Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Igjen, det uthevede. Synes ikke pengene deres har hjulpet i det hele tatt så langt.

Nei, men det har vært veldig behagelig for MBH at mamma vippser penger, kanskje litt for behagelig.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Junijulia skrev (Akkurat nå):

Nei, men det har vært veldig behagelig for MBH at mamma vippser penger, kanskje litt for behagelig.

Javisst. Det er jo noe med å ha det lettvint.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (14 minutter siden):

Det kan jo tenkes at det varierer med hvilket sikkerhetsnett man har?

Hvordan man ender snur og vender på det, så har MBH et solid økonomisk sikkerhetsnett gjennom sin familie, og spørsmålet vil alltid koke ned til om man mener at familie som kan bidra økonomisk, skal la folk gå til grunne fordi man legger større vekt på prinsipper enn krav, enn hvordan det går med en person? 

Derfor mener jeg at hele NAV-sporet er en avsporing, for selv om han ikke oppfyller kravene deres, og mister stønaden fra NAV, så har han en familie med økonomiske muskler til å hjelpe, så vi vil alltid komme tilbake til der vi begynte:

Hva er egentlig det realistiske alternativet til å hjelpe et familiemedlem?

Men nå kommer det med «å gå til grunne» igjen. Hvorfor det egentlig? Finnes det ingen mellomting mellom full Jeppe Schiøtt og Adam Vejle-tilværelse, og gata? 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (32 minutter siden):

Joda,  men ikke alle ønsker å etterleve kravene, da lever de av helt andre inntekter (kriminalitet, prostitusjon f.eks.). I dette tilfellet; antakelig venner og familie. 

Men kanskje du kan prøve å forstå at tankegangen din ikke er fasit?

Selvfølgelig er det alltids noen som ikke etterlever krav, men vi er flere som er kritiske til at kronprinsparet ikke har krevd nok av Marius for å motta penger. Jeg er forferdet over alt denne mannen har foretatt seg gjennom flere år. Jeg synes det er like fryktelig om det er Marius eller en random drittsekk ved navn Jon Olsen som ikke er kjent. Men det knyter seg inni meg når kronprinsparet som i den posisjonen de innehar har visst om dette (Julianne) for flere år siden og latt denne destruktive og voldelige adferden i tillegg til rus få fortsette, med å sponse Marius. Vi er da ikke nikkedukker som anser de som overmennesker? Vi lever i 2025! Vi er da i vår fulle rett til å tenke selv og å være kritiske til dette. 

Endret av K_mb
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (45 minutter siden):

Det kan jo tenkes at det varierer med hvilket sikkerhetsnett man har?

Hvordan man ender snur og vender på det, så har MBH et solid økonomisk sikkerhetsnett gjennom sin familie, og spørsmålet vil alltid koke ned til om man mener at familie som kan bidra økonomisk, skal la folk gå til grunne fordi man legger større vekt på prinsipper enn krav, enn hvordan det går med en person? 

Derfor mener jeg at hele NAV-sporet er en avsporing, for selv om han ikke oppfyller kravene deres, og mister stønaden fra NAV, så har han en familie med økonomiske muskler til å hjelpe, så vi vil alltid komme tilbake til der vi begynte:

Hva er egentlig det realistiske alternativet til å hjelpe et familiemedlem?

Jeg synes dette er ett interessant aspekt av debatten: jeg (mener selv) jeg ikke er så veldig opptatt av dette med hvor mye penger MBH har fått og av hvem, men jeg har to tanker rundt det:

1.) Ingen har godt av å ha fri tilgang til penger de ikke må jobbe for eller føler ansvar for.

2.) Hvis MM hadde vært en «ufør alenemor» hadde hun da tatt kontakt med støtteapparat tidligere?

- rett og slett fordi hun 1.) ikke kunne bidratt økonomisk og så mer tydelig hvor skadelig MBH sin livsstil er (gatenarkomane har nok dårligere helse og levevilkår enn rikmannsnarkomane) - og 2.) hun hadde ikke trengt å bekymre seg for å ødelegge svigerfamiliens navn og rykte.

