Gå til innhold

Sparing til EK er ikke lenger mulig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kom som en annen nevnte et krakk  i 2008. Men det krakket var selvsagt ikke i nærheten av å få prisene ned i 1994-nivå. Og om man som mange sparte i fond så falt egenkapitalen med 50 prosent og langt mer enn boligprisene. Så om man sparte i fond så fikk man jo ikke benyttet seg av fallet til å kunne kjøpe bolig. 

Anonymkode: a403f...17f

Sjekket nå og fallet i boligpriser var på 8 prosent og allerede året før og etter steg boligprisene med rundt 12 prosent. Så Det var jo kun en liten dupp i boligprisene. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk gjennom 20-årene uten å gjøre annet enn å spare. Jeg hadde ikke noe liv. Hadde jeg vært ti år yngre og spart nå hadde jeg ikke fått bolig i det hele tatt etter like lang sparetid. Leiligheten jeg har nå kosta meg nesten ti brutto årslønner, og selv den gamle ligger for høyt for noen med min inntekt i dag. Innvandring med dertilhørende boligpriser er hovedårsaken til svært lave fødselstall, og jeg tipper tallet skal ned da politikken og boligsituasjonen på ingen måte er på vei til å snu.

Anonymkode: f51b4...707

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo pga valgene du tok og ikke fordi det var vanskelig å komme inn på boligmarkedet.  Det er muligens ingen som har hatt det lettere enn din generasjon når det kommer til å kjøpe bolig. Du kunne kjøpe bolig etter boligkrakket tidlig på 90-tallet.  

For noe tøys. Vet du egentlig hva renter er..? Vet du hva rentene var før den økonomiske festen som har vært de siste 10-15 årene egentlig var på? Dessuten, tidlig på 90-tallet var jeg ikke ferdig med videregående. Hadde ikke spart noe ennå. Og nei, det er ikke slik at med lang utdannelse og god lønn er det slik at man automatisk får boliglån, eller at det er enkelt å spare. Det var ikke det før, heller. Levekostnader, leiepriser, og det var mye av midlertidige stillinger for forskere, leger og andre med lange utdannelser. Det har vært noen gullår rentemessig de siste årene, som de uten historiekunnskap bruker til å generalisere bakover i tid. Hvorfor skulle man svartmale fortiden? Hør på oss litt mer voksne og prøv å forstå at alt ikke er så himla vanskelig nå til dags, voks opp og jobb hardt. Som alle andre.

Anonymkode: acefc...41c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Maleficenta said:

Er jo trist at man skal ofre hele sin ungdomstid og 20 årene for å spare til bolig. Når skal man leve?

Det er jeg enig i.  Jeg synes det er trist for de unge i dag som må forholde seg til de høye boligprisene. Men det går jo an å ha to tanker i hodet på en gang.  Det er surt for de unge i dag og de kommende generasjonene som ikke kan få hjelp av foreldre inn på boligmarkedet. Men vil også si at man bør bite tennene sammen og godta å leve stramt økonomisk en lang periode for å kome inn på boligmarkdet. Og jeg er enig med de som sier at man kan ha et liv selv om man lever stusselig økonomisk.  

Synes egentlig det er triste er om man må få barn sent pga de høye boligprisene og  husleiene. Spesielt siden  man også kan måtte bruke lang tid på å finne en partner å få barn med. I tillegg til at jeg ikke ønsker at barn skal vokse opp i fattigdom. 

Som nevnt tidligere så handler det ikke kun om de som er unge i dag. det handler jo også om de kommende generasjonene. Det blir jo bare verre og verre å komme inn på boligmarkdet. Jeg synes ikke det ville vært noe gøy om det ender med at de som jobber med barnehage i Oslo må pendle 2 timer hver vei for å kunne ha råd til et sted hvor de har plass til å ha barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 15.52):

Mye du skriver jeg er enig i men… har du sjekket kiloprisen på poteter i det siste? Det er ikke akkurat sparemat lengre…

Tidligere fantes det flere grep man kunne ta for å spare, slik som å sy klær selv. Nå er det dyrere å kjøpe stoff og tråd enn å kjøpe ei ferdig bukse.

Anonymkode: c01ea...c99

brukte klær er ganske billig!

Anonymkode: ebefb...4ba

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror du ikke den som fikk råd til å kjøpe seg leilighet på Grunerløkka som 25 eller 30 åring kommer til å ha masse historier å fortelle? 

Anonymkode: 153d4...3e3

Jo, når de har betalt ned lånet og blitt pensjonister blir det helt sikkert hæla i taket, strikkhopp og jordomseiling😄👍️. Hvis helsa holder, da…

AnonymBruker
Skrevet

For noe tøys. Vet du egentlig hva renter er..? Vet du hva rentene var før den økonomiske festen som har vært de siste 10-15 årene egentlig var på? Dessuten, tidlig på 90-tallet var jeg ikke ferdig med videregående. Hadde ikke spart noe ennå. Og nei, det er ikke slik at med lang utdannelse og god lønn er det slik at man automatisk får boliglån, eller at det er enkelt å spare. Det var ikke det før, heller. Levekostnader, leiepriser, og det var mye av midlertidige stillinger for forskere, leger og andre med lange utdannelser. Det har vært noen gullår rentemessig de siste årene, som de uten historiekunnskap bruker til å generalisere bakover i tid. Hvorfor skulle man svartmale fortiden? Hør på oss litt mer voksne og prøv å forstå at alt ikke er så himla vanskelig nå til dags, voks opp og jobb hardt. Som alle andre.

