AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #41 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For noe tull. Da må du bare prioritere annerledes eller kutte ned på dine utgifter. Selv jeg som har levd under fattigdomsgrensen klarte å spare til EK for å kjøpe meg leilighet. Dette er i en stor by. Altså jeg sparte over 400.000 kr med 14.000 kr utbetalt i mnd i 7 år. Måtte jo da selvfølgelig leve etter det jeg fikk utbetalt fra NAV. Så hvordan dere med fullt betalt jobb ikke får til å spare, skjønner ikke jeg. Anonymkode: 74057...e14 Du sparte over 4500kr i måneden i 7 år med 14 000kr utbetalt? Når var dette? I dag er det vel knapt leiligheter som kan leies for de resterende 9500 kr, og om du har en veldig billig leieavtale så gjør matprisene det svært vanskelig å kun leve på 9500 kr i dag. Anonymkode: eb615...ec3 7 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #42 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Husleien stiger, matprisen stiger, strømmen stiger ... ja absolutt alt man kan tenke seg stiger nå i pris. Hvordan i h... skal en helt vanlig person med helt vanlig lønn klare å betale for alt det essensielle i tillegg til å spare nok EK i måneden til at det er verdt det? Bare tull å klare å spare 5k i måneden når også boligprisene øker så mye at det bare løper fra deg! Bare å innse det først som sist. Min generasjon blir første generasjon som ikke har mulighet til å kjøpe eget ... alle generasjoner før har nytt godt av mulighetene de har hatt og gnir seg i henda. Besteforeldrene mine fikk kjøpt seg hus på 1 lønning og foreldrene mine fikk kjøpt uten krav om EK. Min generasjon får verken kjøpt alene eller uten krav om EK. Bare de fra velstående familier eller familier som ofrer alt for at ungen skal komme inn på boligmarkedet får kjøpt seg noe i dag. Vi andre må leie til vi går i graven. Men det er vel sånn Norge vil ha det framover, vi skal jo stå i stil med resten av verden. Anonymkode: 6be26...a2d Jeg hadde ikke foreldre, egenkapital eller kausjonist når jeg kjøpte leilighet i 2020 😉 Ikke er jeg fra en velstående familie heller. Anonymkode: f4398...6b0
Maleficenta Skrevet 12. juli 2024 #43 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Og mye av det er jo fordi vi ikke er ville til å flytte på oss, bo på feil side av byen/forliten plass, ikke vil leve litt trangere økonomisk og forsake en del ting for å spare, osv. Vi er mye mer kravstore i dag enn i gamledager. Anonymkode: 153d4...3e3 Men greia er jo og det at dersom man flytter mer usentralt kan man og bli avhengig av bil. Det koster jo og en del... 4 3
MissSkog Skrevet 12. juli 2024 #44 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde ikke foreldre, egenkapital eller kausjonist når jeg kjøpte leilighet i 2020 😉 Ikke er jeg fra en velstående familie heller. Anonymkode: f4398...6b0 Dette regnestykket tror jeg du må vise oss. Hvilke banker gir lån uten noe krav EK eller kausjonist? Med mindre du er innvilget startlån, men det blir et annet regnestykke. 7 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #45 Skrevet 12. juli 2024 Maleficenta skrev (17 minutter siden): Men greia er jo og det at dersom man flytter mer usentralt kan man og bli avhengig av bil. Det koster jo og en del... Man trenger ikke bo usentralt og trenge bil for å ikke bo i Oslogryta. Det finnes en mellomting mellom Grunerløkka og Gol, vet du. Anonymkode: 153d4...3e3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #46 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Bolig til 3,5 pluss oppussing til 1 mill, altså 4,5 mill. Han må jo ha hatt nesten 700 000 kr i egenkapital, som betyr at han har spart over 100 000kr i snitt i årene fra han var 16-22, en tid hvor mange studerer og knapt tjener mer enn til at det går rundt. For å få lånet som da gjenstår så må han ha en lønn på over 750 000 kr i året i tillegg. Han er altså ikke en gjennomsnittlig 22-åring, for han har: 1. Hatt mulighet til å spare mer enn mange i den alderen klarer å få inn og 2. En lønn over snittet. Anonymkode: eb615...ec3 Har ikke hatt lønn over snittet, har jobbet dag og natt etter fylte 18 år. Spart alt som er mulig, alt er mulig om man virkelig vil. I dag sparer mitt tantebarn enda rundt 50.000 i måneden. Har grunnlønn på 29000 brutto, pluss provisjon og får i dag utbetalt over 100.000 i måneden. Det betyr enormt mye jobbing for å få dette til. Alt er mulig, men man må gi fra seg goder og komfort. Har et tantebarn til som ligger utbetalt 50/70 tusen i måneden, ikke fullført vgs heller, men jobber og jobber. Anonymkode: 28322...ec5 1
Gjest Smeltemann Skrevet 12. juli 2024 #47 Skrevet 12. juli 2024 norw skrev (1 time siden): Jobbe mer er vel ikke så lurt, om du tenker 45 timer i uka eller noe. Ikke? Å hva begrunner du det med? Skal man tjene ekstra må man jobbe.
