Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Helt uavhengig av hvem man mener bør skamme seg, så tenker jeg at det går ikke an å trekke noen konklusjon om MMs følelser basert på hva hun sier, for hun sier jo ingenting.

Jeg mener den mest sannsynlige forklaringen på at hun ikke sier noe, er at hun har fått beskjed om at det er slottets strategi at man ikke uttaler seg.

Dermed blir alle antagelsene om skam eller manglende skamfølelse helt meningsløse.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

~ Ada ~ skrev (48 minutter siden):

Nei, voldsutøvere trenger å jobbe med målrettet endringsarbeid. Sikkert fint med lange turer i tillegg så fremt man ikke sitter i fengsel

https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/psykologiske-temaer/a-vaere-utover-av-vold-i-naere-relasjoner

Og under avsnittet Å ta ansvar 

Står det også det jeg har prøvd å formidle  bla sitat 

Det er viktig å snakke om å ta ansvar for volden og eierskap til egen atferd, egne følelser og hvordan man forstår andre. Det brukes ulike teknikker for å arbeide med å øke klientens ansvarsfølelse.

Dette oppnås ikke, dersom  man skal legge fokus på at hans adferd,  er alle andres skyld .

De fleste voldelige er flinke til å  legge skylden for egen oppførsel på alle andre. Alt  fra stort og smått. 

( ikke et svar til deg, men e refleksjon iht linken din)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde skammet meg over at barna mine hadde begått flere seksuelle overgrep på samme måte som at jeg blir stolt av dem når de gjør bra ting.

MBH er så på viddene at jeg gidder ikke engang å uttale meg om han. Det er ikke han som skal representere oss. Han er uinteressant for meg.

Men det er han som har utført disse handlingene. Ikke de som skal representere oss. 

Så han kan jo ikke være uinteressant uten at saken samtidig blir det, all den tid det er han som tiltales og har utført handlingene. ikke mora hans.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (4 minutter siden):

Burde MM skamme seg? Jeg syns hun kan si noe iallefall. Som mor, som kvinne som statsoverhode som støtter krisesentre. Hun trenger ikke å være privat, hun kan være generell. Hvis vi ikke engang kan forvente DET, så har jeg mistet siste rest av forventninger til henne som dronning faktisk. Da er hun bare opptatt av seg og sine, og det er skammelig. Syns JEG da. 

Jeg ville ikke ha sagt til henne "Du bør skamme deg" hvis jeg hadde møtt henne. Det er ikke det betenkeligheten min handler om. Tvert i mot hadde jeg muligens sagt til en mor som skammet seg over at det voksne barnet var en seksualforbryter at det ikke var hennes skyld. Problemet mitt er at det er naturlig å skamme seg over at noen i familien driver med seksuelle overgrep. Og i mitt hode så føler man mer ansvar for hva egne barn gjør enn andre familiemedlemmer, selv når de er voksne. På den ene siden bør man ikke grave seg ned i skam, på den andre siden synes jeg det er betenkelig at hun overhodet ikke later til å kjenne på noen skam av seg selv.

Jeg kan selvfølgelig ikke vite at hun ikke kjenner på skam, men mye tyder på det. Hadde hun hatt andre verdier så hadde hun hatt behov for å si "dette er ikke sånn Marius er oppdratt, dette står vi ikke for."

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (7 minutter siden):

Helt uavhengig av hvem man mener bør skamme seg, så tenker jeg at det går ikke an å trekke noen konklusjon om MMs følelser basert på hva hun sier, for hun sier jo ingenting.

Jeg mener den mest sannsynlige forklaringen på at hun ikke sier noe, er at hun har fått beskjed om at det er slottets strategi at man ikke uttaler seg.

Dermed blir alle antagelsene om skam eller manglende skamfølelse helt meningsløse.

Enig. Så når man likevel trekker bastante konklusjoner på dette sviktende grunnlaget er det ikke noe annet enn egne følelser eller forutinntatte oppfatninger man har å støtte seg på.

