Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Man blir ikke kjærester med europeiske tronfølgere og samtidig tror at det ikke blir oppstyr og bilder. Det er i såfall veldig naivt. 

Oppstyr er noe annet enn fritt vilt for fotografer og tipsere som betales for «eksklusive bilder». 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Oppstyr er noe annet enn fritt vilt for fotografer og tipsere som betales for «eksklusive bilder». 

Jeg husker kun bilder fra bryllupet hvor Eva Sannum var sammen med davrende kronprins Felipe ...  husker best hennes blå kjole med en veldig stor utringing. Tror ikke Mette Marit hadde gått åpenlyst inn i et forhold med Kronprins Haakon uten å være vel vitende om at det blir masse fotografering. Fatter rett og slett ikke at det er noen diskusjon engang. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (19 minutter siden):

Jeg kom bare opp i 6, så jeg regnet uansett feil 😅 Tror ikke jeg tenkte på stemor.

Blir visst 9 med mannen som moren til MM giftet seg med. 

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Jeg husker kun bilder fra bryllupet hvor Eva Sannum var sammen med davrende kronprins Felipe ...  husker best hennes blå kjole med en veldig stor utringing. Tror ikke Mette Marit hadde gått åpenlyst inn i et forhold med Kronprins Haakon uten å være vel vitende om at det blir masse fotografering. Fatter rett og slett ikke at det er noen diskusjon engang. 

Det er ingen som motsier fotografering. Det er snikfotografering og betaling av bilder og film som er kritikkverdig. Uansett hvem det gjelder. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (38 minutter siden):

Er enig i at det er tankeløst og provoserende, og at de helt sikkert kunne møttes på andre steder enn ute i offentligheten. Men mener også at de i familievakuumet sikkert ønsker noen hyggelige stunder ute blant folk før han sperres inne (forhåpentligvis). Er det gjennomtenkt? Neppe. Det er lite som er gjennomtenkt når det kommer til MBHs handlingsmønster, sånn bortsett fra at ting skal gagne ham selv, koste hva det koste vil. 

Jeg vil tro de slår litt ring i håp om at han skal få en ny start på livet sitt etterhvert. Jeg kan forstå det Han er fortsatt en ung mann, og han har masse tid igjen til å gjøre noe bra. 

Men ja, tankeløst og provoserende (triggende) 

• Liker 4
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som motsier fotografering. Det er snikfotografering og betaling av bilder og film som er kritikkverdig. Uansett hvem det gjelder. 

Men tror du egentlig at noen går inn i et forhold med kommende konger og ikke tror at det ligger fotografer på lur? Jeg mener det er vanvittig naivt. Da må man ha levd under en stein. De norske er minimalt fotografert iforhold til kongelige i Monaco og England for eksempel. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

IA og MBH sitter sammen i offentlighet, selv om de, uten problem, kunne kontaktet feks et hotell i Hemsedal og bedt om å få innta lunsjen på et hotellrom, en suite, et møterom, et konferanserom eller lignende - og jeg er sikker på at det kunne vært fikset på et blunk. 

Da kunne de nytt maten og samtalen, uten at folk (i alle fall ikke like mange) hadde reagert. Det handler ikke om at noen forventer at familien skal slå hånden av MBH, det handler om hvilke signaler man sender de fornærmede/ofrene og resten av Norge.  Rart at de ikke bryr seg mer om eget omdømme enn som så. Det er vel en fordel med tillit i befolkningen? Det virker som å vise offentlig støtte til MBH er det viktigste. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Hello? MBH blir igjen tatt for det som virker som alvorlige lovbrudd, og alt visse vil diskutere er bilder og ‘jaging’ fra fotografer, hvor forferdelige bøker om MBH er og at Se & hør betaler for bilder.

At på til har vi enda et eksempel på at kongefamilien gir beng i hvordan folk oppfatter deres unnlatenhet ovenfor en serie-siktet voldsmann. Først ferien med HM rett før tiltale og nå kos, øl og pizza med nr 2 i rekkefølgen i full offentlighet.

Hvorfor betales det for rådgivere hvis det gis så dårlige råd, eventuelt ikke høres på? Dette er jo nærmest forakt for ofrene til MBH.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Korpsnerden skrev (21 minutter siden):

IA og MBH sitter sammen i offentlighet, selv om de, uten problem, kunne kontaktet feks et hotell i Hemsedal og bedt om å få innta lunsjen på et hotellrom, en suite, et møterom, et konferanserom eller lignende - og jeg er sikker på at det kunne vært fikset på et blunk. 

