes som veldig troverdig samtidig er det utrolig vondt å lese det hun har opplevd. Håper også han blir dømt. 

• Liker 9
  • Nyttig 14
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Lenke?

Takk! Jeg har lagt til i opprinnelig innlegg nå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hirondelle skrev (5 minutter siden):

Noras uttalelse i retten i dag om at moren til Marius så stygt på HENNE pga skaden på døren i leiligheten deres sier 

ALT. 

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=68399

Dette. Ja det sier alt. 

Jeg blir fysisk dårlig av å lese hva Haukland sier i retten akkurat nå, for en forferdelig mann hun har levd med. Det må ha vært et terror-regime. 

• Liker 34
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...