Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (21 timer siden):

Jeg forstår fremdeles ikke hensikten med eller verdien av diskusjonen om "tilgang" (sic) til en viss type kvinner.

Hvis vi legger til grunn at alle kvinner er like mye verdt, noe jeg tar for gitt at ingen er uenig i, og at overgrep mot hver og én av dem dermed er akkurat like alvorlig både for den enkelte og for oss alle som samfunn, så skjønner jeg virkelig ikke hva man skal med en slik diskusjon, eller hva den skal "bevise", eller hvor den skal hen.

Forstår du virkelig ikke at den moralske synsvinkelen du anlegger her, ikke utelukker den deskriptivt-sosiologiske? Det er selvfølgelig bare to tilnærminger til samme sak.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (29 minutter siden):

Tja, de er iallefall  ikke dårlige.  Nå  er ikke slik bolig han bor i av høy  standard  her, så de boligene er nyere, og mer moderne  enn det han bor i ja. Jeg elsker slike gamle byginger forøvrig.  Men har ikke kjøpt, pga dårlig planløsning,  som funker dårlig  med mange i hus. Og lite energi effektive. Hater å bo  kaldt

Huset er relativt nyoppusset. Spennede at du har plantegningen. Så tror du at han betaler fyringskostnader selv???? 

Han bor alene i en stor enebolig på en eksklusiv adresse. Redt ved kronprinsparet. Flotte turområder ved Semsvannet og kort vei til Asker sentrum, til lokaltog og motorvei. 

Men i følge deg så er det normalt at folk som lever på den laveste økonomiske nivå i samfunnet, bor som han? 

• Liker 7
  • Nyttig 16
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Huset er relativt nyoppusset. Spennede at du har plantegningen. Så tror du at han betaler fyringskostnader selv???? 

Han bor alene i en stor enebolig på en eksklusiv adresse. Redt ved kronprinsparet. Flotte turområder ved Semsvannet og kort vei til Asker sentrum, til lokaltog og motorvei. 

Men i følge deg så er det normalt at folk som lever på den laveste økonomiske nivå i samfunnet, bor som han? 

Turområder er jo lurt å ha om man skal bli rusfri. Så det er på ingen måte noe negativt. Det hjelper ikke å ha turområder heller om vedkommende  ikke bruker dem. Her jeg bor har vi milesvis med tur og skiløyper.  Det påvirker ikke riskmisbrukere å konebankere i den ene eller  andre retningen.  Bortsett fra de som bruker det , som en del av det å komme seg ut av rus. Da har det jo selvfølgelig en postiv  vorkning, fremfor å sture inne i et "flott hus"

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Sjekket raskt på FINN. Nærmeste enebolig til utleie jeg fant koster 24.000 per måned. Er i betydelig dårligere stand og mindre. Som vel andre har skrevet så er nok markedsleie der han bor på 30.000. Det at du tror at Asker kommune skulle betale 30.000 per måned til en enslig sosialklient for å leie en slik bolig, pluss betale fyringskostnader (som kommer i tillegg til satsen for livsopphold), da lever du i en fantasiverden. 

• Liker 8
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (17 minutter siden):

Sjekket raskt på FINN. Nærmeste enebolig til utleie jeg fant koster 24.000 per måned. Er i betydelig dårligere stand og mindre. Som vel andre har skrevet så er nok markedsleie der han bor på 30.000. Det at du tror at Asker kommune skulle betale 30.000 per måned til en enslig sosialklient for å leie en slik bolig, pluss betale fyringskostnader (som kommer i tillegg til satsen for livsopphold), da lever du i en fantasiverden. 

Nå vet jeg ikke helt hvor du har fått for deg at dårligere levestandard  skal hjelpe mot rus,  psykriatri/diagnoser,  vold og voldtekter. Ei heller at det å ha god levestandard fører til rus, diagnoser og vold. 