Det synes jeg er interessante aksepter med debatten.
Til slutt; at folk flest lar seg hisse opp over at han har hatt fri tilgang til penger som er blåst bort på narkotika, fest og fyll når man skjønner at oddsen er stor for at dette er fra skattebetalernes lomme, har jeg forståelse for. ( «The Land of Cockaigne»..) 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (5 timer siden):

@Snurrevippen Jeg ser du modererte deg da jeg leste litt videre, så jeg skal i rettferdighetens navn ikke påstå at du står for slike meninger som dette 😊

rebella81 skrev (56 minutter siden):

At det var?

Fint at du så det 😊 Poenget mitt har hele tiden vært at ansvar må gå begge veier. 

Det du skrev var absolutt ikke det jeg mente. Det virker som du konkluderte før du hadde lest alt. Jeg modererte meg heller ikke underveis. Jeg har vært konsekvent i mine meninger.
Som en annen skrev i tråden: Ansvarliggjøring begge veier. 

Altså en misforståelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det alltids noen som ikke etterlever krav, men vi er flere som er kritiske til at kronprinsparet ikke har krevd nok av Marius for å motta penger. Jeg er forferdet over alt denne mannen har foretatt seg gjennom flere år. Jeg synes det er like fryktelig om det var Marius eller en random drittsekk ved navn  Jon Olsen som ikke er kjent. Men det knyter seg inni meg når kronprinsparet har visst (Julianne) for flere år siden en destruktiv og voldelig adferd i tillegg til rus, men har fortsatt å sponse Marius. Vi er da ikke nikkedukker som anser de som overmennesker? Vi lever i 2025! Vi er da i vår fulle rett til å tenke selv og å være kritiske til dette.

Tankegangen min er da ikke fasit? Det har jeg aldri hevdet, jeg baserer det jeg skriver på at det er mengder vi ikke vet og derfor er spekulering i krav, penger, bosted osv ganske på siden av saken som handler om vold og eventuelt voldtekt. Ytre omstendigheter som omtales som «tilrettelegging» for hans aktiviteter, tenker jeg vi vet fint lite om.  Hvor har jeg skrevet at de er overmennesker? 🧐 Antar at de er som de fleste andre ville vært i samme situasjon som har familiemedlemmer med rusproblemer og annen problematikk: redde og ofte maktesløse. 

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig er det alltids noen som ikke etterlever krav, men vi er flere som er kritiske til at kronprinsparet ikke har krevd nok av Marius for å motta penger. Jeg er forferdet over alt denne mannen har foretatt seg gjennom flere år. Jeg synes det er like fryktelig om det er Marius eller en random drittsekk ved navn Jon Olsen som ikke er kjent. Men det knyter seg inni meg når kronprinsparet som i den posisjonen de innehar har visst om dette (Julianne) for flere år siden og latt denne destruktive og voldelige adferden i tillegg til rus få fortsette, med å sponse Marius. Vi er da ikke nikkedukker som anser de som overmennesker? Vi lever i 2025! Vi er da i vår fulle rett til å tenke selv og å være kritiske til dette. 

Selvfølgelig er det lov å være kritisk, men premisset her at kronprinsparet har en plikt til å bryte all økonomisk støtte basert på anklagelser, uten en rettslig konklusjon.  Det er hverken juridisk riktig eller menneskelig for den saks skyld. De er ikke overmennesker, men alle foreldre ønsker vel å hjelpe sitt barn på best mulig måte. Kritikken bør starte med en nyansering. I dette tilfellet kjenner vi ikke til detaljene heller. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (3 minutter siden):

Fint at du så det 😊 Poenget mitt har hele tiden vært at ansvar må gå begge veier. 

Det du skrev var absolutt ikke det jeg mente. Det virker som du konkluderte før du hadde lest alt. Jeg modererte meg heller ikke underveis. Jeg har vært konsekvent i mine meninger.
Som en annen skrev i tråden: Ansvarliggjøring begge veier. 

Altså en misforståelse. 

