Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
CAPS LOCK skrev (6 minutter siden):

I NOKAS-saken nektet alle de tiltalte skyld, men etter at de ble dømt i tingretten, erkjente de skyld, og da fikk de alle sammen stor strafferabatt: 

NOKAS-ranet – Wikipedia 

Jeg ser nå av NRKs artikkel at hans forsvarer Ellen Holager Andenæs sier at "Høiby erkjenner straffskyld for de samme forholdene som han har innrømmet tidligere. Det dreier seg om vold mot en tidligere samboer bosatt på Frogner og at han har ødelagt gjenstander inne i kvinnens leilighet. – Men ellers så nekter han straffskyld for samtlige forhold, mer eller mindre, sier Andenæs." 

Nå er det bestemt om Marius Borg Høiby skal bli tiltalt – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet 

Vet, men det er jo mange år siden, og Frosta-saken er vel også mer relevant å sammenlikne med? Skal selvfølgelig aldri si noe sikkert, men å komme krypende til korset på ekstrem overtid i denne saken tror jeg ikke hjelper…

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CAPS LOCK skrev (10 minutter siden):

I NOKAS-saken nektet alle de tiltalte skyld, men etter at de ble dømt i tingretten, erkjente de skyld, og da fikk de alle sammen stor strafferabatt: 

NOKAS-ranet – Wikipedia 

Jeg ser nå av NRKs artikkel at hans forsvarer Ellen Holager Andenæs sier at "Høiby erkjenner straffskyld for de samme forholdene som han har innrømmet tidligere. Det dreier seg om vold mot en tidligere samboer bosatt på Frogner og at han har ødelagt gjenstander inne i kvinnens leilighet. – Men ellers så nekter han straffskyld for samtlige forhold, mer eller mindre, sier Andenæs." 

Nå er det bestemt om Marius Borg Høiby skal bli tiltalt – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet 

Også interessant å se straffeutmålingene og endringene i de ulike domstolene. Høyesterett justerte jo de fleste tilbake til eller i retning mot første dom. Har ikke lest dommene, men kan vel være at strafferabatt for tilståelser var en av årsakene, at dette ikke skulle vektlegges i så stor grad når de ble gitt i ettertid? 

• Liker 1
Skrevet
Andrea59 skrev (5 minutter siden):

Den siste ferien (spesielt den, siden det er så tett opp til tiltalen, men selvsagt tidligere turer også) med kronprinsen…det er så utrolig umusikalsk. Hva tenker de med? De må jo være fullstendig i sin egen verden, à la Marie Antoinette («hvorfor spiser de ikke kake»…)

Gjør det ekstra mer spesielt her når Snekkestad som må ha levd under et helvete med MBH i mange år, har en mor som varslet kronprins Haakon om hva som foregikk, og HM svarer "det skal vi komme tilbake til senere". Og moren og Snekkestad hører aldri noe mer fra kronprinsen. 
Ingenting av det HM har gjort/ikke gjort i denne saken viser tegn på støtte til voldsutsatte kvinner.
Ikke min fremtidige konge nei..

• Liker 34
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Andrea59 skrev (8 minutter siden):

Den siste ferien (spesielt den, siden det er så tett opp til tiltalen, men selvsagt tidligere turer også) med kronprinsen…det er så utrolig umusikalsk. Hva tenker de med? De må jo være fullstendig i sin egen verden, à la Marie Antoinette («hvorfor spiser de ikke kake»…)

Jeg lurer også på hva Kongen og særlig Dronningen tenker om alt dette. Det er klart, HM gjør som han vil, men slik jeg har opplevd kongehuset så er de en sammensveiset gjeng og de eldste gir råd. Jeg klarer ikke å se for meg at Dronningen er casual til alt dette. Hun har virket som hun er relativt jordnær (selv om hun naturligvis lever i overklassen) og empatisk. 

Kongeparet har liten makt i dette som skjer nå, så det er bare en personlig undring fra min side om hvordan dette må være for dem. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Det jeg absolutt ikke forstår i denne saken. Er hvordan kan det ha fått lov til å pågå så lenge.
Det viser seg i ettertid at mange har vist. Hvorfor har ingen tatt tak og gjort noe. Har alle instanser vært handlingslammet.
Synes så synd på Nora som har levd i det samme helvete som Juliane. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Avispapir skrev (8 minutter siden):

Jeg lurer også på hva Kongen og særlig Dronningen tenker om alt dette. Det er klart, HM gjør som han vil, men slik jeg har opplevd kongehuset så er de en sammensveiset gjeng og de eldste gir råd. Jeg klarer ikke å se for meg at Dronningen er casual til alt dette. Hun har virket som hun er relativt jordnær (selv om hun naturligvis lever i overklassen) og empatisk. 

Kongeparet har liten makt i dette som skjer nå, så det er bare en personlig undring fra min side om hvordan dette må være for dem. 

Forferdelig tragisk for kongeparet. Trist at dette skulle komme når de står ved livets ende.

De hadde nok forventet at HM sitt forhold til MM kom til å bli destruktivt for monarkiet, men hadde nok kke forventet at dragsug av dette kaliberet.

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet
Junijulia skrev (Akkurat nå):

Det jeg absolutt ikke forstår i denne saken. Er hvordan kan det ha fått lov til å pågå så lenge.
Det viser seg i ettertid at mange har vist. Hvorfor har ingen tatt tak og gjort noe. Har alle instanser vært handlingslammet.