Forvirret23 Skrevet 12. juli 2024 #48 Skrevet 12. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ikke hatt lønn over snittet, har jobbet dag og natt etter fylte 18 år. Spart alt som er mulig, alt er mulig om man virkelig vil. I dag sparer mitt tantebarn enda rundt 50.000 i måneden. Har grunnlønn på 29000 brutto, pluss provisjon og får i dag utbetalt over 100.000 i måneden. Det betyr enormt mye jobbing for å få dette til. Alt er mulig, men man må gi fra seg goder og komfort. Har et tantebarn til som ligger utbetalt 50/70 tusen i måneden, ikke fullført vgs heller, men jobber og jobber. Anonymkode: 28322...ec5 Dette var altså meg. Du aner ikke hva som er belånt eller spart, men denne personen har ofret masse for å få dette til. Og banken har sett dett og da er det også lettere å få lån Endret 12. juli 2024 av Forvirret23
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #49 Skrevet 12. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke hatt lønn over snittet, har jobbet dag og natt etter fylte 18 år. Spart alt som er mulig, alt er mulig om man virkelig vil. I dag sparer mitt tantebarn enda rundt 50.000 i måneden. Har grunnlønn på 29000 brutto, pluss provisjon og får i dag utbetalt over 100.000 i måneden. Det betyr enormt mye jobbing for å få dette til. Alt er mulig, men man må gi fra seg goder og komfort. Har et tantebarn til som ligger utbetalt 50/70 tusen i måneden, ikke fullført vgs heller, men jobber og jobber. Anonymkode: 28322...ec5 Vedkommende tjener 100 tusen i måneden fordi ha klarer noe de færreste klarer. Han tjener ikke 100 tusen i måneden fordi han gjør noe alle klarer. Anonymkode: a403f...17f 10 9
Amadeus89 Skrevet 12. juli 2024 #50 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart om man aldri har tjent under en million og i tillegg kom inn på boligmarkedet for 10 år siden. så tviler jeg ikke på at det var greit å komme inn på boligmarkedet uten hjelp av foreldrene. Men det er jo ikke mulig for alle å ha millionlønn. Og om noe så er det vel nærmest eksepsjonelt å aldri ha tjent under 1 million i sitt liv. All respekt for hva du har klart. Men det er ikke oppnåelig for alle eller de fleste. Anonymkode: a403f...17f Sant, du har jo rett. Er mye vanskeligere nå. Men man kan jo alltid gjøre noe for å tjene mer. Alle ser alltid på utgiftssiden - sparer en kaffe her og en handletur der. Men er mye høyere oppside ved å øke inntekt.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #51 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har ikke hatt lønn over snittet, har jobbet dag og natt etter fylte 18 år. Spart alt som er mulig, alt er mulig om man virkelig vil. I dag sparer mitt tantebarn enda rundt 50.000 i måneden. Har grunnlønn på 29000 brutto, pluss provisjon og får i dag utbetalt over 100.000 i måneden. Det betyr enormt mye jobbing for å få dette til. Alt er mulig, men man må gi fra seg goder og komfort. Har et tantebarn til som ligger utbetalt 50/70 tusen i måneden, ikke fullført vgs heller, men jobber og jobber. Anonymkode: 28322...ec5 …men leser du ikke det du skriver? 70 000 - 100 000 kr i måneden utgjør mer enn en gjennomsnittlig årslønn. De tjener altså over snittet. Det er ikke mange jobber man kan få slike lønninger uten utdannelse, og tar man utdannelse så kan man ikke jobbe dag og natt. Dette er altså ikke overførbart til alle, de har vært heldige, selv om disse tantebarna dine har jobbet hardt. Anonymkode: eb615...ec3 8 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #52 Skrevet 12. juli 2024 Forvirret23 skrev (15 minutter siden): Dette var altså meg. Du aner ikke hva som er belånt eller spart, men denne personen har ofret masse for å få dette til. Og banken har sett dett og da er det også lettere å få lån Nei, altså, du ga meg summene på boligen og oppussingen. Han må jo enten ha spart og lånt som jeg skrev, spart mer og lånt mindre eller spart mindre og lånt mer. Uansett har han enten spart enormt mye, eller tjent enormt godt, for alderen sin. Dette er ikke noe hvem som helst kan oppnå innen 22 år, og det var hele poenget. Anonymkode: eb615...ec3 3
Forvirret23 Skrevet 12. juli 2024 #53 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vedkommende tjener 100 tusen i måneden fordi ha klarer noe de færreste klarer. Han tjener ikke 100 tusen i måneden fordi han gjør noe alle klarer. Anonymkode: a403f...17f Nei, skjønner at det er vanskelig når man ikke prøver engang. Har en helt vanlig lønn, ikke høy utdannelse så jo mange klarer det.det er provisjon som utgjør mest. Jeg jobbet også ekstremt mye i samme alder for å oppnå mine mål. Den gangen tjente jeg rundt 30/50 tusen i måneden. Man kan om man vil, men klart for noen er det vanskeligere enn andre Jeg er i dag 40 år.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #54 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): …men leser du ikke det du skriver? 70 000 - 100 000 kr i måneden utgjør mer enn en gjennomsnittlig årslønn. De tjener altså over snittet. Det er ikke mange jobber man kan få slike lønninger uten utdannelse, og tar man utdannelse så kan man ikke jobbe dag og natt. Dette er altså ikke overførbart til alle, de har vært heldige, selv om disse tantebarna dine har jobbet hardt. Anonymkode: eb615...ec3 Over 100 000 kroner utbetalt hver måned vil vel si at man har en inntekt på over 2 millioner kroner før skatt. Det er det veldig få som har muligheten til, selv om det såklart er en og annen gammel tante som har et sååå arbeidssomt og skjønt tantebarn som klarer nettopp dette 🫠 Anonymkode: 9a1df...246 16 4
Forvirret23 Skrevet 12. juli 2024 #55 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): …men leser du ikke det du skriver? 70 000 - 100 000 kr i måneden utgjør mer enn en gjennomsnittlig årslønn. De tjener altså over snittet. Det er ikke mange jobber man kan få slike lønninger uten utdannelse, og tar man utdannelse så kan man ikke jobbe dag og natt. Dette er altså ikke overførbart til alle, de har vært heldige, selv om disse tantebarna dine har jobbet hardt. Anonymkode: eb615...ec3 De har jo ikke dette i lønn om de ikke jobber døgnet rundt. Vil man noe så får man jobbe for det, hjelper ikke å jobbe 40 timer i uken til 25.000 da. Da må man jobbe mer øke inntekten, klart ønsker man ikke dette så får man heller ikke det man ønsker. Kommer ikke seilende gratis. 1
Forvirret23 Skrevet 12. juli 2024 #56 Skrevet 12. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Over 100 000 kroner utbetalt hver måned vil vel si at man har en inntekt på over 2 millioner kroner før skatt. Det er det veldig få som har muligheten til, selv om det såklart er en og annen gammel tante som har et sååå arbeidssomt og skjønt tantebarn som klarer nettopp dette 🫠 Anonymkode: 9a1df...246 Herregud! Er det mulig, misunnelsen stor blant nordmenn. Jobbe på provisjon så kan de fleste tjene bra uten høy utdannelse. Men mer behagelig å snakke ned andre som får det til. Ikke er jeg gammel heller Grunnlønnen er faktisk ganske dårlig, på de begge. Endret 12. juli 2024 av Forvirret23 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #57 