Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snurrevippen skrev (16 minutter siden):

Det hadde vært uklokt å uttrykt noe slikt. Dette forutsetter at alle kortene ligger på bordet, og det gjør de ikke. De står midt i en straffesak og mye gjenstår å bli belyst. Derfor blir det urimelig å mene de skulle ha uttalt seg nå. Hvorfor skal andre diktere hva de skulle sagt når de sannsynligvis handler ut fra de juridiske og institusjonelle rådene de har fått?

Hadde de derimot uttalt seg så hadde det også blitt tolket som et forsøk på å påvirke både rettsprosessen og opinionen. Uansett så ser man jo det blir feil. Man kan nesten banne på at kritikken hadde haglet på grunn av feil tonelag, feil mimikk, feil klær og frisyre og ikke minst feil ordvalg. 

Jeg bare skriver hva dem burde ha sagt hvis dem ønsker å prioritere ofrene. 

Som selvfølgelig ikke vil påvirke straffesaken. 

Problemet er det du vet, hvis dem har et annet intresse enn å prioritere ofrene. 

"Vi tar dommen til etterretning".... Ja, du kommer å mene det er helt flott og riktig etter at Marius blir dømt for et tosifret ulike lovbrudd. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vi noen tanker rundt hvordan rettssaken blir i januar? Blir tidligere samboere  og kjærester kalt inn som vitner; må de vitne eller er dette frivillig? Jeg spør av uvitenhet :) Må alle som er omfattet av tiltalepunktene vitne i retten? (Tenker på Fosta-saken, der var det rimelig mange vitneforklaringer).

• Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (2 timer siden):

Det første avsnittet kunne de faktisk sagt uten å blande seg i rettssaken eller ta side eller noe som helst.

Takk. Jeg er ikke med på at det ikke lar seg gjøre å si noe uten å inkriminere han eller avsløre ting om han. Alle skjønner at han i beste fall er en idiot, og de fleste har forståelse for at man kan få nok av en voksen rusmisbruker i familien.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

De kan helt fint si at de tar avstand fra all vold (mot kvinner) uten å blande seg i rettssaken. Og ja, det er muligens en selvsagthet, men de hadde hatt mye å vinne på å understreke dette i dag.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja hvem skulle trodd at vi fikk en kongefamilie som var så knyttet til personer med kriminelle tilbøyeligheter at det blir vanskelig for dem å uttale seg om den nærmeste familie uten å havne i en juridisk hengemyr ?

Ser virkelig frem til rettsak og dom i tilfellet Marius. Så får vi bare håpe at rettferdigheten står i fokus.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Momma skrev (7 minutter siden):

De kan helt fint si at de tar avstand fra all vold (mot kvinner) uten å blande seg i rettssaken. Og ja, det er muligens en selvsagthet, men de hadde hatt mye å vinne på å understreke dette i dag.

Enig i dette.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke å forstå at absolutt ingen i kongehuset har valgt å få hjelp til å forfatte noen velvalgte ord. Den øredøvende tausheten "roper", og den totale avvisningen (av å svare på spørsmål) fremstår etterhvert som likegyldighet. Jeg tror ikke de på noen som helst måte er likegyldige, men det kan virke slik når de fullstendig overser media ved å ikke møte blikkene deres engang, og når de blir konfrontert med kritikk svarer MM "det står jeg godt i". De har ikke uttalt veldig mye mer enn at de føler med alle involverte, også Marius, og det viste de jo ved å ta han med på ferietur rett før tiltalen. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (3 minutter siden):

Jeg klarer ikke å forstå at absolutt ingen i kongehuset har valgt å få hjelp til å forfatte noen velvalgte ord. Den øredøvende tausheten "roper", og den totale avvisningen (av å svare på spørsmål) fremstår etterhvert som likegyldighet. Jeg tror ikke de på noen som helst måte er likegyldige, men det kan virke slik når de fullstendig overser media ved å ikke møte blikkene deres engang, og når de blir konfrontert med kritikk svarer MM "det står jeg godt i". De har ikke uttalt veldig mye mer enn at de føler med alle involverte, også Marius, og det viste de jo ved å ta han med på ferietur rett før tiltalen. 

