Gå til innhold

Sparing til EK er ikke lenger mulig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (På 12.7.2024 den 16.26):

Jobbe mer er vel ikke så lurt, om du tenker 45 timer i uka eller noe.

Er 45 timer/uke så fryktelig mye i dag? For de aller fleste må man jobbe mye mer enn 37,5 timer på dagtid, med mindre man har en eksepsjonelt lukrativ jobb, for å klare seg på boligmarkedet alene i de store byene. Alternativt selge tiden sin til jobber få andre vil ha som er godt betalt, som nordsjøturnuser i helse- og omsorg i distrikt, eller arbeid på natt/helligdager. Sistnevnte er jo de færreste interessert i.

Jeg kjøpte første bolig i Oslo alene som 27-åring i 2021 til 5 mill, hadde da hatt 6 deltidsjobber ved siden av fulltidsstudier og spart rundt 1 mill i EK da jeg gikk ut i min første jobb. Alt er mulig, men det krever betydelig med arbeid. Selv om det er sosiale forskjeller i Norge, er vi vel et av landene i verden med best mulighet for sosial mobilitet, dvs at man i stor grad kan påvirke sin egen økonomiske fremtid ved å jobbe hardt (hvis man kan/tåler det).

Anonymkode: 084c8...1ec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vanlige krav den gangen: 

Fast jobb minst to år

Sparehistorikk på kontoene i banken, vise hvor mye man har spart per måned siste to år

Maks 2 ganger årslønn i lån, med mindre du hadde gode kontakter, da kanskje 3 (sjelden)

Ingen betalingsanmerkninger siste fem år (anmerkninger forsvant ikke når de var betalt ned, men ble stående)

Helst maks to adresser siste fem år (umulig som student)

Å få lån var skikkelig vrient! 

Anonymkode: 5bd92...2f5

Når var dette krav? 

Anonymkode: e7d7f...15f

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og poenget er helt latterlig. De som virkelig har spinket og jobbet hardt, har jo kjøpt bolig i ung alder, og nærmest gjeldfri når andre endelig har fått ut fingern og klart å kjøpe sin første bolig. 

Anonymkode: 153d4...3e3

De har jo valgt det selv... Er det så vanskelig å forstå at andre kan velge annerledes?

Folk er forskjellige. Noen er opptatt av materielle ting, og har som øverste mål i livet å eie mest mulig og skryte av hvor mye rekkehuset deres har økt i verdi. Andre setter mer pris på opplevelser, hobbyer og fritid. Det er ingen fasit, og det er ikke opp til KG å bedømme hvem som har valgt "riktig"

Endret av Knirke
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (16 minutter siden):

1: Høy inntekt

2: Lave utgifter

De som ikke kan huke av på noen av disse to er nødt til å prioritere hardt. Men det er altså mulig å spare, hvis man virkelig vil.

Takk.

Det er ikke farlig å ha to deltidsjobber ved siden av full jobb når man er i 20-årene. 

Det er heller ikke farlig å betale 3000 i et bofellesskap på Eidsvoll og pendle inn til Oslo (så lenge man ikke har små barn). 

Både 1 og 2 er åpne for alle. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke farlig å ha to deltidsjobber ved siden av full jobb når man er i 20-årene. 

Det er heller ikke farlig å betale 3000 i et bofellesskap på Eidsvoll og pendle inn til Oslo (så lenge man ikke har små barn). 

Hæ?

Hvem har sagt at det er "farlig"?:klo:

Å jobbe 200% i lavtlønnsyrker virker ikke som noen smart bruk av tiden spør du meg, men det får jo folk avgjøre selv... Alle kan prioritere sparing og å leve billig, men ikke alle har muligheten til å øke inntekten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, for alle har jobb i oslo 🤦‍♀️

Anonymkode: 1307c...f1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 45 timer/uke så fryktelig mye i dag? For de aller fleste må man jobbe mye mer enn 37,5 timer på dagtid, med mindre man har en eksepsjonelt lukrativ jobb, for å klare seg på boligmarkedet alene i de store byene. Alternativt selge tiden sin til jobber få andre vil ha som er godt betalt, som nordsjøturnuser i helse- og omsorg i distrikt, eller arbeid på natt/helligdager. Sistnevnte er jo de færreste interessert i.

Jeg kjøpte første bolig i Oslo alene som 27-åring i 2021 til 5 mill, hadde da hatt 6 deltidsjobber ved siden av fulltidsstudier og spart rundt 1 mill i EK da jeg gikk ut i min første jobb. Alt er mulig, men det krever betydelig med arbeid. Selv om det er sosiale forskjeller i Norge, er vi vel et av landene i verden med best mulighet for sosial mobilitet, dvs at man i stor grad kan påvirke sin egen økonomiske fremtid ved å jobbe hardt (hvis man kan/tåler det).

Anonymkode: 084c8...1ec

Nei, det synes jeg ikke om det kun er en kort periode mens man sparer opp til bolig. Men er jo stor forskjell på å måtte jobb2 år og å jobbe 10 år hvor man jobber 1 ekstra dag i uka. Samme om man trenger å bo 2 år på hybel mens man er i full jobb og 10 år på hybel mens man er  i full jobb. 

Svært imponerende det du klarte. Kan også legge til at mange også kan synes det er gøy å jobbe 6 dager i uka en periode. Så når folk sier de unge ikke vil jobbe tror jeg de tar feil. Men det kommer jo an på hva slags jobber det er snakk om. Er det en jobb som sliter en helt ut så er det jo mye tyngre enn om det er en jobb hvor man liker arbeidsoppgavene og kollegaene.  Jeg digget å jobbe mye rett etter studiene.  Var mye sosialt jeg fikk gjennom jobben. Men hadde jeg måttet jobbe 6 dager i uka til jeg var 35 så ville jeg ikke likt det. Mitt inntrykk er at det gjelder svært mange. De fleste ønsker da å bruke tid med samboer, barn eller en eller annen hobby.  

Anonymkode: a403f...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nettopp ferdigutdannet og nybegynnerlønn er dessverre ikke så høy. Har søkt på veldig mange deltidsjobber/helgejobber for å spare opp til EK, men har hittil fått avslag på alle eller ikke engang fått svar. Så vil ikke si at vi unge ikke er interessert i å jobbe, det er vi jo, men får ikke napp. 

Anonymkode: 2749d...a7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er nettopp ferdigutdannet og nybegynnerlønn er dessverre ikke så høy. Har søkt på veldig mange deltidsjobber/helgejobber for å spare opp til EK, men har hittil fått avslag på alle eller ikke engang fått svar. Så vil ikke si at vi unge ikke er interessert i å jobbe, det er vi jo, men får ikke napp. 

Anonymkode: 2749d...a7d

Det hadde jo vært lettere om du hadde hatt deltidsjobb mens du studerte. 

Skrevet
Smeltemann skrev (På 12.7.2024 den 14.19):

Hva med å jobbe mere da?  Det er det som skal til for meg om jeg trenger mere penger.

Enig, eg jobber ca 200 prosent. Har flere jobber. Om din jobb er dagtid midt i uka kan man ta helgejobber utenom. Man kan og jobber et par kvelder i uken

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (51 minutter siden):

Hæ?

Hvem har sagt at det er "farlig"?:klo:

Å jobbe 200% i lavtlønnsyrker virker ikke som noen smart bruk av tiden spør du meg, men det får jo folk avgjøre selv... Alle kan prioritere sparing og å leve billig, men ikke alle har muligheten til å øke inntekten.

Ønsker man EK, så ønsker man EK. AML har maksgrense på overtid, derfor flere jobber. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det hadde jo vært lettere om du hadde hatt deltidsjobb mens du studerte. 

Ikke meg du siterte. Men man får ikke gjort noe med fortiden. Deler av problemer er jo også at mange må flytte på seg for å få jobb. Om man jobbet deltid under studiene i Trondhjem, men får jobb i Oslo så kan man jo ikke pendle Oslo, Trondhjem for å kunne jobbe 1 ekstra dag i kassa på Kiwi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterte. Men man får ikke gjort noe med fortiden. Deler av problemer er jo også at mange må flytte på seg for å få jobb. Om man jobbet deltid under studiene i Trondhjem, men får jobb i Oslo så kan man jo ikke pendle Oslo, Trondhjem for å kunne jobbe 1 ekstra dag i kassa på Kiwi. 

Edit: Selvsagt KAN man det, men det vil aldri lønne seg økonomisk. Transportkostnadene vil koste mer enn man får i lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann kjøpte oss hus som 26-åringer fordi vi er like på ett punkt: sparing. Vi har spart og spart siden vi begynte å jobbe. Aldri sløst. Ingen dyre ferier.

Derfor hadde vi muligheten. Er glad mine barn får vokse opp i huset jeg og min mann har jobbet hardt for.

Anonymkode: 71c01...349

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, men man har med seg attest og referanse på at man jobbet på Kiwi i Trondheim. Har man gjort en ok jobb, vil Kiwi i Oslo gjerne ha deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 16.09):

T Det er utrolig hva man klarer å spare ved å være bevisst, og unngå alt som ikke er nødvendig. Klær er sjeldent nødvendig. Man kan gå sjeldnere til frisør/finne rimelige frisør.

Gå til frisør? Jeg gikk aldri til frisør da jeg var ung og fattig - det var for dyrt. Jeg lot håret vokse seg langt, og jeg og en venninne byttet på å klippe tuppene på hverandre når det iblant ble *for* langt. Det var også flere unge menn i mitt miljø som lot håret vokse, eller fikk en venninne til å klippe dem. Man går ikke til frisør når man har dårlig råd.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å leie. Skjønner ikke dette eie-jaget. Jeg setter pengene mine i aksjer i stedet. Jeg er fri til å flytte når som helst, og gjør det ofte. Er redd for å gro røtter. Digg å aldri tenke på ting som vedlikehold av bolig.

Anonymkode: 3d201...7cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ville inn på boligmarkedet, men uten å klare det, er i 99% av tilfellene selvforskyldt. Du har ikke ofret nok, rett og slett.

Og er man ikke villig til å ofre så mye, så er det bare å leie. Man dør ikke av det.

Er så lei hele denne diskusjonen.

• Liker 3
Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, men man har med seg attest og referanse på at man jobbet på Kiwi i Trondheim. Har man gjort en ok jobb, vil Kiwi i Oslo gjerne ha deg. 

Akkurat dette er jo helt meningsløst. Jobbe rævva av seg for smuler.

Denhundrelappen man tjener når man er 20 må man jobbe mye hardere for enn den samme hundrelappen når man er 40. Derfor gir det mer mening (for meg ihvertfall) å vente med sparingen til man blir eldre og har en bedre betalt jobb. Men har man tenkt å beholde lavtlønnsjobben resten av livet må man selvfølgelig skrape sammen hvert eneste øre. Det er jo disse menneskene som opplever at boligprisene "løper fra dem" og at de må kjøpe bolig så fort som mulig.

Endret av Knirke
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å ville inn på boligmarkedet, men uten å klare det, er i 99% av tilfellene selvforskyldt. Du har ikke ofret nok, rett og slett.

Og er man ikke villig til å ofre så mye, så er det bare å leie. Man dør ikke av det.

Er så lei hele denne diskusjonen.

Om det er umulig eller ikke er et definisjonsspørsmål, men poenget er at for 20 år siden gikk det helt fint å komme inn på boligmarkedet med en helt alminnelig livsstil. Jeg hadde bare én, normalt betalt, jobb, både klippet håret og spiste poteter uten å måtte pendle til Eidsvoll (hva koster egentlig månedskortet dit?) og fikk likevel spart nok. Det går ikke nå. 

Anonymkode: e7d7f...15f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...