Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym_2024 skrev (7 minutter siden):

Denne anonyme « vennen», er han også dømt kriminell for eksempel? Enig med deg i at dette er utrolig useriøst av VG. 

Lurer på om noen andre kriminelle får et "talerør" via venner på samme måte i media. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Lurer på om noen andre kriminelle får et "talerør" via venner på samme måte i media. 

Moren til Jan Helge Andersen fikk uttale seg om hvor belastende det var for sønnen hennes, at media og samfunnet hadde forhåndsdømt han. Han var uskyldig i følge henne. Og det var selveste statskanalen NRK som var mikrofonstativet, ikke Se og Hør eller Nettavisen, men seriøse NRK. For å ikke glemme Orderud saken og alle de hjertevarme intervjuene med de siktede. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonym_2024 skrev (6 minutter siden):

Moren til Jan Helge Andersen fikk uttale seg om hvor belastende det var for sønnen hennes, at media og samfunnet hadde forhåndsdømt han. Han var uskyldig i følge henne. Og det var selveste statskanalen NRK som var mikrofonstativet, ikke Se og Hør eller Nettavisen, men seriøse NRK. For å ikke glemme Orderud saken og alle de hjertevarme intervjuene med de siktede. 

Stemmer... Rubs me the wrong way.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (4 timer siden):

Nettopp. Jeg er ikke overrasket i det hele tatt. 

Jeg har fra starten av posting av lenkene til denne saken og innleggene som fulgte i tråden rapportert alle innlegg som omtaler den nevnte kvinnen som persondebatt - det er ikke akkurat noe nytt at Se og Hør tar paparazzi-bilder og dikter opp en nyhet omkring dem som de ikke har grunnlag for overhodet. 

Jeg synes ikke noen innlegg om dette burde få stå i tråden.

Takk! Så enig! Repostet lenken her en gang ifm.at bosted ble tematisert og angrer. Det har ingenting her å gjøre🙏

• Liker 2
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

Forskjellen er jo at det er 'anonym venn' av MBH, ikke 'moren til' en kriminell.

Store etiske forskjeller, faktisk.

Hvem sjekker at VG opptrer redelig, og at vitnet faktisk er det han sier han er? Det er ingen måte å sjekke dette, akuratt som med flere av Se&hørs vitner. Er vennen en av MBHs mange kriminelle venner? Er han en av dem i chatten de har som ler av overgrepene, eller legger ut bilder av barn som samler kokain i Colombia?

Anonyme kilder er en uting. Og VG er ikke et dugg bedre her, spesielt fordi de gir sin enorme platform til den som er anklaget. Når de anonyme kildene legges bredt ut i en avis som har minst en nær venn av tiltaltes mor høyt opp i hierarkiet blir det bare uetisk, punktum.

Endret av 1600
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (1 time siden):

Første jeg tenkte på var denne:

https://www.nettavisen.no/det-er-kvalmt-av-tv-2/s/12-95-3623449

Pluss de som nevnes over her. 

Forstår du virkelig ikke forskjellen?

Jeg er ikke noe fan av TV2 i denne saken, men det er en stor forskjell. Her har noen gitt en platform til en navngitt person som kan følges opp med spørsmål osv, ikke en 'anonym venn' av noen som er siktet for 23 lovbrudd hvor flere er av særs alvorlig karakter. VG bidrar til ryktespredning om bla. a. en av Marius tidligere samboere så og si uimotsagt.

Kan vi være så snill å slutte med denne dobbeltstandarden? 

Endret av 1600
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
1600 skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke noe fan av TV2 i denne saken, men det er en stor forskjell. Her har noen gitt en platform til en navngitt person som kan følges opp med spørsmål osv, ikke en 'anonym venn' av noen som er siktet for 23 lovbrudd hvor flere er av særs alvorlig karakter.

Det er et godt poeng, disse andre var navngitte kilder. Denne vennen er det ingen som vet hvem er. Det gjør ting straks mer ubehagelig for min del.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1600 skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke noe fan av TV2 i denne saken, men det er en stor forskjell. Her har noen gitt en platform til en navngitt person som kan følges opp med spørsmål osv, ikke en 'anonym venn' av noen som er siktet for 23 lovbrudd hvor flere er av særs alvorlig karakter. VG bidrar til ryktespredning om bla. a. en av Marius tidligere samboere så og si uimotsagt.

Jeg svarte på om noen hadde fått et talerør av venner eller andre, ikke om talerøret var anonym eller ikke. Helt klart at de som står frem med navn, slik sakene som beskrevet her, har større påvirkningskraft. 

• Liker 1
Skrevet
1600 skrev (16 minutter siden):

Forskjellen er jo at det er 'anonym venn' av MBH, ikke 'moren til' en kriminell.

Store etiske forskjeller, faktisk.

Hvem sjekker at VG opptrer redelig, og at vitnet faktisk er det han sier han er? Det er ingen måte å sjekke dette, akuratt som med flere av Se&hørs vitner. Er vennen en av MBHs mange kriminelle venner? Er han en av dem i chatten de har som ler av overgrepene, eller legger ut bilder av barn som samler kokain i Colombia?

Anonyme kilder er en uting. Og VG er ikke et dugg bedre her, spesielt fordi de gir sin enorme platform til den som er anklaget. Når de anonyme kildene legges bredt ut i en avis som har minst en nær venn av tiltaltes mor høyt opp i hierarkiet blir det bare uetisk, punktum.

