Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Isild skrev (29 minutter siden):

Reagerte på det samme. Dette er nok tungt for Marius 😮 

Vel, det burde begynne å bli tungt, for han har tatt VELDIG lett på det til nå iallefall! 

Jeg synes det er bra at det kommer frem, fordi hvis «fremmede» på nett er opptatt av omsorg og empati for Marius er jo åpenlyst hans foreldre også mest sannsynlig det samme og evnen til å se hans handlinger og ta avstand fra dem blir vanskelig. Desto mer hyklerisk å være representant for voldsutsatte kvinner når man i praksis er fullstendig handlingslammet når en selv står så tett på den voldsutøvende, og man i praksis kanskje er hans aller største innflytelse i livet.

Med det sagt har jeg også dannet meg noen tanker rundt Danby Choi som uttalt at «Marius trenger venner» tilbake i tid? Han har også på denne måten bidratt til å opprettholde MBH sin status og holde ham «inne i varmen». Fått mindre og mindre respekt for den fyren også. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (13 minutter siden):

Skal man forstå det da slik at hun  blir truet med å bli avslørt iht identitet  om hun ikke stiller opp  på intervju?

Nei, det er å gå for langt i fortolkning tror jeg, selv om hun jo kommer med formuleringen "unngå å bli en offentlig person selv om man er involvert i en så offentlig sak".

Hun sier mer at man raskt mister kontrollen over situasjonen når man begynner å stille opp for pressen i en så profilert sak med så høyt press, både mht hvor mye tid og krefter det tar, og hvor mye man etter hvert samlet ender opp med å si og dele, fordi man presses fra skanse til skanse av stadig nye journalister mens man befinner seg i en svært sårbar situasjon. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (8 timer siden):

Jeg mener at den voldsomme forakten noen oppviser overfor MM, tar ansvaret fullstendig bort fra ham som har det fulle og hele ansvaret for dette. Og noe av problemet med folk som mener seg berettiget til å bruke makt og vold og trusler i nære relasjoner, er nettopp at de ikke tar ansvar for egne valg og handlinger, men skylder på andre - alltid. Så sånn sett forsteker det voldsomme fokuset på morens ansvar og skyld i dette, nettopp den mekanismen.  

Vil bare trekke spesielt fram det siste poenget i det gode innlegget ditt - dette er tankevekkende og viktig.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (57 minutter siden):

Nei, det er å gå for langt i fortolkning tror jeg, selv om hun jo kommer med formuleringen "unngå å bli en offentlig person selv om man er involvert i en så offentlig sak".

Hun sier mer at man raskt mister kontrollen over situasjonen når man begynner å stille opp for pressen i en så profilert sak med så høyt press, både mht hvor mye tid og krefter det tar, og hvor mye man etter hvert samlet ender opp med å si og dele, fordi man presses fra skanse til skanse av stadig nye journalister mens man befinner seg i en svært sårbar situasjon. 

Ja, hørte igjennom  podcasten nå. Og innså at det  handlet om annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Jeg synes det er bra at det kommer frem, fordi hvis «fremmede» på nett er opptatt av omsorg og empati for Marius er jo åpenlyst hans foreldre også mest sannsynlig det samme og evnen til å se hans handlinger og ta avstand fra dem blir vanskelig. Desto mer hyklerisk å være representant for voldsutsatte kvinner når man i praksis er fullstendig handlingslammet når en selv står så tett på den voldsutøvende, og man i praksis kanskje er hans aller største innflytelse i livet.

Med det sagt har jeg også dannet meg noen tanker rundt Danby Choi som uttalt at «Marius trenger venner» tilbake i tid? Han har også på denne måten bidratt til å opprettholde MBH sin status og holde ham «inne i varmen». Fått mindre og mindre respekt for den fyren også. 

Veldig enig med deg. 

Og når man ser litt på denne saken - Sjokket slo ned som en bombe i August-24 og "alle" reagerte med vantro og avsky. Men så går tiden, sjokket legger seg, man "venner seg til" det han har gjort - utvikler en slags aksept, og "går videre" til empati og sympati med overgriperen for `han er jo også bare et menneske ikke sant` Man ser det til og med i så drøye saker som ABB her i landet (overhodet ikke ment å sammenligne, men som et eksempel) 

Også lurer fortsatt noen her i tråden på hvorfor vi andre "beskylder" MM/HM for å muligens ha havnet i medavhengig-fella. 

Man ser jo hvor fort det skjer. 

All min empati og sympati er hos ofrene.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 minutt siden):

Veldig enig med deg. 

Og når man ser litt på denne saken - Sjokket slo ned som en bombe i August-24 og "alle" reagerte med vantro og avsky. Men så går tiden, sjokket legger seg, man "venner seg til" det han har gjort - utvikler en slags aksept, og "går videre" til empati og sympati med overgriperen for `han er jo også bare et menneske ikke sant` Man ser det til og med i så drøye saker som ABB her i landet (overhodet ikke ment å sammenligne, men som et eksempel) 

Også lurer fortsatt noen her i tråden på hvorfor vi andre "beskylder" MM/HM for å muligens ha havnet i medavhengig-fella. 

Nettopp - og jeg er stygt redd for at det er strategien til kongehuset. De sier ingenting for det går snart over og det kommer andre skandaler folk blir opptatt av. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (1 time siden):

Og hva er problemet med det? Hår helt fint å ha det tungt og være idiot på en gang.  For å få ennendring så er det ofte store smeller som skal til for å snu.

Jegcskrev da vel ikke at det var synd på han. Det er jo noe helt annet.

Jeg håper dette er så tøft for han at han evnerendring.

Får håpe det finnes ikke bare endringsvilje der, men også et endrings potensial. Om ikke, så virker det ganske kjørt for ham. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (2 minutter siden):

Min oppfordring til deg er å lese innlegg før du kaster deg over tastaturet. Vi skrev at hun den gang må ha visst noe - for ellers hadde hun ikke skrevet det brevet. Ingen skrev hva hun visste for det vet ingen. 

Det minste du kan gjøre er å vise hvor vi har skrevet at hun har ansvaret for hans handlinger. (ugjerninger)

Hvis han  har hatt problemer hele livet, så har hun vel naturlig nok  visst om hva han har slitt  med hele livet.  Og hva slags  utfordringer det har gitt han. Det betyr ikke at hun har full oversikt ang vold og voldtekter. 

Og minner om at julianne også sier  at de visste ikke om vold  i deres  forhold før  hun sa fra. Og at nora heller ikke tok opp det med kronprinsparet  når hun meldte bekymring for hans rusproblem.  

Utagerende oppførsel  som feks å knuse døde ting. Kan man se opp imot  rusproblemer  og diagnose utfordringer. Uten at de som står nermest tenker at det handler om fysisk og psykisk vold. Og da mener jeg også partnere.  Som bla julianne også tar opp i eget intervju. At det tok litt tid å skjønne at det var det hun var utsatt for. 

Iht Noras  beskrivelse av deres forhold, var han verdens beste og sjelevenn på det  beste, og verdens verste på det dårligste. Så her går det tydeligvis  høyt og lavt.  Hvor  ille det egentlig  var, tror jeg ikke hun heller har forstått helt , før utover høsten 2024. For der er det kommet frem mye også  hun ikke visste om han, som har bodd helt tett på han. 

I egen podcast har hun sagt at hun trodde mye av turbulensen mellom de to var hennes feil. Men at det som skjedde  i nytt lys ikke var normalt. 

Og tenker at  man kanskje  har lagt hans dårlige oppførsel  litt for mye på rus og diagnose problemer.  Også har man ikke helt forstått  hvor ille det egentlig  har vært. 

Det er ofte det som er problemet  med voldsmenn, at de kjører på til de skjønner  at de er på vei til å miste noe, da skrus sjarmen på maximalt og får  på en måte  bagatelisert det de har gjort. Og at det ikke var med mening, dette skjedde pga ditt og datt etc. Det er også derfor det er så viktig å si fra at nei dette skjedde ikke  pga ditt og datt, dette skjedde  pga deg og ingenting  annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (4 minutter siden):

Får håpe det finnes ikke bare endringsvilje der, men også et endrings potensial. Om ikke, så virker det ganske kjørt for ham. 

Det finnes jo noe der, hvis man ser litt i hva som skrives.  Men mest ikke , akkurat  nå. Magefølsen min tenker vel at det er minimale sjanser her.  Beste er vel om vennene som sitter  å ler med han (av han?) Iht hans sprell viser han ryggen.  For da er det ikke steder der dette er humor på noe vis, og blir  plutselig  litt mer alvor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (47 minutter siden):

Det finnes jo noe der, hvis man ser litt i hva som skrives.  Men mest ikke , akkurat  nå. Magefølsen min tenker vel at det er minimale sjanser her.  Beste er vel om vennene som sitter  å ler med han (av han?) Iht hans sprell viser han ryggen.  For da er det ikke steder der dette er humor på noe vis, og blir  plutselig  litt mer alvor. 

Jeg tror dessverre at vennene hans er av omtrent samme ulla. Hvert fall den typen som ikke synes det er så farlig med litt konebank. De sitter jo og ler og kødder om det sammen med ham. Det er så ekkelt at jeg kan ikke få sagt det nok. Har dessverre dårlig tru på at de vender ham ryggen. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Veldig enig med deg. 

Jeg tror du glemte å lese brukerens utdypning i senere kommentar? At det ikke handlet om at det er synd på ham og medfølelse.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Veldig enig med deg. 

Hvem uttrykker empati med voldsutøveren i denne tråden? Å si at man forstår at dette er vanskelig OGSÅ for familien, er ikke det samme som å bagatellisere hva MBH har gjort. Det er en helt vill påstand å komme med.

Man kan uttrykke at medietrykket i denne saken er en belastning for alle involverte uten å ta noe som helst ansvar fra volden som er utført og voldsutøveren. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (22 minutter siden):

Jeg tror dessverre at vennene hans er av omtrent samme ulla. Hvert fall den typen som ikke synes det er så farlig med litt konebank. De sitter jo og ler og kødder om det sammen med ham. Det er så ekkelt at jeg kan ikke få sagt det nok. Har dessverre dårlig tru på at de vender ham ryggen. 

Ja enig. Men det er det miljøet han må bryte med, om det skal være noe håp tenker jeg. I lydopptaket  fra 2023 , var han tydelig på at det ikke var aktuelt. 

Men kan jo tyde på at noen har dolket han litt i ryggen iht se og hør bla. Så ikke sikkert han stoler på dem like mye i dag.  I tillegg  var det vel noen  som syntes dette  med voldtektene, var litt i drøyeste laget også for dem. Så hvor sterk deres støtte er i dag, er ikke godt å vite. Jeg tenker  at iht det som har kommet frem iht deres kombinasjon,  er nok de et større problem  enn mora hans iallefall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Ja enig. Men det er det miljøet han må bryte med, om det skal være noe håp tenker jeg. I lydopptaket  fra 2023 , var han tydelig på at det ikke var aktuelt. 

Men kan jo tyde på at noen har dolket han litt i ryggen iht se og hør bla. Så ikke sikkert han stoler på dem like mye i dag.  I tillegg  var det vel noen  som syntes dette  med voldtektene, var litt i drøyeste laget også for dem. Så hvor sterk deres støtte er i dag, er ikke godt å vite. Jeg tenker  at iht det som har kommet frem iht deres kombinasjon,  er nok de et større problem  enn mora hans iallefall 

Han må absolutt bryte med miljøet, ja. Vi får se om det lar seg gjøre, er sikkert gøy for han at han kan gjøre hva han vil og samtidig få nærmest heder og ære for det... Blir han sperret inne, vil han jo bli tvunget til det, da.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (7 minutter siden):

Han må absolutt bryte med miljøet, ja. Vi får se om det lar seg gjøre, er sikkert gøy for han at han kan gjøre hva han vil og samtidig få nærmest heder og ære for det... Blir han sperret inne, vil han jo bli tvunget til det, da.

Ikke uvanlig at folk søker dit man blir akseptert. Av og til  er det i feil miljøer. Noen feil miljøer har også kodelser iht hvilke grenser man ikke  tråkker over. Her ser det jo ut til at han har fortalt noen om voldtekter, også har det vært ok. Og der er jo litt skremmende,  desverre ikke overaskende heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (11 timer siden):

Jeg blir helt matt av den voldsomme fordømmelsen av kronprinsparet. De har sagt at dette er svært alvorlig, de har sagt at de er opptatt av å ivareta alle i denne saken.

Det er svært mye vi ikke vet om hva de har gjort, sagt eller foretatt seg overfor MBH. Vi vet at han har mistet førerkortet og våpenlisensen på grunn av inngrep fra mor.  Vi vet at han ikke lenger har adgang til hovedresidensen på Skaugum. Vi vet ikke hva de har gjort sagt eller foretatt seg overfor ham utover dette. Det vi kan vite noe om, er at det  som eventuelt har vært gjort eller ikke gjort, tilsynelatende ikke har fungert, da han har oppvist ganske dustete oppførsel (jfr video han har delt med venner som har delt med media) og at han er mistenk og etterforsket for lovbrudd etter første arrestasjon. 

Kronprinsparet kan virkelig ikke si noe mer om denne saken nå, de avventer etterforskning og rettssak . Slik de selvsagt skal gjøre. 

Jeg skjønner ikke alle dere her inne som går ut fra at man ikke har medfølelse med ofrene fordi man mener det er vilt hvordan særlig MM får gjennomgå for noe hennes voksne sønn har et selvsagt ansvar for. Det går an å forstå at denne saken påvirker alle rundt MBH. Jeg har all mulig medfølelse med og forståelse for ofrenes  situasjon - og jeg tro det voldsomme medietrykket kan være belastende for dem. - noe bistandsadvokatene til fler av dem også har gitt uttrykk for.  Det er ikke til hinder for at jeg skjønner at dette må være fælt for familien hans også. Det er ikke slik at medfølelse er en begrenset greie man kun kan gi i helt begrensede mengder enten den ene eller den andre. 

Mediepresset i denne saken har vært helt fullstendig uten sidestykke, og klart det er belastende., Tilogmed for han som har det hele og fulle ansvaret for at denne saken eksisterer.

Det går helt fint an å skjønne at denne saken er vanskelig for alle.

Tror noen virkelig at MM hadde skrevet det brevet hun skrev for 8 år siden nå - med kunnskapen om alt MBH har gjort som hun har nå? Det er jo nesten litt sykt å ha så stor mistro til noen at man med stor overbevisning kan hevde at man virkelig tror at hun ikke bryr seg? Mange av innleggene her inne er så fulle av forakt overfor moren til voldsmannen, at jeg blir helt skremt. 

Jeg mener at den voldsomme forakten noen oppviser overfor MM, tar ansvaret fullstendig bort fra ham som har det fulle og hele ansvaret for dette. Og noe av problemet med folk som mener seg berettiget til å bruke makt og vold og trusler i nære relasjoner, er nettopp at de ikke tar ansvar for egne valg og handlinger, men skylder på andre - alltid. Så sånn sett forsteker det voldsomme fokuset på morens ansvar og skyld i dette, nettopp den mekanismen.  

Dette er helt fint det. Men de har blitt varslet flere ganger og opplevd Marius oppførsel selv, og selv om de har gjort det har de altså fortsatt med storstilt putesying under hans armer. Bolig, bil, regninger, reiser, klær.

Jeg tror rett og slett folket ikke ser noen form for selvinnsikt fra noen i denne situasjonen, i forhold til det man ser i det Britiske eller Danske kongehus hvor dårlig oppførsel har klare konsekvenser.

Personlig har jeg forakt for alle som enabler voldtektsmenn, spesielt når de blir konfrontert med bevis, varsler, råkjøring på Skaugum og hans kriminelle omgangskrets og fortsetter med vanviddet. Når de i tillegg betales svimlende summer for å være Norges første familie, står det til stryk.

Det er dette folk reagerer på, ikke det andre du prøver å si at de reagerer på.

Endret av 1600
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Isild skrev (2 timer siden):

Veldig enig med deg. 

Min empati er hos ofrene, enig med deg i det.

Jeg er ikke enig i det at man utvikler en form for aksept, og at man « venner seg til» hva som er gjort osv. Hvilken sympati noen måtte ha for en overgriper er langt forbi min forstand, men jeg har jo fått med meg at slikt skjer. Å ha sympati for en overgriper er psykologisk interessant fordi det er et paradoks og forteller mye om de som faktisk relaterer seg i positiv forstand til noen med grenseoverskridende og lovstridig adferd.

Å være glad i et menneske betyr ikke at man skal akseptere personens holdninger og gjerninger fullt ut. Normaltvis settes grenser der hvor dette skjer, og det korrigeres i beste mening. 
Å sette seg selv i en situasjon som medavhengig betinger at man ikke forstår at godhet og kjærlighet også kan være tøff grensesetting om det er nødvendig. Å medvirke til å muliggjøre en livsstil hvor grenser opphører å eksistere er langt fra hjelp i positiv forstand, og fullstendig misforstått - om det er slik at dette er tilfelle mht. MM og HM sin rolle oppe i det hele. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (15 minutter siden):

Dette er helt fint det. Men de har blitt varslet flere ganger og opplevd Marius oppførsel selv, og selv om de har gjort det har de altså fortsatt med storstilt putesying under hans armer. Bolig, bil, regninger, reiser, klær.

Jeg tror rett og slett folket ikke ser noen form for selvinnsikt fra noen i denne situasjonen, i forhold til det man ser i det Britiske eller Danske kongehus hvor dårlig oppførsel har klare konsekvenser.

Personlig har jeg forakt for alle som enabler voldtektsmenn, spesielt når de blir konfrontert med bevis, varsler, råkjøring på Skaugum og hans kriminelle omgangskrets og fortsetter med vanviddet. Når de i tillegg betales svimlende summer for å være Norges første familie, står det til stryk.

Helt riktig 👏

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (29 minutter siden):

👏💯 Kronprinsparet ble varslet av Snekkestad, og kunne da reagert straks med kraftige tiltak ovenfor sønn/stesønn. Dette ble tydeligvis ikke gjort, og varsleren fikk vel ikke engang svar for å toppe det hele. Fy søren så modig hun var som turte å varsle Norges «mektigste» par. Så går han inn i nye forhold hvor alt gjentar seg, de må da vel ha spurt jentene om de hadde det bra og trygt i forholdet med sønnen/stesønnen- eller gjorde de ikke det? Lot de som ingenting? 😳 Det er så mye grums, åpne spørsmål og så mye som skurrer i denne Marius-saken. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke møtt noen i RL som reagerer slik du hevder her. Heldigvis.  De jeg snakker med, er sjokkert over hva MBH har gjort og omfanget av det. Og så uttrykker de forskrekkelse og medfølelse ed alle rundt - ofre, familien, kongeparet. 

Jeg anser de jeg omgås som representanter for folket i minst like stor grad som KG.

Endret av pøbelsara
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...