Anonymkode: acefc...41c

Jeg legger meg flat og skulle ikke skrevet det jeg gjorde. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fascinerende at alle som sølte bort alle penger de fikk mellom hendene på "å leve", ikke fatter at man helt superfint kan "leve" og "ha et liv" samtidig som man prioriterer å jobbe ekstra og/eller spare til bolig. Jeg hadde ekstrajobb ved siden av studiene. Jeg bodde på liten og usentral hybel. Jeg vorsa hjemme og smugla inn sprit på festival. Jeg hadde en alldeles fabelaktig ung-voksen-tid og fikk samtidig spart opp til boligkjøp. 

Anonymkode: aa57f...925

Vet ikke hvorfor du har sitert meg - jeg har ikke sløst bort pengene mine. Jeg har bare ikke vært opphengt i å få kjøpt meg bolig.

Kjøpte bolig for 11 år siden og har nedbetalt den nå.

Anonymkode: 1307c...f1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gikk gjennom 20-årene uten å gjøre annet enn å spare. Jeg hadde ikke noe liv. Hadde jeg vært ti år yngre og spart nå hadde jeg ikke fått bolig i det hele tatt etter like lang sparetid. Leiligheten jeg har nå kosta meg nesten ti brutto årslønner, og selv den gamle ligger for høyt for noen med min inntekt i dag. Innvandring med dertilhørende boligpriser er hovedårsaken til svært lave fødselstall, og jeg tipper tallet skal ned da politikken og boligsituasjonen på ingen måte er på vei til å snu.

Anonymkode: f51b4...707

Det tror jeg også. Kan legge på dette med at svært mange tar lang utdanning som gjør at man kommer sent inn i arbeidslivet.  Mange av de som tar lang utdanning ender også med dårlig betalte jobber eller ikke relevante jobber. Så tror flere av de unge burde bli fortalt konsekvensene av dette med utdanningsvalg. 

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Jo, når de har betalt ned lånet og blitt pensjonister blir det helt sikkert hæla i taket, strikkhopp og jordomseiling😄👍️. Hvis helsa holder, da…

For et latterlig svar. At noen har jobbet ekstremt hardt og spart i mange år, betyr ikke at de neste 60 årene skal bestå av havregrøt og begrenset liv :roll: 

Forøvrig så vil jo de som VIRKELIG jobber hardt og prioriteter huslån fremfor 2 uker på Ibiza hver sommer, og regelmessig helgefyll, være gjeldfrie innen kort tid. 

Jeg har venner som har vært så fornuftige, men de har klart å reise på utenlandsferie med ungene hvert eneste år. Man kan faktisk ha det mye moro uten å sløse vekk mye penger. Fordommer lenge levet da. 

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Jeg har reist verden rundt, hoppet i strikk, tatt to utdannelser, og kjøpt meg leilighet i Oslo for egne penger.

Ser ikke helt hvorfor det skal være enten/eller 🤷‍♀️

Anonymkode: e1a06...5c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har reist verden rundt, hoppet i strikk, tatt to utdannelser, og kjøpt meg leilighet i Oslo for egne penger.

Poenget til den du siterer er vel at mange er så opptatt av å kjøpe bolig at de først har "råd" til å leve livet når de havner på gamlehjemmet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Poenget til den du siterer er vel at mange er så opptatt av å kjøpe bolig at de først har "råd" til å leve livet når de havner på gamlehjemmet.

Og poenget er helt latterlig. De som virkelig har spinket og jobbet hardt, har jo kjøpt bolig i ung alder, og nærmest gjeldfri når andre endelig har fått ut fingern og klart å kjøpe sin første bolig. 

AnonymBruker
Skrevet

Fy fader! Både jeg og mannen min har jobbet siden vi var tenåringer, levd på minimum mens vi sparte og jobbet. Vi er tidlig i 40 årene og har nedbetalt huset vårt.  Hardt arbeid og fornuftige valg hele veien. 

Mange av dere som er unge i dag vet ikke hva det vil si å jobbe hardt og leve på minimum. Dere er altfor bortskjemte og har altfor dyre vaner. Dere får ikke både i pose og sekk. Tar dere de rette valgene så kan dere lett spare til egenkapital. Men dere kan ikke leve i overflod samtidig. 
Slutt å syte og brett opp ermene! 

Anonymkode: 8bae2...d59

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/12/2024 at 3:16 PM, AnonymBruker said:

Hvem er din generasjon? Jeg er 36, og har kjøpt leilighet i Oslo alene. Det gikk fint.