Da kunne de nytt maten og samtalen, uten at folk (i alle fall ikke like mange) hadde reagert. Det handler ikke om at noen forventer at familien skal slå hånden av MBH, det handler om hvilke signaler man sender de fornærmede/ofrene og resten av Norge.  Rart at de ikke bryr seg mer om eget omdømme enn som så. Det er vel en fordel med tillit i befolkningen? Det virker som å vise offentlig støtte til MBH er det viktigste. 

Veldig spesielt og usedvanlig dårlig dømmekraft. Fremstår som en  støtteerklæring til den kvinnehatende voldstiltalte og vanekriminelle storebroren. Pinlig skue og ikke minst lite respekt for ofrene i saken. Dette møtet kunne med, som du skriver, vært avholdt i et privat møterom på samme sted. Pinlig, men jeg klarer nesten ikke å bli overrasket over kongefamiliens elendige håndtering lenger. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (37 minutter siden):

Blir visst 9 med mannen som moren til MM giftet seg med. 

Ah, makes sense! 

Skrevet
Ellie42 skrev (54 minutter siden):

Hello? MBH blir igjen tatt for det som virker som alvorlige lovbrudd, og alt visse vil diskutere er bilder og ‘jaging’ fra fotografer, hvor forferdelige bøker om MBH er og at Se & hør betaler for bilder.

At på til har vi enda et eksempel på at kongefamilien gir beng i hvordan folk oppfatter deres unnlatenhet ovenfor en serie-siktet voldsmann. Først ferien med HM rett før tiltale og nå kos, øl og pizza med nr 2 i rekkefølgen i full offentlighet.

Hvorfor betales det for rådgivere hvis det gis så dårlige råd, eventuelt ikke høres på? Dette er jo nærmest forakt for ofrene til MBH.

Jul med Marius der party gjengen fra Oslo vest koser seg. 

Ja, her virker det som slottet, kongehuset og familien er helt ute å kjører. 

Fyren lever på skattebetalere, null ansvar, og er tiltalt for alvorlige lovbrudd. Men festen fortsetter, sammen med familien.... 

Alt for Norge..  

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Rastebenk skrev (22 timer siden):

Det skal jo også veldig mye til for å ta ut tiltale i slike saker. For eksempel så ble siktelsen i fbm Juliane Snekkestad henlagt.

Julianne hadde full mulighet til å anke henleggelsen slik nora gjorde. Det valgte hun ikke å gjøre, iht personlige og ukjent grunn. Men som hun sa selv ikke et ønsket resultat. Nora sin sake er med

• Liker 2
Skrevet
Reisejenta skrev (57 minutter siden):

Veldig spesielt og usedvanlig dårlig dømmekraft. Fremstår som en  støtteerklæring til den kvinnehatende voldstiltalte og vanekriminelle storebroren. Pinlig skue og ikke minst lite respekt for ofrene i saken. Dette møtet kunne med, som du skriver, vært avholdt i et privat møterom på samme sted. Pinlig, men jeg klarer nesten ikke å bli overrasket over kongefamiliens elendige håndtering lenger. 

Vi vet jo ikke hvilket rom de satt i, vel? Ingen bilder. Kan ikke si at jeg akkurat stoler på at Se og Hør har gjengitt alt helt riktig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Rastebenk skrev (2 timer siden):

La oss aller først sjekke hvem debattinnleggets forfatter er:

Tove Taalesen var Norges første kvinnelig lakei ved Det kongelige hoff i 2007 og har arbeidet som lakei for Kongen og Dronningen i over ti år.

Taalesen har gitt ut to bestselgende krimbøker; «Dronningen» og «Livvakten», og er programleder i kongepodkasten Audiens.

Da vet vi at debattinnleggets forfatter er nært knyttet til kongefamilien gjennom både jobb, egne bokutgivelser samt podcast. Interessant. Jeg leser videre:

"Noe av det mest ubehagelige i denne saken er stillheten. Ikke det som sies, men hvem som ikke kan si noe.

Marius Borg Høiby kan ikke delta i denne fortellingen uten å skade seg selv juridisk. Enhver uttalelse kan brukes mot ham senere. Derfor er han, som alle i en pågående straffesak, i praksis pålagt å tie. Ikke av hensyn til omdømme, men av hensyn til rettssikkerhet."

Taalesen skriver at MBH ikke kan delta i denne fortellingen av respekt for rettssikkerheten. Men det har han da vitterlig gjort? For hva med hans regelmessige demonstrasjon av den manglende rettssikkerheten til Frognerkvinnen, som han det siste halvannet året gjentatte ganger har blitt tatt i å bryte besøksforbudet mot, og hvor han nå siden desember etterforskes for flere nyoppståtte lovbrudd? 

