Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Aricia skrev (8 minutter siden):

Når det gjelder å uttrykke empati med de fornærmede i saken er jo ikke det noe vi trenger å vente på. Det er uttrykt flere ganger av både kronprinsen og kronprinsessen, helt siden august i fjor.

Et par eksempler: https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon_-_-har-visst-det-marius-har-fortalt-oss-1.17016863

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon-uttaler-seg-om-nye-hoiby-siktelser-1.17133672

Men nå snakker vi jo om et "hvis de uttaler seg"-scenario etter tiltale/rettssak, og da ville det vel kanskje være rart om dette ikke var temaet for den uttalelsen? Jeg synes ikke det kan gjentas nok, egentlig, dette med empati for de fornærmede. Vet ikke om en uttalelse kommer i det hele tatt, dette er som sagt bare et "hvis". Altså, en uttalelse i form av pressekonferanse, åpent brev eller noe som direkte går på dette når alt er ferdig i rettsapparatet, og ikke et spørsmål/svar i et ellers annet intervju. Men som sagt, er en "hvis"-situasjon. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis MBH blir dømt og deretter anker, kan de kanskje ikke uttale seg, regner jeg med. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker også at det aller viktigste er at de viser empati med ofrene i saken. De gjør jo så klart det nå også, de har jo sagt at de føler sterkt med alle de involverte. 

Og selv om dette er Marius sitt rot og hans rot alene, så er jo disse 1500 sidene (og kongehustråden) mye diskusjon som går på om de har enablet/"skjult"/ gjort bjørnetjenester - som har bidratt til at han har holdt på som han har gjort. Ikke SKYLD i, men ikke stoppet det heller. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De skal ikke ta ansvar for sin voksne sønn, men holde en offentlig seanse der de uttaler seg om hans straffesak?

• Liker 3
Skrevet
Isild skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker også at det aller viktigste er at de viser empati med ofrene i saken. De gjør jo så klart det nå også, de har jo sagt at de føler sterkt med alle de involverte. 

Og selv om dette er Marius sitt rot og hans rot alene, så er jo disse 1500 sidene (og kongehustråden) mye diskusjon som går på om de har enablet/"skjult"/ gjort bjørnetjenester - som har bidratt til at han har holdt på som han har gjort. Ikke SKYLD i, men ikke stoppet det heller. 

Tenker det er svært mye de ikke har visst. Han har jo jobbet (ble sagt i podcasten med kompisen) og ikke bodd hjemme så mye siste årene. Mange av oss foreldre er jo litt «blinde» for egne barn. 🫣 Vi vet heller ikke hva de har gjort, men han har fått hjelp til avrusing tidligere (jmf uttalelsen hans) og diagnosen ADHD har de selvsagt visst noe om problematikken rundt (iallfall som barn og ungdom). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (8 minutter siden):

De skal ikke ta ansvar for sin voksne sønn, men holde en offentlig seanse der de uttaler seg om hans straffesak?

Nå bunnet vel denne diskusjonen ut i bl.a det her: ⬇️

Så da tenker jeg bare høyt om hva det i så fall betyr og hva en slik uttalelse vil bestå av, hvis den kommer.

Krokenguri skrev (3 timer siden):

De har jo uttrykt mange ganger at selv  om de ikke har sagt noe i høst, så  betyr ikke det at de ikke sier noe  på et senere tidspunkt. Men dette blir ikke respektert og bare harselert med. De forsøkte et intervju i julen også, med like lite hell, siden de fortsatt ikke kan si noe  veldig konkret. Så litt  usikker på om de kommer til å forsøke på  nytt.  Om de gjør det, tror  jeg det er lite sannsynlig det blir noe konkret i det hele tatt. Men hvem vet, ee har overasket meg positivt  tidligere 

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (10 minutter siden):

Kanskje vurdere hva man gjør for sin voksne siktede sønn, også da? Du vet, ikke enable, sponse ferier og slikt.

Man vil helst velge enkelte ting og ikke snakke om det andre. Prinsipper er ikke så viktig.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Kollontaj skrev (15 minutter siden):

Hvis MBH blir dømt og deretter anker, kan de kanskje ikke uttale seg, regner jeg med. 

Jeg er nesten 100% sikker på at det blir en anke hvis han dømmes. Så da kommer det nok ikke en uttalelse mens det pågår, hvert fall. 

• Liker 2
Skrevet
Kollontaj skrev (12 minutter siden):

Tenker det er svært mye de ikke har visst. Han har jo jobbet (ble sagt i podcasten med kompisen) og ikke bodd hjemme så mye siste årene. Mange av oss foreldre er jo litt «blinde» for egne barn. 🫣 Vi vet heller ikke hva de har gjort, men han har fått hjelp til avrusing tidligere (jmf uttalelsen hans) og diagnosen ADHD har de selvsagt visst noe om problematikken rundt (iallfall som barn og ungdom). 

Også har de blitt varslet om et par voldelige episoder, samt at Marius ikke betaler for seg da, pytt pytt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Kollontaj skrev (14 minutter siden):

Er det bekreftet at han har ADHD?

• Liker 2
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Er det bekreftet at han har ADHD?

Det vil jeg tro, for kompisen sa det i podcasten (jeg har skummet avskriften fra første episode). 

Endret av Kollontaj
Skrevet (endret)

Jeg synes det hadde vært flott om kronprinsparet på senere tidspunkt igjen satte vold i nære relasjoner på agendaen og MM fortsatte å representere i slikt arbeid. At de skal uttale seg om saken igjen på litt mer generelt grunnlag, må de også gjerne gjøre. Forventninger om at de skal si noe mer konkret enn det, gir meg gufs til gammelmodig synsforlatelse der de skal bære hans skam.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (12 minutter siden):

Nå bunnet vel denne diskusjonen ut i bl.a det her: ⬇️

Så da tenker jeg bare høyt om hva det i så fall betyr og hva en slik uttalelse vil bestå av, hvis den kommer.

