Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og jeg som trodde man husket ekstra godt betydningsfulle hendelser, og skremmende hendelser (drapstrussel). De ble i hvert fall husket godt nok til å bli beskrevet detaljrikt i en egen bok, publisert for ikke lenge siden. Nå er det visket bort fra hukommelsen?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Og jeg som trodde man husket ekstra godt betydningsfulle hendelser, og skremmende hendelser (drapstrussel). De ble i hvert fall husket godt nok til å bli beskrevet detaljrikt i en egen bok, publisert for ikke lenge siden. Nå er det visket bort fra hukommelsen?

Skikkelig rart. Se og Hør er jo ellers gode på å dra frem ganske glemte historier.  

Endret av Kollontaj
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes fortsatt det er ille at han ikke ringte politiet når han hadde opptak av drapstrusler. Så kan andre velge å være uenig med meg. Bra hun fikk hjelp til slutt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Linni får være anonym. Fantastiske nyheter.

• Liker 12
  • Hjerte 4
Skrevet
pøbelsara skrev (14 minutter siden):

Jeg synes fortsatt det er ille at han ikke ringte politiet når han hadde opptak av drapstrusler. Så kan andre velge å være uenig med meg. Bra hun fikk hjelp til slutt.

Og jeg synes det verste i denne saken er at volden er utført av den norske kronprinsessens sønn og dere allikevel ser ut til å bruke mest tid og krefter på å kritisere Se og Hør.... det er tragikomisk 😅 Skjønner veldig godt at flere og flere velger å bruke tiden sin på annet enn Kvinneguiden.

På tirsdag starter saken mot kronprinsessesønnen. Det er han som sitter på tiltalebenken og ikke Ulf Andre Andersen - selvom man skulle tro det etter å ha lest deres innlegg. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Kanskje han syntes det ble flaut og stå og si at han fikk telefon allerede før kl 2 på natta. 

Klokka var nesten to på natta, den 4. august. Ulf bråvåknet av at telefonen på nattbordet ringte. Når du er sjefredaktør i Se og Hør, er telefonen aldri skrudd av, men det er svært sjelden den faktisk durer etter midnatt, så hjertet hans banket automatisk litt fortere. Hans første tanke var å ikke vekke kona, som sov videre ved siden av ham, så han fikk skubbet telefonen lydløst over i senga og trykket på den grønne svarknappen, før han lente kroppen tungt på den ene armen og med den ledige hånda løftet telefonen opp til øret og hvisket: «Ja, det er Ulf her -».

https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/historie-og-dokumentar/biografier-og-memoarer/ute-av-kontroll-9788234726064?gad_source=1&gad_campaignid=17415636636&gbraid=0AAAAADsxdPAKS4I_MJkOf5qpVSIAvZsQm&gclid=Cj0KCQiAyvHLBhDlARIsAHxl6xoJzqRbiSjd0A7SOCgcjNeglv58bmEuNde_uPjfh0hsnhMgYnDNRIsaAlFeEALw_wcB

Til å være hovedleverandør i saken, er det en del som skurrer. 

Kl. 02 er faktisk tidlig søndag, og min morgen vakt har da startet - selv om jeg utenfor vakt og når jeg sover tenker at dette er kl. 02 om natten. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Kl. 02 er faktisk tidlig søndag, og min morgen vakt har da startet - selv om jeg utenfor vakt og når jeg sover tenker at dette er kl. 02 om natten. 

Så sant. Mange kaller kl 05:00 natt - mens jeg kaller det morgen. Men fint de har noe å diskutere 😅

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Så sant. Mange kaller kl 05:00 natt - mens jeg kaller det morgen. Men fint de har noe å diskutere 😅

Ja, akkurat det jeg skrev. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (5 timer siden):

Godt poeng, men kan ein ikkje seia det same om Se og Hør sine publiseringar då? Det kjem godt fram i «Ute av kontroll» at dei sat på mykje materiale frå den uoffisielle ryktebørsen som dei venta med å publisera til tida av ymse grunnar (redaksjonelle vurderingar) var moden for det.

Tenker du at de gjorde det på grunn av skadebegrensning? Jeg tenker ikke det. Det ser snarere ut som redaksjonell timing og strategi, som du påpeker står i boken. I ettertid ser det ut som de måtte ha konkrete elementer utover rykter og spekulasjoner. Så når saken eksploderte i media hadde de gjennombruddet de trengte for å kunne bygge opp store overskrifter i media over tid. Medieoppslagene har vært massive og fylt med spekulasjoner og negativ vinkling siden den gang. De klarte å skape narrativet de ønsker og kongestoff ble igjen et tema folk klikket seg inn på. 

Derimot «glemte» de visst helt hvordan denne belastningen ville ramme alle involverte og anonyme fornærmede og å forholde seg til VVP. Dette fikk jo også konsekvenser som vi vet. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 20
  • Hjerte 5
  • Nyttig 12
Skrevet
Snurrevippen skrev (2 timer siden):

Tenker du at de gjorde det på grunn av skadebegrensning? Jeg tenker ikke det. Det ser snarere ut som redaksjonell timing og strategi, som du påpeker står i boken. I ettertid ser det ut som de måtte ha konkrete elementer utover rykter og spekulasjoner. Så når saken eksploderte i media hadde de gjennombruddet de trengte for å kunne bygge opp store overskrifter i media over tid. Medieoppslagene har vært massive og fylt med spekulasjoner og negativ vinkling siden den gang. De klarte å skape narrativet de ønsker og kongestoff ble igjen et tema folk klikket seg inn på. 

Derimot «glemte» de visst helt hvordan denne belastningen ville ramme alle involverte og anonyme fornærmede og å forholde seg til VVP. Dette fikk jo også konsekvenser som vi vet. 

Eg tenker at dei gjorde litt av alt det du nemner, inkludert skadebegrensing, alt ettersom. Det står som sagt ein god del om det i boka.

Det dei har teke kritikk på i ettertid (og som eg personleg har irritert meg mest over) er alle clickbaita, der overskrifta antyda at dei hadde ny informasjon, og så var innholdet nøyaktig det same som i forrige artikkel med unntak av ein einaste setning.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (5 timer siden):

Og jeg synes det verste i denne saken er at volden er utført av den norske kronprinsessens sønn og dere allikevel ser ut til å bruke mest tid og krefter på å kritisere Se og Hør.... det er tragikomisk 😅 Skjønner veldig godt at flere og flere velger å bruke tiden sin på annet enn Kvinneguiden.

På tirsdag starter saken mot kronprinsessesønnen. Det er han som sitter på tiltalebenken og ikke Ulf Andre Andersen - selvom man skulle tro det etter å ha lest deres innlegg. 

Enig, det er så teit 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
~ Ada ~ skrev (12 timer siden):

Div podcaster også, som krimpodden, avhørt etc

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker folket her inne om det medietrykket som kommer til å utfolde seg i all sin "prakt"når rettsaken starter på Tirsdag?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Sk57 skrev (58 minutter siden):

Hva tenker folket her inne om det medietrykket som kommer til å utfolde seg i all sin "prakt"når rettsaken starter på Tirsdag?

Retten har lagt en del ekstra føringer, trolig på grunn av alle de utenlandske mediene som kommer til å være til stede. Norsk presse er allerede bundet av ansvarlig redaktør og presseetiske vurderinger (VVP). Det har vært flere podcaster de siste dagene hvor blant annet Aftenposten, VG og TV2 har kommet med sine forberedelser og etiske refleksjoner omkring rettssaken.

Noe av bekymringsgrunnlaget som den norske pressen har i denne saken, er de ekstra begrensningene som er pålagt dem. Pressen får for eksempel ikke se bevismaterialet i form av videoer og bilder. Og da en del av saken omhandler private og intime detaljer, så er det bekymring for at mediene ikke får vurdert de påståtte overgrepene i sin helhet, slik at pressen kanskje heller ikke får formidlet om den eventuelle dommen blir korrekt.

Pressen får i tillegg ikke lov til å gjengi helseopplysninger, ref MBHs egen uttalelse om "psykiske lidelser", slik at dette også muligens kan gi et skjevt bilde av utkommet av sakskomplekset.

Jeg har tidligere nevnt hvordan den norske pressen sviktet sin vaktbikkje-funksjon totalt i Baneheiasaken. Ved å ikke vurdere bevismaterialet, og ved å være ukritiske mikrofonstativ for politi og rettsvesen, som endte opp med å dømme en uskyldig mann til 21 års forvaring uten at det forelå ett eneste bevis mot ham i saken. Jeg forstår pressens bekymring, uten å sammenligne alvorlighetsgraden i disse to sakene forøvrig.

I denne saken er det andre kompliserende elementer. To av de fornærmede er velkjente influensere, som offentlig har snakket om sine roller i dette sakskomplekset. Mens mannen som nå er tiltalt for 38 lovbrudd, er et medlem av den norske kongefamilien. Prinsippet om likhet for loven er noe som befolkningen er svært opptatt av. Hva er for eksempel grunnen til at kronprinsessens sønn ikke har sittet i varetekt i påvente av rettssaken, og har kunnet begå hele 17 nye lovbrudd etter første arrestasjon? Folket krever svar. Den offentlige interessen er enorm, og mediene må adressere dette behovet.

Min mening er at man vil få et langt mer balansert bilde av saken fra tradisjonelle medier som er bundet av presseetikk, enn fra sosiale medier hvor hvem som helst kan lire av seg hva som helst.

Endret av Rastebenk
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (16 timer siden):

Troverdighet er viktig for journalister. Søndag morgen er ikke klokka to på natta. Soloppgang er cirka kl 5 og det må ha vært mørkt da Se og Hør ankom gata utenfor leiligheten. Ikke morgen. 

Eg er i utgangspunktet einig med deg reint språkleg sett, men eg har i dei seinare åra merka meg ei anglifisering av språket her. F.eks. seier me «klokka to om natta» mens det på engelsk heiter «at two o’clock in the morning», men i det siste har eg observert stadig fleire nordmenn skriva «klokka to om morgonen». Noko eg synest er ein uting, men dårleg språk er ikkje det same som å lyga.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 14
Skrevet
Rastebenk skrev (14 timer siden):

Hva er for eksempel grunnen til at kronprinsessens sønn ikke har sittet i varetekt i påvente av rettssaken, og har kunnet begå hele 17 nye lovbrudd etter første arrestasjon?

Du kan så si, hva er retningslinjene på dette. Har ikke inntrykk av at de tenker så mye på gjentakelsesfare, at det er mange som går fritt ute i påvente av domstolsbehandling, men etter første nye tilfelle burde han røket inn.

Til domstolens forsvar, i denne saken var vel hele Norges befolkning temmelig grundig advart om at denne karen er farlig, og slik sett kunne de fleste ta nødvendige forholdsregler for å ivareta seg selv. Han er vel ikke typen som overfaller folk på gatehjørner? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...