Gå til innhold

Sparing til EK er ikke lenger mulig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
On 7/14/2024 at 9:28 PM, -jk- said:

Jeg tenker motsatt. Den hundrelappen du sparer når du er 20 kan ha blitt til en femhundrelapp når du er 40 om du investerte den i et kjedelig indeksfond. Om du investerte den i noe mer spenstig (tech-fond har gått bra siste 20 år) kan den ha blitt til flere tusenlapper. Tid har stor verdi. 

Men klart, snakker vi sparekonto så er jeg enig. Da holder ikke sparepengene tritt med inflasjonen engang. 

Dette gjelder spesielt for boliger siden  de normalt kjøpes med lån. Har man 20 prosent egenkapital og boligen går opp med 10 prosent så har egenkapitalen økt med 50 prosent. Det er svært vanskelig for lønninger å holde tritt med boligprisveksten. Etter min mening virker det nærmest galskap å ikke begynne sparingen til bolig så tidlig som mulig og i stedet tenke at man om 20 år vil ha så høy lønn at sparingen vil gå enkelt. Om 20 år er boligprisene mest sannsynlig  minst 4 ganger så høye som i dag.

Dette  med å utsette boligkjøpene til sent i livet ga sikkert litt mening da boligprisene var prisregulerte og boligprisen kun var noen prosent av hva de er i dag. Da var det ikke så farlig om man kom sent inn på boligmarkedet. I dag risikerer man å aldri komme inn på boligmarkedet.  

Anonymkode: a403f...17f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sent inn på boligmarkedet selv. Studerte lenge og var syk en periode før jeg kom meg i full jobb. Var heller ikke flink til å spare. Klarte å kjøpe en liten leiligheten med samboer og har så jobbet meg opp til hus. Men sykdomsperioden var en skremmende opplevelse, fordi det var usikkert om jeg ville klare å komme meg i jobb. Heldigvis fikk jeg det til, noe jeg er uendelig glad for! Men jeg vil sikre barnet mitt skal få større sikkerhet og mulighet tidligere enn meg. Så jeg sparer jevnt og trutt til hans EK, og tror jeg har den i boks før han skal kjøpe seg bolig. Jeg er ikke rik, men begynte å spare til han da han var bare 6 år. 

Anonymkode: a22a1...c78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får ikke engang lade elbil i Oslo kommune uten smarttelefon av nyere versjon. Så det er nødvendig, i tillegg til mobildata.

Anonymkode: 6182d...298

Hvis man bor i Oslo og klager over manglende penger til å spare til EK, så har man vel neppe bil...

Anonymkode: 153d4...3e3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

45 i dag, jeg har prøvd å spare pengene mine siden jeg var liten. 

Jeg hadde ikke egenkapital som ung da jeg vokste opp med alenemor som hadde dårlig råd. Jeg betalte henne for å bo hjemme straks jeg fikk stipend som 16 åring. Jeg betalte serfikat og skolegang. Jeg betalte for eget bryllup, egne hybler, egne turer, osv. Hadde ingen evne til å spare opp 15% EK, jeg hadde BSU som det totalt  ble til 30 000 da jeg kjøpte første hjem. (Det er 10% av den totalt EK jeg måtte ha hatt for å bo i min lille tomannsbolig på bygda). Eller rettere sagt, banken kjøpte mitt første hjem og jeg eier i dag 75% av det.

Jeg har fått to barn og siden skilt meg (kjøpte han ut med økt lånfor 200 000 i 2013). Alenwmorlivet er nemlig veldig godt betalt. Jeg jobbet ofte 3 jobber bare for å få ting til å få rundt men så ble jeg ufør, bare for å sette spikeren i kista for mine finanser. Det er også godt betalt sier de som vet.

Det lille jeg får lagt av og sparer går til barna, resten går i hverdagssluket. Jeg er ikke en YOLO, vi kjøper brukt/halvprisvarer/billig. Snur på hver en krone. Om jeg skulle kjøpt mitt hus i dag (2mill) måtte jeg hatt 300 000 i EK.  Jeg er 45 og jeg har prøvet å spare hele livet til tross for livets forskjellige faser men har ENDA ikke 300 000 liggende. Jeg har alltid vært økonomisk av meg og lagt av penger, men livet har en merkelig måte å sparke deg når du er nede. Mine barn kommer heller ikke til å ha nok EK, fattigdom går i arv sier de. Om det stemmer blir de 4. generasjons som blir fattig, hurra for det. Takk og pris for en florerende leiemarkedet men fornuftige priser... å nei.. det stemmer.. 

Anonymkode: bebdf...d25

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanskelig. 