De kunne i det minste sagt noe om at det norske kongehuset er i en krise, noe om at de forstår folkets bekymring eller ett eller annet 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (6 minutter siden):

De kunne i det minste sagt noe om at det norske kongehuset er i en krise, noe om at de forstår folkets bekymring eller ett eller annet 

Tenker de bør si noe først når rettssaken mot ham er ferdig, og om han evt. blir dømt.

Sier de ikke noe selv da, så deler jeg din skuffelse over kongehuset. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden):

Tror ikke du skal forvente for mye. Dette har gått for langt allerede, skulle de ha sagt noe nå så måtte det ha vært regissert av et kompetent rådgiverteam. Og akkurat det ser det ut som at kongehuset mangler.

Det virker heller ikke som at folkets bekymring er noe som betyr noe for disse personene. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (25 minutter siden):

Kronprinsen møtte da blikket til pressen?

Kronprins Haakon om tiltalen mot Marius Borg Høiby – NRK Trøndelag – Lokale nyheter, TV og radio https://share.google/W3ENMHCm4okZCpPPX

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Isild skrev (34 minutter siden):

De færreste tenker vel at de er likegyldige, og selv om de hadde ønsket å si noe hadde det neppe vært så lurt i den situasjonene de står i nå. At de viker unna media kan like gjerne handle om sårbarhet etter en krevende tid. Litt som hos helsepersonell i tunge situasjoner, de kan være sterkt preget, men profesjonalitet må komme først. Et annet eksempel er Støre nå nylig. Han står i en personlig krise etter barnebarnets død bare noen dager etter fødsel, samtidig som sønnen er mistenkt i saken. Som statsminister må han balansere mellom det private og det profesjonelle.

Selv om situasjonene ikke er like, viser det at det å bære ansvar i offentligheten ofte krever tilbakeholdenhet fremfor å knekke sammen utad.

Endret av Snurrevippen
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Slottet, kongen eller andre i kongehuset/familien kan selvfølgelig uttale seg og ytre støtte til ofre i Marius-saken uten å blande seg inn i rettssaken.
Her er noe av hva kongen sa etter skytingen på Pride for noen år siden: «Familien min og jeg er forferdet over nattens skytetragedie i Oslo sentrum, der to mennesker ble drept og mange skadet. Vi føler med alle pårørende og berørte og sender varme tanker til alle som nå er redde, urolige og i sorg»

Etter terroren på utøya sa han blant annet: «Vi har vært vitne til grusomme handlinger, både i Oslo og på Utøya. Våre tanker går selvfølgelig til dem som er rammet og til deres pårørende.»

På tidspunktene for disse uttalelsene var det ikke gjennomført noen rettssak, det var ingen dom og jeg vet ikke om det engang var tatt ut tiltale i noen av sakene på tidspunktet kongen ytret disse støtteerklæringene. 

Og for å komme «dere» i forkjøpet; jeg sammenligner på ingen måte alvorligheten i disse sakene, jeg viser kun til hvordan kongen tidligere har ytret støtte til ofre uten at det har kommet bekymringer rundt at han med det skulle ha blandet seg inn i en pågående kriminalsak

https://www.blv.no/nyheter/kongen-vi-ma-stotte-hverandre/s/1-1175899-5678693

https://www.vg.no/nyheter/i/rEQgll/kong-harald-om-masseskytingen-familien-min-og-jeg-er-forferdet

Endret av TigerK
Understreker siste paragraf
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
TigerK skrev (3 minutter siden):

Slottet, kongen eller andre i kongehuset/familien kan selvfølgelig uttale seg og ytre støtte til ofre i Marius-saken uten å blande seg inn i rettssaken.
Her er noe av hva kongen sa etter skytingen på Pride for noen år siden: «Familien min og jeg er forferdet over nattens skytetragedie i Oslo sentrum, der to mennesker ble drept og mange skadet. Vi føler med alle pårørende og berørte og sender varme tanker til alle som nå er redde, urolige og i sorg»

Etter terroren på utøya sa han blant annet: «Vi har vært vitne til grusomme handlinger, både i Oslo og på Utøya. Våre tanker går selvfølgelig til dem som er rammet og til deres pårørende.»