I tillegg er det jo i ytterste konsekvens umulig å faktisk vite hva en annen føler, uansett hva de måtte si, og i hvert fall lite fruktbart å basere en argumentasjon på hva man innbiller seg at en annen føler.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg over hvorvidt folk tenker på at det ikke har vært noen rettssak og at MBH ikke er dømt? Vi vet ingenting om hva som er sagt innenfor familien. Mm har sørget  for at sønnens førerkort og våpenlisens er inndratt. Han har ikke lenger adgang til kronprinsfamileresidensen på Skaugum. Jeg tenker at alt dette sier noe om at det har vært gjort tiltak i familien. 
jeg forventer at det kommer en uttalelse fra familien når rettssaken er over. Men jeg synes det er rart å forvente forhåndsdømming fra nærmeste familie nå.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Jeg undrer meg over hvorvidt folk tenker på at det ikke har vært noen rettssak og at MBH ikke er dømt? Vi vet ingenting om hva som er sagt innenfor familien. Mm har sørget  for at sønnens førerkort og våpenlisens er inndratt. Han har ikke lenger adgang til kronprinsfamileresidensen på Skaugum. Jeg tenker at alt dette sier noe om at det har vært gjort tiltak i familien. 
jeg forventer at det kommer en uttalelse fra familien når rettssaken er over. Men jeg synes det er rart å forvente forhåndsdømming fra nærmeste familie nå.

Akkurat det burde hun gjort for lenge siden. Vi har alle sett bilder av bilvrak på Skaugum og sett bildet han har lagt ut av at han råkjører opp veien til Skaugum:

https://www.seher.no/kongelig/stjal-fra-kronprinsparets-bolig/81979213

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (6 minutter siden):

Akkurat det burde hun gjort for lenge siden. Vi har alle sett bilder av bilvrak på Skaugum og sett bildet han har lagt ut av at han råkjører opp veien til Skaugum:

https://www.seher.no/kongelig/stjal-fra-kronprinsparets-bolig/81979213

Så det at det faktisk er gjort er ikke godt nok? Det skal drøvtygges på at det burde vært gjort mye tidligere? Ok.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (23 minutter siden):

Du er vel ikke så naiv at du IKKE tror hun føler på skam? Hun omgås kongelige og statsoverhoder over hele Europa - som alle har fått bilder og historier om sønnens forbrytelser. Voldtekt, mishandling og drapstrusler er ikke akkurat forbrytelser som står særlig høyt i kurs hos folk.

I tillegg fronter hun krisesenter over hele landet, ikke helt forenlig med sønnens handlinger - selvom det selvsagt er HAN som begår forbrytelsene og skal straffes. En mor kan nok ikke legge disse historiene fra seg hjemme når hun går ut døren. 

Nei, var det jeg mente med grunnleggende kunnskap (ABC).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (1 time siden):

Hvordan tror du det er å være kronprinsesse (kommende dronning) - og alle man treffer på i inn- og utland vet hva sønnen din har gjort?

Det er ikke snakk om å stjele eple i naboens hage - det er snakk om voldtekt, mishandling og drapstrusler. Det er stor sannsynlighet for en rettssak som vil sette lys på alt - hva vil komme fram?
Og sjansen for en lang fengselsstraff er stor. 

Skal du gå ut fra alle dømmer henne slik som hun blir gjort i tråden  her, kanmde5 selvsagt føltes vanskelig.  Men dette er ikke hennes skam. Dessuten finnes det mange som ikke dømmer en mor for at sønnen oppfører seg dårlig,  mange har også empati for at dette er vanskelig å stå i som mor. Og at man i prinsippet ikke får gjort så mye  iht et voksent menneske.

Kongeparet i damnark er en god støttespiller i en vanskelig tid

https://www.seher.no/kongelig/godt-a-ha-hverandre/82478089

Iht året med kongefamilien  nevner mm noe om følser 

Sitat Det har vært beintøft. Det er ikke noe annet å si enn det. Det har vært skikkelig, skikkelig tøft for oss - for alle sammen tror jeg.

og har fått  støtte fra det svenske kronprinsparet  også. Ser du i artikkelen,  så har de også visst om at marius har hatt endel trøbbel  i oppveksten også. Så her kommer støtten fra noen som har litt mer oversikt på innsiden av denne historien. 

https://www.seher.no/kongelig/ringte-mette-marit-etter-marius-sjokket/82475658

så å gå ut fra at alle i inn og utland fordømmer mette marit, for jva sønnen gjør ,  er vel feil. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Nei, var det jeg mente med grunnleggende kunnskap (ABC).

Åja - sikkert derfor jeg ikke forstod deg 😅

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Skal du gå ut fra alle dømmer henne slik som hun blir gjort i tråden  her, kanmde5 selvsagt føltes vanskelig.  Men dette er ikke hennes skam. Dessuten finnes det mange som ikke dømmer en mor for at sønnen oppfører seg dårlig,  mange har også empati for at dette er vanskelig å stå i som mor. Og at man i prinsippet ikke får gjort så mye  iht et voksent menneske.