Men det jeg reagerte mest på var insinueringa om JS mors reelle bekymring for sin datter sett i lys av at hun kontaktet utenlandsk media. Hvis du, som du skriver, ikke modererte det utsagnet så er jeg spent på hva budskapet ditt var her?

I utgangspunktet enig i at ansvarliggjøring går begge veier, men det forutsetter en jevn maktbalanse. Det er det åpenbart ikke mellom HM og JS sin mor. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 time siden):

Ingen vet hvilke krav som har eller ikke har blitt stilt.

Men sett at det har blitt stilt en lang rekke krav av den typen KG krever, og sett så at han har sviktet på alle punkter.

Hva er det egentlig folk mener de skal gjøre? Jeg har spurt før, og jeg spør igjen: Hva er det dere mener de skal gjøre når alle krav er stilt, men ikke oppfylt. Hive ham på gata og la ham gå til grunne? Eller prøve en gang til? Gi en sjanse til?

Folk roper så høyt om disse "kravene", men jeg ser ingen svare på hva de mener de skal gjøre når ingenting virker.

Du spør hva de skulle ha gjort;

Hvis de kjente til rusmisbruk mener jeg de skulle informere politiet

hvis de kjente til vold; det samme.

Det er stor forskjell på den livsstil MBH har hatt tilgang til jf de bilder vi har sett med dyre vinflasker og penger ned i buksa som tyter ut, samt fri flyt av narko, versus livsstilen han ville hatt om de knep igjen noe. Jeg aner ikke hvor mye penger han har hatt tilgang til men det er jo en del indikatorer på at han har levd ganske luksuriøst. Hvis de har bidratt til å sponse det synes jeg det er uheldig. Ikke pga at de er kronprinspar og han er MBH men fordi jeg mener absolutt ingen har godt av å få fri tilgang til store mengder penger de ikke har noen ansvarsfølelse for, 

• Liker 10
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (1 minutt siden):

Du er svært på for å lukke ned kritikere, du tar det ikke til deg uansett hvor tilrettelagt og opplagt kritikken er, altså med teskje. Nei, da er det uinteressant. Nei, du har ikke kalt de overmennesker, men det er sånn du fremstiller det, som om de er unntatt kritikk. 

Vedkommende du siterer har en nyansert tilnærming til denne saken, og det er ikke det samme som å lukke ned kritikere og mene at noen er unntatt kritikk. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (27 minutter siden):

Men det jeg reagerte mest på var insinueringa om JS mors reelle bekymring for sin datter sett i lys av at hun kontaktet utenlandsk media. Hvis du, som du skriver, ikke modererte det utsagnet så er jeg spent på hva budskapet ditt var her?

I utgangspunktet enig i at ansvarliggjøring går begge veier, men det forutsetter en jevn maktbalanse. Det er det åpenbart ikke mellom HM og JS sin mor. 

Det var et spørsmål stilt i kontekst til resten av det jeg skrev. Ingen insinuasjon. Jeg modererte ikke utsagnet, det ble satt i kontekst. Til det siste er de til syvende og sist foreldre begge parter uavhengig av posisjon. 

Endret av Snurrevippen
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 time siden):

Er det noen spesiell grunn til at sosialstønad skulle være mer effektivt enn å bli forsørget av foreldrene? Er det en annen type penger som virker mer oppstrammende? 

Definitivt, fordi det blir faktisk krevd noe, og du må søke, du må ta ansvar for pengene, du kan ikke sløse dem bort og bare be om mer. Fordi saksbehandlere på NAV må stille spesifikke krav til den som søker. 

• Liker 6
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snurrevippen skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig er det lov å være kritisk, men premisset her at kronprinsparet har en plikt til å bryte all økonomisk støtte basert på anklagelser, uten en rettslig konklusjon.  Det er hverken juridisk riktig eller menneskelig for den saks skyld. De er ikke overmennesker, men alle foreldre ønsker vel å hjelpe sitt barn på best mulig måte. Kritikken bør starte med en nyansering. I dette tilfellet kjenner vi ikke til detaljene heller. 

Du bruker juss helt feil. 

