Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (24 minutter siden):

Jeg er spent på hva den i så fall vil innebære. Nå sa en bruker at de har sagt at det vil komme, så da får vi håpe det gjør det. 

Ser for meg at den vil være så kort som mulig, hva som sies avhenger nok helt av hva han evt blir dømt for til slutt. 

Jeg venter nok ikke lenger i spenning på at de skal si noe "harmdirrende" i forhold til å ta avstand. Det blir nok politisk korrekte "floskler". 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Nei de sa at det, at de ikke sa noe i høst, ikke betydde at de ikke kom til å si noe senere. Så heg anser det ikke som en lovnad om å si noe

Åja, takk for oppklaring.

Isild skrev (3 minutter siden):

Ser for meg at den vil være så kort som mulig, hva som sies avhenger nok helt av hva han evt blir dømt for til slutt. 

Jeg venter nok ikke lenger i spenning på at de skal si noe "harmdirrende" i forhold til å ta avstand. Det blir nok politisk korrekte "floskler". 

Du har garantert rett.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle kongefamilien uttale seg "harmdirrende"? Høiby er et familiemedlem de har delt livet med siden før bryllupet mellom MM og HM. Høiby er ingen kongelig representant. Hva de har erfart med ham innenfor husets fire vegger er en del av deres privatliv. For kongefamilien er forholdet til, og Høiby selv, privat uansett hva han har gjort og ikke gjort.

Det kan hende de har en uttalelse å komme med når den tid kommer, men vi kan forvente at den blir kort, konkret og viser til privatlivets fred. De er ikke ansvarlige for Høibys handlinger, og vi kan ikke forvente at kongehuset verken skal forklare eller unnskylde Høibys handlinger, ei heller offisielt ta avstand fra handlingene. Vi kan kanskje forvente at de viser empati for de fornærmede i saken, men generelt har kongehuset og familien faktisk ingenting med Høibys handlinger å gjøre.

Vi får bare se.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skulle kongefamilien uttale seg "harmdirrende"? Høiby er et familiemedlem de har delt livet med siden før bryllupet mellom MM og HM. Høiby er ingen kongelig representant. Hva de har erfart med ham innenfor husets fire vegger er en del av deres privatliv. For kongefamilien er forholdet til, og Høiby selv, privat uansett hva han har gjort og ikke gjort.

Det kan hende de har en uttalelse å komme med når den tid kommer, men vi kan forvente at den blir kort, konkret og viser til privatlivets fred. De er ikke ansvarlige for Høibys handlinger, og vi kan ikke forvente at kongehuset verken skal forklare eller unnskylde Høibys handlinger, ei heller offisielt ta avstand fra handlingene. Vi kan kanskje forvente at de viser empati for de fornærmede i saken, men generelt har kongehuset og familien faktisk ingenting med Høibys handlinger å gjøre.

Vi får bare se.

Jeg regner med (håper hvert fall), hvis en uttalelse kommer, at den vil innebære empati for de fornærmede, ja. Og kanskje et eller annet om rettsapparatets grundige jobb med saken? 

Vi får vente å se, ja. Dette er jo "tidenes" sak i den familien, hvert fall i nyere tid, så jeg håper det kommer noe. Selv om de ikke har noe med hans handlinger å gjøre, har dette påvirket mye av det som har blitt skrevet om dem det siste året. Klart folk er nysgjerrige på hva de kan ha å si, selv om dette er Marius' rot. 

• Hjerte 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg regner med (håper hvert fall), hvis en uttalelse kommer, at den vil innebære empati for de fornærmede, ja. Og kanskje et eller annet om rettsapparatets grundige jobb med saken? 

Vi får vente å se, ja. Dette er jo "tidenes" sak i den familien, hvert fall i nyere tid, så jeg håper det kommer noe. Selv om de ikke har noe med hans handlinger å gjøre, har dette påvirket mye av det som har blitt skrevet om dem det siste året. Klart folk er nysgjerrige på hva de kan ha å si, selv om dette er Marius' rot. 

Enig.

• Hjerte 1
Skrevet

Når det gjelder å uttrykke empati med de fornærmede i saken er jo ikke det noe vi trenger å vente på. Det er uttrykt flere ganger av både kronprinsen og kronprinsessen, helt siden august i fjor.

Et par eksempler: https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon_-_-har-visst-det-marius-har-fortalt-oss-1.17016863

Sitat

– Det er en alvorlig sak, og vi er opptatt av at alle involverte får god hjelp og støtte, at de har gode mennesker rundt seg, sier kronprinsen.

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon-uttaler-seg-om-nye-hoiby-siktelser-1.17133672

Sitat

– Det er alvorlige anklager som Marius nå står overfor. I dag tenker vi selvfølgelig på alle de berørte.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Aricia skrev (8 minutter siden):

Når det gjelder å uttrykke empati med de fornærmede i saken er jo ikke det noe vi trenger å vente på. Det er uttrykt flere ganger av både kronprinsen og kronprinsessen, helt siden august i fjor.