Skrevet 12. juli 2024 Forvirret23 skrev (17 minutter siden): Herregud! Er det mulig, misunnelsen stor blant nordmenn. Jobbe på provisjon så kan de fleste tjene bra uten høy utdannelse. Men mer behagelig å snakke ned andre som får det til. Ikke er jeg gammel heller Grunnlønnen er faktisk ganske dårlig, på de begge. Misunnelse? Det er fakta 🤡 Selv har jeg en sånn lønn med behagelig 8-15-arbeidsuke, men jeg er ikke 20 år. Og jeg har høy utdanning og et statusyrke. Svær, dyr enebolig har jeg også. Det er ikke alle forunt. Anonymkode: 9a1df...246 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #58 Skrevet 12. juli 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Vedkommende tjener 100 tusen i måneden fordi ha klarer noe de færreste klarer. Han tjener ikke 100 tusen i måneden fordi han gjør noe alle klarer. Anonymkode: a403f...17f Edit: Så nå at han får utbetalt 100k i måneden. Så da blir det jeg sier enda mer sant. Det er ekstremt få som er i stand til å tjene over 2 millioner kroner i året. Og spesielt når man kun er 22 år. Da er man i en helt egen klasse. Å late som om dette er noe som er oppnåelig for alle blir som å si at alle kan få samme karriere som Erling Braut Haaland. Anonymkode: a403f...17f 15
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #59 Skrevet 12. juli 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Misunnelse? Det er fakta 🤡 Selv har jeg en sånn lønn med behagelig 8-15-arbeidsuke, men jeg er ikke 20 år. Og jeg har høy utdanning og et statusyrke. Svær, dyr enebolig har jeg også. Det er ikke alle forunt. Anonymkode: 9a1df...246 Har du 100k i måneden etter skatt og du jobber kun 8-15 fem dager i uka? Hva slags yrke er det? Anonymkode: a403f...17f
Forvirret23 Skrevet 12. juli 2024 #60 Skrevet 12. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Misunnelse? Det er fakta 🤡 Selv har jeg en sånn lønn med behagelig 8-15-arbeidsuke, men jeg er ikke 20 år. Og jeg har høy utdanning og et statusyrke. Svær, dyr enebolig har jeg også. Det er ikke alle forunt. Anonymkode: 9a1df...246 Er det fakta at jeg er en gammel tante og at denne personen er såååå arbeidsom. Du er nedlatende ovenfor noen som har jobbet for et mål. Jo alle kan ta seg en jobb med provisjon. Svært få slike jobber som krever en skyhøy utdannelse AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Edit: Så nå at han får utbetalt 100k i måneden. Så da blir det jeg sier enda mer sant. Det er ekstremt få som er i stand til å tjene over 2 millioner kroner i året. Og spesielt når man kun er 22 år. Da er man i en helt egen klasse. Å late som om dette er noe som er oppnåelig for alle blir som å si at alle kan få samme karriere som Erling Braut Haaland. Anonymkode: a403f...17f Så å ha 29000 i brutto grunnlønn å jobbe enormt for å opptjene provisjon er uoppnåelig. Slutter denne personen å jobbe så mye er det faktisk ganske dårlig lønn. Jeg har ikke skrevet at alle kan spare så mye i året, men alle kan øke inntekten, alle kan ofre noe i flere år for å få kjøpt bolig, alle trenger ikke å kjøpe som 22 åring, manga kan kjøpe som 30 åring. Handler jo om å sette seg et mål å gå for målet, mine tante barn jobber døgnet rundt bokstavligtalt. Dette har ikke kommer gratis, men de har ikke høy utdannelse noen av de. Handlet ikke tråden om at det var umulig for den generasjonen og at de alle sitter som pensjonister i leid bolig. Denne generasjonen er mine tante barn en del av og det går jo Endret 12. juli 2024 av Forvirret23 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå