Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (11 timer siden):

Jeg blir helt matt av den voldsomme fordømmelsen av kronprinsparet. De har sagt at dette er svært alvorlig, de har sagt at de er opptatt av å ivareta alle i denne saken.

Det er svært mye vi ikke vet om hva de har gjort, sagt eller foretatt seg overfor MBH. Vi vet at han har mistet førerkortet og våpenlisensen på grunn av inngrep fra mor.  Vi vet at han ikke lenger har adgang til hovedresidensen på Skaugum. Vi vet ikke hva de har gjort sagt eller foretatt seg overfor ham utover dette. Det vi kan vite noe om, er at det  som eventuelt har vært gjort eller ikke gjort, tilsynelatende ikke har fungert, da han har oppvist ganske dustete oppførsel (jfr video han har delt med venner som har delt med media) og at han er mistenk og etterforsket for lovbrudd etter første arrestasjon. 

Kronprinsparet kan virkelig ikke si noe mer om denne saken nå, de avventer etterforskning og rettssak . Slik de selvsagt skal gjøre. 

Jeg skjønner ikke alle dere her inne som går ut fra at man ikke har medfølelse med ofrene fordi man mener det er vilt hvordan særlig MM får gjennomgå for noe hennes voksne sønn har et selvsagt ansvar for. Det går an å forstå at denne saken påvirker alle rundt MBH. Jeg har all mulig medfølelse med og forståelse for ofrenes  situasjon - og jeg tro det voldsomme medietrykket kan være belastende for dem. - noe bistandsadvokatene til fler av dem også har gitt uttrykk for.  Det er ikke til hinder for at jeg skjønner at dette må være fælt for familien hans også. Det er ikke slik at medfølelse er en begrenset greie man kun kan gi i helt begrensede mengder enten den ene eller den andre. 

Mediepresset i denne saken har vært helt fullstendig uten sidestykke, og klart det er belastende., Tilogmed for han som har det hele og fulle ansvaret for at denne saken eksisterer.

Det går helt fint an å skjønne at denne saken er vanskelig for alle.

Tror noen virkelig at MM hadde skrevet det brevet hun skrev for 8 år siden nå - med kunnskapen om alt MBH har gjort som hun har nå? Det er jo nesten litt sykt å ha så stor mistro til noen at man med stor overbevisning kan hevde at man virkelig tror at hun ikke bryr seg? Mange av innleggene her inne er så fulle av forakt overfor moren til voldsmannen, at jeg blir helt skremt. 

Jeg mener at den voldsomme forakten noen oppviser overfor MM, tar ansvaret fullstendig bort fra ham som har det fulle og hele ansvaret for dette. Og noe av problemet med folk som mener seg berettiget til å bruke makt og vold og trusler i nære relasjoner, er nettopp at de ikke tar ansvar for egne valg og handlinger, men skylder på andre - alltid. Så sånn sett forsteker det voldsomme fokuset på morens ansvar og skyld i dette, nettopp den mekanismen.  

Dette er helt fint det. Men de har blitt varslet flere ganger og opplevd Marius oppførsel selv, og selv om de har gjort det har de altså fortsatt med storstilt putesying under hans armer. Bolig, bil, regninger, reiser, klær.

Jeg tror rett og slett folket ikke ser noen form for selvinnsikt fra noen i denne situasjonen, i forhold til det man ser i det Britiske eller Danske kongehus hvor dårlig oppførsel har klare konsekvenser.

Personlig har jeg forakt for alle som enabler voldtektsmenn, spesielt når de blir konfrontert med bevis, varsler, råkjøring på Skaugum og hans kriminelle omgangskrets og fortsetter med vanviddet. Når de i tillegg betales svimlende summer for å være Norges første familie, står det til stryk.

Det er dette folk reagerer på, ikke det andre du prøver å si at de reagerer på.

Endret av 1600
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Gjest TrineTrollet
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Veldig enig med deg. 

Og når man ser litt på denne saken - Sjokket slo ned som en bombe i August-24 og "alle" reagerte med vantro og avsky. Men så går tiden, sjokket legger seg, man "venner seg til" det han har gjort - utvikler en slags aksept, og "går videre" til empati og sympati med overgriperen for `han er jo også bare et menneske ikke sant` Man ser det til og med i så drøye saker som ABB her i landet (overhodet ikke ment å sammenligne, men som et eksempel) 

Også lurer fortsatt noen her i tråden på hvorfor vi andre "beskylder" MM/HM for å muligens ha havnet i medavhengig-fella. 

Man ser jo hvor fort det skjer. 

All min empati og sympati er hos ofrene.

Min empati er hos ofrene, enig med deg i det.

Jeg er ikke enig i det at man utvikler en form for aksept, og at man « venner seg til» hva som er gjort osv. Hvilken sympati noen måtte ha for en overgriper er langt forbi min forstand, men jeg har jo fått med meg at slikt skjer. Å ha sympati for en overgriper er psykologisk interessant fordi det er et paradoks og forteller mye om de som faktisk relaterer seg i positiv forstand til noen med grenseoverskridende og lovstridig adferd.

