Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

https://www.seher.no/kongelig/tok-med-marius-pa-pizza-og-ol/84085694

Vi har fått vite at MBH er under etterforskning for nye forhold, ett av dem beskrives som alvorlig. Dette skjedde etter at politiet gjorde en ransaking i hans «nye» leilighet i ett av Oslos fornemme strøk. 
På tross av alle sakene han er tiltalt for fra før, og nå trolig flere påkommende saker, så er det absolutt relevant å igjen stille spørsmål hvor finansene til livsstilen kommer fra? Han bor i en råflott leilighet og lever livet på øverste hylle. 

Så får vi bekreftet at han har oppholdt seg i Hemsedal i julen med de omkostninger som også må betales for. 
At han sitter sammen med prinsesse Ingrid Alexandra på restaurant første juledag og drikker øl til lunsjmaten er ikke kongelig kutyme, med ref. til prinsessens eget valg. Det er mulig at hun gir blanke i kutyme - det ser slik ut.
Regningen betales i praksis av det norske folk. 

MBH ser ut til å leve livet som før. Med den nye etterforskningen fra ransakingens funn, så drar han likevel til fjells og lever livet, og drikker øl til maten på formiddagen. Det passer seg ikke, rett og slett. Det er støtende og gjør et ubetinget negativt inntrykk i lys av alle sakene han snart skal stå ovenfor i en rettsbehandling. Han er ikke dømt for noe ennå, men han har sterke bevis imot seg. 

Er det ingen som korrigerer denne voksne mannen som er knyttet opp til kongehuset? Hvem betaler hans livsstil? 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg stusser også veldig over PST som er såpass tett på familien, og som antagelig har visst om veldig mye av «problemkompleksene». Dette er et skrekkeksempel på hva som kan skje når en ikke-kongelig  gutt skal vokse opp i en kongelig familie; det skal være fornemt, polert og blankt på utsiden, og så skal alt som ikke passer seg dysses ned. Kronprinsparet må ha hatt inkompetente rådgivere og tatt noen ukloke valg selv, samt at politi, PST, garden og alle andre som visste noe har gjort vondt verre ved å la denne svært bortskjemte mannen dure frem etter eget godtbefinnende. 

Forøvrig veldig enig med deg @Eufemia- at det alldeles ikke passer seg å sitte oppe i Hemsedal og drikke øl til lunsj (på statens regning, antagelig) like i forkant av en såpass alvorlig rettssak. Han rekker vel en hyggelig tur til en privat øy i Karibien før 3. februar 🙄

Endret av missLynch
  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet
missLynch skrev (18 minutter siden):

Jeg stusser også veldig over PST som er såpass tett på familien, og som antagelig har visst om veldig mye av «problemkompleksene». Dette er et skrekkeksempel på hva som kan skje når en ikke-kongelig  gutt skal vokse opp i en kongelig familie; det skal være fornemt, polert og blankt på utsiden, og så skal alt som ikke passer seg dysses ned. Kronprinsparet må ha hatt inkompetente rådgivere og tatt noen ukloke valg selv, samt at politi, PST, garden og alle andre som visste noe har gjort vondt verre ved å la denne svært bortskjemte mannen dure frem etter eget godtbefinnende. 

Forøvrig veldig enig med deg @Eufemia- at det alldeles ikke passer seg å sitte oppe i Hemsedal og drikke øl til lunsj (på statens regning, antagelig) like i forkant av en såpass alvorlig rettssak. Han rekker vel en hyggelig tur til en privat øy i Karibien før 3. februar 🙄

Helt enig. Dette er så vanvittig at man skulle ikke tro det var mulig. Skulle ønske noen turde gå nøye gjennom og finne ut hvem som i realiteten finansierer dette luksuslivet. Leilighet på Frogner til opp i mot 50.000 pr mnd., turer til Hemsedal og rundt omkring i inn- og utland. Er det norske skattebetalere som betaler? Selv betaler han ikke skatt ... for han lever tydeligvis på almisser fra foreldrene ... som igjen - ikke betaler skatt av sine inntekter. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
missLynch skrev (13 minutter siden):

Jeg deler din oppfatning. 
Jeg vil gjerne legge til at det hele er et skrekkeksempel på å se forbi, lukke øynene, og stryke med hårene der hvor en oppdragelse skulle inneholdt korrektiver. Med ref. til MM brev hvor hun forsøker å «beskytte» sin unge voksne sønn ved 20 års alder, er også med på å danne bildet av hvordan oppdragelsen kan ha vært. Hvor mye skal oversees, ignoreres, glattes over - i stedet har det dannet seg et inntrykk av en svært bortskjemt sønn/stesønn som har fått god bistand til å miste bakkekontakten. Det er sikkert ikke vanskelig å miste kontakten med bakken/virkeligheten når man får særbehandling og slipper å stå til rette for dårlig oppførsel etc.  

