Gå til innhold

Lavstatusyrker


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg var forleden i en sammenkomst der svært mange høyutdannede mennesker var godt representert. Noen tok opp temaet lavstatusyrke, og ville vite hva andre synes man kunne definere som det. Jeg var ikke med på den diskusjonen, men klarte ikke å la være å følge med. Jeg hørte flere si at det å jobbe i butikk var noe man kunne kalle for "lav status". Og andre igjen mente at de yrkene man ikke trengte høyere utdanning gikk under denne kategorien. Jeg er selv ansatt i butikk, og klaret ikke å la være å si hva jeg mente om det. Nå er jeg butikksjef, og har faktisk noen år på høyskole bak meg, så da mente de det ikke var noe lavstatus.

MEN; Synes dere andre det er å være langt nede på rangstigen å jobbe i butikk??? Er det f eks noe dårligere status å jobbe som vanlig ansatt i butikk fremfor å sitte på et kontor eller sentralbord bare fordi det er et serviceyrke?

Selv synes jeg ikke det er noe som heter lavstatusyrke. Jeg synes alle jobber er like viktige, og interesser og kunnskapsnivå er jo forskjellig.

Dere? :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler:

Det var litt komisk å liksom avslutte oppfordringen til å svare med en kjeftesmiley!

Men; for meg er lavstatusyrker yrker som ikke krever noen form for utdannelse, yrker som ikke gir noe særlig utfordring og monotone yrker. Eksempel kan være renholder, avisbærer, kassadame eller industriarbeider type rullende bånd... I tillegg er det jo også i mange tilfeller lav status med lavtlønnsyrker, som hjelpepleier, førskolelærer osv.

Butikksjef er tvilstilfelle, men jeg tror ikke jeg ville betegnet det som lavstatus. Særlig ikke hvis man i tillegg er eier av butikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Butikk er lavstatusyrke, men det kommer an på hvilken butikk. Jeg tenkter på matbutikk som typisk lavstatusyrke. (ja, jeg har jobbet i matbutikk selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med trådstarter om at det ikke er noen yrker som er lavstatusyrker. Hva med feks. søppeltømmere og do-tømmerne i gamle dager? Hvordan skulle det sett ut og luktet hvis det ikke var for dem?

Så jeg mener at alle yrker er like viktige. Men på dette området, som på alle områder, er det snobberi og fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med feks. søppeltømmere og do-tømmerne i gamle dager? Hvordan skulle det sett ut og luktet hvis det ikke var for dem?

Poenget er vel ikke om yrkene er nødvendige eller ikke, men om det følger status eller ikke med å ha dette yrket.

For meg er ikke lavstatusyrker nødvendigvis forbundet med manglende utdanning (selv om det ofte virker slik), man kan ha høystatusyrke uten utdanning, men det krever mer intellekt og ofte litt flaks. Lavstatusyrker ser jeg på som yrker stort sett hvem som helst kan ha, og som er dårlig betalt i forhold til jobben man gjør.

MEN; Synes dere andre det er å være langt nede på rangstigen å jobbe i butikk??? Er det f eks noe dårligere status å jobbe som vanlig ansatt i butikk fremfor å sitte på et kontor eller sentralbord bare fordi det er et serviceyrke?

Jeg syns det er lavere på rangstigen ja, men det betyr ikke at jeg ser ned på dem for det. Grunnen til at det blir oppfattet som lavere status, er kanksje at det er enklere å få jobb i kassa på en butikk, det er dårligere betalt + at man lett kan erstattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en blærete gjeng med nyutdannende mennesker som er opptatt av status.

:kan ta feil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er lavere på rangstigen ja, men det betyr ikke at jeg ser ned på dem for det. Grunnen til at det blir oppfattet som lavere status, er kanksje at det er enklere å få jobb i kassa på en butikk, det er dårligere betalt + at man lett kan erstattes.

Butikklønn og sekretær/sentralbordlønn er jo omtrent det samme. Det er kanskje enklere å erstatte en kassamedarbeider, men det er ikke alltid like enkelt å erstatte en god butikkansatt. Gode selgere som yter god service vokser ikke på trær. Man trenger heller ikke så lang utdanning for å bli sekretær.