I de fleste tilfeller  peker man jo på økt kriminalitet i firbindelse med lav inntekt og standard,  fordi man må stjele,  tjene ulovlige penger  for å få mer normal levestandard.  Men i marius sitt tilfelle,  tenker man at en god løsning er å dytte han lenger inn i kriminelle  miljøer og med større behov for å være kriminell. 

Alt er tydeligvis motsatt for han, enn iht  hva normalen er for alle andre skjønner jeg.

det er jo en grunn til  at dette temaet har vært i åresvis diskusjon på stortinget. Problematikk med barn som vokser opp fattig i rike Norge,  og at det fører til  uteforskap, og dytter de inn i miljøer, man ikke ønsker 

En av  tingene som hjelper på vei er å få orden på livet,  ikke la det rakne mer. Og lyspunkter å jobbe mot. 

Som jeg sa uavhengig av pris. Så er det jo merkelig å tenke at samme bolig på skaugum  ha ulik effekt på en med rus, diagnose og volds problematikk der som her. 

At på skaugum er det et problem  og her er det ikke et problem. 

Greia er  jo å ha et tak over hodet, og helst ikke bo i kriminelle,  rusmisbruker miljø. Det vil hjelpe. 

De boligene der er bygget i en tid  der  planløsninger var rare. Har selvfølgelig ikke planløsninger.  Men kjenner  godt til  bygningstypen iht min utdannelse 

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Nå vet jeg ikke helt hvor du har fått for deg at dårligere levestandard  skal hjelpe mot rus,  psykriatri/diagnoser,  vold og voldtekter. Ei heller at det å ha god levestandard fører til rus, diagnoser og vold. 

I de fleste tilfeller  peker man jo på økt kriminalitet i firbindelse med lav inntekt og standard,  fordi man må stjele,  tjene ulovlige penger  for å få mer normal levestandard.  Men i marius sitt tilfelle,  tenker man at en god løsning er å dytte han lenger inn i kriminelle  miljøer og med større behov for å være kriminell. 

Alt er tydeligvis motsatt for han, enn iht  hva normalen er for alle andre skjønner jeg.

det er jo en grunn til  at dette temaet har vært i åresvis diskusjon på stortinget. Problematikk med barn som vokser opp fattig i rike Norge,  og at det fører til  uteforskap, og dytter de inn i miljøer, man ikke ønsker 

En av  tingene som hjelper på vei er å få orden på livet,  ikke la det rakne mer. Og lyspunkter å jobbe mot. 

Som jeg sa uavhengig av pris. Så er det jo merkelig å tenke at samme bolig på skaugum  ha ulik effekt på en med rus, diagnose og volds problematikk der som her. 

Greia er  jo å ha et tak over hodet, og helst ikke bo i kriminelle,  rusmisbruker miljø. Det vil hjelpe. 

De boligene der er bygget i en tid  der  planløsninger var rare. Har selvfølgelig ikke planløsninger.  Men kjenner  godt til  bygningstypen iht min utdannelse 

Nå leser ikke jeg din motdebattants innlegg slik du gjør. Tror ikke meningen er at dårlig standard hjelper mot rus og diagnoser, men lar den ligge nå.

Jeg er mer opptatt av planløsningen… Tenkte kanskje huset var pusset opp og planløsnnng endret, men da kan du som fagperson bekrefte at huset framstår tidsriktig og originalt slik det ble bygget. Gjelder dette også de andre husene som kronprinsen leier ut på Skaugum?

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Krimskrans skrev (6 minutter siden):

Nå leser ikke jeg din motdebattants innlegg slik du gjør. Tror ikke meningen er at dårlig standard hjelper mot rus og diagnoser, men lar den ligge nå.

Jeg er mer opptatt av planløsningen… Tenkte kanskje huset var pusset opp og planløsnnng endret, men da kan du som fagperson bekrefte at huset framstår tidsriktig og originalt slik det ble bygget. Gjelder dette også de andre husene som kronprinsen leier ut på Skaugum?

