Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
K_mb skrev (13 minutter siden):

Naiviteten lenge leve! 

Neida, dessverre er det mulig å bli ført skikkelig bak lyset av nær familie både mht rus, vold og annen kriminalitet. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Svigermor
Skrevet

Når politiet og PST har visst, har kronprinsparet visst.

Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Det er ytterst sjelden at menn som er voldelige, er det mot bare en partner gjennom livet. Så det er en rekke kvinner i Norge og resten av verden som sitter igjen som serieofre for menn som utøver vold i nære relasjoner. IGjen og igjen.

Rettsikkerhetsprinsipper og det faktum at slik makt- og voldsbruk nesten alltid skjer bak lukkede dører, gjør at mange voldsutøvere slipper unna - igjen og igjen. 

Så all mulig kudos til Nora for at hun har stått opp og stått fram og gitt partnervold et ansikt. Alt hun har sagt og gjort i denne saken, har vært superviktig for å vise dynamikken i slike saker. Det er en slag kollektiv oppfatning av at alle konflikter har to sider, og at sannheten alltid ligger et sted i midten, og noen ganger har den ene parten alt å tjene på å lyve og bagatellisere og skylde på den andre. I maktulike forhold er det ofte slik at den som misbruker makten har alt å tjene på at folk ikke skjønner at det er de som går over grensene - gang etter gang.

Her visste kronprinsparet om at han både brukte dop og han utsatte andre for partnervold ref: Episoden på kongeskipet og dokumentert vold i form av bilder som ble sendt til de fra Juliannes mor.  De visste at han brukte penger som en full (eller dopa) sjømann og satte sine samboere i økonomisk vanskelige situasjoner. Så dette har ikke kun foregått bak lukkede dører, her har det vært tegn gjennom flere år og bevis forelagt kronprinsparet. Allikevel har det blitt lagt lokk på og de har fortsatt med å late som ingenting og å servere svinet alt på sølvfat. 

Kudos og respekt til Nora H, Julianne S og alle kvinner som er sterke nok til å anmelde vold og seksuelle overgrep!

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet

Har et spørsmål; Om dette hadde vært Ola Nordmann, hadde han fått lov å reise utenlands mens etterforskingen pågikk? Har alltid hatt inntrykk av at man får beskjed om å holde seg i landet, men det er kanskje på film? Synes jo det er spinnvilt at det ikke ble varetektsfengsling her.

• Liker 15
  • Hjerte 1
Gjest Avispapir
Skrevet
Junijulia skrev (5 minutter siden):

Nå kan vel ikke denne saken sammenlignes med lignende tilfeller. Kronprinsparet tilhører Norges mest privilegerte familie. 
Med alt hva det innebærer. De har hatt mange rundt seg som har visst, at disse ikke har nevnt noe om dette til kronprinsparet har jeg vondt for å tro.

Krompen og hans familie blir vel passet på av selveste PST. De skal jo ha litt peiling, følge med og ha nok oversikt til å kunne passe på kronprinsfamilien og kongeparet. Da det ikke har rullet hoder i PST eller andre sikkerhetsfolk rundt kongefamilien tar jeg en logisk slutning på at PST har visst og informert fortløpende. 

Skrevet
PusheenPusheen skrev (46 minutter siden):

Det er ikke sikkert de har vært redde, men kanskje mer slitne? Eller kanskje blinde på hvor jævlig han er. Kanskje han rett og slett behandlet småsøsknene sine eksemplarisk bra, og derfor så de ingen grunn til å ikke ha ham i nærheten? Jeg vet ikke altså, jeg bare tenker at han kan ha behandlet søsknene annerledes siden de er yngre. Men uansett er du nok inne på det med fasaden, muligens har den vært viktigere enn noe annet.

Tviler på at de har vært slitne og redde, kjenner på at jeg ikke under noen omstendigheter orker å forsvarer denne familien, og komme med kanskje ditt, eller kanskje datt. Uansett så kjenner jeg på at jeg er lut lei hele greia, og så poster folk lange avhandlinger med linker til psykisk helse, og rusmisbrukere, nei takk, gidder ikke, dette er en priviligert familie som kan på ingen områder sammenlignes med all verdens linker, synes det er teit

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Svigermor skrev (2 minutter siden):

Det er klart de har det. De har sikkert også fått rådgivning om hvordan de skulle håndtere denne situasjonen.

Det er mulig at kronprinsparet ikke har visst omfanget av de seksuelle overgrepene. Men alt det andre må de ha visst.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest Era Vulgaris
Skrevet
Svigermor skrev (6 minutter siden):

Dette! 

Skrevet (endret)
42. skrev (1 minutt siden):

Tviler på at de har vært slitne og redde, kjenner på at jeg ikke under noen omstendigheter orker å forsvarer denne familien, og komme med kanskje ditt, eller kanskje datt. Uansett så kjenner jeg på at jeg er lut lei hele greia, og så poster folk lange avhandlinger med linker til psykisk helse, og rusmisbrukere, nei takk, gidder ikke, dette er en priviligert familie som kan på ingen områder sammenlignes med all verdens linker, synes det er teit

Nå var det heller ikke et forsvar fra meg, men en mulig forklaring på hvorfor de ikke har stoppet han for lengst. De har muligens tenkt på å gjøre ting mest behagelig for sin egen del enn å ta tak i at sønnen er rabiat. Så har de tatt noen short cuts og gitt ham det han vil ha.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
Gjest Era Vulgaris
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Nå var det heller ikke et forsvar fra meg, men en mulig forklaring på hvorfor de ikke har stoppet han for lengst. De har muligens tenkt på å gjøre ting mest behagelig for sin egen del enn å ta tak i at sønnen er rabiat. Så har de tatt noen short cuts og gitt ham det han vil ha.

Og dermed forsømt plikten de er satt til å forvalte. 

Skrevet
Era Vulgaris skrev (Akkurat nå):

Og dermed forsømt plikten de er satt til å forvalte. 

Ja. Den har de forsømt. Alt for familien.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (36 minutter siden):

Jeg tror de har visst ganske mye. Sikkert ikke alt, men narkotikabruk og rasende temperament har de definitivt måtte visst om? Særlig MM som har vanket i rusmiljø selv, burde jo ha sett tegn på hvert fall rusdelen? Han ble jo også tatt med nark ganske tidlig, og da ville hvert fall jeg vært litt påpasselig og fulgt nøye med fremover. Voldtektene trenger de selvsagt ikke å ha visst om, han har nok kun skrytt til kompisene sine om disse. 

Et arbeid som har pågått lenge før august-24, sa de i året med kongefamilien, så det betyr vel at de har vært kjent med hans utfordringsbilde med rus og psykisk helse. Alle vet han dro på en kortvarig rehab for rus - det er kjent for alle. Haukland påstår at hun har hatt et møte med de tidligere der rusutfordringene var tema. De kjenner garantert til noe av hans hans sinneproblematikk. Mette-Marit skal angivelig ha gått imellom på kongeskipet for å de-eskalere en situasjon, og Snekkestad har fortalt om vold i deres forhold. Ofrene for seksuallovbrudd har, etter hva jeg har forstått, ikke vært kjent med de påståtte overgrepene selv, og Høiby erkjenner ikke forholdene. Hvordan i huleste skulle de da ha visst om dette, med mindre de var der om natten og så det med egne øyne (søkt)?

Selvfølgelig har de vært kjent med mye av hans utfordringsbilde - det har de jo sagt ref.førstnevnte. Like åpenbart er det at mye har vært ukjent, som for de fleste andre. Uansett tenker jeg de har navigert i et krevende landskap med denne mannen - de også. 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (På 18.8.2025 den 19.40):

Har et spørsmål; Om dette hadde vært Ola Nordmann, hadde han fått lov å reise utenlands mens etterforskingen pågikk? Har alltid hatt inntrykk av at man får beskjed om å holde seg i landet, men det er kanskje på film? Synes jo det er spinnvilt at det ikke ble varetektsfengsling her.

Ja, det er lov å forlate landet mens etterforskning pågår.  

Det er få saker, hvor det er fare for at tiltalte skal flykte for unngå å møte opp i retten, at man kan pålegge reiserestriksjoner.

Endret av tirben
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Et arbeid som har pågått lenge før august-24, sa de i året med kongefamilien, så det betyr vel at de har vært kjent med hans utfordringsbilde med rus og psykisk helse. Alle vet han dro på en kortvarig rehab for rus - det er kjent for alle. Haukland påstår også at hun har hatt et møte med de tidligere der rusutfordringene var tema. De kjenner garantert til hans sinneproblemer også. Hans mor skal angivelig ha gått imellom på kongeskipet for å de-eskalere situasjonen, og Snekkestad har fortalt om vold i deres forhold. Ofrene for seksuallovbrudd har, etter hva jeg har forstått, ikke vært kjent med de påståtte overgrepene selv, og Høiby erkjenner de ikke. Hvordan i huleste skulle de da kunne vite om dette, med mindre de var der om natten natten og så det med egne øyne (søkt). 