Ser problemstillingen. 

• Liker 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte på om noen hadde fått et talerør av venner eller andre, ikke om talerøret var anonym eller ikke. Helt klart at de som står frem med navn, slik sakene som beskrevet her, har større påvirkningskraft. 

Man diskuterer ikke hvem som har størst påvirkningskraft, men om andre kriminelle har noen som har talt deres sak i media. Men er for så vidt enig i at en anonym «venn» som kilde for å tale noen sin sak, er hårreisende og totalt upålitelig som kilde. Her har VG gjort en slett jobb rett og slett. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (3 minutter siden):

Man diskuterer ikke hvem som har størst påvirkningskraft, men om andre kriminelle har noen som har talt deres sak i media. Men er for så vidt enig i at en anonym «venn» som kilde for å tale noen sin sak, er hårreisende og totalt upålitelig som kilde. Her har VG gjort en slett jobb rett og slett. 

Hvis jeg ønsker å ta opp påvirkningskraft i sammenheng med subjektive venne/familie-historier til gjerningsmenn (eller kvinner), må jeg spørre noen? 🧐 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Generelt syns jeg muligheten for å bruke anonyme kilder er veldig viktig. Det er mange tilfeller hvor kilden av ulike årsaker ikke ønsker å stå frem, og de fleste mediene i Norge bruker anonyme kilder i stor grad faktisk. Jeg er ikke journalist, men det vesentlige synes å være at mediene kjenner personens identitet, og ofte skrives det at de har sett bevis for hva som påstås i artiklene. 

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at det er hel rekke utfordringer med disse anonyme kildene. For å starte med det siste: legges det ikke frem "bevis" på påstandene som journalistene kan ettergå er det bare utsagn fra en anonyme kilde, enten den er i se og hør eller i Aftenposten. Bindinger, motivasjonen og alt rundt kilden forblir uvisst for leseren. Vi vet ikke hvem det er, og kan derfor heller ikke gjøre oss opp en mening om det er noen vi tror kan ha koblinger til den og den, eller er under visse påvirkninger. 

Men alt i alt syns jeg mulgihete for anonyme kilder er viktig I det journalistiske arbeidet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Hvis jeg ønsker å ta opp påvirkningskraft i sammenheng med subjektive venne/familie-historier til gjerningsmenn (eller kvinner), må jeg spørre noen? 🧐 

Har jeg skrevet det noe sted? Finner det usmakelig at man bagatelliserer dette VG intervjuet av en anonym «venn» av MBH som også snakker negativt om eksene hans (?) , og i tillegg bruker begreper som «mer påvirkningskraft» i sammenheng med tema for diskusjonen for å ytterligere nedskalere alvoret i dette stuntet fra VG. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
1600 skrev (På 31.7.2025 den 7.52):

Så når en ting står kun i ett medie, så er det ikke redelig?

Da kan vi jo avskrive den 'venne-podcasten' som forsvarer MBH som VG kom med da, fint vi er enige.

Nettopp! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (23 minutter siden):

Har jeg skrevet det noe sted? Finner det usmakelig at man bagatelliserer dette VG intervjuet av en anonym «venn» av MBH som også snakker negativt om eksene hans (?) , og i tillegg bruker begreper som «mer påvirkningskraft» i sammenheng med tema for diskusjonen for å ytterligere nedskalere alvoret i dette stuntet fra VG. 

Jeg har da vitterlig ikke bagatellisert det, men jeg synes ikke det var et veldig viktig innspill i saken, om det var ment sånn. Venner kan sjelden vite hva som foregår bak lukkede dører, det er jo nettopp det som gjør at slike menn får slippe unna. Svært få som mishandler sin partner går rundt og gjør det samme med andre.
Ja, du skrev «man diskuterer ikke hvem som har mest påvirkningskraft». 

• Liker 4
Skrevet
Kollontaj skrev (12 minutter siden):

Jeg har da vitterlig ikke bagatellisert det, men jeg synes ikke det var et veldig viktig innspill i saken, om det var ment sånn. Venner kan sjelden vite hva som foregår bak lukkede dører, det er jo nettopp det som gjør at slike menn får slippe unna. Svært få som mishandler sin partner går rundt og gjør det samme med andre.

Nemlig. Venner har jo i nettopp denne saken blitt sjokkert over at de plutselig fikk status som fornærmet fordi de ikke ante hva som foregikk - til og med mot dem selv. 

Ikke uten grunn at ofre synes det er vanskelig å bli trodd i denne type saker, fordi voldsmannen som regel er hyggelig mot vennene sine. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (11 minutter siden):

Du syns ikke det er et viktig innspill i saken, at VG videreformidler synsing fra en anonym kilde som også uttaler seg negativt om tidligere partnere til MBH? Og jeg svarte på ditt retoriske spørsmål om man «må spørre om tillatelse».. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (7 minutter siden):

Nemlig. Venner har jo i nettopp denne saken blitt sjokkert over at de plutselig fikk status som fornærmet fordi de ikke ante hva som foregikk - til og med mot dem selv. 

Ikke uten grunn at ofre synes det er vanskelig å bli trodd i denne type saker, fordi voldsmannen som regel er hyggelig mot vennene sine. 

Og derfor bør vel media være særskilt varsomme med å la venner uttale seg til Marius gunst. Linni var jo særdeles positivt innstilt til Marius helt til hun fant ut at hun var et av ofrene hans...

Endret av pop up bruker
  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...