Gå til innhold

Sparing til EK er ikke lenger mulig

Fremhevede innlegg

Skrevet
Forvirret23 skrev (8 timer siden):

Så å ha 29000 i brutto grunnlønn å jobbe enormt for å opptjene provisjon er uoppnåelig. Slutter denne personen å jobbe så mye er det faktisk ganske dårlig lønn. Jeg har ikke skrevet at alle kan spare så mye i året, men alle kan øke inntekten, alle kan ofre noe i flere år for å få kjøpt bolig, alle trenger ikke å kjøpe som 22 åring, manga kan kjøpe som 30 åring. 
Handler jo om å sette seg et mål å gå for målet, mine tante barn jobber døgnet rundt bokstavligtalt. Dette har ikke kommer gratis, men de har ikke høy utdannelse noen av de. 
Handlet ikke tråden om at det var umulig for den generasjonen og at de alle sitter som pensjonister i leid bolig. Denne generasjonen er mine tante barn en del av og det går jo

Så innenfor hvilket yrke oppnår de dette?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (13 timer siden):

Dette stemmer delvis. Men for en person alene med lav til middels lønn som må leie bolig mens hn sparer til egenkapital vil det ofte ikke bli nok selv om han snur på hver eneste krone. 

Ta en ekstrajobb. Selv har jeg jobbet 140-150 % i snitt i 12 år nå og selvfølgelig spart mye.

Anonymkode: c41a4...15c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mye du skriver jeg er enig i men… har du sjekket kiloprisen på poteter i det siste? Det er ikke akkurat sparemat lengre…

Tidligere fantes det flere grep man kunne ta for å spare, slik som å sy klær selv. Nå er det dyrere å kjøpe stoff og tråd enn å kjøpe ei ferdig bukse.

Anonymkode: c01ea...c99

Da kjøper du ikke poteter da.. 

Mye av mitt kosthold når jeg sparte til egenkapital var linser, kjøpt i bulk på innvandrerbutikk. Kokt med en buljongterning, og det av rotgrønnsaker som var i sesong. 

Klær - møtte venninner på byttefest. 

Anonymkode: 56a7c...63e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men jeg lurer fremdeles på regnestykket. Hvor dyr bolig? Hvor mye i årslønn? Hvor mye rente? Dersom du kjøpte etter at renta stupte, og du har en godt over gjennomsnittlig lønn så forstår jeg at bankene ga deg unntak. Men denne tråden handler om ‘vanlige’ folk, og jeg kan ikke se for meg at en nyutdannet sykepleier med feks ett barn vil få dette unntaket i banken her i Oslo. Veldig mange av tiltakene bankene kommer med for å ‘hjelpe’ oss inn på boligmarkedet er kun for de med god lønn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Boligprisene var på toppen i 1988  og boligprisene falt til 1993. Da var personen jeg siterte 18 år og gammel nok til å jobbe og prøve å komme inn på boligmarkedet. Og selv om hun skulle startet da fra scratch og prøve å spare opp egenkapital så ville jo egenkapitalen hun trengte vært latterlig lav siden hun kjøpte rett etter boligkrakket. 

Gjennomsnittsprisen per kvadratmeter for OBOS-leiligheter i 1993 var 5000 kroner og egenkapitalen kunne  til en 50 kvadrats leilighet kunne blitt spart opp på under ett år med butikkmedarbeiderlønn. 

Anonymkode: a403f...17f

Det er litt urettferdig. Ingen visste jo da at prisene kom til å fortsette rett oppover de neste 30 åra? Man tenkte ikke den gang at det hadde noen hast å kjøpe bolig, det kunne godt vente til studiene var ferdige og man visste hvor man skulle bo.

Jeg har et par venner som fikk hjelp av foreldre til å kjøpe bolig som studenter i Oslo på sent 90-tall. De sitter godt i det i dag, for å si det sånn. Jeg kan ikke bebreide mine foreldre at de ikke gjorde det samme for meg, de var jo ikke synske heller. (Heldigvis gikk det greit med meg likevel, jeg kjøpte selv etter studiene og nøt godt av mange år med lave renter.)

Anonymkode: e7d7f...15f

Gjest Schmuhu
Skrevet (endret)
pressplay skrev (6 timer siden):

Har du belegg for denne påstanden?

Fra og med 2017 har media omtalt en god del at yngre presser på boligmarkedet mer enn før.

Fra 2007 til 2017 har antall førstegangskjøpere med en alder på under 30 år økt fra 34% til 42% dvs. 8 prosentpoeng.

Tenker at NRK fra den tiden er en fin start på din research i saken. De siterer blant annet SSB og Norstad for tallene.

https://www.nrk.no/norge/stadig-yngre-boligkjopere-fyrer-opp-prisene-1.13374929

Schmuhu

Endret av Schmuhu
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da kjøper du ikke poteter da.. 

Mye av mitt kosthold når jeg sparte til egenkapital var linser, kjøpt i bulk på innvandrerbutikk. Kokt med en buljongterning, og det av rotgrønnsaker som var i sesong. 

Klær - møtte venninner på byttefest. 

Og det er jo greit i korte perioder, eller hvis man ikke syns riktig ernæring er viktig. Man kan i teorien leve på linser og havregrøt, og spare store summer i året. Men særlig sunt for kroppen er det ikke. 

Anonymkode: 153d4...3e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mye vanskeligere å kjøpe bolig i dag enn det var før. Boligene i dag koster mye mer ut fra gjennomsnittslønn enn de gjorde før. Kostnader for å leve tar en større prosentandel av en gjennomsnittslønn enn det gjorde før og. 

Samtidig føler jeg og at mange er litt kravstore og ikke vil ofre noe for å spare. Ja, man får ikke kjøpt bolig om man dropper en kaffe latte i uken, men de pengene kommer godt med. Å bo hjemme et år eller to for å spare omtrent alt man tjener, ikke reise på ferie, ikke kjøpe så mye klær, alt det gjør at man får spart. Men man har et ønske om å spare, reise, shoppe, spise ute, oppleve ting. Man får ikke i pose og sekk, med mindre man tjener veldig mye penger. 

Jeg var heldig med tidspunktet jeg kom inn på boligmarkedet, men jeg bodde i et kollektiv med virkelig dårlig standard og sparte det jeg kunne. 

Mine mye yngre søsken gjør ikke dette, men de klager på at det er så dyrt å leie og leve, uten at de prøver å få spart opp noe. Nå er det shopping og reiser for de pengene de har til overs, de ser ikke at dersom de hadde spart de pengene, så hadde de fortere kunnet kjøpt seg bolig

Anonymkode: f3ef5...12e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Utleierne.

Anonymkode: 6652b...136

Og ingen av de er i samme generasjon som ts?

Anonymkode: 1307c...f1b

AnonymBruker
Skrevet
MissSkog skrev (3 timer siden):

Men jeg lurer fremdeles på regnestykket. Hvor dyr bolig? Hvor mye i årslønn? Hvor mye rente? Dersom du kjøpte etter at renta stupte, og du har en godt over gjennomsnittlig lønn så forstår jeg at bankene ga deg unntak. Men denne tråden handler om ‘vanlige’ folk, og jeg kan ikke se for meg at en nyutdannet sykepleier med feks ett barn vil få dette unntaket i banken her i Oslo. Veldig mange av tiltakene bankene kommer med for å ‘hjelpe’ oss inn på boligmarkedet er kun for de med god lønn. 

Jeg er ufør med rundt 300,000 i året , fikk ikke husbanklån. Bolig til 1,7 og fastrente på 2.75% 

Anonymkode: f4398...6b0

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Selv ville jeg også sjekket mulighetene for bedre betalt jobb. Selvsagt er ikke det løsningen for alle. Alle kan ikke ha de best betalte jobbene. Men mulig trådstarter er blant de som kan tjene mye i IT-sektoren eller lignende.  

Anonymkode: a403f...17f

Tjene mye i IT-sektoren? Dette høres ut som noe man sa på 90-tallet.

Man bør være mer spesifikk når man snakker om IT. De fleste innen "IT-sekstoren" har middles lønn.

