Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kvittre skrev (42 minutter siden):

(...)
hvis du tror Mette Marit og Ingrid slår hånden av han etter at han har sonet ( antar det blir slik ) tror jeg du blir skuffet. Er ikke så sikker på om du har folket med deg heller. 

pøbelsara skrev (41 minutter siden):

(...)
og jeg tror ikke hele det norske folket mener han skal støtes vekk fra familien, heller.

Jeg skjønner selvsagt at folk blir provosert av å se ham ha det hyggelig, jeg skulle selv heller likt å se ham vise anger og ha skyldfølelse - tror egentlig ikke det hadde spilt noen rolle om det var søstera eller en kompisgjeng ha hygget seg med i den forstand. Men siden det nu var søstera - jeg er enig med dere. Man kommer til å bli veldig skuffet om man regner med at hans egen familie skal støte ham fra seg. Som pøbelsara skrev, han blir nok ikke invitert på statsbesøk eller sånt (har han noen gang blitt invitert på sånne offentlige greier?), men de er familien hans. Han vil sannsynligvis slippe ut en dag, og skal de da late som han ikke finnes? Man er selvsagt mer eller mindre knyttet til sin egen familie, uansett hva de har gjort. Har ikke noe problem med å skjønne det, altså. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner selvsagt at folk blir provosert av å se ham ha det hyggelig, jeg skulle selv heller likt å se ham vise anger og ha skyldfølelse - tror egentlig ikke det hadde spilt noen rolle om det var søstera eller en kompisgjeng ha hygget seg med i den forstand. Men siden det nu var søstera - jeg er enig med dere. Man kommer til å bli veldig skuffet om man regner med at hans egen familie skal støte ham fra seg. Som pøbelsara skrev, han blir nok ikke invitert på statsbesøk eller sånt (har han noen gang blitt invitert på sånne offentlige greier?), men de er familien hans. Han vil sannsynligvis slippe ut en dag, og skal de da late som han ikke finnes? Man er selvsagt mer eller mindre knyttet til sin egen familie, uansett hva de har gjort. Har ikke noe problem med å skjønne det, altså. 

Folk her mener vel at de etter forholdene kan tone ned kose-treff i disse dager. Å se en mann som er tiltalt for 32 forhold og hvor lfere inneholder vold og voldtekt sitte å kose seg med øl og pizza sammen med søsteren som er fremtidens dronning i Norge. Det virker rett og slett tonedøvt og det viser null respekt for alle de ofrene som finnes i denne saken. Kongefamilien disponerer flere av hytter og hus ... det må finnes andre steder å treffes. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Ti.09 skrev (37 minutter siden):

Enig med deg. Utrolig dårlig dømmekraft av Ingrid Alexandra, jeg har også nevnt dette i tråden om kongehuset. Jeg mener at de bør holde avstand til han i det offentlige. Det tar seg svært dårlig ut å vise seg ute med han, uansett om han er en bror eller en sønn. Hadde han sagt unnskyld og tatt ting på alvor, så hadde jeg kanskje forstått det. 

Det er det samme jeg kjenner på. De er ikke hvem som helst, og det kan være støtende og triggeende for svært mange å se monarkene våre omgås en som er tiltalt for så grove forhold som det han er. 

Overgrepsofre opplever ofte nettopp det - at overgriper/voldsutøver tilsynelatende "støttes". Det er nok ingen som godtar overgrep og støtter ikke DET, men i en sårbar fase av en slik sak - så trenger ofrene at andre også viser avstand til overgriperen. 

Personlig så syns jeg man skal kutte all kontakt med en voldelig overgriper, har gjort det selv. Men jeg forstår at andre ønsker å håpe og tro at de skal bli angrende og fine mennesker - og oppnå forsoning i familien. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Folk her mener vel at de etter forholdene kan tone ned kose-treff i disse dager. Å se en mann som er tiltalt for 32 forhold og hvor lfere inneholder vold og voldtekt sitte å kose seg med øl og pizza sammen med søsteren som er fremtidens dronning i Norge. Det virker rett og slett tonedøvt og det viser null respekt for alle de ofrene som finnes i denne saken. Kongefamilien disponerer flere av hytter og hus ... det må finnes andre steder å treffes. 

