Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hirondelle skrev (14 minutter siden):

Noras uttalelse i retten i dag om at moren til Marius så stygt på HENNE pga skaden på døren i leiligheten deres sier 

ALT. 

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=68399

Det er i alle fall enda en brikke i noe som kan vise noe av grunnen til at dette har fått pågå så lenge og gått så galt. 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (1 minutt siden):

Det er i alle fall enda en brikke i noe som kan vise noe av grunnen til at dette har fått pågå så lenge og gått så galt. 

100 % dette.

Alle uttalelser og handlinger fra en person kan løsrives fra sammenheng. Men når det er såpass sterk rød tråd over mer enn tjue år, både personens atferd og hennes nærmestes omtaler av hennes atferd og temperament, så er det ikke urimelig at andre voksne mennesker til slutt sitter igjen med et mer nyansert inntrykk enn at hun er en fullt «rehabilitert» person. Hun er ikke bare en privatperson, hun er gallionsfigur for Norge, og de må vi kunne ha litt forventninger til, synes jeg. Faktisk bittelitt høyere forventninger enn til hvermannsen.  Hvis man ikke hadde visst bedre og så på rettssaken med fremmede øyne, så ville man raskt tenkt «han kommer fra et ressurssvakt hjem». Det er mange måter å være ressurssvak på, kan man si. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Hirondelle skrev (23 minutter siden):

Takk! Jeg har lagt til i opprinnelig innlegg nå.

Du må skrive hvilket tidspunkt og når du bruker den løpende oppdateringen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (31 minutter siden):

Lenke?

Det var en lenke i innlegget du siterte 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Du må skrive hvilket tidspunkt og når du bruker den løpende oppdateringen.

Jeg har lagt til det nå, men lenken jeg postet leder direkte til nevnte uttalelse? Det er ikke en lenke til live-sendingen, men en lenke til nøyaktig den posten som henvises til. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Anbefaler alle interesserte om å lese hele feeden på vg der Haukland vitner. Da ser man hele bildet 😞

Endret av missLynch
  • Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Sh999 skrev (52 minutter siden):

Jeg har gåtti flere møter med Al-anon , som pårørende til en rusavhengig. Deriblant var det mange fortvilte foreldre. For å hjelpe en rusavhengig kreves det tough love. Det betyr å være tydelig på grenser og ikke hjelpe dem med penger osv, selv om det er noe mange ville gjort fordi man synes synd i dem , og vil hjelpe. Men det er ikke måten å hjelpe de på. En rusavhengig vil bare fortsette kjøret om det ikke blir stilt noe krav som kan åpne øynene deres. De fleste må helt i kjelleren før de «våkner» og vil oppsøke hjelp selv. Først når de ønsker det selv , er det håp om å klare å bli rusfri. En forelder fikk råd om å rett og slett stenge døren for sin narkomane datter , og si at «vi er her den dagen du ønsker å bli rusfri, men før den tid kan vi ikke hjelpe deg mer « Det fikk en konsekvens, det gikk 3 måneder uten at de hadde noe kontakt med henne, men så ringte hun fra rus akutten en dag og sa at nå var bunnen nådd. De stilte selvfølgelig på dagen . Jeg ser absolutt en medavhengighet ift kronprinsparet i denne saken her. Og jeg skjønner det, for det å måtte være så tøff for å hjelpe barnet sitt , er noe av det verste en forelder må gjøre. 

Det kommer jo helt an på veldig mye. Han viser en viss respekt for sin familie, og da er den hjelpen de tilbyr  en ok hjelp.

I andre forhold , så er det også helt rett å råde de til å kutte dem helt ut. Veien inn i rus er ikke over natten til at det blir så ille. Og veien ut er heller ikke over en natt. 

Det er dynamisk over tid både inn og ut av dette. Ofte må man helt på bunnen for å komme ut, av og til kan det snu litt før det. Men ikke altid. 

Så hvilke tiltak, kommee helt av på hvilke resusjer og forutsetninger man har i selve relasjonen.

Nå har jeg lest over alt med nora i dag. Og bærer preg av mye manipulasjon fra han sin side. Så ser ikke helt bort fra at de hjemme får vite litt annet enn den riktige sannheten. Altså som krompen sa , vi vet det han har fortalt....

Skrevet

Så utrolig bra at hun har komet seg bort fra den fyren, heier virkelig på Nora🙌🏼 Og det med døren og blikket fra “svigermor”…… de er bare helt utrolig de to der - mamsen og lillegutt…..

• Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
missLynch skrev (10 minutter siden):

Anbefaler alle interesserte om å lese hele feeden på vg der Haukland vitner. Da ser man hele bildet 😞

Ganske i tråd med akkurat det jeg antok.

Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo helt an på veldig mye. Han viser en viss respekt for sin familie, og da er den hjelpen de tilbyr  en ok hjelp.

I andre forhold , så er det også helt rett å råde de til å kutte dem helt ut. Veien inn i rus er ikke over natten til at det blir så ille. Og veien ut er heller ikke over en natt. 

