AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #241 Skrevet 14. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Så absolutt. Men vi tjener også mye mer i dag enn for 10 år siden, og så lenge vi er bevisst på pengeforbruk og er villig til å ofre noe i en spareperiode (bo trangt, feil sted, etc), så går det helt fint å spare. Anonymkode: 153d4...3e3 Justert for utgiftsøkningene de siste 10-12 årene tjener mediannordmannen langt mindre enn da. Jeg hadde opp mot 50% bedre råd før kronekursen begynte å synke i 2013 enn jeg har nå. Det er to forskjellige planeter. Jeg tjener litt under medianen nå, men måtte hatt omtrent 900000 i bruttolønn for å beholde tidligere kjøpekraft. Anonymkode: f51b4...707 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #242 Skrevet 14. juli 2024 Snart 40 og fikk kjøpt leilighet i år. Tenker at dagens 20 åringer må spare egenkapital som andre generasjoner har gjort før dem, og ja det kan ta 20 år. Anonymkode: 9ee73...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #243 Skrevet 14. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg behøver ikke å spare EK, jeg har nedbetalt bolig. Anonymkode: 1307c...f1b Du skriver jo at det ikke er mulig å få gode opplevelser hvis man sparer til EK. Hva mener du er så gode og viktige opplevelser at man ikke kan spare til EK? Anonymkode: b06a8...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #244 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skriver jo at det ikke er mulig å få gode opplevelser hvis man sparer til EK. Hva mener du er så gode og viktige opplevelser at man ikke kan spare til EK? Anonymkode: b06a8...ca3 Det har jeg ikke skrevet - hvorfor påstår du det? Anonymkode: 1307c...f1b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #245 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 14.17): Husleien stiger, matprisen stiger, strømmen stiger ... ja absolutt alt man kan tenke seg stiger nå i pris. Hvordan i h... skal en helt vanlig person med helt vanlig lønn klare å betale for alt det essensielle i tillegg til å spare nok EK i måneden til at det er verdt det? Bare tull å klare å spare 5k i måneden når også boligprisene øker så mye at det bare løper fra deg! Bare å innse det først som sist. Min generasjon blir første generasjon som ikke har mulighet til å kjøpe eget ... alle generasjoner før har nytt godt av mulighetene de har hatt og gnir seg i henda. Besteforeldrene mine fikk kjøpt seg hus på 1 lønning og foreldrene mine fikk kjøpt uten krav om EK. Min generasjon får verken kjøpt alene eller uten krav om EK. Bare de fra velstående familier eller familier som ofrer alt for at ungen skal komme inn på boligmarkedet får kjøpt seg noe i dag. Vi andre må leie til vi går i graven. Men det er vel sånn Norge vil ha det framover, vi skal jo stå i stil med resten av verden. Anonymkode: 6be26...a2d Du får bare spart 5K i måneden? Mange har ikke en krone til overs, så cry me a river. Anonymkode: a6ccc...056 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #246 Skrevet 14. juli 2024 29 minutter siden, AnonymBruker said: Justert for utgiftsøkningene de siste 10-12 årene tjener mediannordmannen langt mindre enn da. Jeg hadde opp mot 50% bedre råd før kronekursen begynte å synke i 2013 enn jeg har nå. Det er to forskjellige planeter. Jeg tjener litt under medianen nå, men måtte hatt omtrent 900000 i bruttolønn for å beholde tidligere kjøpekraft. Anonymkode: f51b4...707 Men man må jo justere seg etter økonomien. Man kan ikke bare kjøpe seg en dyr bil og leie en fancy leilighet midt i oslo og spise ute annenhver helg og forvente at det vil gå bra resten av livet. For å overdrive litt.... Etter studiene levde jeg på samme budsjett som student, selv om jeg tjente mye mer. Man må planlegge, kjøpe på tilbud osv. Vi har sluttet å kjøpe varer som er blitt dyrere de siste årene. Vi planlegger strømbruk og har skaffet oss elbil og kjøpt vedovn. Ved får vi gratis eller billig av folk vi kjenner. Sånn tenkte vi ikke før. Da fyrte vi på max hele vinteren og kjørte oppvaskmaskin og stekeovn samtidig. Vi bruker kun tørketrommel når det er billig strøm og mye klesvask. Vi har avbestilt Canal Digital, og har bare Netflix, NRK og youtube. Vi kjøper billige mobiler, og møbler, klær osv kjøper vi mye brukt. Jeg syns det er bra at vi blir tvunget til å leve mer økonomisk. Da blir det mindre overforbruk. Folk må tenke mer over hva de bruker av penger og ressurser. Jeg skjønner at det er vanskelig for lavtlønte eller de som av ulike grunner har mye utgifter, medisiner f.eks. Men folk med helt vanlig lønn bør klare det. Anonymkode: b06a8...ca3 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #247 Skrevet 14. juli 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det har jeg ikke skrevet - hvorfor påstår du det? Anonymkode: 1307c...f1b Nå er du tydeligvis ute er å ta denne brukeren du siterer, men det sier seg nesten selv at hvis man kun skal bruke penger på å bo i kollektiv og spise bønner og havregryn får man få opplevelser. Så skrev jeg at jeg har fått masse gode opplevelser selv om jeg har levd gjerrig. Og derfor lurer jeg på hva slags opplevelser som er så viktige at man ikke får råd til å spare til EK? Og syns du at man bør få lov til å klage over manglende EK, om man har brukt pengene sine på "opplevelser"? Og altså ikke spart dem. "Opplevelser" kan jo være så mangt. Det kan være både billige breturer og dyre ferieturer. Så hva mener du det er? Anonymkode: b06a8...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #248 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå er du tydeligvis ute er å ta denne brukeren du siterer, men det sier seg nesten selv at hvis man kun skal bruke penger på å bo i kollektiv og spise bønner og havregryn får man få opplevelser. Så skrev jeg at jeg har fått masse gode opplevelser selv om jeg har levd gjerrig. Og derfor lurer jeg på hva slags opplevelser som er så viktige at man ikke får råd til å spare til EK? Og syns du at man bør få lov til å klage over manglende EK, om man har brukt pengene sine på "opplevelser"? Og altså ikke spart dem. "Opplevelser" kan jo være så mangt. Det kan være både billige breturer og dyre ferieturer. Så hva mener du det er? Anonymkode: b06a8...ca3 Jeg kan ikke se i det du siterer at jeg har skrevet at "ikke er mulig å få gode opplevelser hvis man sparer til EK". Anonymkode: 1307c...f1b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #249 Skrevet 14. juli 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Men man må jo justere seg etter økonomien. Man kan ikke bare kjøpe seg en dyr bil og leie en fancy leilighet midt i oslo og spise ute annenhver helg og forvente at det vil gå bra resten av livet. For å overdrive litt.... Etter studiene levde jeg på samme budsjett som student, selv om jeg tjente mye mer. Man må planlegge, kjøpe på tilbud osv. Vi har sluttet å kjøpe varer som er blitt dyrere de siste årene. Vi planlegger strømbruk og har skaffet oss elbil og kjøpt vedovn. Ved får vi gratis eller billig av folk vi kjenner. Sånn tenkte vi ikke før. Da fyrte vi på max hele vinteren og kjørte oppvaskmaskin og stekeovn samtidig. Vi bruker kun tørketrommel når det er billig strøm og mye klesvask. Vi har avbestilt Canal Digital, og har bare Netflix, NRK og youtube. Vi kjøper billige mobiler, og møbler, klær osv kjøper vi mye brukt. Jeg syns det er bra at vi blir tvunget til å leve mer økonomisk. Da blir det mindre overforbruk. Folk må tenke mer over hva de bruker av penger og ressurser. Jeg skjønner at det er vanskelig for lavtlønte eller de som av ulike grunner har mye utgifter, medisiner f.eks. Men folk med helt vanlig lønn bør klare det. Anonymkode: b06a8...ca3 Fødselstallene viser jo at mange ikke klarer det – mange får ikke råd eller tid til barn før det er for seint, eller får færre enn de ønsker. Når utgiftene stiger og stiger kommer det for mange til et punkt der man ikke kan kutte mer uten at det går drastisk utover livskvaliteten. Tjener man en million har man nok fortsatt muligheter til å justere, men tjener man 5-600000 merken man godt når faste utgifter og mat øker med flere tusen kroner i måneden. Da må man kanskje kutte bil, og uten bil er det svært mye vanskeligere å ha barn. Anonymkode: f51b4...707 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #250 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå er du tydeligvis ute er å ta denne brukeren du siterer, men det sier seg nesten selv at hvis man kun skal bruke penger på å bo i kollektiv og spise bønner og havregryn får man få opplevelser For mange er 20-årene de årene man er fri og frank og kan gjøre det man vil. Livet blir anderledes og mindre fritt for de fleste når man får barn. For noen er det å komme seg inn på boligmarkedet nærmest mening med livet og det er greit. Men man sløser ikke bort pengene sine bare fordi man bruker de på noe annet enn å spare til EK. Anonymkode: 1307c...f1b AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan ikke se i det du siterer at jeg har skrevet at "ikke er mulig å få gode opplevelser hvis man sparer til EK". Anonymkode: 1307c...f1b Siden tråden her handler om nettopp det at det ikke er mulig å spare til EK, så er det selvsagt sløsing. Anonymkode: 153d4...3e3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #251 Skrevet 14. juli 2024 Altså det er jo et regnestykke, hvis man har eks 30 000 i mnd utbetalt , 10 000 i husleie ( kollektiv i Oslo) og 4000 til forbruk . Da kan man spare 200 000 i året. Det er et valg. Men man angrer ikke på det , etter 4 år ☺️ Anonymkode: 0d6f2...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #252 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Siden tråden her handler om nettopp det at det ikke er mulig å spare til EK, så er det selvsagt sløsing. Anonymkode: 153d4...3e3 Det er det selvsagt ikke. Anonymkode: 1307c...f1b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #253 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fødselstallene viser jo at mange ikke klarer det – mange får ikke råd eller tid til barn før det er for seint, eller får færre enn de ønsker. Når utgiftene stiger og stiger kommer det for mange til et punkt der man ikke kan kutte mer uten at det går drastisk utover livskvaliteten. Tjener man en million har man nok fortsatt muligheter til å justere, men tjener man 5-600000 merken man godt når faste utgifter og mat øker med flere tusen kroner i måneden. Da må man kanskje kutte bil, og uten bil er det svært mye vanskeligere å ha barn. Anonymkode: f51b4...707 Nå antar man vel at man er to i husholdningen, slik at 2 stk som har 600 000 i inntekt er jo ikke akkurat helt krise. Problemet er også at mange har tatt seg vann over hodet mtp gjeld. Man kan bo seg ned, gjøre geografiske skifte, m.m Anonymkode: 153d4...3e3 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #254 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er det selvsagt ikke. Anonymkode: 1307c...f1b Herregud. Anonymkode: 153d4...3e3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #255 Skrevet 14. juli 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan ikke se i det du siterer at jeg har skrevet at "ikke er mulig å få gode opplevelser hvis man sparer til EK". Anonymkode: 1307c...f1b Men hva mener du med det da? Hvis man kun spiser billige måltider og drikker vann, går masse på turer, hytteturer, spiller brettspill med venner og besøker foreldre i sommerferiene, så har man få opplevelser i livet? Det er sånn jeg tolker det du skriver. At ting som er gratis eller veldig billig ikke er opplevelser. Eller hva er det du egentlig mener? Da tror jeg du må forklare litt bedre. Og syns du at de som har brukt mye penger på "opplevelser" bør få lov til å klage når de ikke har spart opp til EK? Anonymkode: b06a8...