Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Roe deg ned. Det var Frida Frisk Frosk som nevnte at det var bøker om saken - så det var henne jeg spurte om akkurat det. Jeg har lest begge bøkene som er utgitt til nå og skommenterer utifra det jeg har lest. 

Hun la ut lenke til et debattinnlegg i Nettavisen av Tove Taalesen. Hun har også utrolig nok lest begge bøkene, og har skrevet en svært interessant artikkel om sitt syn på utgivelsene. Poenget med å legge ut lenken vil jeg tro var å diskutere Taalesens lesninger og synspunkter på saken. 

Endret av Aricia
Rettet brukernavn i sitat - Frida Frosk var en karakter i en NRK-serie for hundre år siden
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (21 minutter siden):

Dette har ingenting med å leve i en rettsstat å gjøre. 
Dette har å gjøre med hvordan kongehuset vil bli oppfattet ved å vise seg offentlig sammen med - dersom MBH dømmes for voldtekt, seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner. Jeg kan vanskelig se for meg at landets befolkning vil ta lett på at kongehuset i så fall bringer ham inn i kongehusets offentlige varme. Hva de gjør privat er en helt annen sak. 

Himmel og hav! Mener du virkelig at kongehuset kan vise seg offentlig sammen med en serieovergriper dersom han dømmes for dette. For rettsstatens skyld så presiserer jeg; Dersom! 

Nå spørs det jo hva du mener med "kongehusets offentlige varme", men jeg tolket "vise seg sammen (alle i kongefamilien)med ham i offentligheten" som i å vise seg sammen ute i det offentlige rom, ikke på tilstelninger i regi av kongehuset. Det er mildt sagt drøyt at kongefamilien ikke skal kunne det verken før han er dømt ref.ditt innlegg i kongehustråden, og spesielt resten av livet ved en dom, dvs.at man i praksis ikke har sonet ferdig ved endt dom, men dømmes livet ut. Det er jo helt hinsides enhver grunnleggende menneskerettighet å hevde at en familie skal gjemme seg fra det offentlige rom resten av livet. Det er så jeg knapt tror det jeg leser. Det er virkelig helt sinnsykt!

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ny-bok-om-marius-borg-hoiby-kjenner-pa-ubehag/o/5-95-2820866

Sitat

I Norge skal du være uskyldig helt til retten har sagt noe annet. I denne saken oppfører vi oss som om den regelen gjelder i teorien, men ikke i praksis.

Den gjelder i alle fall ikke for Marius Borg Høiby.

Vi vil ha historien ferdig . Med klar dramaturgi, tydelige roller og en hovedperson mange allerede har plassert i skyld-boksen. Når dommen en gang faller, risikerer den å komme for sent til å endre inntrykket som allerede er festet.

Taalesen tar opp uskyldspresumpsjonen, rettssikkerhet og forhåndsdømming i lys av mediedekningen og bokutgivelsene om Borg Høiby, alt før saken er prøvd i retten.

Hun er klar på at det er utsiktene til maksimal inntjening som motiverer disse bokutgivelsene. Mange av oss er enige i det, og har hevdet det lenge.

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (10 minutter siden):

Hun la ut lenke til et debattinnlegg i Nettavisen av Tove Taalesen. Hun har også utrolig nok lest begge bøkene, og har skrevet en svært interessant artikkel om sitt syn på utgivelsene. Poenget med å legge ut lenken vil jeg tro var å diskutere Taalesens lesninger og synspunkter på saken. 

Nå forholdt jeg meg til det jeg leste i innlegget. Er du ikke fornøyd så bør du kanskje hoppe over kommentaren min. Vedkommende klarer helt sikkert å svare selv.

• Liker 6
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Nå forholdt jeg meg til det jeg leste i innlegget. Er du ikke fornøyd så bør du kanskje hoppe over kommentaren min. Vedkommende klarer helt sikkert å svare selv.