Videre angående MBHs i følge Taalesens "manglende deltakelse" i denne tiden; hva med voldtekten som politi og statsadvokat mener at MBH utførte noen måneder etter sine 2 første arrestasjoner? 

MBH deltar i debatten så det monner med jettsettliv, festing,  kriminelle venner og stadig nye lovbrudd. Når han burde ha gått under jorden og vært på rehab kontinuerlig fra første arrestasjon til rettssakens start.

"Når pressen, forfattere, podkastere og sosiale medier har ordet, mens én part er bundet til stillhet, er det ikke en åpen offentlig samtale. Det er et skjevt maktforhold," skriver Taalesen.

Det ser ut til at kongehusekspert og tidligere kongelig lakei Taalesen var langt mer fornøyd når situasjonen var motsatt; altså når den mektige kronprinsessens brev i 2017 påførte mediene en absolutt munnkurv. Mens den usedvanlige nydelige gutten hennes med det åpne blikket fikk herje fritt. Det lider f eks Juliane Snekkestad for, som i følge politiet fikk siktelsen om vold i nære relasjoner henlagt delvis på grunn av foreldelse:

https://www.vg.no/nyheter/i/63aljo/henlegger-snekkestad-siktelse-hun-merker-en-skuffelse

Hva med hennes rettssikkerhet? 

Tove Taalesen bør være godt kjent for samtlige i disse to trådene om MBH og kongehuset. Hun har hatt flere kritiske innspill til kongehuset, som eksemplene nedenfor. Fritt etter hukommelsen, har hun i perioder blitt flittig benyttet og berømmet som kilde av de mest ihuga kritikerne av kongehuset her, gjerne begrunnet i nettopp hennes bakgrunn som lakei der man mente det ga kritikken legitimitet.  

https://www.nettavisen.no/kjendis/tove-taalesen-mener-kronprinsparet-har-en-feilslatt-strategi-kritikkverdig/s/5-95-2018267?utm_source=chatgpt.com

https://www.nettavisen.no/kjendis/kongehusekspert-om-kronprinsen-hoiby-uttalelse/s/5-95-2574879#:~:text=Kronprins Haakon%2C Marius Borg Høiby | Kongehusekspert om kronprinsen Høiby-uttalelse.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kronprinsen-er-alene-likevel-oker-apanasjen/o/5-95-2674137

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/prinsessens-luksusstudier-regningen-bekymrer-meg/o/5-95-2459596

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/de-unge-ma-ta-stilling-til-kongehuset/o/5-95-2728122

Jeg er ikke alltid enig med Taalesen, men synes hun har noen viktige og gode refleksjoner til ettertanke i det @Frisk Froskla ut:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ny-bok-om-marius-borg-hoiby-kjenner-pa-ubehag/o/5-95-2820866

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Det er det samme jeg kjenner på. De er ikke hvem som helst, og det kan være støtende og triggeende for svært mange å se monarkene våre omgås en som er tiltalt for så grove forhold som det han er. 

Overgrepsofre opplever ofte nettopp det - at overgriper/voldsutøver tilsynelatende "støttes". Det er nok ingen som godtar overgrep og støtter ikke DET, men i en sårbar fase av en slik sak - så trenger ofrene at andre også viser avstand til overgriperen. 

Personlig så syns jeg man skal kutte all kontakt med en voldelig overgriper, har gjort det selv. Men jeg forstår at andre ønsker å håpe og tro at de skal bli angrende og fine mennesker - og oppnå forsoning i familien. 

Akkurat i dette tilfellet tror jeg nok dessverre at de håper og tror forgjeves….

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (3 timer siden):

Nå forholdt jeg meg til det jeg leste i innlegget. Er du ikke fornøyd så bør du kanskje hoppe over kommentaren min. Vedkommende klarer helt sikkert å svare selv.

@Aricia skrev det så godt under her, så forhold deg gjerne til det, for det er nettopp essensen i Taalesens kronikk 👇

Aricia skrev (4 timer siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ny-bok-om-marius-borg-hoiby-kjenner-pa-ubehag/o/5-95-2820866

Taalesen tar opp uskyldspresumpsjonen, rettssikkerhet og forhåndsdømming i lys av mediedekningen og bokutgivelsene om Borg Høiby, alt før saken er prøvd i retten.

Hun er klar på at det er utsiktene til maksimal inntjening som motiverer disse bokutgivelsene. Mange av oss er enige i det, og har hevdet det lenge.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

For alle som har fulgt med så har vi hatt en lengre diskusjon den siste uken eller så om hvordan Se og Hør ble nyhetsledende da saken om Marius Borg Høiby sprakk i media. Det skjedde fordi en tipser ringte Ulf André Andersen midt om natten rett etter at volden i leiligheten til Frogner-kvinnen hadde funnet sted. Tipseren hadde da tatt lydopptak av Borg Høibys trusler mot kvinnen, som han spilte av over telefonen til Andersen. Dette skremte Se og Hør-redaktøren skikkelig, fordi han først trodde truslene ble rettet mot ham selv.

