Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vendetta skrev (8 minutter siden):

Er rystet over omfanget av mishandlingen av Nora Haukland. Fy fader for en jævlig fyr!! Han trenger seriøst hjelp! Han trenger jo verge fyren, han er en fare for seg selv og andre. Aldri i livet om han kommer til å bli dømt til forvaring. Men jeg håper virkelig han får en skikkelig straff for alt det jævlige han har gjort! Og som noen andre over her skrev så bra, HM & MM kunne håndtert dette så mye bedre utad, når man ser til hvordan Charles i Storbritannia har uttalt seg offentlig nå om prins Andrews arrestasjon. 

I Norge tror vi på rehabilitering og tilbakeføring til samfunnet, og det skal vi være glade for. Dessverre er vi ikke helt i mål - for å si det pent - med å forhindre partnervold, overgrep og partnerdrap. Når vi gir såpass korte straffer som vi gjør i Norge, så håper jeg dypt og inderlig det blir fokus på behandling som øker sannsynligheten for at vi har sett det siste offeret fra MBH’s hender. Straff skal fungere både allmennpreventivt og beskyttende.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Har lest gjennom innleggene fra retten i dag og hun fremstår svært troverdig. Heldigvis finnes det vitner til flere episoder, blant annet halsgrep. For et grusomt forhold det må ha vært. Han må jo ha store personlige problemer. 

Det er noe jeg har tenkt på flere ganger. Ikke bare i dag. Dette er ikke normalt, og jeg har et ganske vidt normalitetsbegrep. Noe av det som er surrealistisk er at det ikke virker som om han skjønner hvor ille det han sier oppfattes. De fleste med så dårlig moral vil prøve å maskere på noe vis.

Men det virker på meg som om han har lite begreper om hva som oppfattes som anstendig og akseptabelt.

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
CeXNS skrev (11 minutter siden):

Det er ikke en malende beskrivelse, den er rent faktuell. Når man blir sint og man fylles opp av adrenalin vil rent fysisk pupillene utvide seg. Pupillene er som kjent svarte og du blir da svart i blikket. Det er veldig konkret. 

Jepp, det er helt riktig og ekstremt skummelt når man opplever folk som blir det

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (8 minutter siden):

Har lest gjennom innleggene fra retten i dag og hun fremstår svært troverdig. Heldigvis finnes det vitner til flere episoder, blant annet halsgrep. For et grusomt forhold det må ha vært. Han må jo ha store personlige problemer. 

Det siste der er det vel ingen tvil om nei. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Jobbermedbarn skrev (24 minutter siden):

Ja, dette kunne gjort han til drapsmann. Disse kvelertakene uten kunnskap (som ingenting tyder på at han har) er jo livsfarlige! Han er helt ute av kontroll! 

Det er flere av oss som har påpekt dette. At det er flaks at det ikke drap han er tiltalt for. Helt rystet over hva som har kommet frem om omfanget av voldsbruken hans, og at flere i familien har visst om denne voldelige atferden men glattet over og ikke tatt involverte parter på alvor. Hva er strafferammen for vold i nære relasjoner? 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (20 minutter siden):

Ja, men var det ikke Hauklands sak som i den opprinnelige tiltalen ikke var klassifisert som vold i nære relasjoner, men "bare" enkeltstående voldsepisoder? Eller husker jeg feil?

Virker jo veldig rart at påtalemyndigheten ikke ville kjøre denne saken, samtidig som de kjører de sovevoldtektene (som jeg tror de taper). Jeg blander kanskje med en av de andre.

Jo det stemmer. Det ble vel også henlagt. Både hennes og julianne sin sak. Men de hadde mulighet til å si seg uenig. Nora valgte det ikke julianne. J sin sak var eldre og mye foreldet. Så skjønner at det var værre for henne å kjøre sin sak, slik nora gjør. 

• Hjerte 1
Skrevet
Nymerïa skrev (5 minutter siden):

De fleste med så dårlig moral vil prøve å maskere på noe vis.

Han gjør det i starten. Forteller om den vanskelige oppveksten sin, er høflig og sjarmerende . 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Det er flere av oss som har påpekt dette. At det er flaks at det ikke drap han er tiltalt for. Helt rystet over hva som har kommet frem om omfanget av voldsbruken hans, og at flere i familien har visst om denne voldelige atferden men glattet over og ikke tatt det på alvor med de som var involvert. Hva er strafferammen for vold i nære relasjoner? 

En klapp på skuldra og «tell til ti neste gang». Det skjer veldig ofte ikke noe før noen blir drept.

Det er vel ganske nylig noen kom på det fantastiske begrepet «omvendt voldsalarm», så voldsutøveren fikk fotlenke (eller hva det heter) i stedet for at offeret måtte gå med trygghetsalarm… Ting tar tid 🫣

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Du snakker om da? Jeg snakker om et hull i en dør som ble nevnt i rettsaken i dag.