Med tanke på opplysningene vedrørende MBH øl-lunsj med prinsesse IA første juledag, så er dette enda en sak som vil dundre inn i folks bevissthet hver gang IA viser seg i offentligheten. Hun velger å bindes til broren som angivelig er tiltalt for mange overgrep, vold etc. - noe som vil overdøve hva hun måtte gjøre av offentlige oppdrag fremover. Ved å knytte seg så tett til MBH vil hun speile lojalitet til ham. Dette vil garantert provosere ofrene for hans vold og overgrep, og stille tvil om prinsessens moralske kompass. Om de velger å ha omgang må dette skje privat. 

Det kan se ut til at de kongelige forsøker å skyve realitetene unna, men dersom MBH blir dømt i tingretten vil dette i sin helhet slå inn dørene på Skaugum hvor det sitter en familie som ikke synes å være forberedt på den stormen som kan komme. 
Om han dømmes etter tiltalen, så kan verken kongehus eller kongefamilie vise seg sammen med ham i offentligheten i fremtiden. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Jeg synes han fortjener hvert eneste medieoppslag han får. Han fortjener at Se og hør er på nakken hans kontinuerlig. Alle sånne drittsekker som han skulle hatt samme omtale i media. Stilles til spott og spe som i en gammeldags gapestokk. Det har jo tydeligvis ikke noe å si for Marius, han fortsetter som før. Hadde han ønsket at de lot vær å skrive om han så hadde han latt vær å gjøre de tingene han gjør. Men nå er det nesten som at han synes det er GØY å være i rampelyset og vise frem hvor mye han kan gjøre fritt frem uten konsekvens (enda). Jeg har personlig NULL sympati med han. Han har selv egenhendig satt seg selv i den her situasjonen og påført mange andre mennesker lidelse. Han har hatt så mange sjangser til å legge seg flat, gjøre opp for seg og bli et bedre menneske. Men det hverken klarer eller vil han. 
Og jeg håper Mette Marit også tilslutt klarer å ta innover seg hva hun har vært med på å legitimere. Hvordan hun ikke har støttet ofrene i denne saken og ryddet opp etter Marius. Hun svekker virkelig min tillit til kongehuset!

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

https://www.seher.no/kongelig/tok-med-marius-pa-pizza-og-ol/84085694

Vi har fått vite at MBH er under etterforskning for nye forhold, ett av dem beskrives som alvorlig. Dette skjedde etter at politiet gjorde en ransaking i hans «nye» leilighet i ett av Oslos fornemme strøk. 
På tross av alle sakene han er tiltalt for fra før, og nå trolig flere påkommende saker, så er det absolutt relevant å igjen stille spørsmål hvor finansene til livsstilen kommer fra? Han bor i en råflott leilighet og lever livet på øverste hylle. 

Så får vi bekreftet at han har oppholdt seg i Hemsedal i julen med de omkostninger som også må betales for. 
At han sitter sammen med prinsesse Ingrid Alexandra på restaurant første juledag og drikker øl til lunsjmaten er ikke kongelig kutyme, med ref. til prinsessens eget valg. Det er mulig at hun gir blanke i kutyme - det ser slik ut.
Regningen betales i praksis av det norske folk. 

MBH ser ut til å leve livet som før. Med den nye etterforskningen fra ransakingens funn, så drar han likevel til fjells og lever livet, og drikker øl til maten på formiddagen. Det passer seg ikke, rett og slett. Det er støtende og gjør et ubetinget negativt inntrykk i lys av alle sakene han snart skal stå ovenfor i en rettsbehandling. Han er ikke dømt for noe ennå, men han har sterke bevis imot seg. 

Er det ingen som korrigerer denne voksne mannen som er knyttet opp til kongehuset? Hvem betaler hans livsstil? 

Det med betaling av livsstil håper jeg kommer fram under rettssaken , men jeg er stygt redd for at jeg vi skattebetalere som står for den moroa ; altså at det går fra apanasjen , som hvert år økes med noen millioner….