Nei, for poenget med innlegget var jo LENKEN til DEBATTINNLEGGET av Tove Taalesen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (13 minutter siden):

Nå spørs det jo hva du mener med "kongehusets offentlige varme", men jeg tolket "vise seg sammen (alle i kongefamilien)med ham i offentligheten" som i å vise seg sammen ute i det offentlige rom, ikke på tilstelninger i regi av kongehuset. Det er mildt sagt drøyt at kongefamilien ikke skal kunne det verken før han er dømt ref.ditt innlegg i kongehustråden, og spesielt resten av livet ved en dom, dvs.at man i praksis ikke har sonet ferdig ved endt dom, men dømmes livet ut. Det er jo helt hinsides enhver grunnleggende menneskerettighet å hevde at en familie skal gjemme seg fra det offentlige rom resten av livet. Det er så jeg knapt tror det jeg leser. Det er virkelig helt sinnsykt!

Jeg har aldri sagt at kongehuset skal gjemme seg resten av livet. Det jeg derimot forsøker å formidle er at det blir vanskelig for kongehuset å vise seg offentlig med ham dersom han dømmes etter tiltalen. Dette er i så fall konsekvens av handlinger. 

Andrew Windsor-Mountbatten er ikke dømt for noe som helst, men han er strippet for titler og ære, samt at han nå er Persona non grata i de kongelige kretser. Dette er også konsekvens av handlinger, noe den engelske kongen har forstått til det fulle. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Siktet for nye lovbrudd, ett av dem alvorlig. Ransakelse av leiligheten rett før jul. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/aftenposten-hoiby-siktet-for-nye-lovbrudd/s/5-95-2819684

Og tronarvingen vår tar han med på pizza og øl i romjulen. 

https://www.seher.no/kongelig/tok-med-marius-pa-pizza-og-ol/84085694

Før noen får hysterisk anfall og henger seg opp i at "Kan ikke kritisere han for å spise pizza da". Hva de spiser og drikker er sekundært, men at kongehuset viser seg offentlig med en som er tiltalt for vold og overgrep - det er litt ugreit faktisk. De er "overhodene" våre, overhodene til ofrene også. 

Jeg tror ikke de kongelige på noen måte syns det Marius er tiltalt for er greit, men jeg forstår ikke at de ønsker og orker å omgås han nå. Tror de ikke på alvoret? Syns de synd på han? En søster burde vært kvalm av å tenke på at han har forgrepet seg seksuellt på kvinner. 

Etter å selv ha brutt kontakten med et voldelig familiemedlem (nærmeste familie) så er det litt vanskelig å forstå hva de holder på med faktisk. De vil nok støtte og få han på rett spor, men hva med å vente til ETTER ? Turer, pizzaer osv som havner i tabloidpressen nå passer seg rett og slett ikke. 

Og hvorfor sitter ikke denne voldsmannen i varetekt nå!!? 

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet
Aricia skrev (6 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ny-bok-om-marius-borg-hoiby-kjenner-pa-ubehag/o/5-95-2820866

Taalesen tar opp uskyldspresumpsjonen, rettssikkerhet og forhåndsdømming i lys av mediedekningen og bokutgivelsene om Borg Høiby, alt før saken er prøvd i retten.

Hun er klar på at det er utsiktene til maksimal inntjening som motiverer disse bokutgivelsene. Mange av oss er enige i det, og har hevdet det lenge.

Ja, de fleste av oss lever av pengene vi tjener. Jeg setter pris på at bøkene kom ut da de kom ut. Ingen av bøkene jeg har lest dømmer han før rettssaken. Spesielt den siste boken setter fokus på forskjellsbehandling og urettferdighet. Er veldig glad for at dette blir satt lys på før rettssaken. Etterpå er det for sent. 

• Liker 16
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Nei, for poenget med innlegget var jo LENKEN til DEBATTINNLEGGET av Tove Taalesen. 

JA JEG LESTE DET OGSÅ ....TENK. 