Selvfølgelig  kan du endre planløsning.  Men det blir skjeldent bra, men bedre.  Ikke at det har noen relevans.  Det var mer en tileggs opplysning iht hvorfor disse boligene ikke ansees som bedre boliger 

De boligene ble bygget på en tid, som ikke samsvarer med dagens behov. Det du får er ofte større  rom og høyere under taket. Noe som også krever mer varme for å varme opp boligene.  Her har mange bygget ned takhøyde pga det

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig  kan du endre planløsning.  Men det blir skjeldent bra, men bedre.  Ikke at det har noen relevans.  Det var mer en tileggs opplysning iht hvorfor disse boligene ikke ansees som bedre boliger 

De boligene ble bygget på en tid, som ikke samsvarer med dagens behov. Det du får er ofte større  rom og høyere under taket. Noe som også krever mer varme for å varme opp boligene.  Her har mange bygget ned takhøyde pga det

Jeg bor selv i et gammelt ombygd hus der planløsningen og standarden ble veldig bra, om jeg skal si det selv.

Men det samme gjelder da ikke for MBH sin bolig.

Jeg er selv, som du skjønner, ingen fagperson på dette området, men takk for svar 😊

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (38 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet et eneste sted at dårligere levestandard forebygger kriminalitet. Denne serien med meningsutveksling startet med at du kom med en opplagt falsk påstand om at Marius har fått en økonomisk levestandard tilsvarende økonomisk sosialhjelp fra kronprinsparet. 

Så er det enig eller uenig at han har hatt det bedre økonomisk enn dem som må leve på sosialhjelp? 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Dere påstår jo at lavere standard  skal ha noe å si. Her er komunale boliger av god standard  og de har vaktmester som bla måker snø og klipper plenen deres. Og fikser ting etter behov. Komunale vaktmestere. 

Slik bolig som marius bor i er ikke  høyr ansett bolig her jeg bor. Og ferdig oppusset går de for lav pris. Pga ofte kalde og dårlig planløsning. 

Sist jeg så ferdig oppusset sveitservilla på nesten 200m2 rett i sentrum. Lå ute til to mill, den gikk for litt under

En kommune jeg frekventerer, et ferieparadis om sommeren for de med hytte og yacht, fullstendig død utenfor sesong, har sine "kommunale boliger" ute på et hytteområde utenfor allfarvei. Ingen vil dit frivillig, men det er hva de kan få. NAV kjøper også tjenester som private utleieboliger, med den risikoen utleierne da tar. Disse boligene kan ha veldig ulik standard, men ligger gjerne mer sentralt. Så enig med deg, altså.

Det jeg skal frem til er at enhver kommune kan kjøpe tjenester som å huse de som trenger bolig. Som oftest er det boligmangel jevnt over. Utfordringen er at de som selger disse tjenestene til NAV ikke har noen garanti for hvem de får som leietaker, og om leien skal dekkes av NAV eller leietakeren selv. De aller fleste utleiere på markedet avslår 3 måneders NAV-garanti som depositum, da de kun får erstattet manglende husleie og ellers ingenting av skader som måtte oppstå om leiligheten ramponeres fordi leietakeren får en psykose/innbudd/rusreir/div. hendelser.

Nå tror jeg ikke at huset MBH har bodd i frem til nå har noe med NAV å gjøre, og det er lite sannsynlig at en familie ønsker å sende barnet sitt ut på gata til et uforutsigbart liv hvis de har midler til å forhindre det og ha oppsyn med situasjonen slik at den ikke eskalerer videre med en sønn i boligkø på gata mens de venter på rettsaken. Kronprinsparet vet også godt dette er for en periode, og at sønnen svært sannsynlig skal sone når etterforskningen er avsluttet og dom avsagt. All informasjon om MBH sin kriminelle aktivitet er tydeligvis gammelt nytt som etterforskning har avslørt/lekket. Det er ingen holdepunkter som jeg kan se, til at MBH begår nye lovbrudd, og vi vet ingenting om hvordan situasjonen midlertidig løses av familie og den støtten de nødvendigvis får.