Et par eksempler: https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon_-_-har-visst-det-marius-har-fortalt-oss-1.17016863

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon-uttaler-seg-om-nye-hoiby-siktelser-1.17133672

Men nå snakker vi jo om et "hvis de uttaler seg"-scenario etter tiltale/rettssak, og da ville det vel kanskje være rart om dette ikke var temaet for den uttalelsen? Jeg synes ikke det kan gjentas nok, egentlig, dette med empati for de fornærmede. Vet ikke om en uttalelse kommer i det hele tatt, dette er som sagt bare et "hvis". Altså, en uttalelse i form av pressekonferanse, åpent brev eller noe som direkte går på dette når alt er ferdig i rettsapparatet, og ikke et spørsmål/svar i et ellers annet intervju. Men som sagt, er en "hvis"-situasjon. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis MBH blir dømt og deretter anker, kan de kanskje ikke uttale seg, regner jeg med. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker også at det aller viktigste er at de viser empati med ofrene i saken. De gjør jo så klart det nå også, de har jo sagt at de føler sterkt med alle de involverte. 

Og selv om dette er Marius sitt rot og hans rot alene, så er jo disse 1500 sidene (og kongehustråden) mye diskusjon som går på om de har enablet/"skjult"/ gjort bjørnetjenester - som har bidratt til at han har holdt på som han har gjort. Ikke SKYLD i, men ikke stoppet det heller. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De skal ikke ta ansvar for sin voksne sønn, men holde en offentlig seanse der de uttaler seg om hans straffesak?

• Liker 3
Skrevet
Isild skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker også at det aller viktigste er at de viser empati med ofrene i saken. De gjør jo så klart det nå også, de har jo sagt at de føler sterkt med alle de involverte. 

Og selv om dette er Marius sitt rot og hans rot alene, så er jo disse 1500 sidene (og kongehustråden) mye diskusjon som går på om de har enablet/"skjult"/ gjort bjørnetjenester - som har bidratt til at han har holdt på som han har gjort. Ikke SKYLD i, men ikke stoppet det heller. 

Tenker det er svært mye de ikke har visst. Han har jo jobbet (ble sagt i podcasten med kompisen) og ikke bodd hjemme så mye siste årene. Mange av oss foreldre er jo litt «blinde» for egne barn. 🫣 Vi vet heller ikke hva de har gjort, men han har fått hjelp til avrusing tidligere (jmf uttalelsen hans) og diagnosen ADHD har de selvsagt visst noe om problematikken rundt (iallfall som barn og ungdom). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (8 minutter siden):

De skal ikke ta ansvar for sin voksne sønn, men holde en offentlig seanse der de uttaler seg om hans straffesak?

Nå bunnet vel denne diskusjonen ut i bl.a det her: ⬇️

Så da tenker jeg bare høyt om hva det i så fall betyr og hva en slik uttalelse vil bestå av, hvis den kommer.

Krokenguri skrev (3 timer siden):

De har jo uttrykt mange ganger at selv  om de ikke har sagt noe i høst, så  betyr ikke det at de ikke sier noe  på et senere tidspunkt. Men dette blir ikke respektert og bare harselert med. De forsøkte et intervju i julen også, med like lite hell, siden de fortsatt ikke kan si noe  veldig konkret. Så litt  usikker på om de kommer til å forsøke på  nytt.  Om de gjør det, tror  jeg det er lite sannsynlig det blir noe konkret i det hele tatt. Men hvem vet, ee har overasket meg positivt  tidligere 

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (10 minutter siden):

Kanskje vurdere hva man gjør for sin voksne siktede sønn, også da? Du vet, ikke enable, sponse ferier og slikt.

Man vil helst velge enkelte ting og ikke snakke om det andre. Prinsipper er ikke så viktig.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Kollontaj skrev (15 minutter siden):

Hvis MBH blir dømt og deretter anker, kan de kanskje ikke uttale seg, regner jeg med. 

Jeg er nesten 100% sikker på at det blir en anke hvis han dømmes. Så da kommer det nok ikke en uttalelse mens det pågår, hvert fall. 

• Liker 2
Skrevet
Kollontaj skrev (12 minutter siden):

Tenker det er svært mye de ikke har visst. Han har jo jobbet (ble sagt i podcasten med kompisen) og ikke bodd hjemme så mye siste årene. Mange av oss foreldre er jo litt «blinde» for egne barn. 🫣 Vi vet heller ikke hva de har gjort, men han har fått hjelp til avrusing tidligere (jmf uttalelsen hans) og diagnosen ADHD har de selvsagt visst noe om problematikken rundt (iallfall som barn og ungdom). 

Også har de blitt varslet om et par voldelige episoder, samt at Marius ikke betaler for seg da, pytt pytt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Kollontaj skrev (14 minutter siden):

Er det bekreftet at han har ADHD?

• Liker 1
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Er det bekreftet at han har ADHD?

Det vil jeg tro, for kompisen sa det i podcasten (jeg har skummet avskriften fra første episode). 

Endret av Kollontaj
Skrevet (endret)

Jeg synes det hadde vært flott om kronprinsparet på senere tidspunkt igjen satte vold i nære relasjoner på agendaen og MM fortsatte å representere i slikt arbeid. At de skal uttale seg om saken igjen på litt mer generelt grunnlag, må de også gjerne gjøre. Forventninger om at de skal si noe mer konkret enn det, gir meg gufs til gammelmodig synsforlatelse der de skal bære hans skam.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (12 minutter siden):

Nå bunnet vel denne diskusjonen ut i bl.a det her: ⬇️

Så da tenker jeg bare høyt om hva det i så fall betyr og hva en slik uttalelse vil bestå av, hvis den kommer.

Ja, jeg vet og forstår det. Men dette har vært et tilbakevende tema lenge, så var et generelt innspill fra meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (10 minutter siden):

Det vil jeg tro, for kompisen sa det i podcasten (jeg har skummet avskriften fra første episode). 

Han kompisen som ingen vet hvem er, ja? 😄 Men da så.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...