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
FruR skrev (8 minutter siden):

Noen som har vært på rusrehabilitering og vet hvordan det funker? Skal du holde deg unna alt av rus? Altså hvis du har et problem med kokain for eksempel så skal du kutte ut alkohol også? Altså Marius burde ikke drikke øl nå selv hvis det har vært andre rusmidler som har vært hans hovedutfordring? ( 

Flyttet fra kongehuset tråden⬆️

Ikke jeg men kjenner noen. Dette er ulikt. Mange som sliter med ulovlige rusmidler kan bruke lovlig alkohol. Kommer helt an på mange ting. Ofte er alkohol redningen iht å komme ut av rusavhengighet på ulovlige stoffer. De fleste jeg kjenner eller kjenner til , har drukket alkohol, samtidig med rus avvikling. Men en jeg vet om (ikke kjenner) vet jeg ikke fikk alkohol heller. Det er ikke noe fasit på det. Ulike folk og ulike behov og ulike steder, ulike behandlinger, og ulike målsettinger. 

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Ikke jeg men kjenner noen. Dette er ulikt. Mange som sliter med ulovlige rusmidler kan bruke lovlig alkohol. Kommer helt an på mange ting. Ofte er alkohol redningen iht å komme ut av rusavhengighet på ulovlige stoffer. De fleste jeg kjenner eller kjenner til , har drukket alkohol, samtidig med rus avvikling. Men en jeg vet om (ikke kjenner) vet jeg ikke fikk alkohol heller. Det er ikke noe fasit på det. Ulike folk og ulike behov og ulike steder, ulike behandlinger, og ulike målsettinger. 

For det første er alkohol det rusmiddel med sterkest kobling til vold. Marius er tiltalt for vold mot kvinner. 

For det andre vil alkohol kunne trigge sug etter sentralstimulerende midler som kokain for dem med Marius sin bakgrunn. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Hekken skrev (18 minutter siden):

Det med betaling av livsstil håper jeg kommer fram under rettssaken , men jeg er stygt redd for at jeg vi skattebetalere som står for den moroa ; altså at det går fra apanasjen , som hvert år økes med noen millioner….

Enig. 
Det er et åpenbart problem i et demokratisk, åpent og transparent samfunn at ikke kongehuset kommer med en plausibel forklaring på pengeflyten/pengestrømmen, fordi det hele tiden stilles spørsmål om pengene til hans livsopphold kommer fra kronprinsparet/apanasjen. 

Det er nå en gang slik at hans mor, MM, nok ikke tok med seg nevneverdig økonomisk kapasitet inn i ekteskapet. Videre må det være lov å anta at kronprinsen har særeie på Skaugum m/tilhørigheter. Kronprinsparet har utvilsomt sørget for både husvære på Skaugum og økonomiske midler. 

MBH har i så måte mottatt penger som på ett eller annet tidspunkt vil kunne bli forskudd på arv, og i så måte må dette motregnes/fraregnes ift. hans to halvsøsken. Spørsmålet i så måte er da i så fall fra hvilken arv? Fordi kronprinsen er ikke hans far, og da er det morsarven det må tas penger fra. Problemet er i så fall at morsarven vil måtte komme fra kronprinsparets felles apanasje. Den apanasjen er ment som drift av kronprinsparets virksomhet. 
MBHs mormor har bidratt til å betale advokatutgifter, hvilket fremstår som meget spesielt. 

Kongehusets tåkelegging rundt MBH sine finanser er i det hele meget påtagelig. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Krokenguri skrev (21 minutter siden):

Mener du at lovlig rus er redningen for å komme seg ut av «ulovlig rusavhengighet», det er i så fall svært spesielt. Er man rusavhengig, holder man seg unna alle typer rus. Men dette er en helt annen diskusjon.  Uansett, så burde Marius, som er kjent rusavhengig «stakkar» holde seg langt unna alkohol. Det viser bare enda en gang at han gir blanke i det meste. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (21 minutter siden):

For det første er alkohol det rusmiddel med sterkest kobling til vold. Marius er tiltalt for vold mot kvinner. 

For det andre vil alkohol kunne trigge sug etter sentralstimulerende midler som kokain for dem med Marius sin bakgrunn. 