Videre, en generell betraktning over hvordan NAV og kommune kan huse de som trenger bolig, som da kan være en leilighet, enebolig, hytte, campingvogn, container, eller et gresselig sted ingen vil bo fordi risikoen for enten å sprekke eller bli utsatt for vold er stor. Et hospits som mange her velger som alternativ bolig for MBH er et hjelpetilbud for akutte situasjoner, som å unngå å fryse ihjel på gaten om vinteren, eller venter på avrusing/rusbehandling. Ikke en varig bolig. MBH har ikke noe med å oppta plassen til en annen som trenger det mer enn ham.

Artikkelen vedlagt er et par år og fra en annen kommune enn den jeg beskriver øverst, men skildrer godt hvordan boligsituasjonen kan være overalt, siden dette er blitt et tema i tråden. Erik i artikkelen bodde i kommunal bolig med utleieboliger. Bygget brant, nå bor han på samme sted i en 25kvm container.

- For å få kommunal bolig må man ha lav inntekt og et hjelpe- eller oppfølgingsbehov.  Tilgangen på boliger er begrenset, og nå i slutten av oktober står 66 personer på venteliste til kommunal bolig.

Som tidligere nevnt, MBH har ikke noe med å oppta plassen til en annen som trenger det mer enn ham. Vi vet jo at de nåværende boforholdene hans er midlertidige.

https://www.f-b.no/kommunen-har-plassert-erik-55-i-en-container-det-koster-ham-5-500-kroner-i-maneden/s/5-59-2397014

Endret av Rev. Revenge
manglende ord
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (51 minutter siden):

Ehe, jeg bor i et hus tegnet på omtrent samme tid, til en på den tiden byens rikeste menn. Har unormal høy takhøyde, akkurat fordi det er høyere standard enn et hus med lavere standard. Det å kunne bo stort og romslig er typisk for høy økonomisk standard. 

Men skjønner ikke fortsatt hvordan du kan påstå at Marius som har bor i en stor nyoppusset enebolig i et særdeles eksklusivt område, skulle ha en standard som dem som lever på det laveste nivå som den norske velferdsstaten tilbyr. Det er enkelt å greit falsk fra deg å påstå det. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Fremmed fugl skrev (41 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet et eneste sted at dårligere levestandard forebygger kriminalitet. Denne serien med meningsutveksling startet med at du kom med en opplagt falsk påstand om at Marius har fått en økonomisk levestandard tilsvarende økonomisk sosialhjelp fra kronprinsparet. 

Så er det enig eller uenig at han har hatt det bedre økonomisk enn dem som må leve på sosialhjelp? 

Svært vanskelig  å ikke tolke utsagnene der, nåt det er netopp tema at han burde bo dårligere et annet sted.  Evnt hva er poenget om å dra dette opp som et problem da? Det er uttalt  åå sidrn her mamge ganger direkte  at kronprinsparet er årsak til å opprettholde hans gjerninger og livs stil. Fordi han bor der han bor bla. 

Når jeg trekker  frem at boligen ikke har noe med hans oppførsel å gjøre  , har jeg ennå  til gode å se noen skrive,  det har du rett i. Tvert imot mange argumenter  for at det er endel av hans kjempeproblem 

• Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Svært vanskelig  å ikke tolke utsagnene der, nåt det er netopp tema at han burde bo dårligere et annet sted.  Evnt hva er poenget om å dra dette opp som et problem da? Det er uttalt  åå sidrn her mamge ganger direkte  at kronprinsparet er årsak til å opprettholde hans gjerninger og livs stil. Fordi han bor der han bor bla. 

Når jeg trekker  frem at boligen ikke har noe med hans oppførsel å gjøre  , har jeg ennå  til gode å se noen skrive,  det har du rett i. Tvert imot mange argumenter  for at det er endel av hans kjempeproblem 

Mange negative virkninger av at M bor på Skaugum. 

Det er ikke rett at seksualforbrytere skal bo et sted som beskyttes av garden. 

Det er ikke rett at narkoforbrytere skal ha diplomatpass.

Alt dette skader anseelse av både garde, politi og kongehus på sikt.

Så er det også skadelig for rus- og kriminalomsorgen at noen nå forsøker å late som at det er uviktig om kriminelle bader i luksus som de ikke har tjent penger til selv, eller lever som de ulykkelige vi fikk se hverdagen til i Petter uteligger.

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet
keops skrev (7 minutter siden):

Så er det også skadelig for rus- og kriminalomsorgen at noen nå forsøker å late som at det er uviktig om kriminelle bader i luksus som de ikke har tjent penger til selv, eller lever som de ulykkelige vi fikk se hverdagen til i Petter uteligger.

Hvor tenker du at han skulle bodd, andre steder enn hans hjem?

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (26 minutter siden):

Ehe, jeg bor i et hus tegnet på omtrent samme tid, til en på den tiden byens rikeste menn. Har unormal høy takhøyde, akkurat fordi det er høyere standard enn et hus med lavere standard. Det å kunne bo stort og romslig er typisk for høy økonomisk standard. 

Men skjønner ikke fortsatt hvordan du kan påstå at Marius som har bor i en stor nyoppusset enebolig i et særdeles eksklusivt område, skulle ha en standard som dem som lever på det laveste nivå som den norske velferdsstaten tilbyr. Det er enkelt å greit falsk fra deg å påstå det. 

Jeg sier at det kommer an på øyet som ser. Jeg sljønner at for en som nor i oslo med mangel på ene  boliger , syntes dette er råflott. Her er slik bolig mer vanlig og mer for de med mindre penger.  De med mye penger bor helt annerledes. 

Dog ser jeg ikke  helt relevansen,  av viktigheten av dette. 

• Liker 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (2 minutter siden):

Hvor tenker du at han skulle bodd, andre steder enn hans hjem?

Hans hjem har jo vært mange ulike plasser, er jo ikke kommet til verden ved hjemmefødsel på Skaugum.

Synes det er helt feil at denne eiendommen skal huse slikt klientell. Vært mange uheldige episoder med hans omgangskrets der, selvfølgelig.

Han kan vel bo like greit andre steder.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
keops skrev (12 minutter siden):

Bade i luksus åå 10.000kr i mnd.   Jaja, vi har forskjellige  preferanser på luksus

• Liker 3
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Bade i luksus åå 10.000kr i mnd.   Jaja, vi har forskjellige  preferanser på luksus

Ja, vi har ulike preferanser og virkelighetsforståelse.

For de fleste er det forbundet med luksus å bo inne på skaugum og leve med svært mange materielle goder man ikke trenger yte noe for å få.

Endret av keops
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
keops skrev (10 minutter siden):

Hans hjem har jo vært mange ulike plasser, er jo ikke kommet til verden ved hjemmefødsel på Skaugum.

Synes det er helt feil at denne eiendommen skal huse slikt klientell. Vært mange uheldige episoder med hans omgangskrets der, selvfølgelig.

Han kan vel bo like greit andre steder.

Klientellet du benevner er kongefamiliens nærstående slektning. Der han nå bor midlertidig i påvente av rettsak. Syns det er helt greit at han bor der så lenge, ifm. det jeg har nevnt i et tidligere innlegg.

Hvor mener du han skulle bodd?

Endret av Rev. Revenge
stiller ubesvart spørsmål på nytt.
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ja, dere, livsførselen til MBH gir virkelig inntrykk av at han lever på 10.000 kroner i måneden?  Er det virkelig noen som mener det eller er det bare fordi det er "gøy" å kverulere? 

MBH bor gratis, han har kjørt luksusbiler, han bruker designerklær, designervesker/bager, dyre klokker, han er på mange utenlandsreiser, han har frekventert dyre restauranter og nattklubber, han har misbrukt narkotika i flere år osv osv. 

Omtrent som en gjennomsnittlig sosialklient, det..  

Endret av Korpsnerden
Skrivefeil
  • Liker 17
  • Nyttig 12
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...