Det er rimelig stor forskjell på en IT-ansvarlig i norsk bedrift eller kommune, og på folk som Jensen Huang, Bill Gates, Mark Zuckerberg og Elon Musk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ufør med rundt 300,000 i året , fikk ikke husbanklån. Bolig til 1,7 og fastrente på 2.75% 

Fikk ikke husbanklån med begrunnelse at jeg burde klare å spare til egenkapital i løpet av 5-6 år. Så gikk til banken å forklarte hva de i husbanken sa. Jeg har ingen annen gjeld. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da forstår jeg deg bedre. Bor selv i Oslo og her kan jeg se at det er vanskelig å spare opp til egenkapital når selv de minste og rimeligste leilighetene (sentralt) koster over 4 mill. Og om man akkurat klarer EK på 15% så får man bare 5 ganger inntekt i lån. Det begrenser også muligheten for å få kjøpt noe.

En bolig til 1,7 er jo så og si gratis, og med fastrente og fast inntekt som uføre jo er, så er det overkommelig. Men i ditt tilfelle har banken i tillegg til å se bort fra EK også gitt deg mer enn 5 ganger inntekt i lån. Enten kjenner du noen i banken, det er en lokalbank eller så har du vært veldig heldig ☺️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (42 minutter siden):

Fra og med 2017 har media omtalt en god del at yngre presser på boligmarkedet mer enn før.

Fra 2007 til 2017 har antall førstegangskjøpere med en alder på under 30 år økt fra 34% til 42% dvs. 8 prosentpoeng.

Tenker at NRK fra den tiden er en fin start på din research i saken. De siterer blant annet SSB og Norstad for tallene.

https://www.nrk.no/norge/stadig-yngre-boligkjopere-fyrer-opp-prisene-1.13374929

Schmuhu

Det stemmer sikkert, men dette vil stort sett være folk som får hjelp fra foreldre. Foreldregenerasjonen har sett prisene øke i tretti år, og idéen om at det er "sunt" for unge å starte uten hjelp er nesten borte etter at de/vi har sett forskjellen på de som kjøpte tidlig og de som kjøpte sent i egen generasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MissSkog skrev (17 minutter siden):

Da forstår jeg deg bedre. Bor selv i Oslo og her kan jeg se at det er vanskelig å spare opp til egenkapital når selv de minste og rimeligste leilighetene (sentralt) koster over 4 mill. Og om man akkurat klarer EK på 15% så får man bare 5 ganger inntekt i lån. Det begrenser også muligheten for å få kjøpt noe.

En bolig til 1,7 er jo så og si gratis, og med fastrente og fast inntekt som uføre jo er, så er det overkommelig. Men i ditt tilfelle har banken i tillegg til å se bort fra EK også gitt deg mer enn 5 ganger inntekt i lån. Enten kjenner du noen i banken, det er en lokalbank eller så har du vært veldig heldig ☺️

Tror jeg bare har vært heldig, dette var hos sparebank 1🙂 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da tjente du nok mer penger enn det jeg gjorde…

Anonymkode: c722c...ccf

Jeg hadde ikke noen rekordlønn den gangen, men jeg hadde overkommelig studielån og lave boutgifter. Jeg har ikke tallene lenger, men tipper jeg sparte halve lønnsutbetalingen uten å lide noen nød. (Jeg kunne kjøpe så mange poteter jeg ville, det er tydeligvis ikke noen selvfølge i dag.) 

Jeg tok opp lån på tre anger inntekten min, og fikk en fin og relativt sentral ettroms på Torshov. Boligprisene var ekstremt mye lavere enn de er i dag at det nesten er vanskelig å fatte, men den gangen syntes jeg faktisk det var dyrt og at jeg tok en stor risiko. 

Jeg har forståelse for at ikke alle gjorde det samme, men ventet på høyere lønn eller et boligkrakk som aldri kom. Ingen kan jo se inn i framtida. Det blir likevel helt feil å påstå at det var like vanskelig å kjøpe da som nå, det er jo beviselig ikke riktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Og det er jo greit i korte perioder, eller hvis man ikke syns riktig ernæring er viktig. Man kan i teorien leve på linser og havregrøt, og spare store summer i året. Men særlig sunt for kroppen er det ikke. 

Anonymkode: 153d4...3e3

Du misset hele poenget mitt.

Når kiloprisen på poteter er skyhøy, så droppet jeg poteter. Du kan spise veldig sunt og variert om du tenker tilgjengelighet og pris fremfor hva du har lyst på. Selv nå når jeg har mye tar jeg med meg fiskestangen og sankenett til sjøen, og driver matauk på høsten slik at vi har det vi behøver av kantareller, bær og urter gjennom året. 

Føler dette er den evige unnskyldningen til de som ikke sparer nok..... "kan ikke spise ensidig", "blir deprimert om jeg ikke får reise"; "ikke innhold i livet om jeg ikke har spotiify+netflix", "langt å reise til jobb", "fortjener en bytur". (ja, jeg gikk ut med venner, men jeg drakk vann) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du misset hele poenget mitt.

Når kiloprisen på poteter er skyhøy, så droppet jeg poteter. Du kan spise veldig sunt og variert om du tenker tilgjengelighet og pris fremfor hva du har lyst på. Selv nå når jeg har mye tar jeg med meg fiskestangen og sankenett til sjøen, og driver matauk på høsten slik at vi har det vi behøver av kantareller, bær og urter gjennom året. 

Føler dette er den evige unnskyldningen til de som ikke sparer nok..... "kan ikke spise ensidig", "blir deprimert om jeg ikke får reise"; "ikke innhold i livet om jeg ikke har spotiify+netflix", "langt å reise til jobb", "fortjener en bytur". (ja, jeg gikk ut med venner, men jeg drakk vann) 

Jeg er jammen glad jeg ikke var så opphengt i å kjøpe egen bolig at jeg ikke hadde noe liv den perioden i livet da man virkelig kan leve.

Jeg er sikker på at jeg ikke kommer til å sitte på gamlehjemmet og angre på at jeg ikke kjøpte bolig tidligere i stedet for å leve.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er jammen glad jeg ikke var så opphengt i å kjøpe egen bolig at jeg ikke hadde noe liv den perioden i livet da man virkelig kan leve.

Jeg er sikker på at jeg ikke kommer til å sitte på gamlehjemmet og angre på at jeg ikke kjøpte bolig tidligere i stedet for å leve.

Hva mener du?

Jeg var ute med venner, drakk vin på vors, men ikke drinker til 100kr+ utover natten.

Jeg sonderte tilbud og fylte opp fryser. Fikk i tillegg mye frisk luft og trening gjennom å sanke mat i naturen og ved sjøen. 

Når du ikke har netflix og slikt er det faktisk mange andre ting du får tid til. Det å ha en lang rekke abonnementer er en tidstyv. 

Jeg trente ute i stedet for på senter. 

Jeg bodde i en sokkelleilighet et godt stykke utenfor Oslo, og sov bare på sofaen til ei venninne om det ble en sen kveld. 

Tok meg 2-3 år etter endt utdannelse, så eide jeg en leilighet innenfor ring 3. Og har nå nesten nedbetalt enebolig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du?

Jeg var ute med venner, drakk vin på vors, men ikke drinker til 100kr+ utover natten.

Jeg sonderte tilbud og fylte opp fryser. Fikk i tillegg mye frisk luft og trening gjennom å sanke mat i naturen og ved sjøen. 

Når du ikke har netflix og slikt er det faktisk mange andre ting du får tid til. Det å ha en lang rekke abonnementer er en tidstyv. 

Jeg trente ute i stedet for på senter. 

Jeg bodde i en sokkelleilighet et godt stykke utenfor Oslo, og sov bare på sofaen til ei venninne om det ble en sen kveld. 

Tok meg 2-3 år etter endt utdannelse, så eide jeg en leilighet innenfor ring 3. Og har nå nesten nedbetalt enebolig. 

Jeg mener det jeg skrev.

Jeg er tydeligvis i en annen aldersgruppe enn deg siden det ikke fantes en lang rekke abonnementer da jeg var ferdig med å studere.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...