Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

keops skrev (1 time siden):

Så ute å kjøre som Marius er nå, så kan det umulig ta mange timer, eventuelt minutter, før neste lovbrudd er begått.

Blir jo vanskelig å bevege seg rundt i byen når det popper opp besøksforbud mot flere og flere. Spørs om det blir å holde seg i mors hage og invitere til Skaugum-festival på heltid fremover, like barn leker tross alt best.

Det var min første tanke da jeg leste at han er ute igjen. 

Antar at hans " venner" i krim-miljøet skyr han som pesten nå som han har alles søkelys på seg, men han klarer vel ikke å legge bånd på seg og finner nok på noen nye sprell  

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny info. Han blir etterforsket for enda en voldtekt (ikke siktet) forsvars advokaten ber om møkternhet iht politiet,  for å ikke bidra til mer sirkus.  Kommer  ikke helt frem hva han mener  med det,  iht grunnlag 

https://www.vg.no/rampelys/i/eM6p4O/hoeiby-forsvarer-kan-ikke-ha-et-politi-som-bidrar-til-sirkuset

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (29 minutter siden):

Blir kvalm av bildene og uttalelsene til advokaten til MBH. Hvorfor videreformidler de alt oppgulpet hans🤢

Fordi han har en rett til å uttale seg, på klientes vegne. 

Advokaten er heller  ikke kriminell, og gjør en viktig jobb, siden også mistenkte og siktede har en rett til å bli forsvart. Alle spm går via advokaten  og ikke direkte fra marius.  Så dette er en del av jobben han har. 

Hans jobb er ikke nødvendigvis å hindre fengsel etc, men å passe på at den siktede blir behandlet riktig iht norsk lov bla. Og at siktelser etc er på riktig grunnlag bla. 

Så dette må du egentlig bare tåle

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DittHåp skrev (1 time siden):

Det var min første tanke da jeg leste at han er ute igjen. 

Antar at hans " venner" i krim-miljøet skyr han som pesten nå som han har alles søkelys på seg, men han klarer vel ikke å legge bånd på seg og finner nok på noen nye sprell  

Bedre om han innser at venne kanskje ikke er så gode venner som han trodde. 

Skal han ut av dette, må han i prinsippet bryte med hele miljøet. Til nå har ikke det sett ut til at det har vært et alternativ for han. Men svikter de han, går det vel litt av seg selv

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Eyr skrev (48 minutter siden):

Blir kvalm av bildene og uttalelsene til advokaten til MBH. Hvorfor videreformidler de alt oppgulpet hans🤢

NRK, moralens høyborg som har brukt selveste debatten til å diskutere mediepress er mikrofonstativ for den advokaten som stadig går ut å kritiserer mediepress. Er ikke så farlig med mediepress så lenge det ikke er klienten hans som er utsatt for dette si, og media tillater prosedering av saken han er forsvarer i.https://www.nrk.no/nyheter/hoiby-blir-loslatt_-_-bevisene-er-betydelig-svekket-1.17144636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/norge/okt-pagang-hos-hjelpetilbud-etter-medieomtale-av-overgrepssaker-1.17137481

"Andresen mener at medieomtale kan senke terskelen for å søke hjelp, og understreker viktigheten av mediedekning.

– Jeg tror det er kjempeviktig at media setter søkelys på det. For det er så vanlig å bagatellisere det man har vært utsatt for selv.

Hun mener at når man ser andre stå frem, og ser alvorlighetsgraden, så øker sannsynligheten for man i større grad tenker «kanskje det var alvorlig for meg også»."

Er en populær paralogi på denne tråden at media oppmerksomhet kring seksuelt vold og vold i nære relasjoner er negativt. 

Det er positivt, da det senker terskelen for en stigmatisert gruppe ofre å anmelde og få hjelp. 

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (45 minutter siden):

Fordi han har en rett til å uttale seg, på klientes vegne. 

Advokaten er heller  ikke kriminell, og gjør en viktig jobb, siden også mistenkte og siktede har en rett til å bli forsvart. Alle spm går via advokaten  og ikke direkte fra marius.  Så dette er en del av jobben han har. 

Hans jobb er ikke nødvendigvis å hindre fengsel etc, men å passe på at den siktede blir behandlet riktig iht norsk lov bla. Og at siktelser etc er på riktig grunnlag bla. 

Så dette må du egentlig bare tåle

Selvfølgelig må folk tåle at en advokat gjør jobben sin. 

Men til det andre som den andre brukeren tok opp, og det er pressens dekning av hva han sier, så er det grunner til å kunne være kritisk. 

Den udokumenterte påstanden til advokaten om at bevisene var svekket, trengte ikke for eksempel NRK ha i en overskrift, og dem kunde ha stilt kritiske spørsmål til påstanden. 

Marius har suttit i forsvar siden han ble siktet for den første voldtekten. 

Politiet forklarte hvorfor dem ikke søkte forlenget varetektsfengsling i sin pressemelding. Som var at dem vurder at det ikke lengre var behov å bruke det inngripende tvangsmidlet på grunn av at dem har fått gjennomført mange vitneavhør nå, og sikret andre beviser. 

Marius er også tillagt besøksforbud mot begge disse kvinnene, som også er et virkemiddel for å redusere risiko for bevisforspillelse. Begge siktelsene er opprettholdt, og så etterforsker politiet nå en tredje sak om seksuallovbrudd. 

Så har vanskelig å se at dette passer sammen med advokatens påstand. 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyym97 skrev (8 minutter siden):

Disse nylige voldtektene, er det samme kvinnen som han var sammen med nå til slutt, når alt dette starta?

Nei. Er nå tre nye bistandsadvokater, så da vet vi at det er nye ofre. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig må folk tåle at en advokat gjør jobben sin. 

Men til det andre som den andre brukeren tok opp, og det er pressens dekning av hva han sier, så er det grunner til å kunne være kritisk. 

Den udokumenterte påstanden til advokaten om at bevisene var svekket, trengte ikke for eksempel NRK ha i en overskrift, og dem kunde ha stilt kritiske spørsmål til påstanden. 

Marius har suttit i forsvar siden han ble siktet for den første voldtekten. 

Politiet forklarte hvorfor dem ikke søkte forlenget varetektsfengsling i sin pressemelding. Som var at dem vurder at det ikke lengre var behov å bruke det inngripende tvangsmidlet på grunn av at dem har fått gjennomført mange vitneavhør nå, og sikret andre beviser. 

Marius er også tillagt besøksforbud mot begge disse kvinnene, som også er et virkemiddel for å redusere risiko for bevisforspillelse. Begge siktelsene er opprettholdt, og så etterforsker politiet nå en tredje sak om seksuallovbrudd. 

Så har vanskelig å se at dette passer sammen med advokatens påstand. 

Advokaten hadde ikke uttalt seg om dette, om det ikke eksisterte tvil, og media  allerede  har pekt han ut som skyldig. Da hadde nok ikke referat forbudet blitt oppløst heller. 

Siden media gjør det, må han ut i media å nyansere påstanden.  

Har ikke fått med meg om han er kun mustenkt eller om han er siktet ennå for de voldtektene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1600 skrev (4 timer siden):

Jeg håper for guds skyld at han er pålagt utreiseforbud.

De har i tillegg tillagt han to nye besøksforbud.

Om man skal se på tidligere form bryter han nok besøksforbud i løpet av uka. Skal han slippe ut igjen da eller? At de anser det som at det ikke er gjentagelsesfare når han har brutt besøksforbud 3 ganger før, og er siktet for voldtekt 2 uker etter arrestasjon virker for meg grenseløst naivt. Hvor mange sjanser skal dette guttebarnet få?

Ryktene om forskjellsbehandling blir ikke mindre av dette akkurat. Omvendt voldsalarm hadde nok vært løsningen hvis han absolutt skulle ut.

Det er dessverre heller normalen enn at dette er forskjellsbehandling. Se på enkelte av partnerdrapssakene i starten av dette året. At gjerningsmannen skal såkalt beskyttes mot inngripende tiltak før dom går dessverre svært ofte på bekostning av ofrene, dels på horrible måter. Terskelen er høy for varetektsfengsling, dessverre og heldigvis. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen oversikt over alt som han er tiltalt for? Nå føler jeg at det har ballet på seg såpass mye at jeg har falt av lasset. Det kan umulig bare være meg?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Krokenguri skrev (43 minutter siden):

Advokaten hadde ikke uttalt seg om dette, om det ikke eksisterte tvil, og media  allerede  har pekt han ut som skyldig. Da hadde nok ikke referat forbudet blitt oppløst heller. 

Siden media gjør det, må han ut i media å nyansere påstanden.  

Har ikke fått med meg om han er kun mustenkt eller om han er siktet ennå for de voldtektene. 

Advokaten hadde ikke under noen omstendigheter trengt å uttale seg om noe i denne saken, det er ganske så dobbeltmoralsk å refse pressen også bruke stats kanalen (betalt av våre skattepenger ) til å drive med prosedering av saken, ikke bare en gang med flere. Her har NRK sunket ned på Se og Hør nivå. Link til at media har pekt han ut som skyldig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
luxifine skrev (2 minutter siden):

Finnes det noen oversikt over alt som han er tiltalt for? Nå føler jeg at det har ballet på seg såpass mye at jeg har falt av lasset. Det kan umulig bare være meg?

Han er «bare» siktet foreløpig, ikke tiltalt. Men:

- 3 x vold/mishandling i nære relasjoner

- 1x skadeverk

- 1x trussel (?)

- 2 x voldtekt+1 som blir etterforsket i Tønsberg med uklar status+en til som etterforskes i Oslo

- 3x brudd på besøksforbud 

- 1x kjøring uten gyldig førerkort

Noe mer…?

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (6 minutter siden):

det står en oversikt nederst i denne saken, bare scroll helt ned:

Bistandsadvokat: - Visste ikke at hun var utsatt for overgrep

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regelrett elsker at Marius mafia-advokat har anklaget de nå mange andre advokatene til ofrene for å prosedere i medier, men så gjør han det selv på ut og innpust. Kan ikke en eneste journalist påpeke dette for mannen?

NRK virker jo helt banalt dårlige på å forstå sin plikt, de klarer bare å stille kritiske spørsmål som taler for Marius, men lar fyren og hans advokat bruke dem som talerstol.

Frederik Solvangs prosedering på debatten gir mindre og mindre mening, og lukter mer og mer Duckert.

Endret av 1600
  • Liker 31
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...