Jeg er siviløkonom, og burde ha stålkontroll og en OK lønn. Selv jeg synes det er vanskelig å spare mange tusen i mnd. Jeg greier litt hver måned, men det er ikke mulig å spare opp masse penger hver måned. 

Jeg eier riktignok bolig, men det hadde ikke gått med mindre vi var to. Studielånet har i dag like høy rente som boliglånet. Jeg merker renteøkningene ekstremt godt fordi boliglånet er så ferskt, og jeg har ikke gått så mye opp i lønn siden jeg var ferdig utdannet. Henger etter, og må jakte på ny jobb for å få et skikkelig lønnshopp. 

Plutselig måtte bilen repareres, den begynner å dra på årene. Vaskemaskinen røyk. Vannlekkasje på badet. Det er alltid noe som suger penger. Vi unner oss ikke mye nytt, har ikke reist på ferie sammen enda, og vi er på 6 året sammen. 

Anonymkode: 1b47f...651

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det finnes da mange mennesker som både ønsker å oppleve ting som koster penger OG kjøpe bolig.  Men hvis man ikke har forutsetningene til begge deler, så må man ta et valg. Jeg kommer hvertfall til å oppfordre mine barn til å spare max på BSU hvert år. 

Ja, det er jo NETTOPP sånne som venninna mi jeg snakker om. Som sløser penger på ting som sikkert var kjempegøy der og da, og jeg tviler ikke på at hun har gode minner derfra. Som tenker at livet er for kort til å bruke ung voksen- tiden sin på å bo i kollektiv, handle brukt og ikke reise lenger enn til andre siden av landet på ferie. Men var det virkelig verdt det når man står der, 10 år senere, med fulltidsjobb og barn og skulle ønske man hadde hatt råd til et rekkehus i god stand med hage... Du ER jo enig med meg at det er ren idioti! Man må bruke huet og planlegge og spare fra tidlig av.

Anonymkode: b06a8...ca3

Men klager venninna di på at det er urettferdig/uoppnålig å komme inn på boligmarkedet? Eller klager/angrer hun på egne valg om å ikke prioritere sparing tidligere? For dette er to vidt forskjellige ting.

Anonymkode: 3ab5b...019

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men klager venninna di på at det er urettferdig/uoppnålig å komme inn på boligmarkedet? Eller klager/angrer hun på egne valg om å ikke prioritere sparing tidligere? For dette er to vidt forskjellige ting.

Anonymkode: 3ab5b...019

Tja, hun angrer på at hun ikke startet sparingen tidligere, men klager over at det er dyrt å kjøpe. Og det er det der hun bor. Du må opp i 5 mill for en enebolig i grei stand. Som de helst skal ha. Jeg og min samboer bor et sted med enda høyere boligpriser, og vi betalte 5 mill for halvpart av tomannsbolig. Selv om vi helst vil ha enebolig med stor hage. Men man må være realistisk.  Jeg har prøvd å si til henne at kanskje de kan prøve å kjøpe seg en leilighet eller rekkehus til å starte med, om de sparer hardt en periode fremover, men det vil de ikke. Hun har vist meg hus hun liker på finn, men de er ganske uoppnåelige for dem. Begge kom sent ut i jobb også, da de har brukt mye tid på andre ting. 

Anonymkode: b06a8...ca3

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (På 12.7.2024 den 16.01):

Besteforeldrene dine kjøpte sammen, foreldrene dine kjøpte sammen, og du mener det er urettferdig at du ikke får kjøpt alene? :klo: La meg gjette: I det største pressområdet i landet?

Skaff deg samboer eller flytt i kollektiv, flytt på landet, lei billig for en periode, skaff deg en bedre betalt jobb. Ingenting er umulig.

Men husk da legg inn i budsjettet utgifter til bil hvis de flytter på landet.

Anonymkode: c0422...a05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 15.30):

Månedskort koster 2280kr? Hvor er dette og hvilket kort? Buss, tog, T-bane? 
I Kristiansand  koster buss 454kr i mnd 

Anonymkode: e6d84...a0a

Dette er et månedskort som gir gratis reise med buss / hurtigbåt i hele Møre og Romsdal i en måned. De har også månedskort som koster rundt 500 kroner som gir gratis reiser innen Molde i en måned.

Anonymkode: c0422...a05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 14.17):

Husleien stiger, matprisen stiger, strømmen stiger ... ja absolutt alt man kan tenke seg stiger nå i pris. Hvordan i h... skal en helt vanlig person med helt vanlig lønn klare å betale for alt det essensielle i tillegg til å spare nok EK i måneden til at det er verdt det? Bare tull å klare å spare 5k i måneden når også boligprisene øker så mye at det bare løper fra deg! 

Bare å innse det først som sist. Min generasjon blir første generasjon som ikke har mulighet til å kjøpe eget ... alle generasjoner før har nytt godt av mulighetene de har hatt og gnir seg i henda. Besteforeldrene mine fikk kjøpt seg hus på 1 lønning og foreldrene mine fikk kjøpt uten krav om EK. Min generasjon får verken kjøpt alene eller uten krav om EK. 

Bare de fra velstående familier eller familier som ofrer alt for at ungen skal komme inn på boligmarkedet får kjøpt seg noe i dag. Vi andre må leie til vi går i graven. Men det er vel sånn Norge vil ha det framover, vi skal jo stå i stil med resten av verden. 

Anonymkode: 6be26...a2d

Da må du justere inntekter eller utgifter. Vi tjener godt under normal inntekt, men har både kommet inn på boligmarkedet og sparer 6000-10 000kr i mnd (1/4 av lønna). 

Og husk at alle generasjoner har inneholdt mennesker som iiie har hatt råd til egen bolig. 

Anonymkode: 3cb66...c8a

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporinger.

Edie, adm.

AnonymBruker
Skrevet

Er du helt alene kan du skaffe deg en liten hybel. Jobbe ekstra skift på et sykehjem, sovende nattevakt etc. og leve på budsjett. Det er utrolig hva du klarer å spare da. 
Man må ofte mye for å nå et mål. 
Da barna var små jobbet jeg deltid for å være mer sammen med barna mine og hadde ikke full bhg plass. Jeg kjøpte meg aldri noe selv, men barna mangler ingenting. 
Jeg puttet inn litt hver mnd på BSU, og etter mange år ble det makset og vi kunne få oss nytt kjøkken og stue. 
Ingen får alt nytt og tilrettelagt uten å jobbe hardt for det. 
Det tar 30 år å betale ned en bolig, inkl oppussing og skifte bad kjøkken, tak, elektrisk osv.  Først nå som barna er ungdommer kan jeg begynne å unne meg mer selv. 
man får ikke pose og sekk. 
selv om vi hadde lite, sparte vi 1000 kr til barna i fond fra de var født, slik at de har en god del EK når de skal ha seg bolig. 
Man må nedprioritere moro når man vil nå er mål. 
Skal man spare må man ut av Oslo 

Anonymkode: 312dd...563

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du helt alene kan du skaffe deg en liten hybel. Jobbe ekstra skift på et sykehjem, sovende nattevakt etc. og leve på budsjett. Det er utrolig hva du klarer å spare da. 
Man må ofte mye for å nå et mål. 
Da barna var små jobbet jeg deltid for å være mer sammen med barna mine og hadde ikke full bhg plass. Jeg kjøpte meg aldri noe selv, men barna mangler ingenting. 
Jeg puttet inn litt hver mnd på BSU, og etter mange år ble det makset og vi kunne få oss nytt kjøkken og stue. 
Ingen får alt nytt og tilrettelagt uten å jobbe hardt for det. 
Det tar 30 år å betale ned en bolig, inkl oppussing og skifte bad kjøkken, tak, elektrisk osv.  Først nå som barna er ungdommer kan jeg begynne å unne meg mer selv. 
man får ikke pose og sekk. 
selv om vi hadde lite, sparte vi 1000 kr til barna i fond fra de var født, slik at de har en god del EK når de skal ha seg bolig. 
Man må nedprioritere moro når man vil nå er mål. 
Skal man spare må man ut av Oslo 

Anonymkode: 312dd...563

Det er dyrt mange andre steder enn Oslo og jeg merker at økonomien ble drastisk dårligere etter 2022. Det var merkbart økte kostnader på alt. Før da var det mye lettere å spare. Nå koster det jo arma på dagligvarebutikken til og med

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Maleficenta said:

Det er dyrt mange andre steder enn Oslo og jeg merker at økonomien ble drastisk dårligere etter 2022. Det var merkbart økte kostnader på alt. Før da var det mye lettere å spare. Nå koster det jo arma på dagligvarebutikken til og med

Husleiene går også opp.  Det kom blant annet rundt 100 000 flyktninger fra Ukraina. Samtidig som boligbyggingen tok en brems pga økte renter og at utleierne må øke leieprisene pga økte renter. 

Jeg sier ikke at det er umulig å spare til bolig for alle.  Men  det er vanskeligere nå enn tidligere og det kommer bare til å bli vanskeligere og vanskeligere. 

Anonymkode: a403f...17f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...