Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Nå snakker vi om ytringene denne anonymiserte kilden kommer med angående ADHD, som verken VG, PFU eller andre kan etterprøve.

Så jo, jeg forbeholder meg retten til å mistro dette, så lenge også MBH dytter 'diagnoser' foran seg i et brev han skrev hvor han løy om en hel del annet. 

Nå må jeg kommentere. Kjenner flere med adhd og de oppfører seg helt eksemplarisk. De er medisinert og klarer seg utmerket både på skolen og i arbeidslivet. Fine folk som gjør det bra på alle måter. Umedisinert ADHD vet jeg lite om. Men når man blir medisinert fungerer man som vanlig. I alle fall de jeg kjenner 😅

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pop up bruker skrev (42 minutter siden):

Absoulutt, men det er nå en gang sønnen, så de vil få spørsmål om hvordan de da forholder seg til hva han har gjort. 

De kommer nok desverre alltid til å være knyttet til vold og rus gjennom Marius sine handlinger. 

Ja, det stemmer nok.

Skrevet (endret)
trønder skrev (44 minutter siden):

Det vet du ikke. Du spekulerer.

Nei, det er du som kutter setningen min i to på midten. 

Aricia skrev (1 time siden):

De anonyme kildene i sakene til feks Se og Hør er ikke sjekket på denne måten, dvs Se og Hør har ikke opplyst om at kildenes identitet er kjent for dem, eller at de har kilder til informasjonen de viderebringer overhodet (de skriver i stedet setninger i passiv etc for å nedtone at opplysningene kommer fra noen).

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

Nei, det er du som kutter setningen min i to på midten. 

Vet du at S&H ikke kjenner identiteten til kildene?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
trønder skrev (1 minutt siden):

Vet du at S&H ikke kjenner identiteten til kildene?

Har du lest innlegget du klippet vekk 2/3-deler av? Lykke til.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Har du lest innlegget du klippet vekk 2/3-deler av? Lykke til.

Vet du at S&H ikke kjenner identiteten til kildene eller spekulerer du?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (43 minutter siden):

Igjen: det er forskjell på anonym og anonymISERT kilde. Anonym=mediet kjenner ikke identiteten. Anonymisert=mediet kjenner identiteten, men deler ikke identiteten med leserne/lytterne/seerne. 

Takk.

Jeg begynner å bli litt lei av å legge ut de samme kildene om og om igjen, samt å skrive innlegg som ingen leser på nytt og på nytt, men la meg nok en gang legge til: https://www.vg.no/rampelys/i/Rzem4x/marius-borg-hoeibys-venn-i-podkast-jeg-syns-marius-fortjener-en-stemme

Sitat

– Hvorfor velger VG å gi så mye plass til Marius’ venn og denne siden av saken?

– Utgangspunktet vårt er at alle kilder skal være åpne. I noen tilfeller er det riktig å gjøre unntak. Det er viktig å si at VG kjenner til mannens identitet, som er avgjørende for å drive faktakontroll, sier nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

VG redegjør for sine journalistiske metoder, og hvordan de forholder seg til kildene sine. Se og hør gjør det ikke. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

VG redegjør for sine journalistiske metoder, og hvordan de forholder seg til kildene sine. Se og hør gjør det ikke.

Derfor antar du at S&H ikke gjør det samme som VG?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)
Aricia skrev (6 minutter siden):

Takk.

Jeg begynner å bli litt lei av å legge ut de samme kildene om og om igjen, samt å skrive innlegg som ingen leser på nytt og på nytt, men la meg nok en gang legge til: https://www.vg.no/rampelys/i/Rzem4x/marius-borg-hoeibys-venn-i-podkast-jeg-syns-marius-fortjener-en-stemme

Og du svarer ikke på hvordan man kan faktasjekke grove påstander om folk som ikke kan forsvare seg i samme podcast, selv om kilden er kjent. 

Aricia skrev (1 time siden):

Er det fremdeles snakk om VGs podkast?

I så fall: Det er (for n'te gang) snakk om en kilde VG kjenner identiteten til, slik at de har kunnet faktasjekke opplysningene han kommer med på vanlig måte. Slik står VGs redaksjon juridisk ansvarlig for det kilden uttaler. 

De anonyme kildene i sakene til feks Se og Hør er ikke sjekket på denne måten, dvs VG har ikke opplyst om at kildenes identitet er kjent for dem, eller at de har kilder til informasjonen de viderebringer overhodet (de skriver i stedet setninger i passiv etc for å nedtone at opplysningene kommer fra noen).

Mener du VG eller Se og hør? 

Endret av Anonym_2024
Skrevet
trønder skrev (4 minutter siden):

Derfor antar du at S&H ikke gjør det samme som VG?

Ja. Det er vanlig journalistisk metode, så hvis de faktisk har gjort det, hvorfor gjør de da ikke oppmerksom på det?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Det er vanlig journalistisk metode, så hvis de faktisk har gjort det, hvorfor gjør de da ikke oppmerksom på det?

Hvis det er en vanlig journalistisk metode, hvorfor trenger man da å gjøre oppmerksom på det?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
trønder skrev (1 minutt siden):

Hvis det er en vanlig journalistisk metode, hvorfor trenger man da å gjøre oppmerksom på det?

Fordi det er vanlig journalistisk metode å gjøre rede for hvordan man forholder seg til anonyme kilder. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (6 minutter siden):

Mener du VG eller Se og hør? 

Tastefeil, jeg har endret.

• Liker 2
Skrevet

Fordi det er vanlig journalistisk metode å gjøre rede for hvordan man forholder seg til anonyme kilder. 

Jeg ser ingen grunn til å anta at S&H forholder seg til anonyme kilder på annen måte enn VG.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Når det gjelder faktasjekk av opplysninger og påstander i podkasten der den anonymiserte vennen uttaler seg, så faktasjekkes de naturligvis slik påstander vanligvis sjekkes av pressen. De kjenner jo kilden - han er bare anonymisert for oss. Skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå med dette?

https://www.vg.no/rampelys/i/Rzem4x/marius-borg-hoeibys-venn-i-podkast-jeg-syns-marius-fortjener-en-stemme

Sitat

I podkasten er vi tydelige på at det som fremkommer er vennens subjektive oppfatning, samtidig som andre involverte parter har fått mulighet til å kommentere påstandene.

Så: Der vedkommende kommer med påstander om andre har de involverte fått anledning til å imøtegå dem, altså gitt tilsvarsrett.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

De prøver å renvaske han nå. Han får ingen straff. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Aricia skrev (10 minutter siden):

Så: Der vedkommende kommer med påstander om andre har de involverte fått anledning til å imøtegå dem, altså gitt tilsvarsrett.

Så når kilden uttaler seg negativt om ekser til MBH, og de ikke imøtegår disse påstandene så anses disse påstandene som fakta? 

Skrevet
1600 skrev (3 timer siden):

Ok, så du stoler på det Marius anonyme venn sier om hans ADHD, men ikke det han sier om at Nora kastet noe på han?

Dualiteten fortsetter. Kanskje MBH og anomyme kilder for deg er en slags 'schrödingers kilde', det vil si at de hele tiden eksisterer både i løgnaktige og sannferdige sfærer, alt etter som hva man trenger å understøtte sitt argument med.

Har jeg sagt noe om hvem jeg stoler på og ikke? Vi har særdeles stor forskjell på å tilnærme  oss saken.  Jeg forholder meg til den ingo som blir gitt, mens du later jo til å være dommer over sannheten uavhengig av hva media sier og hva annet som kommer ffem.

Når vennen til  marius  sier at julianne kastet  noe han trodde var en liten service talerken, så går du rett i å tolke at det er løgn. Mens jeg vet ikke, fordi jeg var ikke der. Konstanterer at det er litt merkelig  å evnt juge om en hendelse og legge det til et selskap  der flere var tilstede.  Selv uten identitet til vedkommende er dette noe som kam sjekkes ut. I tillegg  opplyses det om at alt skal kunne ettergås, siden kilden er kjent for vg. Og vg har sjekket ut påstander.  Forøvrig  står det ikke om alle påstander er er sjekket ut. 

Spør du etter hva jeg mener  om intervjuet. Så litt teit det utføres slik, men ser jo også nødvendigheten i det.  Tror han pynter på litt, ikke sier alt på alle spørsmål og i forklaringer. Han er dyktig på å peke ut endel punkter som har vært stilt spørsmål om i some.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (3 timer siden):

Det står ingenting om AD/HD i brevet han skrev til pressen. Kun psykiske lidelser. Det spiller ingen rolle hva han har av diagnoser, han sier selv at det ikke unnskylder handlingene hans. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/her-er-marius-borg-hoibys-uttalelse/s/5-95-1960272

Adhd er noe som er kommet frem i podcasten som heter kompisen til marius

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...