Selvfølgelig skal ikke Kronsprinsparet leke domstol. Er ikke noen som ønsker at dem skal. Dem kan ikke dømme han for definerte lovbrudd i straffeloven. Hverken nå, eller etter en rettskraftig dom. Dommen kommer selvfølgelig ikke si noe om hvordan dem skal forholde seg til Marius etter dommen, men det blir opp til dem å bestemme helt selve. Akkurat som dem nå ikke trenger å vente på en dom for å gjøre ting. 

Jeg hadde i det minste håpet at jeg hadde stilt noen enkle krav som foreldre. 

Det at barnet mitt tar fullt ut ansvar for sine handlinger, samarbeider med mål om å bli dømt korrekt for det barnet faktisk har gjort. 

Det at barnet mitt prioriterer ofrene for sine handlinger fremfor seg selv. 

Hvis mitt barn ikke hadde gjort det ovenfor, så kan jeg ikke se at jeg skulle fortsette med å gi barnet masse økonomiske og andre goder. Er faktisk lov som foreldre å stille krav til sine barn, og gi dem konsekvenser. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (9 timer siden):

Det er stor forskjell på den livsstil MBH har hatt tilgang til jf de bilder vi har sett med dyre vinflasker og penger ned i buksa som tyter ut, samt fri flyt av narko, versus livsstilen han ville hatt om de knep igjen noe. Jeg aner ikke hvor mye penger han har hatt tilgang til men det er jo en del indikatorer på at han har levd ganske luksuriøst. Hvis de har bidratt til å sponse det synes jeg det er uheldig. Ikke pga at de er kronprinspar og han er MBH men fordi jeg mener absolutt ingen har godt av å få fri tilgang til store mengder penger de ikke har noen ansvarsfølelse for, 

Det uthevede: Man kan da ikke bruke det åpenbare tullebildet gjengitt i den tyske tabloidavisen Bild som argument i ramme alvor for å fastslå hva slags type livsstil og forbruk Borg Høiby har hatt. Det er vel ikke en indikator på noe annet enn at han har levd i et miljø med noen temmelig umodne typer med dårlig humor og tvilsomme verdier (blant annet siden de etter voldshendelsen i august benyttet anledningen til å formidle/selge (??) dette private bildet til tysk presse), og et eksempel på fravær av presseetiske sperrer i tysk tabloidpresse.

Vi har ingen kjent informasjon om noen fri tilgang til store mengder penger, og vi vet ingenting om krav som er satt eller tiltak som er prøvd fra kronprinsparets side. Bare at eventuelle grep ikke ser ut til å ha hatt noen effekt.

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Du bruker juss helt feil. 

Selvfølgelig skal ikke Kronsprinsparet leke domstol. Er ikke noen som ønsker at dem skal. Dem kan ikke dømme han for definerte lovbrudd i straffeloven. Hverken nå, eller etter en rettskraftig dom. Dommen kommer selvfølgelig ikke si noe om hvordan dem skal forholde seg til Marius etter dommen, men det blir opp til dem å bestemme helt selve. Akkurat som dem nå ikke trenger å vente på en dom for å gjøre ting. 

Jeg hadde i det minste håpet at jeg hadde stilt noen enkle krav som foreldre. 

Det at barnet mitt tar fullt ut ansvar for sine handlinger, samarbeider med mål om å bli dømt korrekt for det barnet faktisk har gjort. 

Det at barnet mitt prioriterer ofrene for sine handlinger fremfor seg selv. 

Hvis mitt barn ikke hadde gjort det ovenfor, så kan jeg ikke se at jeg skulle fortsette med å gi barnet masse økonomiske og andre goder. Er faktisk lov som foreldre å stille krav til sine barn, og gi dem konsekvenser. 

Nei. Du som åpenbart ikke forstod det jeg skrev.

Jeg mente at det ikke finnes noen lov som pålegger foreldre å bryte all kontakt eller økonomisk støtte til et barn bare fordi det er anklaget for noe. Med andre ord, ingen juridiske lover eller rettslige skritt som krever at kronprinsparet slutter å støtte sønnen. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snurrevippen skrev (15 minutter siden):

Nei. Du som åpenbart ikke forstod det jeg skrev.

Jeg mente at det ikke finnes noen lov som pålegger foreldre å bryte all kontakt eller økonomisk støtte til et barn bare fordi det er anklaget for noe. Med andre ord, ingen juridiske lover eller rettslige skritt som krever at kronprinsparet slutter å støtte sønnen. 

Nei, ingen lov - bare sunn fornuft. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (29 minutter siden):

Det uthevede: Man kan da ikke bruke det åpenbare tullebildet gjengitt i den tyske tabloidavisen Bild som argument i ramme alvor for å fastslå hva slags type livsstil og forbruk Borg Høiby har hatt. Det er vel ikke en indikator på noe annet enn at han har levd i et miljø med noen temmelig umodne typer med dårlig humor og tvilsomme verdier (blant annet siden de etter voldshendelsen i august benyttet anledningen til å formidle/selge (??) dette private bildet til tysk presse), og et eksempel på fravær av presseetiske sperrer i tysk tabloidpresse.

Vi har ingen kjent informasjon om noen fri tilgang til store mengder penger, og vi vet ingenting om krav som er satt eller tiltak som er prøvd fra kronprinsparets side. Bare at eventuelle grep ikke ser ut til å ha hatt noen effekt.

Men å sette seg i den posisjonen som muliggjør slike bilder vitner om null egne sperrer. At tysk media elsker sensasjonsbilder av kongelige er viden kjent og har vært det i årevis. 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (25 minutter siden):

Hvert fall når man ser at det man allerede gjør, ikke fungerer. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (7 minutter siden):

Hva som er riktig for hvem,  er altid induvidiekt, da alle situasjoner er helt ulike. 

Noen ganger er det helt nødvendig å bryte kontakt, andre ganger kan det bli en karastrofe. 

Her finnes det ingen svar med to streker under svaret. 

Hva som er best å gjøre, kommer an på veldig mye. Men det er de som står midt  oppi det og evnt hjelpeapparatet  som, vet hva som er best akkuat nå, for den det måtte gjelde. 

I marius saken. Så finnes det mange sider bak alle avis artikler vi ikke vet om. Å se en side av saken, gir ingen fullstendig  oversikt  på  hva som er best for han, familien  eller de som har vært utsatt for han.

Å kutte han helt ut, hva løser det, i bunn og grunn pr.dd? Han er i en prosess nå iht både straffesak og rusbehandling.  Og da er kanskje ikke rett  tid  å kutte han ut akkurat nå. For det er nå de har  større mulighet  for en positiv  endring  .

Sett opp mot  alt han har gjort, er det beste om han klarer det nå, slik at han ikke fortsetter med voldtekter og vold, og helst blir nykter. 

Å sende han på dør nå, vil i ytterste konsekvens  ende med at han fortsetter, kommer dypere  inn i rus og evnt personlige problemer.  Og kan gå veldig galt. 

Kanskje en gang i fremtiden,  kan det å kutte han ut, være eneste løsning,  men akkurat nå er det ikke den løsningen som løser noe som helst. 

Er han åpen for å ta imot hjelp nå, er det det beste for hans familie, og evnt fremtdige ofre.

Akkurat nå gjør de det de kan for å støtte, for å hjelpe han på veien mot mål. Og det er motsatt av å gjøre ingenting.  Er han på ingen måte med på det, hjelper det ingenting.  De kan følge han litt på veien, men  det er han som må komme i mål selv. 

Så kanskje  om dette ikke går, så må de kanskje kutte han ut. Men det er ikke nødvendigvis rett fasit. Det blir ikke nødvendigvis bedre av det. 

Hvis han sliter med kompleks problemer,  blir han heller ikke bedre uten noen form for hjelp. Da han fremstår som grenseløs, katastrofe i to sko. Skal man slippe det ut i samfunnet uten noen form for en viss kontroll,  de ser ut til å ha opparbeidet nå? Han har iallefall  vært på en behandling. Og det  er iallefall en start. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...