Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (På 24.11.2024 den 13.14):

For det første ver du  ikke hvilje kobsekvenser han har fått. 

Det er helt riktig! Jeg vet bare det lille som har fått lekket ut gjennom en tett vegg av fortielse av alt fra presse til rettsvesen og makteliten. Det er så skremmende at jeg strever med å tenke klart. Hva annet ligger gjemt?

Hvordan skal vi kvinner kunne føles oss trygge når slik atferd blir unnskyldt, minimert og avfeid som «ungdommelig ubetenksomhet»? Jeg grøsser!

Endret av TigerK
  • Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke helt riktig, hverken her eller i andre saker?

Mange saker media skriver om tas det aldri ut noe tiltale for, men det betyr ikke at det kun er rykter. Feks meeto sakene var det mange anklager og varseler som ble skrevet om, og også i denne saken så er det vel ikke tatt ut tiltale om at han mange venner i svært kriminelle nettverk, eller at HA har festet på Skaugum, men det betyr ikke at det er rykter. Mange saker lar seg bevise uten at man må til retten med dem. 

Hvilke tiltaler skulle det vært? 
Rykter vil det være, jeg har hørt mange rykter om rusbruken lenge før de sakene ble kjent, men du vet at å snakke om rykter privat og spre dem i et offentlig forum ikke er det samme? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (12 minutter siden):

Det er vel ikke helt riktig, hverken her eller i andre saker?

Mange saker media skriver om tas det aldri ut noe tiltale for, men det betyr ikke at det kun er rykter. Feks meeto sakene var det mange anklager og varseler som ble skrevet om, og også i denne saken så er det vel ikke tatt ut tiltale om at han mange venner i svært kriminelle nettverk, eller at HA har festet på Skaugum, men det betyr ikke at det er rykter. Mange saker lar seg bevise uten at man må til retten med dem. 

Hadde vært en voldsom knebling av pressen og med det demokratiet hvis kun kritikkverdige forhold kunne bli diskutert eller opplyst i offentligheten hvis myndighetene har reagert med siktelse eller tiltale. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Hvilke tiltaler skulle det vært? 
Rykter vil det være, jeg har hørt mange rykter om rusbruken lenge før de sakene ble kjent, men du vet at å snakke om rykter privat og spre dem i et offentlig forum ikke er det samme? 

Usikker på hva du mener her?

Den jeg siterte skrev at det var rykter så sant det ikke ble tatt ut tiltale så vil det være spekulasjoner. Det er jeg ikke enig i da det finnes mange måter å bevise påstander på uten at det må til retten.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært veldig interessant å løfte denne debatten opp på et nivå der vi setter fokus på de mekanismene i samfunnet vårt som gjør at kvinner ikke varsler/anmelder vold og overgrep.

• Liker 14
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (39 minutter siden):

Det er ikke ti år siden.

Det er mange år imellom 0 og 10. Jo tidligere det hadde vært anmeldt, jo bedre hadde det vært. Jo flere kvinner hadde blitt spart. 

• Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TigerK skrev (9 minutter siden):

Det kunne vært veldig interessant å løfte denne debatten opp på et nivå der vi setter fokus på de mekanismene i samfunnet vårt som gjør at kvinner ikke varsler/anmelder vold og overgrep.

Det  hadde isåfall vært mer nyttig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Det  hadde isåfall vært mer nyttig 

Så la oss gjøre nettopp det. Med utgangspunkt i det lille vi vet om MBH-saken, men også saken om Frosta-legen, og Julio Kopseng for eksempel. Hvordan kan dette skje? Hvorfor sier vi kvinner ikke i fra? 

Kjør debatt

Endret av TigerK
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (5 minutter siden):

Så la oss gjøre nettopp det. Med utgangspunkt i det lille vi vet om MBH-saken, men også saken om Frosta-legen, og Julio Kopseng for eksempel. Hvordan kan dette skje? Hvorfor sier vi kvinner ikke i fra? 

Kjør debatt

I MBH-saken så ser det feks. ut til at nå kvinnen endelig tør å fortelle til sine nærmeste, og til de nærmeste rundt voldsutøveren - så får man ikke den støtten, eller det "pushet" man kanskje trenger når man er i en så utsatt og sårbar situasjon. At man kanskje må ta innover seg at slike lovbrudd alltid bør politianmeldes.

Edit: Det ser også ut til at selv om man går på kurs når det gjelder akkurat dette hos politiet, og åpner krisesenter og leser seg opp på problematikken - at slikt er helt fånyttes.

Endret av Déjà vu
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (2 timer siden):

Nei, de er først og fremst ute etter å tjene penger på klikk, nysgjerrighet og uthenging - ikke å avsløre samfunnsviktige fenomener. En metode de bruker er å betale MBHs dårlige venner for å videresende Snapchatter fra interne grupper.

De har innrømmet feil. Redaktørens "åpne brev" til Marius fremstår som direkte sjofelt og mangler en hver anstendighetet, som alle burde vite er noe Se og Hør alltid har manglet. Det er søppel. Det er samfunnsnedbrytende.

Og medietrykket er helt hinsides i denne saken - det er totalt unødvendig når man vet at en rettsak i kjømda.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/en-unodvendig-eskalering-av-marius-saken/o/5-95-2145738

Nå må man ta Se&Hør for hva den blekka er, altså ingen formidler av nyheter og viten.

Man skal være godt uskolert og et tilfelle utenom det vanlige, dersom man ukritisk skal lese det bladet, kanskje noen uføretrygdede rullingsrøykende personer som sjelden er utenfor dørstokken og aldri har hatt jobb kan ta det bladet for god fisk, de fleste får man anta styrer unna og om de ikke finner noe mer interessant på venteværelser så leser det bladet for hva det er.

At saken fanger medias lys, det er som forventet, også mer seriøse medier.

Det er helt riktig, også viktig, at denne saken får oppmerksomhet. Er saker som dette som setter søkelyset mot problematikk man finner i samfunn, som igjen ved å bli satt i fokus kan føre til endringer. Enhvert samfunn gjennomgår kontinuerlig endringer, således kan fokuset vi ser i denne saken utgjøre en positiv forandring, er når problemer blir belyst og kommer til syne at ting skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (38 minutter siden):

Huff, vi er der?

Det er jo ikke ti år siden! Kan du ikke bare holde deg til fakta, de burde være ille nok?
Men ingen visste for ti år siden at han kom til å banke kjærestene. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (Akkurat nå):

Kjør debatt

Desverre er det mye skam iht å si sånt høyt. Dette  gjelder også menn, de sier ikke ifra slikt de heller. Det er vanskelig å bli trodd. Man  risikerer  at man blir utestengt og ansett for slem for å si fra. Her kan vi dra inn komentarfeltet om disse løpegutta, som til slutt sa fra. 

Ser jo bare i tråden her, hvor vanskelig det er for mange å se at marius selv har ansvar og skyld i egne handlinger.  Og leter med lupe alle  andre steder enn hos han selv.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (1 minutt siden):

I MBH-saken så ser det feks. ut til at nå kvinnen endelig tør å fortelle til sine nærmeste, og til de nærmeste rundt voldsutøveren - så får man ikke den støtten, eller det "pushet" man kanskje trenger når man er i en så utsatt og sårbar situasjon. At man kanskje må ta innover seg at slike lovbrudd alltid bør politianmeldes.

Enig. Jeg synes det er påfallende at i MBH-saken er det politiet som har anmeldt alle hendelsene mot de ulike kvinnene. 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (13 minutter siden):

Det er mange år imellom 0 og 10. Jo tidligere det hadde vært anmeldt, jo bedre hadde det vært. Jo flere kvinner hadde blitt spart. 

Jeg er ikke uenig i det. Men fakta er at for ti år siden, hadde ikke dette skjedd ennå. 

Dessverre er det nesten umulig å få noen dømt for mishandling i nære relasjoner i ettertid. Veldig vanskelig å bevise. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke ti år siden! Kan du ikke bare holde deg til fakta, de burde være ille nok?
Men ingen visste for ti år siden at han kom til å banke kjærestene. 

Greit nok. Jeg ser den. Vi vet vel ikke helt når mishandlingen av JS startet, men et sted mellom 2017 og 2022, da. Mellom to og sju år siden, er vel trygt å si?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
pøbelsara skrev (1 time siden):

Det har ikke vært tatt ut tiltaler mot ham før nå. Det vet du like godt som alle andre. Når ballongen sprakk,  ar det mange - ikke bare Se og hør, som skrev om det. 

Jeg mener det er riktig at han blir tatt, og riktig at han blir skrevet om, og riktig at vi får vite. 

jeg synes likevel mediepresset har vært helt hinsides, ingen andre konebankere, junkies eller narkodealere blir skrevet om på tilnærmet samme vis. Jeg tenker vi er et godt stykke forbi samfunnsopplysninø, og ganske langt inne i sensasjonslyst. det er bare å følge med i denne tråden og se hva folk får seg til å skrive om alle rundt, for å få det bekreftet.

Det er ikke tatt ut tiltale nå heller. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (35 minutter siden):

Veldig enig, og det var mitt håp da denne saken eksploderte i august. Men mister dessverre håpet når jeg ser hva Hvordan vet du at det ikke er mel i den posen?-folka skriver.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (Akkurat nå):

Veldig enig, og det var mitt håp da denne saken eksploderte i august. Men mister dessverre håpet når jeg ser hva Hvordan vet du at det ikke er mel i den posen?-folka skriver.

Kanskje man kan lage en egen tråd med dette fokuset? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (3 minutter siden):

Hvilke folk er det? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...