Jeg jobber også i butikk og har til tider opplevd at andre synes dette er et lavstatusyrke. Mulig det er det, men jeg stortrives, og jeg har bedre betalt enn mange av mine venner som har jobber som mane mener er "høystatusyrker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo på en måte noen jobber er "lavstatus"; men jeg synes ikke det passer å bruke det ordet. Jeg ser i hvert fall ikke ned på eller har mindre respekt for folk som jobber i slike yrker - og de fleste jobbene jeg har hatt ved siden av studier o.l har vært "lavstaus"; postbetjent, pleieassistent o.l. Jobber hvor jeg ikke engang var på jobbintervju først; et av stedene ble det spøkt med at de gjerne ville jeg skulle komme innom så de fikk se jeg hadde armer og bein:-)

Sånn sett er det jobber hvor man regnes som letterstattelig, man er lavtlønnet (og da tenker jeg årslønn under 220 000), få muligheter for fast jobb, man blir gjerne behandlet dårligst av ledelse og evt av kunder osv, og man er ufaglært og har dårlige organisasjonsmuligheter. mMin erfaring er også at en del, også andre innen bransjen, ser på deg osm "dum og kjedelig" når du har en slik jobb; selv ble jeg helt overrasket da jeg endelig fikk jobb innen det jeg er utdannet som, og ble behandlet på likefot, også når det gjaldt ikke-faglige ting.

Men igjen; folk som mener at slike jobber Må være dårlige, og at de som har slike jobber har det fordi de ikke kan få noe annet og at de "fortjener" å bli behandlet respektløst; de er lavere på "rangstigen" enn en hvilken som helst søppeltømmer.

Ellers tror jeg mye bunner både i uvitenhet og at man heller koser seg med egne fordommer enn å se rundt seg. Jeg kjenner middelaldrende damer som har jobbet i samme butikk hele livet, som både ser ut til å stortrives, og som av oss i lokalmiljøet "er butikken". Mange som tar jobber som ikke er utfordrende har utfordringer på fritida/hjemme; det dreier seg om prioriteringer. Det viktigste når jeg møter et menneske er jo om de virker hyggelige og reflekterte, ikke at de har vært j**la smarte og tjener masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det er klart at de aller fleste yrker er nødvendige, men det er ikke dermed sagt at alle har samme status, eller "skryte-faktor" som jeg helst vil kalle det.

Klart du får litt fler anerkjennende blikk og litt mer å snakke om hvis du er direktør i Orkla enn hvis du vasker doen på Oslo City. Noe fordi du har høyere lønn, og blir ansett for å ha bein i nesa og vet hvor du vil, har jobbet deg dit du er, tatt utdannelse osv. Det er vel svært få som i ung alder drømte om å skrubbe porselen... statusyrker kan kanskje beskrives som yrker man gjerne ville hatt selv hvis man hadde kunnet?

Jeg jobber selv i butikk (nestleder), og noe av grunnen til at dette kanskje blir ansett som et lavstatusyrke, er at du behøver jo ikke akkurat å være noe geni for å få det til. Særlig ikke å sitte i kassa i en matbutikk. Men, for all del, det er langt fra alle som klarer den jobben, men det er mest pga personlig uegnethet. Noen KAN jo bare ikke jobbe, uansett hvor det er. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikklønn og sekretær/sentralbordlønn er jo omtrent det samme.

Jeg trodde faktisk det var noe forskjell. Nå mener jeg typisk "kassa på Rimi", ikke butikksjef eller ansatt i en stilig klesbutikk altså. De jeg kjenner som har jobbet i butikk har vel fått ca 100 i timen tror jeg? Eller er jeg helt på jordet nå, kommer vel kanksje an på alder etc også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke akkurat bruke ordet lavstatus, men jeg har mindre respekt for yrker jeg ser på som "unødvendige". Plastikkirurger kommer høyt opp på listen (med unntak av de som lapper sammen folk etter ulykker, selvsagt), sammen med eiendomsmeglere, enkelte advokater, alle disse datafolkene som sitter og diller og "designer"... De er jo nødvendige på et vis, de også, men ofte er det på grunn av behov vi selv skaper. Derfor har jeg mye større respekt for de som utfører helt grunnleggende og livsnødvendig arbeid, som å skaffe mat, passe barna våre, ta seg av oss når vi blir syke eller gamle, fjerne avfallet vårt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er disse snobbete nyutdannete folkene lavere på en "rangstige" siden de må befeste sin egen stilling ved å se ned på andre.

At det bare er uutdanna folk som jobber i butikk er ikke riktig. I den butikken jeg jobber er det mange som har flere års utdanning, men jobber i butikk i stedet for å melde seg arbeidsledig i påvente av drømmejobben. Er mange klysete folk innom som ser ned på oss ansatte i butikken.