Er du 36 så er det ganske lenge siden du var ung er jeg redd. Ts snakker om generasjonen under. 

Anonymkode: 804c5...3ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og poenget er helt latterlig. De som virkelig har spinket og jobbet hardt, har jo kjøpt bolig i ung alder, og nærmest gjeldfri når andre endelig har fått ut fingern og klart å kjøpe sin første bolig. 

Tja, når de har fått kjøpt bolig skal de kjøpe seg oppover eller spare mest mulig i fond.

Det er mange av den type tråder på KG.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fy fader! Både jeg og mannen min har jobbet siden vi var tenåringer, levd på minimum mens vi sparte og jobbet. Vi er tidlig i 40 årene og har nedbetalt huset vårt.  Hardt arbeid og fornuftige valg hele veien. 

Mange av dere som er unge i dag vet ikke hva det vil si å jobbe hardt og leve på minimum. Dere er altfor bortskjemte og har altfor dyre vaner. Dere får ikke både i pose og sekk. Tar dere de rette valgene så kan dere lett spare til egenkapital. Men dere kan ikke leve i overflod samtidig. 
Slutt å syte og brett opp ermene! 

Anonymkode: 8bae2...d59

Jeg applauderer dem som ikke tar "fornuftige valg hele veien" 👏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er du som driter deg ut. Du trodde boligprisene var lavest i 1988 og i stedet for å innrømme at du dret det ut så prøver du deg på noen  hersketeknikker og kverulering. 

Ja, en 18 åring kan fortsatt gå på videregående. Men vedkommende kan også være ferdig med videregående. Det kommer an på når man er født på året.   Så du driter deg bare ut når du drar frem at en 18 åring KAN fortsatt gå på videregående. . Poenget et at hun kunne kjøpt en gjennomsnittlig  50 kvadrats bolig i Oslo ved å spare opp egenkapital på under ett år ved å jobbe i  matbutikk. Det har ingen relevans om vedkommende var 18 eller 19 da hun var ferdig med videregående. Uansett kunne hun kjøpt en grei leilighet i Oslo ved å jobbe under ett år i matbutikk etter videregående. 

Hun kunne også spart opp egenkapitalen ved å jobbe i matbutikk mens hun gikk på videregående og hatt egenkapitalen klar når hun var ferdig med videregående. Blant hennes generasjon var det elever som begynte med utleie av leiligheter i Oslo mens de gikk på videregående. 

Da blir det helt latterlig å si at det har vært vanskelig for hennes generasjon å kjøpe bolig. Det kunne knapt vært lettere. 

Det er forresten ikke skrevet for å tråkke på henne. Kan være mange grunner for at hun ikke kjøpte bolig tidligere. Men hun kjøpte ikke nylig bolig for første gang fordi det var vanskelig for hennes generasjon å komme inn på boligmarkedet. 

Hun hadde ikke fått lån i noen banker. Sorry. Bankene den gangen var mye mer restriktive enn de er i dag. 

Anonymkode: 5bd92...2f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun hadde ikke fått lån i noen banker. Sorry. Bankene den gangen var mye mer restriktive enn de er i dag. 

Vanlige krav den gangen: 

Fast jobb minst to år

Sparehistorikk på kontoene i banken, vise hvor mye man har spart per måned siste to år

Maks 2 ganger årslønn i lån, med mindre du hadde gode kontakter, da kanskje 3 (sjelden)

Ingen betalingsanmerkninger siste fem år (anmerkninger forsvant ikke når de var betalt ned, men ble stående)

Helst maks to adresser siste fem år (umulig som student)

Å få lån var skikkelig vrient! 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

For et latterlig svar. At noen har jobbet ekstremt hardt og spart i mange år, betyr ikke at de neste 60 årene skal bestå av havregrøt og begrenset liv :roll: 

Forøvrig så vil jo de som VIRKELIG jobber hardt og prioriteter huslån fremfor 2 uker på Ibiza hver sommer, og regelmessig helgefyll, være gjeldfrie innen kort tid. 

Jeg har venner som har vært så fornuftige, men de har klart å reise på utenlandsferie med ungene hvert eneste år. Man kan faktisk ha det mye moro uten å sløse vekk mye penger. Fordommer lenge levet da. 

Tante Sofie, er det deg?...:paff:.

Jeg skjønner jo at du ikke er av den eventyrlystne typen, men det er helt greit! Folk er forskjellige. Du trenger ikke rettferdiggjøre hverken huskjøp, unger eller charterturer, akkurat som de som har vært ute og reist og opplevd ting ikke trenger å rettferdiggjøre sine valg.

Dette er ingen konkurranse🙄. For å både kunne spare et rimelig greit beløp i måneden og samtidig "leve livet" uten å nekte seg noe må man ha en av to, evt  en kombinasjon av følgende:

1: Høy inntekt

2: Lave utgifter

De som ikke kan huke av på noen av disse to er nødt til å prioritere hardt. Men det er altså mulig å spare, hvis man virkelig vil.

Takk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...