Å være glad i et menneske betyr ikke at man skal akseptere personens holdninger og gjerninger fullt ut. Normaltvis settes grenser der hvor dette skjer, og det korrigeres i beste mening. 
Å sette seg selv i en situasjon som medavhengig betinger at man ikke forstår at godhet og kjærlighet også kan være tøff grensesetting om det er nødvendig. Å medvirke til å muliggjøre en livsstil hvor grenser opphører å eksistere er langt fra hjelp i positiv forstand, og fullstendig misforstått - om det er slik at dette er tilfelle mht. MM og HM sin rolle oppe i det hele. 

Skrevet
1600 skrev (15 minutter siden):

Dette er helt fint det. Men de har blitt varslet flere ganger og opplevd Marius oppførsel selv, og selv om de har gjort det har de altså fortsatt med storstilt putesying under hans armer. Bolig, bil, regninger, reiser, klær.

Jeg tror rett og slett folket ikke ser noen form for selvinnsikt fra noen i denne situasjonen, i forhold til det man ser i det Britiske eller Danske kongehus hvor dårlig oppførsel har klare konsekvenser.

Personlig har jeg forakt for alle som enabler voldtektsmenn, spesielt når de blir konfrontert med bevis, varsler, råkjøring på Skaugum og hans kriminelle omgangskrets og fortsetter med vanviddet. Når de i tillegg betales svimlende summer for å være Norges første familie, står det til stryk.

Helt riktig 👏

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
1600 skrev (29 minutter siden):

👏💯 Kronprinsparet ble varslet av Snekkestad, og kunne da reagert straks med kraftige tiltak ovenfor sønn/stesønn. Dette ble tydeligvis ikke gjort, og varsleren fikk vel ikke engang svar for å toppe det hele. Fy søren så modig hun var som turte å varsle Norges «mektigste» par. Så går han inn i nye forhold hvor alt gjentar seg, de må da vel ha spurt jentene om de hadde det bra og trygt i forholdet med sønnen/stesønnen- eller gjorde de ikke det? Lot de som ingenting? 😳 Det er så mye grums, åpne spørsmål og så mye som skurrer i denne Marius-saken. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
1600 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke møtt noen i RL som reagerer slik du hevder her. Heldigvis.  De jeg snakker med, er sjokkert over hva MBH har gjort og omfanget av det. Og så uttrykker de forskrekkelse og medfølelse ed alle rundt - ofre, familien, kongeparet. 

Jeg anser de jeg omgås som representanter for folket i minst like stor grad som KG.

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
Gjest Freydis
Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

De sponser han med 20.000 kroner i mnd + gratis bolig. Det er bra betalt av foreldre for å oppføre seg som han gjør. 

Barn har godt av å bli voksne og ta ansvar for egne liv. 

Gjest Freydis
Skrevet
pøbelsara skrev (21 minutter siden):

Jeg har ikke møtt noen i RL som reagerer slik du hevder her. Heldigvis.  De jeg snakker med, er sjokkert over hva MBH har gjort og omfanget av det. Og så uttrykker de forskrekkelse og medfølelse ed alle rundt - ofre, familien, kongeparet. 

Jeg anser de jeg omgås som representanter for folket i minst like stor grad som KG.

De har altså medfølelse med de som muliggjør oppførselen hans og premierer han med månedlige store utbetalinger og gratis bolig?

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (11 timer siden):

Jeg tror dessverre at vennene hans er av omtrent samme ulla. Hvert fall den typen som ikke synes det er så farlig med litt konebank. De sitter jo og ler og kødder om det sammen med ham. Det er så ekkelt at jeg kan ikke få sagt det nok. Har dessverre dårlig tru på at de vender ham ryggen. 

Ler de med han eller  av han. Får litt intrykket av at det kaer litt det siste der.  Om ikke alle tar avdtand, tror jeg nok noen gjør det

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (42 minutter siden):

Ler de med han eller  av han. Får litt intrykket av at det kaer litt det siste der.  Om ikke alle tar avdtand, tror jeg nok noen gjør det

Håper du har rett!

• Liker 1
Skrevet
Freydis skrev (10 timer siden):

De har altså medfølelse med de som muliggjør oppførselen hans og premierer han med månedlige store utbetalinger og gratis bolig?

Premierer, faktisk. Den var ny.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (11 timer siden):

Helt enig. Ingen jeg har snakket med om saken har uttrykt noe annet enn det du beskriver: bestyrtelse og fordømming av MBH og medfølelse med ofre og familiemedlemmer. 

Freydis skrev (10 timer siden):

Verbet du bruker her; premiere,  gir inntrykk av at de belønner han for oppførselen, altså at de støtter den. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Å le AV eller MED når det er snakk om så alvorlige forbrytelser er vel egentlig same shit. Det er ingenting å le av.

Når det er sagt så er det ikke for gitt at kriminelle finner seksuelle overgrep og skambank av kvinner som greit. Seksualforbrytere og pedofile er nederst på rangstigen i fengsler fordi andre kriminelle ikke har aksept for den type adferd. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
Gjest Freydis
Skrevet
Kollontaj skrev (27 minutter siden):

Helt enig. Ingen jeg har snakket med om saken har uttrykt noe annet enn det du beskriver: bestyrtelse og fordømming av MBH og medfølelse med ofre og familiemedlemmer. 

Verbet du bruker her; premiere,  gir inntrykk av at de belønner han for oppførselen, altså at de støtter den. 

De støtter ham økonomisk (og praktisk) av en eller annen uforståelig grunn. 

Skrevet
Freydis skrev (5 minutter siden):

De støtter ham økonomisk (og praktisk) av en eller annen uforståelig grunn. 

Det er noe annet enn å premiere oppførselen. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest Freydis
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Det er noe annet enn å premiere oppførselen. 

Jeg skrev sponset i innlegget over - du får lese det dersom du sliter med at noen av oss synes det kan se ut som om han premieres. 
Mine barn hadde garantert sett på det som en stor premie hvis de hadde fått 20.000 i måneden (uten å løfte en finger) + gratis enebolig på 170 kvm til fri disposisjon. 

Skrevet (endret)
Freydis skrev (7 timer siden):

Jeg skrev sponset i innlegget over - du får lese det dersom du sliter med at noen av oss synes det kan se ut som om han premieres. 
Mine barn hadde garantert sett på det som en stor premie hvis de hadde fått 20.000 i måneden (uten å løfte en finger) + gratis enebolig på 170 kvm til fri disposisjon. 

De fleste skjønner hva du mener men selvfølgelig er det viktig å hakke å pirke og legge vondviljen til. Intet nytt under solen der. Det er dessverre enkelte foreldre som reagerer slik at når barna kanskje «sliter» så blir konsekvensen at man skal forsøke å gjøre noe koselig sammen eller man vil gi barnet en aktivitet eller gjøre «noe bra» for barnet, og i praksis har man da for eksempel mobberen som fikk PlayStation 5 eller den narkomane og kriminelle som fikk gratis bolig og lommepenger til titusenvis fordi han ikke klarte å håndtere penger eller bo for seg selv. Utrykket «premiere» (dårlig oppførsel) - er dermed ikke noe nytt fenomen. De færreste foreldre som gjør dette, gjør det bevisst. Intensjonen er nok «god» men som gjentatt til det kjedsommelige blir de «enablers» til barnet, og de lar adferden fortsette fordi den fikk egentlig ingen reelle konsekvenser. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Freydis
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (7 minutter siden):

De fleste skjønner hva du mener men selvfølgelig er det viktig å hakke å pirke og legge vondviljen til. Intet nytt under solen der. Det er dessverre enkelte foreldre som reagerer slik at når barna kanskje «sliter» så blir konsekvensen at man skal forsøke å gjøre noe koselig sammen eller man vil gi barnet en aktivitet eller gjøre «noe bra» for barnet, og i praksis har man da for eksempel mobberen som fikk PlayStation 5 eller den narkomane og kriminelle som fikk gratis bolig og lommepenger til titusenvis fordi han ikke klarte å håndtere penger eller bo for seg selv. Utrykket «premiere» (dårlig oppførsel) - er dermed ikke noe nytt fenomen. De færreste foreldre som gjør dette, gjør det bevisst. Intensjonen er nok «god» men som gjentatt til det kjedsommelige blir de «enablers» til barnet, og de lar adferden fortsette fordi den fikk egentlig ingen reelle konsekvenser. 

Det har du rett i. Jeg tror selvsagt ikke de premierer bokstavlig for hvert overgrep han begår - men når det er de som betaler ham "lønn" uten å jobbe og gir ham fri bolig så er de med å opprettholde den destruktive livsstilen hans.

Skrevet
K_mb skrev (8 timer siden):

Å le AV eller MED når det er snakk om så alvorlige forbrytelser er vel egentlig same shit. Det er ingenting å le av.

Når det er sagt så er det ikke for gitt at kriminelle finner seksuelle overgrep og skambank av kvinner som greit. Seksualforbrytere og pedofile er nederst på rangstigen i fengsler fordi andre kriminelle ikke har aksept for den type adferd. 

Skjønte ikke poenget ditt her. Vi snakker om hans relasjoner med sine venner.

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (9 timer siden):

Håper du har rett!

Hvis de ler av han, løper til se og hør og politiet med bilder, videoer og lydopptak. Da får de vist han at de ikke er kompiser på det  nivået han trodde.

Rusmisbrukere kan strekke seg langt for penger. Så får de betalt for dette materialet, er det nok til salgs

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...