• Liker 7
Skrevet
Eufemia- skrev (49 minutter siden):

Dette har ingenting med å leve i en rettsstat å gjøre. 
Dette har å gjøre med hvordan kongehuset vil bli oppfattet ved å vise seg offentlig sammen med - dersom MBH dømmes for voldtekt, seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner. Jeg kan vanskelig se for meg at landets befolkning vil ta lett på at kongehuset i så fall bringer ham inn i kongehusets offentlige varme. Hva de gjør privat er en helt annen sak. 

Himmel og hav! Mener du virkelig at kongehuset kan vise seg offentlig sammen med en serieovergriper dersom han dømmes for dette. For rettsstatens skyld så presiserer jeg; Dersom! 

Hva mener du med og vise seg offentlig? Ha han med på slottsbalkongen 17 mai eller bli sett med han på café? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Hvirdor kommenterer du da noe annet?

jeg synes innlegget til Tove T er absolutt to the point og et viktig innlegg i den helt elleville pressedekningen. 
Man kan faktisk både synes handlingene mbh er tiltalt for, er forkastelige og mene at rettsstatens prinsipper skal gjelde for alle. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (10 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at kongehuset skal gjemme seg resten av livet. Det jeg derimot forsøker å formidle er at det blir vanskelig for kongehuset å vise seg offentlig med ham dersom han dømmes etter tiltalen. Dette er i så fall konsekvens av handlinger. 

Andrew Windsor-Mountbatten er ikke dømt for noe som helst, men han er strippet for titler og ære, samt at han nå er Persona non grata i de kongelige kretser. Dette er også konsekvens av handlinger, noe den engelske kongen har forstått til det fulle. 

Nå har ikke Marius noen titler og ære og bli strippet for. 
hvis du tror Mette Marit og Ingrid slår hånden av han etter at han har sonet ( antar det blir slik ) tror jeg du blir skuffet. Er ikke så sikker på om du har folket med deg heller. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (8 minutter siden):

Hva mener du med og vise seg offentlig? Ha han med på slottsbalkongen 17 mai eller bli sett med han på café? 

Ikke sant?

jeg tviler på at han inviteres med på offentlige greier som statsbesøk og sånn - det har han ikke vært før heller. Men klart han skal inviteres til feiringer av fødselsdager, feire jul og kunne gå  og spise pizza med søsken og sånn igså etter  en evt fellende dom og avtjent straff. 

og jeg tror ikke hele det norske folket mener han skal støtes vekk fra familien, heller.

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (14 minutter siden):

Ingenting i innlegget ditt tydet da på det.

Vi er ikke synske her heller (like lite som rådgiverne til kongehuset), så om man ikke skriver noe om det man har lest har man i praksis ikke forholdt seg til det.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Frisk Frosk skrev (3 timer siden):

Tove Taalesen har et viktig debattinnlegg i Nettavisen i dag:

Før rettssaken i det hele tatt er begynt er det skrevet tre bøker om saken. Det er tydelig at respekt for rettsstaten er langt viktigere i disse tre tilfellene enn den kommersielle vinningene forfatterne og forlagene selv kan få.

God tekst. Dette synes jeg er spesielt viktig i akkurat denne tråden på et offentlig forum: 

Likevel fortelles historien videre av andre, med stadig større sikkerhet. Og vi vet hvordan det fungerer. Når noe blir gjentatt ofte nok, kan det sette seg som en sannhet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Isild skrev (3 timer siden):

Siktet for nye lovbrudd, ett av dem alvorlig. Ransakelse av leiligheten rett før jul. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/aftenposten-hoiby-siktet-for-nye-lovbrudd/s/5-95-2819684

Og tronarvingen vår tar han med på pizza og øl i romjulen. 

https://www.seher.no/kongelig/tok-med-marius-pa-pizza-og-ol/84085694

Før noen får hysterisk anfall og henger seg opp i at "Kan ikke kritisere han for å spise pizza da". Hva de spiser og drikker er sekundært, men at kongehuset viser seg offentlig med en som er tiltalt for vold og overgrep - det er litt ugreit faktisk. De er "overhodene" våre, overhodene til ofrene også. 