Men da sjokket la seg kjørte han fluksens til adressen på Frogner, og holdt vakt der til langt utpå neste dag, for å sikre seg denne skandalesaken eksklusivt for Se og Hør, slik det så vakkert formuleres i boken Ute av kontroll.

Og alt dette, lydopptak, vakthold etc, skjedde mens Frogner-kvinnen lå skadd inne i leiligheten sin til kl 13 søndags ettermiddag uten å få hjelp, samtidig som Se og Hør etter hvert hadde en hel liten gjeng som holdt vakt utenfor - ikke for hennes skyld, men for å verne sitt eget scoop. Men når man påpeker dette er det ikke så nøye med offeret tydeligvis, for ingen må tross alt pirke i heltestatusen til Uffe Andersen og Se og Hør i denne saken. Der går faktisk grensen.

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Aricia skrev (10 minutter siden):

For alle som har fulgt med så har vi hatt en lengre diskusjon den siste uken eller så om hvordan Se og Hør ble nyhetsledende da saken om Marius Borg Høiby sprakk i media. Det skjedde fordi en tipser ringte Ulf André Andersen midt om natten rett etter at volden i leiligheten til Frogner-kvinnen hadde funnet sted. Tipseren hadde da tatt lydopptak av Borg Høibys trusler mot kvinnen, som han spilte av over telefonen til Andersen. Dette skremte Se og Hør-redaktøren skikkelig, fordi han først trodde truslene ble rettet mot ham selv.

Men da sjokket la seg kjørte han fluksens til adressen på Frogner, og holdt vakt der til langt utpå neste dag, for å sikre seg denne skandalesaken eksklusivt for Se og Hør, slik det så vakkert formuleres i boken Ute av kontroll.

Og alt dette, lydopptak, vakthold etc, skjedde mens Frogner-kvinnen lå skadd inne i leiligheten sin til kl 13 søndags ettermiddag uten å få hjelp, samtidig som Se og Hør etter hvert hadde en hel liten gjeng som holdt vakt utenfor - ikke for hennes skyld, men for å verne sitt eget scoop. Men når man påpeker dette er det ikke så nøye med offeret tydeligvis, for ingen må tross alt pirke i heltestatusen til Uffe Andersen og Se og Hør i denne saken. Der går faktisk grensen.

Vet du hvem andre som var i den leiligheten? Marius Borg Høiby. Høy på kokain og alkohol. Med flere psykiatriske diagnoser. Han hadde brukt hele natten på å terrorisere en ung kvinne. Banket henne opp. Tatt kvelertak på henne flere ganger. Knust leiligheten og telefonen hennes. Skreket: «Jeg vil at du skal dø!» så kraftig at folk på gata utenfor hørte ham. Han kjørte så en stor kniv i veggen. Så dro han videre til neste fest, før han tok veien til Skaugum. Der fortsatte han å terrorisere kvinnen over telefon, drapstruet en fyr, truet med å brenne eiendelene hennes hvis hun ikke gjorde som han sa. 

Men la oss nå ikke snakke om det, for - Se og Hør altså - fysj og fy…..

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 24
Skrevet
TigerK skrev (3 minutter siden):

Vet du hvem andre som var i den leiligheten? Marius Borg Høiby. Høy på kokain og alkohol. Med flere psykiatriske diagnoser. Han hadde brukt hele natten på å terrorisere en ung kvinne. Banket henne opp. Tatt kvelertak på henne flere ganger. Knust leiligheten og telefonen hennes. Skreket: «Jeg vil at du skal dø!» så kraftig at folk på gata utenfor hørte ham. Han kjørte så en stor kniv i veggen. Så dro han videre til neste fest, før han tok veien til Skaugum. Der fortsatte han å terrorisere kvinnen over telefon, drapstruet en fyr, truet med å brenne eiendelene hennes hvis hun ikke gjorde som han sa. 

Men la oss nå ikke snakke om det, for - Se og Hør altså - fysj og fy…..

Man kan sikkert ha to tanker i hodet samtidig. Både synes at Se&Hør opptrådte kritikkverdig her ved å heller ville ha en saftig sak enn å gjøre noe annet, som å sjekke om hun fikk hjelp, OG samtidig synes at MBH var et rent monster den natta. Det ene utelukker ikke det andre. Det var flere kritikkverdige og skammelige ting som skjedde da. 

• Liker 6
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...