Hvor kommer dette uthevevede inn hen? Det har jeg da ikke komentert

De vet da vel mer enn å se et hull i en dør, Marius skjuler ikke hvordan han er så godt at de ikke vet. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor gammel var han når begynte å ruse seg?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

Han gjør det i starten. Forteller om den vanskelige oppveksten sin, er høflig og sjarmerende . 

Men det er et tegn. Han går rett på å skylle på andre. Han er beskyldt for overgrep. Dårlig oppvekst unnskylder ikke eller motbeviser ikke vold eller overgrep. 
Jeg finner det ikke sjarmerende, men narsissistisk.

Endret av Rosakatt
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Står på VG at Marius benekter alle fysiske angrep mot Haukland. Det må jo være rimelig spesielt å forsvare han og hans løgner, når man har vitner som har sett hva han har gjort! Bildet av han som tegnes i rettssaken er ille. Han har store personlige problemer. Det er på en måte trist å se det og. 

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/

Endret av Vendetta
feil
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (22 minutter siden):

Det er noe jeg har tenkt på flere ganger. Ikke bare i dag. Dette er ikke normalt, og jeg har et ganske vidt normalitetsbegrep. Noe av det som er surrealistisk er at det ikke virker som om han skjønner hvor ille det han sier oppfattes. De fleste med så dårlig moral vil prøve å maskere på noe vis.

Men det virker på meg som om han har lite begreper om hva som oppfattes som anstendig og akseptabelt.

Han er veldig nøye på at damen hans oppfører seg anstendig og akseptabelt, faktisk mer enn hva som er vanlig i deres kretser, så det bekrefter jo at han vet veldig godt hva det er for noe.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
gakk skrev (1 minutt siden):

Han er veldig nøye på at damen hans oppfører seg anstendig og akseptabelt, faktisk mer enn hva som er vanlig i deres kretser, så det bekrefter jo at han vet veldig godt hva det er for noe.

Om han bare hadde like høye standarder til egen oppførsel, som til alle andres…………….

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Hirondelle skrev (3 minutter siden):

Om han bare hadde like høye standarder til egen oppførsel, som til alle andres…………….

Ja,hans egen standard og oppførsel står til stryk. Men bare ikke mamma og pappa oppdager meg så er det greit. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (18 minutter siden):

Jo, det skjønner jeg. Men det virker ikke som om han skjønner hvordan tingene han sier oppfattes i rettsalen.

Det der med at han trodde det var greit at han filmet en av damene fordi hun hadde snakket om Onlyfans for eksempel. En fyr som bare var slesk hadde fint kunne tenkt sånn, men når han satt der foran et publikum utover guttegjengen så tror jeg han ville ha formulert seg på en annen måte. Og da hun på hotellet sa at stemningen ble dårlig og at han virket kald, så var hans svar at han ikke skjønte hva hun snakket om fordi de hadde sex.

Jeg synes han avslører seg på en del ting med at han ikke selv skjønner at han avslører seg. Det har vært flere sånne tilfeller hvor jeg lurer på hva som feiler han.

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Jo, det skjønner jeg. Men det virker ikke som om han skjønner hvordan tingene han sier oppfattes i rettsalen.

Det der med at han trodde det var greit at han filmet en av damene fordi hun hadde snakket om Onlyfans for eksempel. En fyr som bare var slesk hadde fint kunne tenkt sånn, men når han satt der foran et publikum utover guttegjengen så tror jeg han ville ha formulert seg på en annen måte. Og da hun på hotellet sa at stemningen ble dårlig og at han virket kald, så var hans svar at han ikke skjønte hva hun snakket om fordi de hadde sex.

Jeg synes han avslører seg på en del ting med at han ikke selv skjønner at han avslører seg. Det har vært flere sånne tilfeller hvor jeg lurer på hva som feiler han.

Enig. Min gjetning er kokain avsvidd hjerne og "jeg gir faen i alt" holdning. Men vi vet jo at han har psykiske diagnoser. 

Endret av Vendetta
feil
  • Liker 12
  • Hjerte 3
Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Ja det er nettop dette, takk for at du forklarer det så fint. 

Jeg har bare tenkt, narsissist. Du er mildere enn meg. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Vi har jo de to lydopptakene der man ved selv-lytt kan høre de to versjonene av MBH. 1600-lydfilen og samtalen med spanerne. To vidt forskjellige personligheter. Helt vilt egentlig. Og denne metalliske iskalde 1600 stemmen er lett å se for seg slik som Nora beskriver ham. Veldig spent på hvordan de skal legge opp forsvaret. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og spekulasjoner rundt diagnoser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...