Ja, jeg vet og forstår det. Men dette har vært et tilbakevende tema lenge, så var et generelt innspill fra meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (10 minutter siden):

Det vil jeg tro, for kompisen sa det i podcasten (jeg har skummet avskriften fra første episode). 

Han kompisen som ingen vet hvem er, ja? 😄 Men da så.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (10 minutter siden):

Jeg synes det hadde vært flott om kronprinsparet på senere tidspunkt igjen satte vold i nære relasjoner på agendaen og MM fortsatte å representere i slikt arbeid. At de skal uttale seg om saken igjen på litt mer generelt grunnlag, må de også gjerne gjøre. Forventninger om at de skal si noe mer konkret enn det, gir meg gufs til gammelmodig synsforlatelse og kollektiv skam. 

De kommer neppe til å si noe konkret om det. Har egentlig ingen forventninger til at det kommer noe uansett.

~ Ada ~ skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg vet og forstår det. Men dette har vært et tilbakevende tema lenge, så var et generelt innspill fra meg.

Got ya😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

VG vet hvem han er. 
Marius Borg Høiby selv har fått høre podkasten før publisering og har hatt mulighet til å påpeke faktafeil.

https://www.vg.no/rampelys/i/Rzem4x/marius-borg-hoeibys-venn-i-podkast-jeg-syns-marius-fortjener-en-stemme

Selvsagt. Men samtidig blir jeg skeptisk av uttalelser som kan gå i MBHs favør på en eller annen måte, som han kan bruke som en unnskyldning. Psykiske diagnoser har jo blitt brukt som unnskyldnin før, av ham selv. Sier ikke at han kompisen definitivt lyver, men ser det ikke usannsynlig at det kan smøres tjukt på heller😅

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (11 timer siden):

De kan jo ikke slutte å leve, selv om det finnes paparazzi og media  som kan ta bilde av dem. Forøvrig  har også alle en mobil de kan ta bilde med å legge ut. 

Det er veldig lett å kritisete og komentete andres liv, når man slipper å gå i deres sko eller fotspor. De står nok i en bedre posisjon enn alle bedre  vitere, til å ta avgjørelser  best i sin situasjon. 

Uavhengig  av hva marius har gjort, er vi nå blitt kjent med at han sliter med både rus og flere diagnoser,  der en av de er adhd bla. Det beste iht hjelp og avverging av flere fremtidige  overgrep, er jo at han tar imot hjelp.  Å gjemme seg i egen bolig har da  aldri vært noen god og anbefalt medisin. 

Alle som sliter trenger noen som er der og er med. Så en surfe tur med bror og stefar er en fin ting iht hans helse. 

Om du er imot monarkiet, så er jo det helt ok. Men jeg kjenner  jeg blir litt sint, at det skal gå utover alle som stiller opp for de som sliter med seg selv, av div årsaker. Hvis man sier at å ta marius ut på surfetur er feil, så sier  du det til alle andre også, som er dlike hjelpere som haakon Og det er der dette blir stygge påstander for min del. 

Han sitter ikke i fengsel. Han har ingen restriksjoner  på at han ikke har lov å oppholde seg i utlandet.  Og jeg skjønner heller ikke  hvorgor dette skulle plage deg og andre. Amnet enn undertonen av misunnelse. Det var jo galt å være på butikken å kjøpe  madrass sammen med moren sin også. Så for meg blir  jo denne klagingen,  bare for å klage på noe. 

Dog skulle  jeg ønske  media roet ned litt slike artikler  eller vinklet det annerledes  netopp av hensyn til ofrene, og at med 10.000 andre artikler,  er disse unødvendig. 

Selv om du foretrekker lange innlegg, prøver jeg å være kort: Du synes det er helt greit at MBH er på surfeferie i Portugal, i en rekke av flotte ferier for tiden, jeg synes det er umusikalsk. Vi er altså uenige. 

Endret av Momma
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (53 minutter siden):

VG vet hvem han er. 
Marius Borg Høiby selv har fått høre podkasten før publisering og har hatt mulighet til å påpeke faktafeil.

https://www.vg.no/rampelys/i/Rzem4x/marius-borg-hoeibys-venn-i-podkast-jeg-syns-marius-fortjener-en-stemme

Åja, så nå er anonyme kilder 100% faktuelt bekreftende.

Siden Se&Hør har fra anonyme kilder at MM ryddet, så er vel det også sant da, eller er det bare når kildene støtter visse syn de teller?

Jeg elsker denne moralske slalåmen visse har i denne tråden, alt etter hva som passer for sitt syn. 'Å tro' noe om noens psykiske helse er for øvrig noe man bør holde seg for god til.

Endret av 1600
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Ja, man blir litt "blind" for egne barn. De har helt klart hatt sitt, det må være grusomt å ha et barn/voksen sønn som begynner med rus, de har nok gjort det de kan ift det -  og vi må tro de har hjulpet det de kan med å lære han å mestre eventuelle utfordringer med sin ADHD. Det at de alle forteller om en fantastisk bror og sønn, betyr jo at han er det også. 

Det jeg selv syns er vanskelig, er dette at de tilsynelatende ikke fulgte opp "varslingene" til JS og moren, og Nora Haukland. Vi får sikkert ikke vite noe mer rundt det, men det er dumt at det blir "hengende" ubesvart. 

• Liker 11
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...