Selvfølgelig har de vært kjent med mye av hans utfordringsbilde - det har de jo sagt ref.førstnevnte. Like åpenbart er det at mye har vært ukjent, som for de fleste andre. Uansett tenker jeg de har navigert i et krevende landskap med denne mannen - de også. 

Det er det jeg også mener. De har visst mye, men sikkert ikke alt. Når fornærmede i saken blir regelrett overrasket over hva han har gjort mot dem, er akkurat den biten noe kun han og et fåtall andre har fått med seg. Ser ikke bort ifra at han har skrytt av videoene etter de var filmet, liksom. Eventuelt tøffet seg i forkant. "Sjekk her a, se hva jeg skal gjøre!" Så skruppeløs tror jeg han er. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
tirben skrev (Akkurat nå):

Ja, det er lov å forlate landet mens etterforskning pågår.  

Det er få saker, hvor det er fare for at tiltalte skal flykte for unngå å møte opp i retten, at man kan påføre reiserestriksjoner.

Okei. Så teit opplegg.

Skrevet
elskersommer skrev (3 timer siden):

Ja.. men hvor mange år ville herr Hansen i gata fått om han ble tiltalt for slike saker? 1 år,5 år,10 år?

Det kommer jo an på om det er bevist utover en hver rimelig tvil at vedkommende er skyldig.

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Det er det jeg også mener. De har visst mye, men sikkert ikke alt. Når fornærmede i saken blir regelrett overrasket over hva han har gjort mot dem, er akkurat den biten noe kun han og et fåtall andre har fått med seg. Ser ikke bort ifra at han har skrytt av videoene etter de var filmet, liksom. Eventuelt tøffet seg i forkant. "Sjekk her a, se hva jeg skal gjøre!" Så skruppeløs tror jeg han er. 

Men ikke til mamma (eller skal vi si morsan).

• Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (33 minutter siden):

Her visste kronprinsparet om at han både brukte dop og han utsatte andre for partnervold ref: Episoden på kongeskipet og dokumentert vold i form av bilder som ble sendt til de fra Juliannes mor.  De visste at han brukte penger som en full (eller dopa) sjømann og satte sine samboere i økonomisk vanskelige situasjoner. Så dette har ikke kun foregått bak lukkede dører, her har det vært tegn gjennom flere år og bevis forelagt kronprinsparet. Allikevel har det blitt lagt lokk på og de har fortsatt med å late som ingenting og å servere svinet alt på sølvfat. 

Kudos og respekt til Nora H, Julianne S og alle kvinner som er sterke nok til å anmelde vold og seksuelle overgrep!

Enig !! Disse kvinnene er forbilder 👏👏

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Men ikke til mamma (eller skal vi si morsan).

Nei, morsan kan jeg ikke se for meg at han har sagt det til.

• Liker 1
Skrevet

«Utfordringsbilde»… nå har jeg hørt det også. «Problemkomplekset» kalte HM det. «Krevende landskap»… Ja, la oss bruke alle mulige nøytrale eufemismer som tilslører hva som har skjedd her.. akkurat som om det bare har rammet fra klar himmel.

Kronprinsparet har selvsagt visst veldig godt om mye av dette. Det er dokumentert, så det er ikke noe å diskutere.

I kongehus-tråden blir kritikerne beskyldt for å ha bekreftelsesbias. Vel, en vanlig underkategori av bekreftelsebias er glorie-effekten. Man kan bare ikke tro noe vondt om noen som er opphøyet/kjendis/godt likt. Fordi man tror man kjenner dem basert på det man har sett i mediene. Og så er de jo tross alt kongelige… Det er denne tankegangen som gjorde at katolske prester, Bill Cosby med mange fler kunne holde på som de gjorde.

Nå skal det flisespikkes på om de har visst om voldtektene. Som om vold ikke er ille nok til at man skal gripe inn!

De bor i landets best bevoktede bolig. De har en haug mennesker og PST til sin disposisjon. De har selvsagt visst MYE. Sikkert ikke absolutt alt, men spiller det virkelig en stor rolle?

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...