Fordi han er blitt skjermet i kraft av hvem han er sønnen til. Hvis noen i det hele tatt betviler det lenger, så lever de i fornektelse. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Han har levd et grenseløst liv. Lenge. Dette har gjort han til den han er. De er alle medskyldige. Hele familien hans. Kvinnehater er han. Fordi han KAN. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Har null sympati for familien. Inklusive kongen og hans frue. 

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Junijulia skrev (7 minutter siden):

Jo mer status man har, jo mer kan ting 'forsvinne' 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
miss summers skrev (7 minutter siden):

Har null sympati for familien. Inklusive kongen og hans frue. 

Bra, det burde du faktisk ikke ha, det er ikke synd på dem i det hele tatt

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Har sagt det før, og sier det igjen: det blir spennende å se «Året med kongefamilien» på NRK 2. juledag. Dette er en så uspiselig, bortskjemt og forkvaklet fyr at det finnes ikke unnskyldninger på noen som helst måte. For noen lidelser han har påført kvinner. Det er ikke til å fatte 😥

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Era Vulgaris skrev (7 minutter siden):

Fordi han er blitt skjermet i kraft av hvem han er sønnen til. Hvis noen i det hele tatt betviler det lenger, så lever de i fornektelse. 

Enig. Og det er på tide at de innrømmer at han har blitt skjermet. Og at de  med sin unnlatelse har satt andres liv i fare.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
blasfeminist skrev (3 timer siden):

Forskjellen er at ofrene til Marius hadde frivillig sex med han på forhånd (såvidt jeg har forstått). JK bedrev jo direkte overfallsvoldtekter.

Det er feil. JK voldtok (og mishandlet) i hovedsak kvinner han hadde en eller annen relasjon til, alt fra samboer/kjæreste til jobbforbindelser, couchsurfer mm.

Endret av Apollonia
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Avispapir skrev (1 time siden):

Med hjelp av sine enablers i det norske kongehus.

Ja, det fremstår ikke spesielt bra, det vi leste ang de 20k i dag, hvert fall...

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ytterst sjelden at menn som er voldelige, er det mot bare en partner gjennom livet. Så det er en rekke kvinner i Norge og resten av verden som sitter igjen som serieofre for menn som utøver vold i nære relasjoner. IGjen og igjen.

Rettsikkerhetsprinsipper og det faktum at slik makt- og voldsbruk nesten alltid skjer bak lukkede dører, gjør at mange voldsutøvere slipper unna - igjen og igjen. 

Så all mulig kudos til Nora for at hun har stått opp og stått fram og gitt partnervold et ansikt. Alt hun har sagt og gjort i denne saken, har vært superviktig for å vise dynamikken i slike saker. Det er en slag kollektiv oppfatning av at alle konflikter har to sider, og at sannheten alltid ligger et sted i midten, og noen ganger har den ene parten alt å tjene på å lyve og bagatellisere og skylde på den andre. I maktulike forhold er det ofte slik at den som misbruker makten har alt å tjene på at folk ikke skjønner at det er de som går over grensene - gang etter gang.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Ja, det fremstår ikke spesielt bra, det vi leste ang de 20k i dag, hvert fall...

Neeeeeeiiii.....

• Hjerte 1
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Det er ytterst sjelden at menn som er voldelige, er det mot bare en partner gjennom livet. Så det er en rekke kvinner i Norge og resten av verden som sitter igjen som serieofre for menn som utøver vold i nære relasjoner. IGjen og igjen.

Rettsikkerhetsprinsipper og det faktum at slik makt- og voldsbruk nesten alltid skjer bak lukkede dører, gjør at mange voldsutøvere slipper unna - igjen og igjen. 

Så all mulig kudos til Nora for at hun har stått opp og stått fram og gitt partnervold et ansikt. Alt hun har sagt og gjort i denne saken, har vært superviktig for å vise dynamikken i slike saker. Det er en slag kollektiv oppfatning av at alle konflikter har to sider, og at sannheten alltid ligger et sted i midten, og noen ganger har den ene parten alt å tjene på å lyve og bagatellisere og skylde på den andre. I maktulike forhold er det ofte slik at den som misbruker makten har alt å tjene på at folk ikke skjønner at det er de som går over grensene - gang etter gang.

Kunne ikke vært mer enig i dette. 

• Liker 3
Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Nettopp, takk🙏

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror, siden vi vet at MBH har et enormt temperament og utagerer på voldelige og dramatiske måter, at det til slutt gikk så langt at familien muligens har gitt ham det han vil ha for å holde ham blid. Jeg kan liksom ikke se for meg at man med viten og vilje ellers skulle gi massemasse penger til noen som bruker dem på narkotiske stoffer. De har rett og slett vært dumsnille, gjort både seg og Marius en gedigen bjørnetjenste, som ikke bare har kommet bitt ham i ræva, men også dem selv slik det nå tydeligvis kommer frem at ting har vært. Enten det, eller så har de virkelig ikke fulgt med i timen, og ukritisk gitt penger til ham. Å være så blind for sitt eget barns oppførsel, tror jeg ikke de er. Jeg tror de har lent seg alt for mye på det faktum at Marius har sluppet unna, gang på gang, og i tillegg ikke ville trigge et sinne i ham. De har enablet okke som, enten med fullt overlegg, eller rett og slett med "blind trust".

• Liker 10
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...