Kongeparet i damnark er en god støttespiller i en vanskelig tid

https://www.seher.no/kongelig/godt-a-ha-hverandre/82478089

Iht året med kongefamilien  nevner mm noe om følser 

Sitat Det har vært beintøft. Det er ikke noe annet å si enn det. Det har vært skikkelig, skikkelig tøft for oss - for alle sammen tror jeg.

og har fått  støtte fra det svenske kronprinsparet  også. Ser du i artikkelen,  så har de også visst om at marius har hatt endel trøbbel  i oppveksten også. Så her kommer støtten fra noen som har litt mer oversikt på innsiden av denne historien. 

https://www.seher.no/kongelig/ringte-mette-marit-etter-marius-sjokket/82475658

så å gå ut fra at alle i inn og utland fordømmer mette marit, for jva sønnen gjør ,  er vel feil. 

Det betyr ikke at hun ikke føler på skam og annerledeshet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skam er den lille ubehagelige følelsen man får (gjerne i magen) når man vet eller oppdager at man har gjort noe «galt». Denne evnen til å føle «skam» utvikler seg gjennom oppveksten via de tilbakemeldinger man får på sin atferd; atferd møtt med positiv feedback (ros, anerkjennelse, smil) får man mer av, atferd møtt med negativ feedback (irettesettelse, gråt, avvisning) får man mindre av. Alle barn (og voksne for øvrig) vil gjerne gjøre ting riktig, få ros og anerkjennelse. Men dette fordrer at de som gir feedback til barnet gjør dette på en måte som fremmer sunn utvikling. Hvis et barn slår, biter, lyver, erter etc. men ikke blir møtt med negativ feedback, men blir unnskyldt med at «det andre barnet begynte», «hun sov dårlig i natt/spist lite/er våt/er kald/er syk», «han har [diagnose]», «skolen/barnehagen skulle passet bedre på» etc. så får ikke barnet en dårlig følelse (skam) neste gang den kommer i en lignende situasjon og vil derfor ikke ha noen grunn til å gjøre noe annerledes. Hvis man gir negativ feedback på ting som i utgangspunktet er sunt (seksuell utvikling, stille spørsmålstegn til «sannheter» eller autoriteter) eller ting man ikke har kontroll over (kropp, seksualitet, kjønn etc) så får man en skam som kan være til skade. 

Skam er en nødvendig følelse som er et uttrykk for vårt indre, etiske og moralske kompass. Hvis den er velutviklet og sunn, så styrer den oss rundt ting som kan være til skade for oss selv eller andre. Hvis den ikke er sunn kan den føre til alle mulige negative ting som depresjon, angst, selvforakt, sinne, fortvilelse osv. 

Av denne grunn er det så utrolig viktig at barn blir møtt med gode og sunne konsekvenser, feedback som hjelper dem å få på plass et sunt moralsk kompass. Dette er den aller viktigste jobben voksne kan gjøre for barn. 

Så skal man ikke føle skam for det andre har gjort, mor skal ikke føle skam for hva Marius har gjort, men det er naturlig at hun kan føle på skam over atferd hun selv har utvist som følge av det sønnen har gjort. Man skal ikke føle skam fordi noen andre har voldtatt noen, men hvis man forsvarer/unnskylder voldtektsmannen og/eller ignorerer, trakasserer eller mistror ofrene, så kan det kanskje sunt å ta en rask sjekk innom det moralske kompasset. 

Endret av TigerK
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freydis skrev (3 minutter siden):

Det betyr ikke at hun ikke føler på skam og annerledeshet.

Hva hun føler vet da vel ingen. Hun beskriver at det har vært beintøft. Skam har hun ikke uttrykt. 

Beintøft,  tenker jeg høres logisk  og naturlig ut

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Hva hun føler vet da vel ingen. Hun beskriver at det har vært beintøft. Skam har hun ikke uttrykt. 

Beintøft,  tenker jeg høres logisk  og naturlig ut

Men da sier vi beintøft. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at å føle skam er uunngåelig for MM og andre som er forelder til kriminelle, men ekstra ille føles det nok når det er vold og seksuelle overgrep utført av barnet man har født og oppdratt. Vi alle ønsker jo at barna våre skal vokse opp til å bli gode, empatiske mennesker som klarer seg godt i livet og når det ikke blir sånn så tror jeg det er naturlig å føle skam og kanskje skyld, og at man reflekterer over hvorfor det gikk så galt. Men hun skal selvfølgelig ikke stå til rette for sin sønns handlinger. Sånn før jeg blir overfalt her, jeg sier ikke at hun skal skamme seg, men jeg tror det er en helt menneskelig følelse å ha når det gikk så galt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Det er klart det er oppfordring til spekulering i andre sine innlegg. 