Det er dynamisk over tid både inn og ut av dette. Ofte må man helt på bunnen for å komme ut, av og til kan det snu litt før det. Men ikke altid. 

Så hvilke tiltak, kommee helt av på hvilke resusjer og forutsetninger man har i selve relasjonen.

Nå har jeg lest over alt med nora i dag. Og bærer preg av mye manipulasjon fra han sin side. Så ser ikke helt bort fra at de hjemme får vite litt annet enn den riktige sannheten. Altså som krompen sa , vi vet det han har fortalt....

Klart han manipulerer, det er jo akkurat derfor man skal sette klare grenser og følge de opp. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Hirondelle skrev (52 minutter siden):

Noras uttalelse i retten i dag om at moren til Marius så stygt på HENNE pga skaden på døren i leiligheten deres sier 

ALT. 

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=68399 

14.46. 

Nei den sa ikke alt. Men antyder at marius mest sannsynligvis har servert sin mor en versjon om hull i døren, der ikke han var årsaken. Nora beskriver ikke mer om det øyeblikket, så akkurat innholdet i blikket vet vi ikke noe om. Mulig han blir spurt om han sin side av den saken, når det er hans tur. Intil da, ingen grunn å spekulere idet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (6 minutter siden):

Klart han manipulerer, det er jo akkurat derfor man skal sette klare grenser og følge de opp. 

Joda, men så selv med klare grenser, får du ikke stoppet div personlighets typer. Og selv om du setter klare grenser, er man aldri immun mot å av og til bite på

Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Nei den sa ikke alt. Men antyder at marius mest sannsynligvis har servert sin mor en versjon om hull i døren, der ikke han var årsaken. Nora beskriver ikke mer om det øyeblikket, så akkurat innholdet i blikket vet vi ikke noe om. Mulig han blir spurt om han sin side av den saken, når det er hans tur. Intil da, ingen grunn å spekulere idet.

Alle mødre og fedre med barn som sliter med rus vet at de blir manipulerte over en lav sko. Man tar ikke deres ord for god fisk, men dobbel- og trippelsjekker alle utsagn.

Dersom MM og HM har tatt hans ord for god fisk så fremstår de enda mer naive enn det jeg hadde trodd. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Nå finner du på ting, du vet ingenting om hvorvidt Marius og MM har snakket om denne døren i det hele tatt før MM ser den. Det eneste vi vet er at Nora sier MM så stygt på henne på grunn av døren. 

Dersom 1. De ikke har snakket om døren i forkant, er det absurd at det automatisk er Nora og ikke mammas gullunge som får "blikket. 
Dersom 2. De har snakket om døren, og Marius har sagt at det er Nora som har forårsaket skaden, skal det mye til at MM kjøper forklaringen - hun vet jo hvor oppfarende, sint og utagerende sin egen sønn er. 

Det fremstår for meg derfor som at her skal Marius beskyttes, koste hva det koste vil, og helt uavhengig av hva han har gjort eller ikke gjort. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Skrevet
Krokenguri skrev (12 minutter siden):

Din teori er virkelig ikke det første som faller meg inn her. Ikke etter alt vi har sett og hørt fra denne familien.

Det første jeg tenker på som sannsynlig her er at mor ikke er i stand til å tenke negativt om sitt barn. Alt skal som første innskytelse skyldes på omgivelsene, pressen eller andre.

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 23
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Jeg synes kong Charles i England hadde en fin uttalelse i forbindelse med arrestasjonen av Andrew. Han uttrykte sin forferdelse, sammen med sin fulle tillit og støtte til rettssystemet OG ikke minst: forsikret om at han og kongehuset vil samarbeide 100% med etterforskningen. Samt at han ikke nå vil si noe mer om saken.

Det er dette jeg hele tiden har etterlyst fra Håkon og MM. Da Marius ble arrestert så burde de gått hardt ut på samme måte, og også stilt seg til disposisjon for etterforskningen. Da kunne politiet ha avhørt dem uten problemer, folk visste hvor de stod og de kunne vist til uttalelsen ved senere anledning. I stedet sitter folket igjen med en følelse av at de kanskje egentlig ikke ønsker at rettferdigheten skal skje fyldest.

https://www.bbc.com/news/articles/cd6zjl58734o

Enig, meget fin uttalelse. Ikke minst start og slutt. 

Han omtaler sin bror upersonlig, med fullt navn. 

Han avslutter med at dem (han og familien) skal tjene folket. 

Ikke noe om en flokk som er første pri, eller at det er tungt for han. 

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke de sa dette i retten. Tror det var i et intervju.

Ok, takk for presisering. Jeg ville likevel forventet en annen tone gitt deres rolle i pågående rettssak. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Ikke enig i at det er mest sannsynlig. Da går man jo ut i fra etter min mening, at MBH sin egen familie aldri har sett denne aggressive og utagerende siden av han som beskrives av Nora i dag og det er for å si det mildt, veldig lite sannsynlig mtp hans store rusproblemer. Da kan man stå igjen med at virkeligheten er for vond å ta innover seg ifht noen man er så glad i at man finner alternative virkeligheter ifht ulike hendelser. 

• Liker 15
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...