Nå videreutdanner jeg meg, og sikter inn mot et yrke som visstnok har høyere status, Men det er kun fordi det er noe jeg vil trives med å jobbe med. Hvis jeg hadde klart å jobbe i butikk resten av livet, hadde ikke det vært noe problem.

Skulle forøvrig ønske at alle nordmenn hadde jobbet noen år i et såkalt "lavstatusyrke", så kunne vi kanskje fått mer gjensidig respekt for alle yrkesgruppenes viktighet her i samfunnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke akkurat bruke ordet lavstatus, men jeg har mindre respekt for yrker jeg ser på som "unødvendige". Plastikkirurger kommer høyt opp på listen (med unntak av de som lapper sammen folk etter ulykker, selvsagt), sammen med eiendomsmeglere, enkelte advokater, alle disse datafolkene som sitter og diller og "designer"... De er jo nødvendige på et vis, de også, men ofte er det på grunn av behov vi selv skaper. Derfor har jeg mye større respekt for de som utfører helt grunnleggende og livsnødvendig arbeid, som å skaffe mat, passe barna våre, ta seg av oss når vi blir syke eller gamle, fjerne avfallet vårt osv.

:overrasket:

Så lenge disse yrkesgruppene betaler skatt er de viktige og bidrar til fellesskapet. De betaler inn til statskassa så vi kan ta oss råd til det du kaller mer grunnleggende oppgaver som helsevesen osv. Det viktigste er at folk finner seg et yrke de makter og trives med. Hvis folk velger yrke utfra kun status kan de ende opp med noe de ikke passer til. Det er mye verre for samfunnet, og de som havner i feil yrke vil ha større sjanse for å bli sykemeldt og etterhvert uføretrygdet. (trivsel er viktig for helsa). Og det er de uføretrygdete som virkelig koster samfunnet penger.

"Yrkesgrupper" jeg ikke har respekt for er kriminelle og de som jobber svart. Alle andre er nødvendige i samfunet og bidrar uansett med sitt til fellesskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:ler: Du tok meg nok litt for bokstavelig der, siste gjest. Selvfølgelig vet jeg at alle er nødvendige på den måten at de bidrar til fellesskapet, men det var ikke det som var spørsmålet her. Jeg svarte bare på hva jeg ser på som "lavstatus".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renholdere har vel ikke akkurat høy status. Ja, de trengs, men det er vel ikke det som diskuteres her. Negldesigner ser jeg på som en litt teit jobb og mener folk som er interessert i negler og velger det som yrke må være litt teite. Så det ser jeg på lavstatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke akkurat bruke ordet lavstatus, men jeg har mindre respekt for yrker jeg ser på som "unødvendige". Plastikkirurger kommer høyt opp på listen (med unntak av de som lapper sammen folk etter ulykker, selvsagt), sammen med eiendomsmeglere, enkelte advokater, alle disse datafolkene som sitter og diller og "designer"... De er jo nødvendige på et vis, de også, men ofte er det på grunn av behov vi selv skaper. Derfor har jeg mye større respekt for de som utfører helt grunnleggende og livsnødvendig arbeid, som å skaffe mat, passe barna våre, ta seg av oss når vi blir syke eller gamle, fjerne avfallet vårt osv.

På en måte er jeg litt enig med deg i dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette en diskusjon om hvor vidt enkelte yrker er lavstatus - ikke hvor vidt en ser nødvendigheten av yrket eller om en respekterer de som har yrket.

Status er for meg noe som gjør at jeg ser opp til en person. Det kan være fordi en har en krevende og utfordrende jobb, fordi en har en vanskelig og lang utdanning, fordi en tjener godt eller fordi det er en jobb jeg annerkjenner og beundrer.

At noen er f.eks. renholder eller kassedame er for meg ingen jobb som gir status. Jeg ser ikke ned på dem - men det gir altså ingen status slik jeg ser det. Innen slike yrker er en somregel lett erstattelige, "alle" kan få det til med minimalt med opplæring.

At noen kan påstå noe annet synes jeg egentlig er rart. I slike diskusjoner kommer det alltid kommentarer av typen "hvordan skulle det sett ut uten søppeltømmere..." Men det er da som sagt ikke viktigheten av forskjellige yrker vi snakker om her, men i hvilken grad ulike yrker gir status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...