Og alkohol senker/påvirker impulskontroll og kan øke risikovillighet, slik at det er vanskeligere å motstå sug etter andre stoffer (og utøve vold og andre straffbare handlinger) 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (30 minutter siden):

Da lurer jeg på ved hvilken rusbehandling man får slike råd? De tilfellene jeg kjenner til får man stikk motsatt beskjed. Til og med folk som går på slankekurs får ofte beskjed om å holde seg unna alkohol. Ikke først og fremst pga kaloriinnholdet - men på grunn av at om man drikker alkohol så vil man ofte miste hemninger/selvkomtroll og da lettere spise mat man ikke burde ihht planen.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tove Taalesen har et viktig debattinnlegg i Nettavisen i dag:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ny-bok-om-marius-borg-hoiby-kjenner-pa-ubehag/o/5-95-2820866

Før rettssaken i det hele tatt er begynt er det skrevet tre bøker om saken. Det er tydelig at respekt for rettsstaten er langt viktigere i disse tre tilfellene enn den kommersielle vinningene forfatterne og forlagene selv kan få.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Muskath skrev (28 minutter siden):

Mener du at lovlig rus er redningen for å komme seg ut av «ulovlig rusavhengighet», det er i så fall svært spesielt. Er man rusavhengig, holder man seg unna alle typer rus. Men dette er en helt annen diskusjon.  Uansett, så burde Marius, som er kjent rusavhengig «stakkar» holde seg langt unna alkohol. Det viser bare enda en gang at han gir blanke i det meste. 

For mange er det det. Det er to type avhengighet. Ikke alle som slutter med ulovlige midler , har mål om å slutte med alkohol, og ikke alle som sliter med ulovlige rusmidler er alkoholikere.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

For mange er det det. Det er to type avhengighet. Ikke alle som slutter med ulovlige midler , har mål om å slutte med alkohol, og ikke alle som sliter med ulovlige rusmidler er alkoholikere.

De aller fleste som sliter med rusavhengighet blir trigget av alkohol. Det går an å avvenne seg fra ulovlige rusmidler og senere prøve seg fram med hvordan man kan tåle alkohol uten å bli trigget tilbake til misbruket igjen.
Og Burde ikke Marius være i fasen at han slutter med alle rusmidler. Og når han blir ferdig med den fasen, går det an å prøve ut hvordan man kan tåle å drikke alkohol. 
Det at det er «to typer avhengighet» er ikke tilfelle. Det fins like mange typer avhengighet som det er avhengige. Og man trenger ikke være alkoholiker for å bli trigget av alkohol til å ty til sterkere stoffer.

Endret av Muskath
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Frisk Frosk skrev (14 minutter siden):

Tove Taalesen har et viktig debattinnlegg i Nettavisen i dag:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ny-bok-om-marius-borg-hoiby-kjenner-pa-ubehag/o/5-95-2820866

Før rettssaken i det hele tatt er begynt er det skrevet tre bøker om saken. Det er tydelig at respekt for rettsstaten er langt viktigere i disse tre tilfellene enn den kommersielle vinningene forfatterne og forlagene selv kan få.

Da må du forklare meg hva disse bøkene tar opp om selve saken. Jeg ser det nemlig ikke sånn. Den siste vet ingen av oss hva omhandler. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (26 minutter siden):

Da må du forklare meg hva disse bøkene tar opp om selve saken. Jeg ser det nemlig ikke sånn. Den siste vet ingen av oss hva omhandler. 

En minimum er kanskje å ta seg bryet med å lese artikkelen i lenken selv først?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Om han dømmes etter tiltalen, så kan verken kongehus eller kongefamilie vise seg sammen med ham i offentligheten i fremtiden. 

Eh, jo, selvfølgelig kan de det. Vi lever i en rettsstat. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (37 minutter siden):

En minimum er kanskje å ta seg bryet med å lese artikkelen i lenken selv først?

Roe deg ned. Det var Frida Frosk som nevnte at det var bøker om saken - så det var henne jeg spurte om akkurat det. Jeg har lest begge bøkene som er utgitt til nå og skommenterer utifra det jeg har lest. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Eh, jo, selvfølgelig kan de det. Vi lever i en rettsstat. 

Dette har ingenting med å leve i en rettsstat å gjøre. 
Dette har å gjøre med hvordan kongehuset vil bli oppfattet ved å vise seg offentlig sammen med - dersom MBH dømmes for voldtekt, seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner. Jeg kan vanskelig se for meg at landets befolkning vil ta lett på at kongehuset i så fall bringer ham inn i kongehusets offentlige varme. Hva de gjør privat er en helt annen sak. 

Himmel og hav! Mener du virkelig at kongehuset kan vise seg offentlig sammen med en serieovergriper dersom han dømmes for dette. For rettsstatens skyld så presiserer jeg; Dersom! 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...