Jeg tror ikke de kongelige på noen måte syns det Marius er tiltalt for er greit, men jeg forstår ikke at de ønsker og orker å omgås han nå. Tror de ikke på alvoret? Syns de synd på han? En søster burde vært kvalm av å tenke på at han har forgrepet seg seksuellt på kvinner. 

Etter å selv ha brutt kontakten med et voldelig familiemedlem (nærmeste familie) så er det litt vanskelig å forstå hva de holder på med faktisk. De vil nok støtte og få han på rett spor, men hva med å vente til ETTER ? Turer, pizzaer osv som havner i tabloidpressen nå passer seg rett og slett ikke. 

Og hvorfor sitter ikke denne voldsmannen i varetekt nå!!? 

Enig med deg. Utrolig dårlig dømmekraft av Ingrid Alexandra, jeg har også nevnt dette i tråden om kongehuset. Jeg mener at de bør holde avstand til han i det offentlige. Det tar seg svært dårlig ut å vise seg ute med han, uansett om han er en bror eller en sønn. 

Endret av Ti.09
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (33 minutter siden):

Ja, det vil bli vanskelig. Enig i det.

Skrevet

Når jeg leste her om hvordan lille Marius har blitt «jaget rundt» av pressen siden han var tre år gammel, måtte jeg humre litt i skjegget. Når man går tilbake å ser bilder av Marius som barn, så er det stort sett bare bilder tatt i offisielle sammenhenger, lagt ut av kongehuset selv. Marius feirer jul med kongen og dronningen, Marius på mammas arm på slottsbalkongen, Marius som stolt storebror til yngre søsken, Marius på første skoledag hånd i hånd med kronprinsen (hvorfor var han med der egentlig?), Marius staset opp på rød løper, Marius på trappa til Skaugum på 17. mai, Marius på ferie med kronprinsen, og så videre, og så videre. Er det noen som har eksponert Marius offentlig, så er det jo moren. Jeg tenker på kongelige barn i andre monarkier, som vi knapt nok har sett bakhodet på, fordi foreldrene vil skjerme dem. Marius har blitt vist og båret fram i offentligheten av sin egen familie, og ikke «jaktet på» av den kulørte ukepressen. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Gjest Avispapir
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Når jeg leste her om hvordan lille Marius har blitt «jaget rundt» av pressen siden han var tre år gammel, måtte jeg humre litt i skjegget. Når man går tilbake å ser bilder av Marius som barn, så er det stort sett bare bilder tatt i offisielle sammenhenger, lagt ut av kongehuset selv. Marius feirer jul med kongen og dronningen, Marius på mammas arm på slottsbalkongen, Marius som stolt storebror til yngre søsken, Marius på første skoledag hånd i hånd med kronprinsen (hvorfor var han med der egentlig?), Marius staset opp på rød løper, Marius på trappa til Skaugum på 17. mai, Marius på ferie med kronprinsen, og så videre, og så videre. Er det noen som har eksponert Marius offentlig, så er det jo moren. Jeg tenker på kongelige barn i andre monarkier, som vi knapt nok har sett bakhodet på, fordi foreldrene vil skjerme dem. Marius har blitt vist og båret fram i offentligheten av sin egen familie, og ikke «jaktet på» av den kulørte ukepressen. 

Jeg også ramlet over disse bildene fra første skoledag og lurte på hvorfor i alle dager DET var en offisiell greie med journalister til stede.

Skrevet (endret)
TigerK skrev (32 minutter siden):

Helt enig - de eneste bildene jeg kommer på er de fra slottsbalkongen da de giftet seg. Mor og stefar løfter den lille gutten opp så halve Oslo får hilse på han. Og når dronning Sonja ligger på kne på gulvet og leker med ham på et isbjørnskinn. 

Endret av Gulline
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...