Ja, som sagt så sa jeg også at jeg helst skulle se ham skjemmes enn å ha det hyggelig. Men tror det er å forvente for mye, både av ham men også av familien rundt. At de ønsker noen potensielt siste hyggestunder før han ryker inn i fengsel, skjønner jeg. 

• Liker 4
Skrevet

IA utviser helt elendig dømmekraft, og jeg håper hun aldri blir dronning. Å vise støtte på denne måten til en overgriper ute i det offentlige rom er helt motbydelig av en fremtidig dronning.

Kunne de ikke spist pizza og evt ruset seg sammen hjemme eller på hytta dersom hun absolutt må omgås ham nå rett gør rettssaken? (disclaimer, mulig det var alkoholfri øl)

Det er en helt surrealistisk tanke at jeg skulle sittet og ledd og drukket øl sammen med mitt søsken om vedkommende var anmeldt for å ha filmet flerfoldige bevisstløse/sovende kvinners underliv, flere voldtekter, vold, rus, hærverk etc. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
TigerK skrev (17 minutter siden):

Når jeg leste her om hvordan lille Marius har blitt «jaget rundt» av pressen siden han var tre år gammel, måtte jeg humre litt i skjegget. Når man går tilbake å ser bilder av Marius som barn, så er det stort sett bare bilder tatt i offisielle sammenhenger, lagt ut av kongehuset selv. Marius feirer jul med kongen og dronningen, Marius på mammas arm på slottsbalkongen, Marius som stolt storebror til yngre søsken, Marius på første skoledag hånd i hånd med kronprinsen (hvorfor var han med der egentlig?), Marius staset opp på rød løper, Marius på trappa til Skaugum på 17. mai, Marius på ferie med kronprinsen, og så videre, og så videre. Er det noen som har eksponert Marius offentlig, så er det jo moren. Jeg tenker på kongelige barn i andre monarkier, som vi knapt nok har sett bakhodet på, fordi foreldrene vil skjerme dem. Marius har blitt vist og båret fram i offentligheten av sin egen familie, og ikke «jaktet på» av den kulørte ukepressen. 

Hvor går du tilbake og ser på bilder? De bildene og oppslagene jeg reagerte på den gangen finnes jo ikke på nett. Jeg vil beskrive de bildene fra barnehagen og med mm i parken ( Frognerparken ? ) som jaktet på.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Nettopp! De kan møtes på andre arenaer. De vet alle at pressen henger etter dem i alt av busker og trær for tiden for å få paparazzibilder og finne ut hva Marius driver med. 

Det å omgås han nå kan for noen (ofrene og andre som har opplevd overgrep i livet sitt)  oppleves som støtte til en overgriper/bagatellisering av det han står tiltalt for. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Kvittre skrev (2 minutter siden):

Hvor går du tilbake og ser på bilder? De bildene og oppslagene jeg reagerte på den gangen finnes jo ikke på nett. Jeg vil beskrive de bildene fra barnehagen og med mm i parken ( Frognerparken ? ) som jaktet på.  

Se og Hør hadde bilder og forsider, ligger noe på Nasjonalbiblioteket. Tydelig tatt utenom offisielle sammenhenger eller brukt bilder av barnet MBH for illustrere andre saker: Marius får en søster. Marius har 9 besteforeldre ol. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (3 minutter siden):

Nettopp! De kan møtes på andre arenaer. De vet alle at pressen henger etter dem i alt av busker og trær for tiden for å få paparazzibilder og finne ut hva Marius driver med. 

Det å omgås han nå kan for noen (ofrene og andre som har opplevd overgrep i livet sitt)  oppleves som støtte til en overgriper/bagatellisering av det han står tiltalt for. 

Er enig i at det er tankeløst og provoserende, og at de helt sikkert kunne møttes på andre steder enn ute i offentligheten. Men mener også at de i familievakuumet sikkert ønsker noen hyggelige stunder ute blant folk før han sperres inne (forhåpentligvis). Er det gjennomtenkt? Neppe. Det er lite som er gjennomtenkt når det kommer til MBHs handlingsmønster, sånn bortsett fra at ting skal gagne ham selv, koste hva det koste vil. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Se og Hør hadde bilder og forsider, ligger noe på Nasjonalbiblioteket. Tydelig tatt utenom offisielle sammenhenger eller brukt bilder av barnet MBH for illustrere andre saker: Marius får en søster. Marius har 9 besteforeldre ol. 

9 besteforeldre?

Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (4 timer siden):

Tove Taalesen har et viktig debattinnlegg i Nettavisen i dag:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ny-bok-om-marius-borg-hoiby-kjenner-pa-ubehag/o/5-95-2820866

Før rettssaken i det hele tatt er begynt er det skrevet tre bøker om saken. Det er tydelig at respekt for rettsstaten er langt viktigere i disse tre tilfellene enn den kommersielle vinningene forfatterne og forlagene selv kan få.

La oss aller først sjekke hvem debattinnleggets forfatter er:

Tove Taalesen var Norges første kvinnelig lakei ved Det kongelige hoff i 2007 og har arbeidet som lakei for Kongen og Dronningen i over ti år.

Taalesen har gitt ut to bestselgende krimbøker; «Dronningen» og «Livvakten», og er programleder i kongepodkasten Audiens.

Da vet vi at debattinnleggets forfatter er nært knyttet til kongefamilien gjennom både jobb, egne bokutgivelser samt podcast. Interessant. Jeg leser videre:

"Noe av det mest ubehagelige i denne saken er stillheten. Ikke det som sies, men hvem som ikke kan si noe.

Marius Borg Høiby kan ikke delta i denne fortellingen uten å skade seg selv juridisk. Enhver uttalelse kan brukes mot ham senere. Derfor er han, som alle i en pågående straffesak, i praksis pålagt å tie. Ikke av hensyn til omdømme, men av hensyn til rettssikkerhet."

Taalesen skriver at MBH ikke kan delta i denne fortellingen av respekt for rettssikkerheten. Men det har han da vitterlig gjort? For hva med hans regelmessige demonstrasjon av den manglende rettssikkerheten til Frognerkvinnen, som han det siste halvannet året gjentatte ganger har blitt tatt i å bryte besøksforbudet mot, og hvor han nå siden desember etterforskes for flere nyoppståtte lovbrudd? 

Videre angående MBHs i følge Taalesens "manglende deltakelse" i denne tiden; hva med voldtekten som politi og statsadvokat mener at MBH utførte noen måneder etter sine 2 første arrestasjoner? 

MBH deltar i debatten så det monner med jettsettliv, festing,  kriminelle venner og stadig nye lovbrudd. Når han burde ha gått under jorden og vært på rehab kontinuerlig fra første arrestasjon til rettssakens start.

"Når pressen, forfattere, podkastere og sosiale medier har ordet, mens én part er bundet til stillhet, er det ikke en åpen offentlig samtale. Det er et skjevt maktforhold," skriver Taalesen.

Det ser ut til at kongehusekspert og tidligere kongelig lakei Taalesen var langt mer fornøyd når situasjonen var motsatt; altså når den mektige kronprinsessens brev i 2017 påførte mediene en absolutt munnkurv. Mens den usedvanlige nydelige gutten hennes med det åpne blikket fikk herje fritt. Det lider f eks Juliane Snekkestad for, som i følge politiet fikk siktelsen om vold i nære relasjoner henlagt delvis på grunn av foreldelse:

https://www.vg.no/nyheter/i/63aljo/henlegger-snekkestad-siktelse-hun-merker-en-skuffelse

Hva med hennes rettssikkerhet? 

Endret av Rastebenk
  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (15 minutter siden):

Er enig i at det er tankeløst og provoserende, og at de helt sikkert kunne møttes på andre steder enn ute i offentligheten. Men mener også at de i familievakuumet sikkert ønsker noen hyggelige stunder ute blant folk før han sperres inne (forhåpentligvis). Er det gjennomtenkt? Neppe. Det er lite som er gjennomtenkt når det kommer til MBHs handlingsmønster, sånn bortsett fra at ting skal gagne ham selv, koste hva det koste vil. 

Det er jo ikke som han IKKE har vært ute blant folk i det siste. 

Endret av Gulline
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke som har IKKE har vært ute blant folk i det siste. 

Neida.

