Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/marius-borg-hoiby-og-kjaresten-juliane-snekkestad-i-vogue/s/12-95-3423531137

Her er mannen som skyr offentligheten. Samme mann som var med i den kjempepopulære serien Skam på NRK, eller som var hovedpersonen i en musikk video der det ble sprutet Champagne på han inne på Skaugum. 

Er helt korrekt å si at han har søkt offentligheten. 

Du har lest artikkelen? For det første så er denne artikkelen et resultat av hans daværende voksende karriære  som designer etter å ha samarbridet med en italiensk stor designer , jeg ikke kommer på navnet på nå. Ut fra det j svarer, så er dette noe de prøver å bygge opp sammen. I tilegg er også hun en stor it jente på den tiden.

De to er kjent, en har oppsøkt det selv, den andre er det pga familie. Vouge er ikke et blad du ber om å få laget intervju om, så vidt jeg vet. Og du sier jo ikke nei, til et slikt blad når du holder på å bygge et eget brand, og blir ansett som up and coming.

Selv om designere av og til går på rød løper, er det ikke gitt at det er der de trives. Men at det blir et onde som er nødvendig. 

Iht svaret mitt, blir det rart å ta opp en og en atikkel. Da det da egentlig underbygger akkurat det jeg sa. Han er nok inneforstått med at det blir noe,  men han renner da ikke ned røde løpere. Antar han har hatt nok tilbud om det, han ikke har benyttet.

Så etter mitt skjønn så har han vel knapt gått på en rød løper etc utover det å følge sin familie. Han var ikke lenge i morens 50 års lag heller, han var innom en liten tur. Som ikke så ut til at han trivdes med. Og som det ble massiv kritikk på. 

Nå stoler jeg bittelitt mer på hva nora  bla har sagt om at deres konflikt nivå ofte handlet om at han ikke ville bli tatt bilder av , og ble sint av det. Selv om han av og til sa ja.  Med nora, ble de tatt mer bilder av i media, også pga hennes jobb, og at media var mer på stede på de plassene de skulle på fest ol.

Så hvis du skal nå argumentere å protestere på at han ikke likte å være offentlig og bli tatt bilder av, sier du jo i praksis, at nora lyver om hva de da kranglet mye om. Da det høres ut til å være den røde tråden i deres forhold, iblandet også annet.

Og etter min mening, rød løper med julianne bildet, han stråler ikke akkurat. Ser ikke ut som en fyr som elsker rød løper. Husker jeg ikke feil har han også på seg design jakka si også. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/marius-borg-hoiby-og-kjaresten-juliane-snekkestad-i-vogue/s/12-95-3423531137

Her er mannen som skyr offentligheten. Samme mann som var med i den kjempepopulære serien Skam på NRK, eller som var hovedpersonen i en musikk video der det ble sprutet Champagne på han inne på Skaugum. 

Er helt korrekt å si at han har søkt offentligheten. 

https://www.journalisten.no/nar-media-gjor-mennesker-til-monstre/658594

Sitat

Morens valg av ektefelle har gitt Høiby et nettverk med store muligheter, i det ligger en slags makt. [...] På den annen side har han ingen tittel, han er ikke valgt til noe, har ikke søkt maktposisjoner, og rår ikke over noen offentlige budsjetter. At han visstnok får 20.000 kroner i måneden av mamma, er for en 27-åring ikke et tegn på makt, men på at du har mislyktes i livet. Morens ekteskapsvalg ga ham fordeler, men også ulemper, som å bli spanet på døgnet rundt av fotografer fra samme organ som nå driver «maktkritikk» av ham.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ny-bok-om-marius-borg-hoiby-kjenner-pa-ubehag/o/5-95-2820866

Sitat

Marius Borg Høiby er ikke en offentlig person i juridisk forstand. Han har ikke et embete, ingen valgt rolle og ingen plikt til å tåle offentlig forhåndsdømming. Likevel behandles han som om han har frasagt seg helt grunnleggende rettigheter.