Det er forskjell på å lese og forstå tekst, tolke tekst i kjent kontekst, analysere tekst i kontekst og det å spekulere. Jeg kan gi deg eksempler:

Han er en voldelig person.
I denne tråden er dette greit å lese og forstå, det er kjent info. Få vil tolke det som noe annet enn slik det er ment. Voldelig er et negativt ladet ord, men det er stor mulighet for at det stemmer, selv om han ikke er dømt. Mer nøytralt og ikke så bastant kunne man selvsagt skrevet «fremstår som en voldelig person», hvis det var en person som ikke har innrømmet skyld, men det har jo denne mannen gjort. 

Han er en voldelig person og det ligger i slekta.
Her kommer det en årsakssammenheng til å være voldelig. Samtidig åpnes det for at leseren skal tolke: hvem er slekta? Hvem i slekta er voldelige? Er det arv eller miljø det siktes til? Står påstanden alene uten utdypning eller annen forklaring, vil det være en spekulasjon, antakeligvis sammen med en utdypning også.

«Den er utenkelig. Jeg kan nevne at jeg er selv stebarn. Men aldri hadde det falt meg inn at jeg skulle være hovedarving av min steforeldre på noen som helst måte. Men det går jo opp for meg at kanskje er dette tanken til MBH, MM, HM, ja, til og med Ingrid Aleksandra? Da er det ikke rart de oppfører seg slik de gjør; om de mener han på en eller annen måte er fratatt noe han egentlig aldri var ment å skulle ha, men føler seg selv berettiget til.»

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1787803-marius-borg-høiby/?do=findComment&comment=3564691

Dette har du selv skrevet. I denne «det går opp for meg»-delen av innlegget, nevnes flere av familiemedlemmene. Det settes opp en antakelse om at de oppfører seg slik de gjør fordi «kanskje er dette tanken» (at MBH kan bli konge). Videre skriver du «om de mener han er fratatt noe osv». Du kan si at du bedriver høyt-tenkning om disse personenes motiver og beveggrunner, men det er selvsagt spekulasjoner siden det aldri noen gang har vært uttalt noe i den retningen fra noen av dem, du viser heller ikke til andre kilder, men gjør et poeng av at det ikke ville falt deg inn å være hoved-arving. Slik vil det kunne tolkes at det settes opp et skille mellom det vanlige, normale folk ville tenkt og det de fire navngitte personene kanskje tenker. Oppførselen deres kan ha sin årsak i at MBH er fratatt noe han er berettiget til. Du skriver ikke at det ER sånn, men du spekulerer i det, dvs uten bevis, fakta, kilder eller andre holdepunkter enn det som «har gått opp for deg.» Innlegget har en følelsesstyrt og forutinntatt slagside, nettopp det en annen bruker skrev et innlegg om. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Hvorfor tror du at det er mer håp denne gangen? 

Jeg ser ikke på han som en "litt trøblete lillebror", men som en voksen voldelig mann som forgriper seg på kvinner. 

Det er nok mye mer trykk denne gangen; konsekvensene ser ut til å være større og i ethvert menneske sin skjel leder nok dette til mer humanistisk åpenbaring. 

Han er dessuten eldre og har mer erfaring med livet. Det er aldri for sent å legge fortiden bak seg om det plager en for mye. Det betyr selvsagt ikke at det er lett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at å føle skam er uunngåelig for MM og andre som er forelder til kriminelle, men ekstra ille føles det nok når det er vold og seksuelle overgrep utført av barnet man har født og oppdratt. Vi alle ønsker jo at barna våre skal vokse opp til å bli gode, empatiske mennesker som klarer seg godt i livet og når det ikke blir sånn så tror jeg det er naturlig å føle skam og kanskje skyld, og at man reflekterer over hvorfor det gikk så galt. Men hun skal selvfølgelig ikke stå til rette for sin sønns handlinger. Sånn før jeg blir overfalt her, jeg sier ikke at hun skal skamme seg, men jeg tror det er en helt menneskelig følelse å ha når det gikk så galt.

Du har så vitterligen folk i tråden som sier at de ikke hadde skammet seg over dette. Jeg ser ingen grunn til at de skulle lyve. Og jeg tror MM er i samme kategori.

Jeg er forøvrig enig i at det er naturlig å kjenne på skam.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...