Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Freydis skrev (1 time siden):

Dette er jo velkjent fra Året med kongefamilien - MM skylder på pressen og HM sier at det Marius som eier historien - det må alle ha respekt for. Hva er det han mener? 

At detteer hans historie, og evnt en histore  han må fortelle.  Det er ikke opp til dem. Ganske tydelig det, skulle  jeg tro

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (14 minutter siden):

At detteer hans historie, og evnt en histore  han må fortelle.  Det er ikke opp til dem. Ganske tydelig det, skulle  jeg tro

Dette er ikke «hans historie». Vi snakker ikke om en ensom tur over Grønland eller en ekspedisjon til mount everest. Marius har utøvd vold mot minst tre kjærester, hans historie blir derfor også deres historie, og deres foreldres historie, og deres venners historie. Han har utsatt et ukjent antall kvinner for seksuelle overgrep. Hans historie er derfor i høyeste grad disse kvinnenes historie, og deres nærmestes historie. Det er også hans foreldres historie, og hans søskens historie, hele hans familie og vennekrets sin historie. Ingenting av det vi mennesker gjør, gjør vi i et vakuum. Alt vi gjør, på godt og ondt, har ringvirkninger som sprer seg langt utenfor oss selv. Så de overgrep og den vold, de trusler han har spredt om seg med, er ikke «hans historie» og ikke noe han har noe eierskap til. Faktisk kunne jeg ønske meg at det ble kvinnene han har utsatt for disse heselige tingene sin historie. Han fortjener ikke å bli hørt i det hele tatt. Ikke i denne konteksten. 

• Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 16
Gjest Freydis
Skrevet (endret)
TigerK skrev (16 minutter siden):

Dette er ikke «hans historie». Vi snakker ikke om en ensom tur over Grønland eller en ekspedisjon til mount everest. Marius har utøvd vold mot minst tre kjærester, hans historie blir derfor også deres historie, og deres foreldres historie, og deres venners historie. Han har utsatt et ukjent antall kvinner for seksuelle overgrep. Hans historie er derfor i høyeste grad disse kvinnenes historie, og deres nærmestes historie. Det er også hans foreldres historie, og hans søskens historie, hele hans familie og vennekrets sin historie. Ingenting av det vi mennesker gjør, gjør vi i et vakuum. Alt vi gjør, på godt og ondt, har ringvirkninger som sprer seg langt utenfor oss selv. Så de overgrep og den vold, de trusler han har spredt om seg med, er ikke «hans historie» og ikke noe han har noe eierskap til. Faktisk kunne jeg ønske meg at det ble kvinnene han har utsatt for disse heselige tingene sin historie. Han fortjener ikke å bli hørt i det hele tatt. Ikke i denne konteksten. 

Nettopp - derfor høres det ganske grotesk ut når HM sier at det er Marius som "eier historien". Vi snakker om seksuelle overgrep og mishandling.

Endret av Freydis
Skrevet
Freydis skrev (3 minutter siden):

Nettopp - derfor høres det gangks grotesk ut når HM sier at det er Marius som "eier historien". Vi snakker om seksuelle overgrep og mishandling.

Enig, det er ekstremt provoserende å høre vår kommende konge (selv om jeg håper han aldri får denne rollen, særlig fordi han er en tøffel under voldtektsmannens beskyttende mor), uttale dette. Det er en skam at han og fruen ikke engang gidder å prøve å uttale annet enn det som er til drittsekksønnens fordel. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
TigerK skrev (31 minutter siden):

Det er hans historie, og han som må evnt fortele sin del av historien. Akkurat som de andre også må. Kronprinsparet er offentlige personer,  og har dermed ikke samme frihet til å dreie  en histore på vegne av andres private anliggende.  De plikter på ingen måte  å utlevere, eller uttale seg på andres vegne på den måten. 

De har heller  aldri hatt noen tradisjon for å dele fra privat livet,  selv om de i noem anledinger har valgt det. Som feks  kronprinsessens helse, valgte de å være åpne om, da det kunne påvirke oppdrag til tider

• Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Jeg sa ikke at du kan bestemme hva andre kan dele. Jeg sa at du kan bestemme hva andre ikke kan dele om deg.

Det følger direkte av de grunnleggende menneskerettighetene, som du finner både i grunnloven, egne spesialllover og internasjonale konvensjoner som Norge har signert.

Nei, jeg kan ikke bestemme hva andre forteller om meg. Finnes unntak, som fastlegen min kan ikke dele ting som hen vet på grunn av at hen er fastlegen min.

Nei, du er helt på bærtur med menneskerettigheter. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Nå er kronprinsen involvert og, altså stefar. Alvorlig det her.Vår kommende konge. For ordens skyld: Jeg er republikaner, men det er irrelevant her. Hadde ment det samme om jeg var monarkist.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Han mener sannsynligvis at MBH som en voksen og myndig person er den som etter loven bestemmer hvilke personlige detaljer om sin person han ønsker å dele med offentligheten. 

Det kan være. Jeg forstod det også som "å gi prosessen over til ham" da jeg hørte det. At det er han selv som må gå stegene og ta eierskap til det som skjer.

• Liker 1
Skrevet (endret)

"Fikk du det med deg, hørte du hva jeg sa?" Et svar, og en (trygg) bekreftelse: "Jeg hørte hva du sa".

Mer eller mindre irritert, kanskje noe sint - en lærer eller forelder til en unge eller ungdom, en voksen til en annen, lettere full person, "hørte du hva jeg sa?" Svaret: "Jeg hørte hva du sa".

Oppgitt, og med eller uten å himle med øynene... når vedkommende i den andre enden er i ferd med å gjenta seg selv, kanskje for n'te gang: "Jeg hørte hva du sa".

Flatt, likegyldig (påtatt, eller ei), uten empati og aldeles følelsesløst; "jeg hørte hva du sa". ('Ikke bry meg med de greiene der/det forbaska våset ditt, en eneste gang til...')

Du kan kanskje tenke deg enda flere situasjoner hvor noen responderer med "jeg hørte hva du sa?"

Dersom sitatet (overskrifta) er korrekt, så - det er ikke gitt at noen av oss "leser" den egentlige betydningen av dèt HM (liksom) sa her, riktig.

Spesielt ikke når man ikke hørte det sjøl. 

Tonefall, dialekt, sammenheng, osv.

Man trenger ikke å tolke alt i absolutt verste mening. Just sayin'.

Endret av Zeniora
Leif/redigering :)
  • Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Zeniora skrev (4 minutter siden):

Dersom sitatet (overskrifta) er korrekt, så - det er ikke gitt at noen av oss "leser" den egentlige betydningen av dèt HM (liksom) sa her, riktig. Spesielt ikke når man ikke hørte det sjøl. Just sayin'.

Samtidig, iflg. Snekkestads advokat:

Sitat

Han har tidligere uttalt at bekymringen fra Snekkestads mor aldri ble fulgt opp av kronprinsparet.

Bistandsadvokaten har uttalt at familien opplevde dialogen med kronprinsen som svært krevende.

– Da familien tok kontakt med kronprinsen, opplevde de det som vondt å ikke få respons. De opplevde den manglende responsen som respektløst.

– Hva svarte kronprinsen?

– Familien fikk inntrykk av at de skulle komme tilbake til dette. Det skjedde aldri, uttalte Grødem den gang.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Zeniora skrev (1 time siden):

Moren til en kvinne som har blitt banket av en mann tar kontakt med stefaren, en stefar som skal bli morens og kvinnens konge... Og dette er svaret. 

PR avdelingen hans svarer Dagbladet... Dett vil vi ikke kommentere. 

Muppet show... 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
trønder skrev (13 timer siden):

Hva faen???

Men jeg forstår ikke helt. Hvis min voksne datter blir mishandlet, så må jeg ringe politiet. Jeg ringer jo ikke foreldre til en person på over 20 år.

Endret av Mooza
Skrivefeil
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

...og spør om penger samtidig 

Endret av Mooza
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Familien til den fornærmede føler seg respektløst behandlet av kronprinsen m/ fam. De opplever kommunikasjonen med ham som krevende og er skuffet over det de oppfatter som et brutt løfte fra kronprinsen om å komme tilbake til saken.

Jeg må si at det er lettere å tro på Snekkestads nærmeste enn kronprinsfamilien og deres avvisende talspersoner, gitt de siste måneders hendelser.

Kronprinsen er vel vant til at noen andre tar seg av problemet som måtte oppstå. Da er det synd at han giftet seg inn i en familie som har så sammensatte utfordringer at absolutt ingen jan løse opp i dette. Og at HM virker handlingslammet.

Republikk nå!

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Mooza skrev (5 minutter siden):

Men jeg forstår ikke helt. Hvis min voksne datter blir mishandlet, så må de ringe politiet. Man ringer jo ikke foreldre på en person på 20 år.

Ja, helt enig at Kronprinsen skulle ha gitt henne rådet å ta kontakt med politiet. Men hvorfor gjorde han ikke det? 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Mooza skrev (5 minutter siden):

Men jeg forstår ikke helt. Hvis min voksne datter blir mishandlet, så må de ringe politiet. Man ringer jo ikke foreldre på en person på 20 år.

Nå er vel politiet så absolutt innblandet i denne saken.

Det er vel ikke noe unormalt i å ta kontakt med nærmeste pårørende til noen som utgjør fare for andres liv og helse. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Ja, helt enig at Kronprinsen skulle ha gitt henne rådet å ta kontakt med politiet. Men hvorfor gjorde han ikke det? 

Tvert i mot sier kronprinsen: «jeg skal snakke med Marius». Snakke med ham om hva? Be ham melde seg for politiet? Oppfordre ham til å være «snill gutt». Dette lukter av noen som vil «holde det innen familien»…igjen. Så basert på dette; rekk opp hånda den som tror kronprinsessen ringte frognerkvinnen for å uttrykke sympati og medfølelse etter skambankingen, drapstruslene og raseringen av leiligheten i august.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...