• Liker 1
Skrevet
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Takk, det visste jeg ikke. Marius borg høiby gir 46 001 treff , så ja må ha vært få avisoppslag om han oppigjennom. 🤦‍♀️ skal lete meg gjennom og se om jeg finner de jeg reagerte på den gang . 

• Liker 1
Skrevet
Rastebenk skrev (4 minutter siden):

La oss aller først sjekke hvem debattinnleggets forfatter er:

Tove Taalesen var Norges første kvinnelig lakei ved Det kongelige hoff i 2007 og har arbeidet som lakei for Kongen og Dronningen i over ti år.

Taalesen har gitt ut to bestselgende krimbøker; «Dronningen» og «Livvakten», og er programleder i kongepodkasten Audiens.

Da vet vi at debattinnleggets forfatter er nært knyttet til kongefamilien gjennom både jobb, egne bokutgivelder samt podcast. Interessant. Jeg leser videre:

"Noe av det mest ubehagelige i denne saken er stillheten. Ikke det som sies, men hvem som ikke kan si noe.

Marius Borg Høiby kan ikke delta i denne fortellingen uten å skade seg selv juridisk. Enhver uttalelse kan brukes mot ham senere. Derfor er han, som alle i en pågående straffesak, i praksis pålagt å tie. Ikke av hensyn til omdømme, men av hensyn til rettssikkerhet."

Taalesen skriver at MBH ikke kan delta i denne fortellingen av respekt for rettssikkerheten. Men det har han da vitterlig gjort så det monner. For hva med rettssikkerheten til Frognerkvinnen, som MBH det siste halvannet året gjentatte ganger har blitt tatt i å bryte besøksforbudet mot, og hvor det nå siden desember etterforskes enda flere nyoppståtte lovbrudd? 

Hva med voldtekten som politi og statsadvokat mener at MBH utførte noen måneder etter sine 2 første arrestasjoner? 

MBH skader sin egen sak mer og mer. Han har hele veien fortsatt ufortrødent med luksusliv, fest og fyll. Når han burde ha gått under jorden og vært på rehab kontinuerlig fra første arrestasjon til rettssakens start.

"Når pressen, forfattere, podkastere og sosiale medier har ordet, mens én part er bundet til stillhet, er det ikke en åpen offentlig samtale. Det er et skjevt maktforhold," skriver Taalesen.

Det ser ut til at Taalesen var langt mer fornøyd når situasjonrn var motsatt, når den mektige kronprinsessens brev gav mediene absolutt munnkurv. Mens den usedvanlige nydelige gutten hennes med det åpne blikket herjet fritt. Det lider f eks Juliane Snekkestad for, som fikk henlagt flere forhold på grunn av foreldelse. Hva med hennes rettssikkerhet? 

https://www.vg.no/nyheter/i/63aljo/henlegger-snekkestad-siktelse-hun-merker-en-skuffelse

Veldig bra skrevet og du har helt rett. Julianne var den første jeg tenkte på da jeg leste debattinnlegget. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Avispapir skrev (54 minutter siden):

Jeg også ramlet over disse bildene fra første skoledag og lurte på hvorfor i alle dager DET var en offisiell greie med journalister til stede.

Det var vel ikke det. Det var bare journalistene som møtte opp, de var mye mer pågående på den tiden. Mette-Marit og Eva Sannum var jo så å si fritt vilt for media.

• Liker 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (15 minutter siden):

9 besteforeldre?

Eh, ja, er vel foreldrene til MM, foreldrene til HM, foreldrene til faren, foreldrene til stemoren. Det ble vel 8😆 Kanskje det stod 8, beklager det! 

• Liker 2
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Eh, ja, er vel foreldrene til MM, foreldrene til HM, foreldrene til faren, foreldrene til stemoren. Det ble vel 8😆 Kanskje det stod 8, beklager det! 

Jeg kom bare opp i 6, så jeg regnet uansett feil 😅 Tror ikke jeg tenkte på stemor.

• Nyttig 1
Skrevet
Seff skrev (7 minutter siden):

Det var vel ikke det. Det var bare journalistene som møtte opp, de var mye mer pågående på den tiden. Mette-Marit og Eva Sannum var jo så å si fritt vilt for media.

Man blir ikke kjærester med europeiske tronfølgere og samtidig tror at det ikke blir oppstyr og bilder. Det er i såfall veldig naivt. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...