Han er navngitt, kartlagt, tolket og psykologisert i offentligheten. Ikke bare i én bok eller to, men i bok etter bok, i artikler, kommentarfelt, podkaster og sosiale medier.

https://www.vg.no/nyheter/i/OoExab/ekspert-om-mediedekningen-rundt-marius-borg-hoeiby-bekymret

Medieprofessor Svein Bruråas uttaler:

Sitat

– Marius Borg Høiby er ingen offentlig person slik vi tradisjonelt har forstått det. Offentlige personer er slike som sitter i stillinger eller verv som i sin karakter er offentlige. Det må ikke blandes med en kjent person. Han har ikke noen offentlig stilling eller verv, sier Brurås. [...]

– [M]ediene forsøker å gjøre ham til en offentlig person for å legitimere dekningen.

Endret av Aricia
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Minner også om at kronprinsen faktisk sa noe ganske klart og balansert om Marius Borg Høibys status som kjent vs offentlig person i uttalelsene sine til pressen i går. 

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon_-vi-kommer-ikke-til-a-vaere-til-stede-i-rettssalen-1.17745182

Sitat

Kronprinsen minnet om at stesønnen ikke er en del av kongehuset, men la til at han er en viktig del av familien.

– Marius Borg Høiby er ikke en del av kongehuset, så sånn sett står han fritt. Men vi er glad i ham, selvfølgelig, og han er en viktig del av vår familie, sa han.

– Og han er en borger i Norge. Gjennom det har han det samme ansvaret som alle andre, men også de samme rettighetene.

Endret av Aricia
  • Nyttig 8
Skrevet

Fantastiske kronprinsen vår.

Synes det er flott at de har valgt å ikke være tilstede under rettssaken. De har snakket med bla Marius om det

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Er vel litt uenig i at det som kom frem i disse podcastene er til fordel for Marius, må reservere meg med at jeg ikke har tenkt å betale for å høre en skuespiller spille stemmen til Frogner kvinnen og Nora, men basert på hva jeg har lest så er det vel mer andre veien. 

Det faktisk nye som kommer frem er at Frognerkvinnen fysisk var sammen med Marius når han sendte ut sin pressemelding om laveste grad av vold, sine bortforklaringer og omtalte henne som kjæresten sin. 

Vold i nære relasjoner er ukomplisert men samtidig ofte utrolig komplisert. Er alt for vanlig at kvinner ikke klarer å komme seg vekk fra den person i verden som er den farligste for dem, og som ikke eier noen kjærlighet til dem. 

Nei, Ikke ukomplisert.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Nå er vel flere eksperter på dette feltet uenig om at MBH er en offentlig person. Han har selv oppsøkt offentligheten (Skam, Røde Løpere, offentlige arrengementer, åpen IG konto, kjæreste med veldig offentlige personer). At Svein Bruråas tenker det, er en ting. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/uenige-om-marius-offentlige-rolle-kongefamilien-gjorde-ham-offentlig/s/5-95-1948831

Sitat

Aftenposten-redaktør, Kjetil B. Alstadheim, mener kongefamilien selv gjorde Marius til en offentlig person.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Snikendeull skrev (9 timer siden):

Om han selv ikke ønsker et liv i offentligheten, så holder man seg unna rød løper festerog holder en lavere profil enn hva han har holdt på med. Nei, man velger ikke sine foreldre… men han har alle forutsetninger for å lykkes i livet, men han har selv tatt de valgene han har gjort 🤷‍♀️ 

Du har helt rett. Dette livet i offentligheten etter at han ble voksen har han valgt helt selv. Han kunne levd et anonymt liv med utdannelse og jobb - men det passet vel ikke helt til imageet han har valgt for seg selv. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

Nå er vel flere eksperter på dette feltet uenig om at MBH er en offentlig person. Han har selv oppsøkt offentligheten (Skam, Røde Løpere, offentlige arrengementer, åpen IG konto, kjæreste med veldig offentlige personer). At Svein Bruråas tenker det, er en ting. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/uenige-om-marius-offentlige-rolle-kongefamilien-gjorde-ham-offentlig/s/5-95-1948831

De som er uenige i det er de som ser dollar tegn når de ser han. Han er absolutt innbringende på trykk for redaktør styrte medier. Det har bla ikke se og hør feks lagt skjul på , selv om de også har sagt at det ikke er derfor de skriver om han.

• Liker 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (13 timer siden):

Unnskyld meg, men forsvarer du publiseringen av lekket vitneavhør? Hva er det du egentlig formidler her? Hva mener du med kontekst? 

Det er ren feiltolkning og eller en bevisst fordreining av poenget mitt. Du forholder deg på ingen måte til det som står, men tillegger meg intensjoner og standpunkter jeg ikke har skrevet.

Det er nettopp denne type forenkling som er essensen i innlegget. 

• Nyttig 8
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (16 minutter siden):

De som er uenige i det er de som ser dollar tegn når de ser han. Han er absolutt innbringende på trykk for redaktør styrte medier. Det har bla ikke se og hør feks lagt skjul på , selv om de også har sagt at det ikke er derfor de skriver om han.

Det var da en voldsom generalisering. Aftenposten er vel omtrent den avisen som er minst på sladder og tull.

Problemet med MBH er at han helest vil være offentlig person når det er kult, og så privat når han blir tatt i kriminalitet. Det fungerer ikke sånn.

Endret av Ellie42
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 21
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (36 minutter siden):

Det var da en voldsom generalisering. Aftenposten er vel omtrent den avisen som er minst på sladder og tull.

Problemet med MBH er at han helest vil være offentlig person når det er kult, og så privat når han blir tatt i kriminalitet. Det fungerer ikke sånn.

Det jeg diskuterte og tok opp var at han har uttrykt selv at han ikke liker å bli tatt bilder av. Konflikten med nora og marius omhandlet i stor grad netopp dette, iht at det ble interessekonflikt mellom hennes jobb iht å dele alt, og at han ikke ville være med på det. Dette har nora fortalt om i egen podcast bla, og nå også i denne siste podcasten.

Ja han var med på vouge artikkelen. Om det fikk konsekvenser, vet jeg ikke men det ble stille på branding etterpå.

At han er og har vært synlig , er ikke ensbetydende og like det. Og som sønn av kronprinsesse , er det også umulig å unngå dette. Jeg har da vært i avisen norn ganger ila livet mitt. Det betyr da ikke at jeg digger å få et offentlig lys på meg av den grunn, eller gjør meg til en mer ofisiell person.

Pr nå er hans definisjon i prinspippet en ufrivillig kjendis . I lys av å være en i kongefamilien, men ingen kongelig, som er ofisiell rolle. Til og med SM og IA får være mer privat enn marius

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet (endret)

https://podcasts.apple.com/no/podcast/ulf-andré-andersen/id1001912374?i=1000745373572&l=nb

Siden vi hadde en diskusjon om natta og se og hør , kilder som ringer han osv.  Så snakker han om det i denne podcasten. Han sier eller bekrefter ingenting dirrkte på denne. Men bekrefter at de har kilder med direkte nr til han. Han blir kjørt hardt på spm om marius saken her.

For de som vil høre den. Linken er gratis.

Og han legger ikke skjul på at inntekter på marius saken og marthas bryllup var svært innbringende.

Han sier også at diskusjonen om medias rolle også er viktig, og opplevd den som saklig. Bla

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (37 minutter siden):

Det jeg diskuterte og tok opp var at han har uttrykt selv at han ikke liker å bli tatt bilder av. Konflikten med nora og marius omhandlet i stor grad netopp dette, iht at det ble interessekonflikt mellom hennes jobb iht å dele alt, og at han ikke ville være med på det. Dette har nora fortalt om i egen podcast bla, og nå også i denne siste podcasten.

Ja han var med på vouge artikkelen. Om det fikk konsekvenser, vet jeg ikke men det ble stille på branding etterpå.

At han er og har vært synlig , er ikke ensbetydende og like det. Og som sønn av kronprinsesse , er det også umulig å unngå dette. Jeg har da vært i avisen norn ganger ila livet mitt. Det betyr da ikke at jeg digger å få et offentlig lys på meg av den grunn, eller gjør meg til en mer ofisiell person.

Pr nå er hans definisjon i prinspippet en ufrivillig kjendis . I lys av å være en i kongefamilien, men ingen kongelig, som er ofisiell rolle. Til og med SM og IA får være mer privat enn marius

"Ufrivillig kjendis":

https://www.nrk.no/kultur/marius-borg-hoiby-med-i-_skam_-avslutningen-1.12981655

https://www.tv2.no/underholdning/fra-slottsbalkongen-til-glattcella-her-er-lille-marius-sitt-liv-i-sokelyset/16898523/

Sitat

HOT: Marius i hageselskapet i Stiftsgården i Trondheim i forbindelse kongeparet 25 år som kongepar.

PÅ KJENDISFEST: Marius poserer med kjendiser på fest i Los Angeles.

Juliane Snekkestad hadde en liten rolle i Angelina Jolie-filmen «Maleficent: Mistress of Evil» – og var en selvskreven gjest på den norske kinopremieren. 

Kronprinsessens sønn poserte foran fotografene,

Utkledd som Britney Spears og Justin Timberlake viste kjæresteparet seg første gang for pressen på Alexandra Joners Halloweeenfest, høsten 2022.

At du sammenligner deg selv med noen som både har oppsøkt kjendisfester i hytt og pine, vært på NRK som skuespiller og regelmessig går på rød løper og poserer for fotografer, samt er med kronprinsfamilien på diverse offentlige arrangementer, er bare trist. Han vil ikke være offentlig når han er kriminell, men var til stadighet med når det gagnet han.

For å være noen som sier han vil være privat, gjør han absolutt lite for å være det. Han har frivillig vært langt synligere enn masse kjendiser som ikke raver rundt i søkelyset med vilje.

Live by the sword, die by the sword. For å være noen som sier MBH har ansvar for egne handlinger er du veldig kvikk til å avfeie hans egne valg i forhold til egen offentlig status.

Endret av Ellie42
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (41 minutter siden):

"Ufrivillig kjendis":

https://www.nrk.no/kultur/marius-borg-hoiby-med-i-_skam_-avslutningen-1.12981655

https://www.tv2.no/underholdning/fra-slottsbalkongen-til-glattcella-her-er-lille-marius-sitt-liv-i-sokelyset/16898523/

At du sammenligner deg selv med noen som både har oppsøkt kjendisfester i hytt og pine, vært på NRK som skuespiller og regelmessig går på rød løper og poserer for fotografer, samt er med kronprinsfamilien på diverse offentlige arrangementer, er bare trist. Han vil ikke være offentlig når han er kriminell, men var til stadighet med når det gagnet han.

For å være noen som sier han vil være privat, gjør han absolutt lite for å være det. Han har frivillig vært langt synligere enn masse kjendiser som ikke raver rundt i søkelyset med vilje.

Live by the sword, die by the sword. For å være noen som sier MBH har ansvar for egne handlinger er du veldig kvikk til å avfeie hans egne valg i forhold til egen offentlig status.

Dette bllir for dumt. 

Jeg sammenligner meg ikke. Prinsippet er det samme. 

Han deltok i serien pga han var venn med hayes, og ble spurt. Hvem som helst ungdom hadde sagt ja til å delta i skam, som den gang  var det kuleste å være med på. Uten at det skulle si at han elsker å være i jovedfokus.

Ser du unngår å svare på spm jeg stilte deg. Mener du nora lyver om at deres gjentagende konflikt omhandlet at han IKKE ville bli tatt bilder av og at hun ikke skulle si noe om han  i media og some?

Og siden du har så bra argumenter for det motsatte, har du da også en god forklaring på at han ikke da daglig var på hennes og juliannes some kanaler. En PR kåt fyr   hadde vel digget det? Og de hadde fått fart på influenser karriæren i større fart om han ble med på det. Det ville isåfall vært vinn vinn. Så hvorfor ble det ikke sånn da, siden ga i følge deg er så glad i det offentlige lyset.

Så hvis han ønsker en offentlig person, vil jeg si han utnytter sine muligheter , særdeles dårlig

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Dette bllir for dumt. 

Han deltok i serien pga han var venn med hayes, og ble spurt. Hvem som helst ungdom hadde sagt ja til å delta i skam, som den gang  var det kuleste å være med på. Uten at det skulle si at han elsker å være i jovedfokus.

Ser du unngår å svare på spm jeg stilte deg. Mener du nora lyver om at deres gjentagende konflikt omhandlet at han IKKE ville bli tatt bilder av og at hun ikke skulle si noe om han  i media og some?

Og siden du har så bra argumenter for det motsatte, har du da også en god forklaring på at han ikke da daglig var på hennes og juliannes some kanaler. En PR kåt fyr   hadde vel digget det? Og de hadde fått fart på influenser karriæren i større fart om han ble med på det. Det ville isåfall vært vinn vinn. Så hvorfor ble det ikke sånn da, siden ga i følge deg er så glad i det offentlige lyset.

Så du mener at Nora tvang ham med på rød løper? Det går an å gå inn på annen måte om man skyr offentligheten. Da han ble satt fri fra arresten ble han smuglet ut - så han klarer å skjule seg om det er det han ønsker. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Er det noen som vet/har fått med seg om det er gjort noe rettspsykiatrisk undersøkelse i forkant av rettssaken her? 

Hørte nettopp Aftenpostens Forklart podcast, og henger meg litt opp i at det snakkes om strafferamme for voldtekt. Jeg tenker jo at han virker såpass grenseløs og notorisk at han nesten burde vurderes opp mot forvaringsdom (rettsvesenet er nok ikke enig i det). Han har jo ikke vist mye vilje og motivasjon til endring akkurat. 

Beklager om dette har vært diskutert, men det er rett og slett for mye i denne tråden til å lese seg opp. 

• Liker 14
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

Og det passer veldig godt inn i det som skal brukes som formildende i retten. MBH klarte aldri å finne plassen sin, stakkars, i denne spagaten mellom privat/offentlig/kongelig/ikke kongelig, og da er det ikke rart at han bare "måtte" voldta, slå, true og ruse seg.

Alle kjendisene (influencerne) han hang med, på kjendisplassene i Oslo og omegn, bare brukte han for status. 

Jeg mener han har hatt alle muligheter til å leve et anonymt "A4"-liv om han hadde ønsket det. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (20 minutter siden):

Dette bllir for dumt. 

Så hvis han ønsker en offentlig person, vil jeg si han utnytter sine muligheter , særdeles dårlig

Voldtekt, vold og 38 tiltaler > Marius ansvar.

Kjendisfester, TV-show, røde løpere, sammenkomster i offentlighet i statens regi med familien > alle andres ansvar.

Logikkbristene til visse er komiske. Du infantiliserer Marius egne valg om å være offentlig. Han måtte ikke stille opp på TV, han måtte ikke gå på rød løper og feste med fiffen. Argumentene dine henger ikke på grep.

Og jo, når du sier 'jeg har vært i avisa, jeg er ikke offentlig fordet', når vi diskuterer MBH, er ikke prinsippet engang i nærheten. Forstår du ikke forskjell på 'Dame fant katt i veikanten' i bygdeblad.no og å stille i fullt intervju i Vogue?

Endret av Ellie42
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (22 minutter siden):

Så du mener at Nora tvang ham med på rød løper? Det går an å gå inn på annen måte om man skyr offentligheten. Da han ble satt fri fra arresten ble han smuglet ut - så han klarer å skjule seg om det er det han ønsker. 

Fordreininger av mine tekster svarer jeg ikke på. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Fordreininger av mine tekster svarer jeg ikke på. 

Hva mener du da siden du drar inn Nora i dette? 

• Liker 8
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...