Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym_2024
Skrevet
Korpsnerden skrev (41 minutter siden):

Hva har publisitet med saken å gjøre? De må jo uansett ha ment at det var en passende ting å gjøre. 

Igjen er vi på vei til den retorikken hvor det er andre som er problemet, når enkelte blir tatt i vise en dårlig evne til refleksjons og tar dårlige valg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Et arbeid som har pågått lenge før august-24, sa de i året med kongefamilien, så det betyr vel at de har vært kjent med hans utfordringsbilde med rus og psykisk helse. Alle vet han dro på en kortvarig rehab for rus - det er kjent for alle. Haukland påstår at hun har hatt et møte med de tidligere der rusutfordringene var tema. De kjenner garantert til noe av hans hans sinneproblematikk. Mette-Marit skal angivelig ha gått imellom på kongeskipet for å de-eskalere en situasjon, og Snekkestad har fortalt om vold i deres forhold. Ofrene for seksuallovbrudd har, etter hva jeg har forstått, ikke vært kjent med de påståtte overgrepene selv, og Høiby erkjenner ikke forholdene. Hvordan i huleste skulle de da ha visst om dette, med mindre de var der om natten natten og så det med egne øyne (søkt)?

Selvfølgelig har de vært kjent med mye av hans utfordringsbilde - det har de jo sagt ref.førstnevnte. Like åpenbart er det at mye har vært ukjent, som for de fleste andre. Uansett tenker jeg de har navigert i et krevende landskap med denne mannen - de også. 

Nora Haukland påstår skriver du...synes nok Nora H har vært svært forsiktig om hva hun har fortalt kronprinsparet og offentligheten så det er nok ingen påstand, men et faktum med tanke på hva han er tiltalt for i hennes sak, det er langt grovere enn hva hun har fortalt offentligheten. Uansett så har de okke som valgt å støtte han økonomisk og med bosted til tross for viten om hva pengene går til og at han utsetter andre for vold. De har foret på og foret på og NOK en gang må jeg skrive at de ikke har satt krav om endring av livsførsel for å sponse han. Ergo har de bidratt til denne dysfunksjonelle livsførselen. Også kalt å enable.  Og det er kritikkverdig. Hans livsførsel koster nå kvinner dyrt psykisk og samfunnet masse penger. De kunne satt foten ned og satt krav! Rehab, utdannelse og jobb! De sitter på alle mulige ressurser andre bare kan drømme om, men allikevel har de latt han styre på, mens de sponser han. 

Men kjære vene, dere får fortsette å være naive angående kronprinsparet, det begynner bare å bli for dumt å lese all skyggeleggingen om at de ikke har visst om at Marius har levd et liv i rus og kriminalitet hvor han har utsatt andre for vold. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Og likevel er du den som aller heftigst har forsvart kronprinsparets manglende handling i denne saken. Når de altså meget godt visste at han var voldelig.

Nettopp fordi det oftest skjer bak lukkede dører og det blir ord mot ord så er det så enormt viktig at de som står rundt og mistenker eller VET ikke lar være å gripe inn.  Det er den aller største skandalen her, den enablingen og tildekkingen de har bedrevet.  Tenk hvor mange som kunne blitt spart.

garfunkel skrev (1 time siden):

Det er nok ikke første gangen. Kongefamilien skal utad fremstå så gode og snille, men det er nok mye grums her. Denne saken her er såpass alvorlig og med så mange involverte at det på et tidspunkt bare måtte frem. Men sånn ellers tror jeg ikke JS og moren er de første som har kommet å sagt i fra om alvorlig urett og nærmest blitt viftet vekk av hans kongelige høyhet og frua 

Gode bidrag. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (13 minutter siden):

Nora Haukland påstår skriver du...synes nok Nora H har vært svært forsiktig om hva hun har fortalt kronprinsparet og offentligheten så det er nok ingen påstand, men et faktum med tanke på hva han er tiltalt for i hennes sak, det er langt grovere enn hva hun har fortalt offentligheten. Uansett så har de okke som valgt å støtte han økonomisk og med bosted til tross for viten om hva pengene går til og at han utsetter andre for vold. De har foret på og foret på og NOK en gang må jeg skrive at de ikke har satt krav om endring av livsførsel for å sponse han. Ergo har de bidratt til denne dysfunksjonelle livsførselen. Også kalt å enable.  Og det er kritikkverdig. Hans livsførsel koster nå kvinner dyrt psykisk og samfunnet masse penger. De kunne satt foten ned og satt krav! Rehab, utdannelse og jobb! De sitter på alle mulige ressurser andre bare kan drømme om, men allikevel har de latt han styre på, mens de sponser han. 

Men kjære vene, dere får fortsette å være naive angående kronprinsparet, det begynner bare å bli for dumt å lese all skyggeleggingen om at de ikke har visst om at Marius har levd et liv i rus og kriminalitet hvor han har utsatt andre for vold. 

Påstår var i betydning uttaler her. Altså en beskrivelse av hva som har skjedd i saken. På ingen måte ment fra meg som å så tvil rundt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (13 minutter siden):

Jeg gjentar meg selv: Hvorfor i huleste har denne mannen fortsatt førerkort?? 

Dèt og, skulle vært tatt samtidig som de tok fra han diplomatpasset (Joda, jeg vet Slottet besluttet å innsnevre hvem som skulle fortsette å ha diplomatpass strategisk nok en stund før saksomfanget triplet seg). Det er mange som blir fratatt førerkortet ved mistanke om kjøring under ruspåvirket tilstand. Hvordan kan HAN beholde det? En rusmisbruker som selv innrømmer at han har hatt og har problemer med rus i lang tid. 

34 tiltaler? Måtte han sitte inne lenge!! MM får sette de "sorte" øynene som hun vil i journalistene, det bryr de nok seg ikke særlig mye om nå. For en statsadvokat!! Takk!!

Ble han ikke fratatt førerkortet? Alt for sent vel og merke, men han har vel ikke fått det tilbake? 

Skrevet (endret)

.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Ikke så lenge siden han satte seg på en motorsykkel og kjørte fra Frogner mot Bygdøylokket/E18...mulig jeg tar feil, men, nå leser jeg at journalister også har observert han på MC, så da har han muligens fått lappen tilbake. Mens andre mister det for flere måneder av gangen og mister inntekter pga at de har uttalt at de har "prøvd hasj" en gang for lenge siden. Og ja, det er de facto, ikke tull. Politiet har all rett til å frata førerkortet ved "mistanke om rus", noe de kan bruke om de vil...Men, at Mr Høiby fortsatt har førerkortet er for meg en j=vla gåte.  

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/kwkneB/statsadvokaten-vilkaar-for-aa-fengsle-hoeiby-er-ikke-oppfylt-akkurat-naa

Herregud. Jaja, åpenbart forskjell på folk...

• Liker 6
  • Hjerte 1
Gjest FraSofan
Skrevet
PusheenPusheen skrev (7 minutter siden):

Ble han ikke fratatt førerkortet? Alt for sent vel og merke, men han har vel ikke fått det tilbake? 

Han virker i hvert fall å ha lappen nå, siden han var ute og kjørte MC tidligere i dag.

Skrevet
FraSofan skrev (Akkurat nå):

Han virker i hvert fall å ha lappen nå, siden han var ute og kjørte MC tidligere i dag.

... Vet ikke hva jeg skal si til det engang. Blir oppgitt over hvor lettvint han har det.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (12 minutter siden):

Han fikk det tilbake, var i media i våres, og før det var gått 6 mnd. var en diskusjon rundt det her inne fordi det betyr at rus ikke kan ha vært grunnen til at han mistet lappen (utrolig nok mtp retningslinjene for helsekrav til førerkort)

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-har-fatt-tilbake-forerkortet/s/5-95-2355565

Endret av Ninaen
Lagt inn link
Skrevet
Ninaen skrev (3 minutter siden):

Han fikk det tilbake, var i media i våres, og før det var gått 6 mnd. var en diskusjon rundt det her inne fordi det betyr at rus ikke kan ha vært grunnen til at han mistet lappen (utrolig nok mtp retningslinjene for helsekrav til førerkort)

Aha, tror det må ha gått meg hus forbi. 

Skrevet
Maud-1919 skrev (2 timer siden):

Å være dumsnill er å låne penger til noen som ikke betaler tilbake, flere ganger. 

Det kronprinsparet har gjort ved å gi penger, gratis bolig til en sønn som ruser seg og er voldelig - det å kalle de dumsnille er for snilt i min verden. Rus og vold vet vi de har kjent til. Det er så tafatt og skammelig at jeg har ikke ord. 

Men en ting er sikkert, HM er ikke min konge! Jeg vil aldri neie for de - heller snu ryggen til de. 

Jeg synes det er vanvittig provoserende å se at de reiser på ferie med MBH. Jeg er tom for ord - og det er ikke ofte!

SÅ ENIG. Blir kvalm av hele familien 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Denne gir detaljer som gjør det enda mer forvirrende. Hvis helsevesenet mener helsekravet ikke er oppfylt er det 2 alternativ: forventes situasjonen å være kortvarig (<6 mnd) gis midlertidig kjøreforbud, politiet involveres da ikke og man mister ikke førerretten per se, lege ilegger og lege opphever. Hvis situasjonen forventes å vare > 6 mnd skal statsforvalteren varsles skriftlig, og om de er enig med lege så varsler de politiet og førerretten inndras «fysisk», og man må formelt søke om å få lappen tilbake hvis situasjonen endrer seg til det bedre igjen  (eller klage på vedtaket). Er årsaken rus mister man lappen i minst 6 mnd pga kravet til bevist edruelighet for å få den tilbake.

Så det er en del ting som ikke henger på greip i denne førerkortsaken. At våpenlisensen ble inndratt samtidig indikerer at selvmordsfare kan ha vært årsaken. Men om man ikke har tatt inn rusbruk i tillegg er det faktisk en skandale mtp forskriften om helsekrav for førerkort gitt det man vet om hans rusbruk. Det er som regel LAV terskel på å ta førerkortet pga rusbruk, og er ikke krav om at det er bevist at man har kjørt i ruspåvirket tilstand når det er lege som varsler  

https://www.aftenposten.no/norge/i/Ey9Rx3/marius-borg-hoeiby-har-faatt-tilbake-foererkortet

Endret av Ninaen
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (På 18.8.2025 den 20.57):

.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på folk, det er sikkert!

Skal vi se hvordan soningsforholdene til karen blir da!

Akkurat i den førerkortsaken er det virkelig noe som skurrer alvorlig ja. Andre mister lappen i lang tid for «bare» hasjrøyking. Mens han som har knarka ukontrollert i LANG tid og vært i behandling beholdt lappen, og fikk den tilbake igjen før det var gått 6 mnd da han først mista den. 

Skrevet
Ninaen skrev (17 minutter siden):

Denne gir detaljer som gjør det enda mer forvirrende. Hvis helsevesenet mener helsekravet ikke er oppfylt er det 2 alternativ: forventes situasjonen å være kortvarig (<6 mnd) gis midlertidig kjøreforbud, politiet involveres da ikke og man mister ikke førerretten per se, lege ilegger og lege opphever. Hvis situasjonen forventes å vare > 6 mnd skal statsforvalteren varsles skriftlig, og om de er enig med lege så varsler de politiet og førerretten inndras «fysisk», og man må formelt søke om å få lappen tilbake hvis situasjonen endrer seg til det bedre igjen  (eller klage på vedtaket). Er årsaken rus mister man lappen i minst 6 mnd pga kravet til bevist edruelighet for å få den tilbake.

Så det er en del ting som ikke henger på greip i denne førerkortsaken. At våpenlisensen ble inndratt samtidig indikerer at selvmordsfare kan ha vært årsaken. Men om man ikke har tatt inn rusbruk i tillegg er det faktisk en skandale mtp forskriften om helsekrav for førerkort gitt det man vet om hans rusbruk. Det er som regel LAV terskel på å ta førerkortet pga rusbruk, og er ikke krav om at det er bevist at man har kjørt i ruspåvirket tilstand når det er lege som varsler  

https://www.aftenposten.no/norge/i/Ey9Rx3/marius-borg-hoeiby-har-faatt-tilbake-foererkortet

Hjelper lite å ta førerkortet bort, når han kan kjøre uten...

MBH forholder seg ikke til lover og regler - han kjører Anne-Ma stilen; Marius gjør som Marius vil!

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (Akkurat nå):

Hjelper lite å ta førerkortet bort, når han kan kjøre uten...

MBH forholder seg ikke til lover og regler - han kjører Anne-Ma stilen; Marius gjør som Marius vil!

Det er rett, men helsevesenet må like fordømt gjøre jobben sin og forholde seg til lovverket de er pliktig å følge. Signaleffekten her er i tillegg katastrofal. 

Skrevet
blasfeminist skrev (6 timer siden):

Det ser sånn ut, men han er altså ikke dømt enda. De må kanskje forholde seg til at han er uskyldig frem til han eventuelt blir dømt.

Samt nok, men her har jo idioten filma mange av lovbrudda sine.. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Jadaomatte skrev (1 minutt siden):

Samt nok, men her har jo idioten filma mange av lovbrudda sine.. 

Og innrømmet andre ting. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...