På tidspunktene for disse uttalelsene var det ikke gjennomført noen rettssak, det var ingen dom og jeg vet ikke om det engang var tatt ut tiltale i noen av sakene på tidspunktet kongen ytret disse støtteerklæringene. 

Og for å komme «dere» i forkjøpet; jeg sammenligner på ingen måte alvorligheten i disse sakene, jeg viser kun til hvordan kongen tidligere har ytret støtte til ofre uten at det har kommet bekymringer rundt at han med det skulle ha blandet seg inn i en pågående kriminalsak. 

https://www.blv.no/nyheter/kongen-vi-ma-stotte-hverandre/s/1-1175899-5678693

https://www.vg.no/nyheter/i/rEQgll/kong-harald-om-masseskytingen-familien-min-og-jeg-er-forferdet

Skulle da bare mangle at kongen, statsministeren m.fl sier at beviselig skyting og tap av liv, er en tragedie.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
~ Ada ~ skrev (10 timer siden):

Skulle da bare mangle at kongen, statsministeren m.fl sier at beviselig skyting og tap av liv, er en tragedie.

Det er vel også påfallende tragisk at man har en serie-kriminell vold og voldtektsmann i familien?

Det er beviselig at MBH har utøvd vold, han har selv innrømmet det.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
1600 skrev (26 minutter siden):

Det er vel også påfallende tragisk at man har en serie-kriminell vold og voldtektsmann i familien?

Det er beviselig at MBH har utøvd vold, han har selv innrømmet det.

Det første var ikke poenget. 

Kronprinsen uttalte i den sammenheng at det er en alvorlig sak, der han håper alle får god hjelp og støtte. 

Kort tid etter innrømmelsen ble saken utvidet med to nye forhold han ikke erkjenner. Senere ble første siktelse endret til mishandling i nære relasjoner, som han ikke erkjenner. 

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (26 minutter siden):

Det første var ikke poenget. 

Kronprinsen uttalte i den sammenheng at det er en alvorlig sak, der han håper alle får god hjelp og støtte. 

Kort tid etter innrømmelsen ble saken utvidet med to nye forhold han ikke erkjenner. Senere ble første siktelse endret til mishandling i nære relasjoner, som han ikke erkjenner. 

Ja, vi så alle hvor god hjelp han gav Julianne`s mor året før, da hun kontaktet ham. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Ja, vi så alle hvor god hjelp han gav Julianne`s mor året før, da hun kontaktet ham. 

Det kan du si. Nå var temaet hva som er sagt/ikke, hva som burde vært formidlet. Det du skriver tyder på at ytterligere eksplisitt holdning mot vold i en uttalelse, ikke hadde spilt noen rolle for ditt syn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Problemet er slik jeg ser det-er  ikke hovedsakelig  at M blir med moren sin på madrasskjøp eller stefaren og bror på en ferie. Men at det blir publisert i media. Slik får vi vite det- og man sørger også for at det som   blir avbildet er med et lite smil. Tenk - her går de og hygger seg! 
Jeg er for åpenhet- men akkurat dette er for klikk- intet annet. 
Jeg synes også kronprins paret kunne vært tydeligere på at handlingene som etterforskes, tar de soleklart avstand fra, men på den annen side, vanskelig å vite hva som ville bli tiltalene. Så ved å begynne å si noe, ville det kunne bli vrient etterhvert.     Jeg sliter litt med Mette Marits: Jeg står godt i kritikken. Med et halvsmil på leppen, som utad virker litt arrogant.Men som foreldre hadde de sikkert mest lyst å grine, som kronprinspar var de på jobb da. 
Så min oppsummering blir: jeg forstår og forstår ikke. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...