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #256 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud. Anonymkode: 153d4...3e3 Herregud selv 🤦♀️ At man bruker penger på noe annet enn å spare EK f.eks kjøper seg briller eller ny mobil når den gamle ikke funker lenger er ikke å sløse. Anonymkode: 1307c...f1b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #257 Skrevet 14. juli 2024 Det sies at boligprisene vil stige, men om de stiger så mye at ingen har råd til å kjøpe og ingen boliger blir kjøpt, da må de sette ned prisene på boliger. Jeg har allerede begynt å se i min by at priser på boliger er begynt å bli satt ned med ny pris. Det skjer gradvis og sakte, men det går nedover. Ja, kanskje prisene vil stige - men det vil forbli kortvarig. Lov mine ord. Anonymkode: 38804...e68 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #258 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva mener du med det da? Hvis man kun spiser billige måltider og drikker vann, går masse på turer, hytteturer, spiller brettspill med venner og besøker foreldre i sommerferiene, så har man få opplevelser i livet? Det er sånn jeg tolker det du skriver. At ting som er gratis eller veldig billig ikke er opplevelser. Eller hva er det du egentlig mener? Da tror jeg du må forklare litt bedre. Og syns du at de som har brukt mye penger på "opplevelser" bør få lov til å klage når de ikke har spart opp til EK? Anonymkode: b06a8...ca3 Det du ramser opp som opplevelser er min barndom som bondebarn som aldri reiste på ferie fordi foreldrene mine ikke kunne reise fra dyrene. Så for meg er det få opplevelser. Ikke ingen opplevelser, men få opplevelser. Anonymkode: 1307c...f1b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #259 Skrevet 14. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det sies at boligprisene vil stige, men om de stiger så mye at ingen har råd til å kjøpe og ingen boliger blir kjøpt, da må de sette ned prisene på boliger. Jeg har allerede begynt å se i min by at priser på boliger er begynt å bli satt ned med ny pris. Det skjer gradvis og sakte, men det går nedover. Ja, kanskje prisene vil stige - men det vil forbli kortvarig. Lov mine ord. Anonymkode: 38804...e68 Det vil alltid være folk som har råd til bolig uansett hvor mye de koster. Alle som allerede eier bolig vil jo få en formue som øker i takt med boligprisene. Problemet er de som ikke allerede eier bolig, de som ikke arver og de som ikke har høy lønn. Før eller siden kommer de til å aldri kunne kjøpe bolig i Oslo. Det er jo sånn i mange byer i verden . Før eller siden kommer de med moderat lønn til å måtte bo utenfor Oslo og pendle inn for å jobbe. Det er slik der er mange steder i verden. Anonymkode: a403f...17f 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #260 Skrevet 14. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: Det vil alltid være folk som har råd til bolig uansett hvor mye de koster. Alle som allerede eier bolig vil jo få en formue som øker i takt med boligprisene. Problemet er de som ikke allerede eier bolig, de som ikke arver og de som ikke har høy lønn. Før eller siden kommer de til å aldri kunne kjøpe bolig i Oslo. Det er jo sånn i mange byer i verden . Før eller siden kommer de med moderat lønn til å måtte bo utenfor Oslo og pendle inn for å jobbe. Det er slik der er mange steder i verden. Anonymkode: a403f...17f Allerede i dag er det mange som må bo utenfor Oslo om de skal eie bolig som har plass til barn. Slik kommer til å bli bare mer og mer vanlig. Pendleavstanden vil også bare øke og øke. I tillegg vil det bare bli krav til høyere og høyere lønn for å kunne ha familie og bo i Oslo. Anonymkode: a403f...17f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå